Jalan "irroitus" tapilta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 6Gear
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saattaisiko olla oikeasti jotain puutumisen ehkäisyä, tuleehan itsellä-
kin käsivarsien ravistelua ja jalan heiluttelua yms?

MotoGP:n omat kommentaattorit sanoo aina että Rossi aloitti ko. villityksen eikä osaa itse kertoa sille muuta selitystä kuin "tuntuu että voi jarruttaa paremmin". Kuulemma Rossi on myös sanonut, että muiden pitäisi maksaa hänelle euro jokaisesta jalan roikutuksesta
biggrin.gif

Kuten 6gear sanoi, tuolla tasolla kaikki joka parantaa kuljettajan fillistä ja luottamusta yhtään käytetään hyväksi. Pyörästähän ei ominaisuudet yleensä kesken lopu, kuskin luotto on se mikä on tärkein.

Tässä videossa kohdassa 1:57 Schwantz heilauttaa jalkaansa
biggrin.gif
kyseessä on kuitenkin kai lähinnä jalan siirto pienemmälle vaihtamisen jälkeen: Kevin Schwantz 34

MotoGP:n omat kommentaattorit sanoo aina että Rossi aloitti ko. villityksen eikä osaa itse kertoa sille muuta selitystä kuin "tuntuu että voi jarruttaa paremmin". Kuulemma Rossi on myös sanonut, että muiden pitäisi maksaa hänelle euro jokaisesta jalan roikutuksesta
biggrin.gif
Rossi sanoi itse samaa Fast Bikesin ukkojen tätä kysyessä.

Tässä videossa kohdassa 1:57 Schwantz heilauttaa jalkaansa
biggrin.gif
kyseessä on kuitenkin kai lähinnä jalan siirto pienemmälle vaihtamisen jälkeen: Kevin Schwantz 34

Ennen Keviniä Randy Mamola leijutti sisäkurvin jalkaa missä sattuu itse kurvinkin aikana.
Siis tällä oli paino ulkojalan päkiän ja tankkiin nojaavan reiden varassa käytännössä täysin kurvien aikana.
Tästä oli joku julistekuvakin jossa työnsi Cagiva 500lla länissä asvaltilla niin että sisäjalka oli koukussa tapin yläpuolella.

Toinen klassikko on kuva ja video jossa Mamola tulee linkussa mutkasta ulos ja katsoo taakseen että kuinka lähellä Schwantz on perässä. Takanen ottaa pitoja ja etunen nousee tontista mutta tähän ei lopu sladi eikä taakse tiirailu.
"Ennen oli miehet rautaa ja traction control oikeassa ranteessa..."

On tietysti mahdollista että Mamolan harkinnan määrään on vaikuttanut se että tämä oli teinitähtenä uhonnut vähän liikaa ja Craeme Crosyby ja joku toinen hullu Kiwi uitti Randyn päätä, kasvatuksellisessa mielessä toki, ratarakennuksen vessanpöntössä nilkoista kiinni pitäen.

Crosby oli "melko" kova luu ja tietääkseni viimoinen jätkä joka on voittanut sekä GP500ia että Man saarella.

Onpas hienoja selityksiä asialle jonka ennen täällä siitä lukematta kuvittelin, että jalkaa roikotetaan valmiina ottaa pyörä pystyy, jos etunen meinaa äkkiseltään livetä alta. Samasta syystä ja tyyliin kuin supermotolla paitti ettei pyörä taitu mutkassa kuskin "alle". Ei tarviis kun vahvistetun kärjen kenkään niin sitähän vois vaikka liuttaa valmiina asfaltissa eikä tulis heti sukka läpi?

Kaksi kertaa on itse tullut potkastua vahingossa refleksinä (jäänyt enskalla ryttyyttämisestä päälle) tapiltakin sisäkurvissa kengän kärki maahan, kun on ruvennut etunen lipeemään itekseen. Eli "jos" näätte mun joskus roikottavan jalkojani niin tiedätte että joko jo on lipsahtanut tai pelottaa ihan helevetistä että kohta lipsahtaa (jota tosin pelkään aina, sillonkin kun pyörä on varikolla paikallaan..)!

/z

Saksan MotoGP-kisan selostuksessa todettiin (nelonen ja urheilukanava) Rossin "roikottaessa" jalkaansa; "siinä siis jalka on irti tapilta jotta saadaan parempi tuntuma pyörään jarrutettaessa". Kuulostaa sekä näyttää loogiselta, jarrutuksen aikana jalka on pois tapilta ja taas tapilla kun kantataan kurviin sisään. Ei muuta kuin
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
!

Itse asiassa kun miettii kumpaa koipea siinä roikotetaan, todella loogista, vaikken itse ajamisen hienouksista mitään ymmärräkään.

Joskus ekaa kertaa kun tv:ssä näin tämän tapahtuvan luulin, että kuski jotenkin mokasi
biggrin.gif
. Mutta selostaja jotain taisi silloinkin puhua tasapainottamisesta.

Jokaisella tollanen refleksi tulee kun limitillä jarruun mennään ja alitajunta heittää jalan ottamaan vastaan 'tömähdystä' (jota ei sit tullutkaan). Roikottamisen hallitusti käyttöönotto parantaa oleellisesti kuskin kontrollia pyörään ja tilanteeseen. Mut sekin roikottaminen pitää ite aistia olemaan hyödyllinen kontrollin kannalta.

Eikä siitä heti ole kellekään hyötyä, se pitää eka opetella, eikä siitä joka kurvissa ole hyötyä. Riippuu kisatilanteen aiheuttamista eri ajolinjoista. Siellä kun ne ajo-linjavalinnat riippuu muiden kuskien sijoittumisesta kun ryppäänä mutkaan mennään.

Ja herttileidi sentään, show'lla ja tyylipisteillä ei noissa karkeloissa ole mitään tekoa. Huippukuskeilla ei ole hyttysen paskan vertaa tarvetta alkaa tyylitellä ekä ilveillä näyttävyyden kanssa. Vain nopein tapa mennä hallitusti maximia mutkaan ja tulla siitä ulos ja päästä podiumille.

Se joku tyyppi tässä moi!

Mika vastasi tähän kysymykseeni jotakin tällaista:
Jalan roikottajat kai tasapainottavat sillä pyörää, itse hän ei sitä tee sillä ei ole huomannut siitä olevan mitään vaikutusta. Lisäksi kyse on kai jonkinlaisesta show-meiningistä: kun joku on sen keksinyt, seuraavat toiset perässä vaikkeivät suurta vaikutusta ajoon huomaisikaan.

Ja VeTuRi-naiset heiluttaa!
062802moto_prv.gif

Väittäisin edelleen että maailman huipputasolla kuskin fiilis/tuntuma ei ole mikään merkityksetön showjuttu. Jos MotoGP-kuski ajaa 0.5s nopeampia kierroksia venäläinen perseensuristin hanurissa, niin sitten se pistetään ajamaan suristimen kanssa vaikka se ei pyörään vaikuta mitenkään. Ei siihen loogisia selityksiä tarvita, kun kuskilla vaan on se 110% tuntuma ajoon että voi painaa vähän enemmän.

Back