Jäähile huolettaa ! :<

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jingis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jingis

New member
Jäähile huolettaa ! :<

Käväisin tuossa kylmässä tallissani vilkaisemassa omaa rakasta, ja huomasin että oli peite unohtunut laittaa päälle tietenkin kovimpien pakkasten tullessa joten pyörä oli kauttaaltaan jäähileen peitossa eli lumivalkea :D

Rupesin tuossa tuumailemaan että onko muilla mitään kokemuksia pyörän säilytyksestä kylmässä tallissa (akkukin on kiinni pyörässä johdot tietenkin irroitettuna ja ladattu on joka kuukausi). Että onko mitään vaurioitumisen tai muun vastaavanlaisen kanssa ollut ongelmia ?

Hirvittää vain ajatus kun kevät tulee ja pääsee päräyttämään pyörän käyntiin ettei se sitten lähdekkään ! :(

Pyöräni on toki kohtalaisen uusi -06 vm jammun r1 :/ ja akku vaihdettu viimekesänä ettei sen suhteen pitäisi ainakaan mitään ongelmia olla.
 
Sunnuntaiaamuna oli -31 ja auto lähti katoksesta ihan nappia painamalla käyntiin. Myöhemmin saman päivänä CRF250R tärähti nätisti kolmannella polkaisulla -25 pakkasessa crossiradalla käyntiin. Myyttejä mopon rikkoutumisesta paikallaan seisoessa kylmässä voi olla, totta aika paljon vähemmän. Kovilla pakkasilla mopon erityisesti ratarenkaita ei kannata prässätä, niihin pakkanen on saanut tehtyä murtumia. Loput tarinat on aikalailla legendaa. Noista akuistakin kerrotaan mitä sattuu, silti kelkoissa samat akut kestää vuosikausia.
 
Rupesin tuossa tuumailemaan että onko muilla mitään kokemuksia pyörän säilytyksestä kylmässä tallissa (akkukin on kiinni pyörässä johdot tietenkin irroitettuna ja ladattu on joka kuukausi). Että onko mitään vaurioitumisen tai muun vastaavanlaisen kanssa ollut ongelmia ?

Aikanaan oli kilogixxeri kylmässä tallissa parina talvena "vanhat bensat" tankissa ja keväällä kun painoi nappia lähti kun palmun alta. Tosin kysymyksessä on Suzuki niin ei tarvitse ihmetellä yömahat voi herkemmästä alkaa nikottelemaan... :p

Edit. Mitään vaurioitumista en havainnut ja peitto ei ollut koskaan päällä. Kuulemma parempi ilman sitä, siellähän vaan "muhii" kosteus sen sisällä kun asteet + puolelle nousee.
 
Viimeksi muokattu:
Okayyy ! kiitti näistä piristi mieltä kummasti :)

Eli toivossa on hyvä elää myös yamahani suhteen ! Polte on kyllä niin kvoa että ilmatieteenlaitoksen sivut päivittyy päivässä 3-4 kertaa :D

Suosittelen kaikille muuten kattomaan leffan Closer To The Edge, siinä on hyvä leffa katottavaksi kaikille jotka ei meinaa pysyä housuissaan niinkuin minä. Leffasta oli myös maininta uusimmassa bike lehdessä !

Kiitos vielä ja hyviä kevään odotuksia kaikille sieluntovereille !
 
Itelläkin pyörä seisoo kylmässä talven läpi, autokatoksessa peitteen alla. En aio tehä koko seisokin aikana sille yhtään mitään. Edes akkua en lähde latailemaan.
 
Eipä kait se jäähile haittaa, mutta pakkanen voi tehdä tuhojaan. Jos on nestejäähyvehjes niin kannattanee tarkistaa että ne nesteet kestää pakkasta. Mulla on yhden yamahan sylinteri mennyt pakkasen takia piloille (halkesi), tosin siellä oli pelästään vettä eikä glykolia... Ja bensan sekaan kannattaa laittaa säilöntäainetta, säilytti sitä kylmässä tai ei...
 
Ja bensan sekaan kannattaa laittaa säilöntäainetta, säilytti sitä kylmässä tai ei...

En kiistä / väittele, mutta henk.koht. itsellä ei ole ollut koskaan ja ikinä keväällä ei ole ollut ongelmia. Toisilla voi olla toisenlaisia kokemuksia, mutta mulla näin.
E.typot
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole ollut täälläkään ongelmia vaikka on järestään joka talvi ollu hileitten peitossa ilman peittoa,ilman säilöntäaineita akku lidlin laturissa kiinni. Aina lähteny keväällä käyntiin nikottelematta,toivottavasti tänäkin keväänä.
 
En kiistä/väittele, mutta henk.koht itsellä ei ollut koskaa ja ikinä keväällä ei ole ollut ongelmia. Toisilla voi olla tosenlaisia kokemuksia, mutta mulla näin.

Sama itsellä ei mitään ongelmaa koskaan missään vehkeessä ollut,vaikka pelkkää bensaa tankissa ollut ja piiitkiäkin aikoja.
 
Hieman asian vierestä.Oletko koskaan lukenut mp.n myynti-ilmoitusta,jossa mainitaan pyörää
aina pidetyn talvella ulkona pakkasessa?
 
Sama itsellä ei mitään ongelmaa koskaan missään vehkeessä ollut,vaikka pelkkää bensaa tankissa ollut ja piiitkiäkin aikoja.

Joo, ei mullakaan oo ollu ongelmia ennen viime kevättä jolloin taistelin neljän eri kaasarivehkeen käyntiongelmien kanssa, yks 2t yamaha, yks kawa, yks kotari ja yks suzuki. Ruiskuvehkeet on kyllä lähteneet kaikki aina. Mut nyt syksyllä laitoin kiltisti kaikkiin mun vekottimiin jotka jäi seisontaan (ja joissa on kaasarit/tankki kiinni ja tankissa bensaa) niin säilöntäaineet ja kaasarit tyhjensin. Mä en samanlaista rumbaa jaksais enskeväänä jos purkillisella säilömisainetta pääsee siitä eroon :;):
 
Joo, ei mullakaan oo ollu ongelmia ennen viime kevättä jolloin taistelin neljän eri kaasarivehkeen käyntiongelmien kanssa, yks 2t yamaha, yks kawa, yks kotari ja yks suzuki. Ruiskuvehkeet on kyllä lähteneet kaikki aina. Mut nyt syksyllä laitoin kiltisti kaikkiin mun vekottimiin jotka jäi seisontaan (ja joissa on kaasarit/tankki kiinni ja tankissa bensaa) niin säilöntäaineet ja kaasarit tyhjensin. Mä en samanlaista rumbaa jaksais enskeväänä jos purkillisella säilömisainetta pääsee siitä eroon :;):

Itellä kans vähä samanlainen käsitys, että ruisku vehkeet ei niin moiti sitä huoletontakaan talvisäilytystä, mutta kaasari vehkeet on aivan oma lukunsa. Kylläpä melkeen kaasarivehkeille suosittelen satsaamaan hitusen enemmän siihen talvisäilöntään, jos tosiaan haluaa lähteä kuin "palmun alta" ajoon keväällä.
 
Kerran on ollu pyörä talvisäilössä lämpösessä, ei ole ollu mitään ongelmia japanilaisten pyörien kanssa vaikka ovat olleet lataamattomana ja ilman säilöntäaineita kylmässä, kerran jopa hangessa :p (talvi yllätti moottoripyöräilijän) Mutta vaimon kiinanpyörä olikin sitten asia erikseen:D
 
Neljä kautta oli kawasika kaasareilla ja koskaan en laittanut mitään säilöntäaineita tankkiin ja hyvin toimi bensa vielä keväällä.
 
Wanhat bensat olivatkin hieman parempia säilymään kuin nykyiset 95e10 sortit.
Stabilisaattióri bensan puteli maksaa kympin, ja siitä riittää hyvin 5-10 pyörään. Laitoin samaa litkua myös puutarhakoneisiin ja hyvin ovat heräneet keväällä käyntiin (paremmin kuin aikaa ennen lisäainetta).
Mielestäni järjellinen lisäaine.

Katson tuossa naapurin pihaan, missä makaa muoviluoti lumikasassa ilman pressua. Varmaan tekee hyvää päivittäin sulava lumi sähköille ja muille... Ei raskinut ostaa uutta pressua, lahjoittamani pressu hajosi viime keväänä. :thumbsup:
 
Mites peräprutkut ym. moottorit pärjää talven yli? Käytelläänkös niitä?


( en malttanu olla kysymättä):)-
 
Back
Ylös