• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jäähdytysnesteet !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Oula

ylioppilaan veli
Ohjekkirjassa kielletään muiden ko nitriittivapaiden pakkasnesteiden käyttö !
Tavallisessa nestepurkista en tuota mainintaa löydä !
Onkohan kyseessä joku erikoisneste ?
Kuinka olette järjestelmää huuhdelleet tai pessyt ko pientä limantapaista on seinämillä ?
Entä oletteko käyttäneet tislattua vettä .
Nesteen ovat kyllä ihan kirkkaan väriset vaikka yli neljä vuotta vanhat .

Terve

Jäähdytysnesteet olisi hyvä vaihtaa parin vuoden välein. Itse olen käyttänyt aina tavallista monoetyyliglykolia (vihreää tai sinistä). Nesteen tuotteessa ei mainintaa silikaattivapaudesta ole, mutta viimeksi Motonetistä hankkimassani Liqui Molyn nestepurkissa sen sijaan on. Tärkeää on, että tuote sopii alumiinimoottoreille. Käytännössä kaikki nykyajan tuotteen sopivat sillä autoissakin on jo vuosikausia ollut alumiinikannet vaikka blokit olisivatkin valurautaa.
Tislattua vettä olen myös aina käyttänyt, vaikka luulenkin sen käytön olevan lähinnä uskonasia. Suhde 50/50 lienee Suomen oloissa paras ainakin silloin kun talvisäilytys tapahtuu kylmässä tilassa.
Huuhtelu on hyvä tehdä vaikka joka kolmannen vaihdon yhteydessä. Itse olen ottanut jäähdyttimen irti ja painellut puutarhaletkulla vettä vastapäivään, eli alhaalta ylös. Myös koneen vesitilan olen huuhtonut samalla tavalla. Mitään pesuaineita en ole koskaan käyttänyt.
Huuhtelua tärkeämpi jäähdytyksen kannalta on jäähdyttimen ulkopuolinen puhdistus. Varsinkin K1200RS:n jäähdyttimet saavat kaikenlaista paskaa etupyörän heittämänä ja lamellit tukkeutuvat. Kun jäähdyttimet ovat irti, ne on helppo puhdistaa paineilmalla takaa eteenpäin puhaltamalla.

tota alumiinihommaa ajattelinkin .
taidan laittaa kuitenkin vain 30% nestettä jos silläkin kestää -20 pakkasta .
kovasti saapi katteita purkaa jos jäähtyn haluais ottaa irti vaik likanen se näkyypi olevan .
täytynee jättää nuo talviajot Sirman hommiksi nyttemmin hehee

Mä en vaihda koska mulla on öljy jäähdyteinen
biggrin.gif

tota alumiinihommaa ajattelinkin .
taidan laittaa kuitenkin vain 30% nestettä jos silläkin kestää -20 pakkasta .
kovasti saapi katteita purkaa jos jäähtyn haluais ottaa irti vaik likanen se näkyypi olevan .
täytynee jättää nuo talviajot Sirman hommiksi nyttemmin hehee
JOVAIN JOS...?
sport05.gif

OULA jos sie tuot ne nesteet mulle nii mä vaihan ne tohon RT:hen, tai sit jos mä vaihdan LT:stä RT:hen niin sithä sä voisit vaihtaa suoraan Viragosta ommaas LT:hen ja panna nuo Viragoo...
biggrin.gif

Joo talaviajot täytynee ny sit tehä iha ite..mut tuutha sie kevväällä mukhan taas, ainaski myöte ?
sport05.gif

LT:n alakatteiden irroitus on aika helppo ja kannattaisi silloin tällöin tehdä niin saa sisäpuoletkin putsattua sinne kun kertyy rojua sinnekin. Syylari on sitte vain yhdellä ruuvilla kiinni ylälaidastaan ynnä letkut, muistaakseni kolme, lemmareineen ja flektin kaapeli. Ja voihan sitä huuhdella ihan vaan vedellä täyttöaukosta sisään ja vesipumpun kyljestä tyhjennysropusta pois.

Tislattua vettä olen myös aina käyttänyt, vaikka luulenkin sen käytön olevan lähinnä uskonasia.
Moottorissa on erilaisia metalleja sekä lämpötiloja. Jos jäähdytysnesteessä on suoloja yms. epäpuhtauksia, se toimii kuten akkuhappo. Toisinsanoen auttaa sähkövirtoja kulkemaan, joka taas aiheuttaa syöpymistä. Tämä oli ns. rautalankamalli. Toki ei moottori puhki mene aivan yhdessä talvessa.
smile_org.gif
Mutta nykyisissä ohutvaluisissa lohkoissa ehkä vuosien huono huolto saattaa näkyä pieninä neulankärjen kokoisina vuotoina. Että pane vaan sitä tislattua jos jostain mukavasti saat.

Luulisin, että huoltsikan glykoli on muutakin kuin puhdasta monoetyleeniglykolia ja siinä on joka tapauksessa enemmän epäpuhtauksia kuin juomavedessä, joten tislatun veden käytön hyöty on marginaalinen. Sitäpaitsi ei se huoltsikan tislattu vesikään kovin puhdasta ole, johtokyky kai jotain yli 200 µS/cm.

Mutta eihän siitä toki haittaakaan ole. Mene ja tiedä.
nixweiss.gif

jos nyt ajattelemme että ainaskii kymmenen vuotta ajelen tuolla pyörällä vielä
onhaa se viijettä vuotta hyvin rupsuttanna
, on ne uuvet nii pirun kalliita ja oma pitäs iliman antaa vaihossa .
nii jotta kyllä nuo pikkujututkii kannatta aatella kottiinpäin kaik
jotta viimesenpäälle aattelin nesteet vaihtaa
mutta tekis mieli pestäkkii se jäähtyjärjestelmä jollahin !
Kuulemma fairillakii ja konetiskiaineela jotkuu pesseet ainaskii autojensa järjestelmii
Kymmenen vuotta vanhasta Mazdasta kerran pestiin  ja aikas pian alko vuotaa niin jäähdytin ko lämppärin kennokii ja sillä ajettii jatkuvasti !
Mut mopot seisoo puolvuotta

Back