Jäähdytysnesteen taso - lämmöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne vaikuttaa siis siltä että tyhjäkäynnillä flekti päällä paikallaan lämmöt nousee ainakin siihen 107. Nimenomaan vauhdissa esim 100-130..180kmh lämmöt ei minusta pitäisi nousta tasolle missä haetaan flektiltä apua.

Juu meikän mopot näyttäis olevan normiajossa siinä 70-80 asteen välillä, valoissa ja hitaassa ajossa tietysti nousee kummasti.
Ratalämmöt menee varmaan samoilla linjoissa kun tulee vaan köröteltyä (tarkkaa tietoa ei ole kun pariin vuoteen ei ole tullu rataa kierrettyä).


sulla tate kaasari kone, ne käy yleensä paljon viilempänä ku nykyruiskut, varsinki tyhjäkäynnillä.
Nykyruiskut on säädetty päästöjen takia suht laihalle, kun taas vanhat kaasarikoneet käyvät yleensä suht rikkaaalla, varsinki tyhjäkäynnillä. :;):
 
Meinaatko että jos vaikka sun autossa lämmöt nousee äkkiä maantiellä vaikka sen kymmenen astetta normaalista, niin meinaat että normaalia on ja hanaa vaan?

Juu ja ei. Uusissa autoissa on sekä sähköisesti ohjattuja termostaatteja että sähköisiä vesipumppuja, joiden pyörimisnopeutta ecu ohjaa. Ainakin jossain kohtaa viimeisen 10v sisällä autolehdissä on esitelty ratkaisuja, joissa kevyesti kuormitetun moottorin normaali käyntilämpötila nostetaan hallitusti 100-110 asteen välille, temppu taisi liittyä niin kitkahäviöihin kuin hyötysuhteen parantamiseenkin. Muistaakseni noita perinteisen mallin silmin ”ylikuumana” tarkoituksella käytettäviä koneita löytyy niin opelilta, bemarilta kuin fordiltakin. Käsittääkseni lämpöjä pudotetaan automaattisesti heti jos moottoria aletaan kuormittaa enemmän. Näin ollen asteita / vaihtelua näyttävä lämpömittari olisi todellakin kuskille hämmennystä aiheuttava.

Toinen ääripää on nuo ylitaloudelliset dieselit, jotka eivät saavuta 90 astetta kuin kesäkelillä. Itsellä viisari nousee normaaliviivaan kun nesteen lämpö obd-testerissä on 65 astetta, ja viisari pysyy siinä ainakin 90 asteeseen saakka, isompaa lukemaa en ole ikinä testerillä nähnyt. Tuossa taas kyse on siitä, että halutaan viestiä koneen olevan normaalissa käyttölämmössä, kun jonkun mielestä tuokin olisi kuitenkin ”vika”.
 
Radalla noi on ollu siinä 95 kahta puolta. Pitää nyt kurkata syyläriin ja vaika vaihtaa noi nesteet. Tilanne mietitytttää siksi, että mielestäni mopon lämmöissä on tapahtunut muutos ja nestepinta paisarissa on noussut.
Korkin kunto on helppo tsekata, kun puristelee jäähdytysletkuja kun kone on normilämmössä. Jos letkut on yhtä löysiä kuin kylmällä koneella, on korkki rikki. Mulla yhdessä kymppiärrässä korkki luovutti, justa samalla tavalla nosti paisarin nestepintaa. Hommasin tommosen korkin tilalle ja alkoi taas nestepinta käyttäytymään normaalisti. Tai no, ainakin niinä hetkinä kun kone on käynnissä ollut, on ollut ihan normaalia, muiden ongelmien takia ei vielä olla puolittaisia penkkivetoja pidemmälle päästy.
 
"mutta mitäköhän tässä huomenna selviää?"

Tiesikö sen joku etukäteen vai jouduitko itse tutkimaan ?
 
Pikkase laiskottaa mennä tonne mut ehkä tästä raahaudun. Ei varmaan selviä muuta kun että näkyykö syylärin korkilla vettä vai ei.
 
Mutta sehän auttaa asiassa eteenpäin. Sitten samalla se 'syylärin' etuosa.
Onko paljonkin niitä 'kumikärpäsiä' tms.

T: Antti R.
 
Jaah, empä tiedä... syylärin korkki tuntui "rahisevalta" ja huuhdoin sitä sitten vesihanan alla ja tuntuu käsiin ok nyt. Syylärin täyttöaukon kauluksesta putsasin vähän jotain harmahtavaa vaahtoa tai jotain. Krhm.. nesteen tasot näytti olevan ok joka paikassa.. krhmph...
 
Olen tässä huuhdellu pariin kertaan järjestelmää, kaatanu vahingossa sen just ostamani viidenlitran akkuveden maahan, sulattanu muovisen suppilon pakosarjaan, jääny kaatosateen aiheuttamaan tulvaan, saanu jäähynesteet käsille työkaluihin jne... ja aivan jäätävä höyryävä ilmankosteus kun lämpö on jotain yli kaksviis.

Ei sieltä ainakaan kovasti kuplaa tule... syylärin korkissa näkyy jotai pyörrettä ja pikkukuplan oloista kun antaa kiekkaa. Varmaan kavitaatiokuplaa ja muuta normaalia jämiä poistuu...
 
korkista kannatta katsoa, että on puhdas se kumipinta, ja sitten kynnellä voi nostaa sitä metallista pientä ympyrää keskellä sitä kumia, se on se paluuventtiili.

jos se ei keitä niin se on kunnossa.:D
 
Nyt on systeemi huuhdottu akkuvedellä pariin kertaan (käytety myös kone aina noin 70 asteeseen) ja uudet nesteet sisällä. Käytin koneen kuumaksi ja sadassa asteessa se menee flektille ja ainakin nyt lämmöt laski 97 nousi sataan laski 97 jne... eli nyt näyttää oklta. Annan nyt jäähtyä ja tsekkaan nestepinnat huomenna. Tosiaan sitä korkkia koitin putsailla ja kiersin kiinni märkänä.

Edit/lisäys: paisari oli jäähtyessä vetäytynyt normaalisti.
 
https://youtu.be/n51CEMX7nEo

tuossa on hyvä osoitus siitä, että vesi toimii paremmin jäähdytysnesteenä kuin pelkkä glygoli

Eli jos haluaa vähän paremman lämmönjohtavuuden ja jäähtyvyyden, niin laittaa vain 30% jäähdytysnestettä. MP:ssä sillä ei niin väliä ole, kun maksimi pakkasen kestävyyttä ei tarvita. Mutta se jäähdyttää paremmin kuin 50/50
 
Näillä näkymin pyörä talvehtii ulkolämpötilassa, mikä nyt tuskin etelässä 50/50 suhteen -36 celsiusta tavoittaa, tosin voihan se kolmeakympiä hipoa, mutta jok. tap. menen tuolla kun kawa sellaista ohjeistaa.
 
Näillä näkymin pyörä talvehtii ulkolämpötilassa, mikä nyt tuskin etelässä 50/50 suhteen -36 celsiusta tavoittaa, tosin voihan se kolmeakympiä hipoa, mutta jok. tap. menen tuolla kun kawa sellaista ohjeistaa.

Se on pyörän laakerit sitten pilalla. Kondenssi! :grin:
 
Etupyörään vaihdatutin viimekesänä, ei ollu kondensoitunut talvenaikana. Myös takapyörän kondenssia ei ollut havaittavissa tänäkesänä. Hyönteisten jäänteisiin oli kyllä ilmestynyt homekasvustoa :paikallatuulee: siksi pitää putsata katteet ennen rospuuttoja.
 
Eilen Alastarossa setin jälkeen annoin koneen käydä 99 asteesta paikallaan flektin puhaltaessa lämmöt nousi ja muistaakseni sammutin sitten 116 asteessa tai 117 asteessa.

Mulla on kyllä tyhjäkäynti sääädetty 2000 radalla (järkee vai ei mutta..) viimeisen setin jälkeen koitin normaalilla 1300 rpm:llä ja siinä vaikutti lämmöt pysyvän tyhjäkäynnillä siinä 110 asteessa, annoin vähän kierroksia ja hetkeksi laski 107 ja sitten hyppäsi heti vähän sadan yli. Sammutin.

Musta se vaan on vähän nyt lämpöönen... olisko termostaattin perkele vaihtokunnossa..?
 
Mulla nousi lämmöt 95:een varikolle tullessa @ 30 C. Sammutti pyörän ja laittoi virrat päälle minuutin päästä, niin kannen lämpö oli 100. Flekti huutaa silloin, muttei tietenkään jäähdytä, kun kone ei käy. Kone käyntiin ja puolessa minuutissa lämmöt 93.

On näissä eroja.

Ajossa lämmöt oli karvan elle 90, mitä ehti katella.
 
Back
Ylös