Jalkatapit maahan mutkissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mamu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mamu

New member
Ongelmana siis että tiukemmissa mutkissa radalla mopon jalkatappien "nystyrät" ottavat kiinni asfalttiin, lisäksi vaihdepoljin otti viime kerralla jonkin verran osumaa
confused_orig.gif
Itse olen yrittänyt kuitenkin roikkua sisäkurvassa minkä pystyn ja polvipalat kyllä laahaavat mutkissa. Mopona on Kawan ZX-6R 2004 ja rata-ajokokemusta nyt huimat kaksi ajokertaa. Pitäisikö nuo nystyrät ruuvata irti, hiljentää vauhtia, nostaa jalkatappeja ylemmäs (entä vaihdepoljin?), nostaa takapäätä ylemmäs (jolloin mopo muuttuu rauhattomaksi?) vai mitä? Alustan ei pitäisi olla erityisen löysällä, vaikka en mitään alustan säädöstä 300 km rata-ajokokemuksella ymmärräkään. Säädöt samat mitä täälläkin ollut esillä niitä Performance Bikesin säätöjä. Verrattuna alkuperäiseen ylikovaan säätöön mopo käyttäytyy huomattavasti rauhallisemmin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.

Toisekseen alkoi mietityttää renkaan pito, itsellä alla Pirelli Diablot edessä ja takana. En ole vielä huomannut luistelua, mutta ratapäivillä muilla (hitaammillakin) tuntui olevan alla vähintään SuperCorsaa. Eli miten kovaa noilla Diabloilla kärsii ajaa? En haluaisi kaataa mopoa renkaan pidon loppumisen takia.
 
Ne jalkatappien feelerit voi kyllä napata huitsiin. Onkos sulla Alustan painumat säädetty kohdilleen? Jos on, niin kompressiovaimennuksen lisäys voi auttaa, tai sitten paluuvaimennuksen vähennys.

edit: Diabloissa kyllä riittää pito, jos et vielä ole huomannut mitään ongelmia.

Mikä rata muuten on kyseessä? Ahvenisto?
 
En tiedä miten roikut kurvissa, mutta itsellä helpottui jalkatappien raapiminen kun älysin siirtää myös yläkroppaa reilusti sisäkurvin puolelle. Aikasemmin tuli siirrettyä painoa vain perseellä joka ei riittänyt...
 
Sanosin, että nyt järki käteen ja äkkiä. Kaikella kunnioituksella, mutta kuulostaa todella pahalta. Kutoskawassa on tapit niin korkeella, että mopoa saa kaataa aikas reilusti ennenkuin ne osuu maahan. Ja siinä vaiheessa ollaan Diablolla jo aika rajoilla, ei tarvii iso virhe olla tossa vaiheessa että ohjelma alkaa.

Jos ratakokemusta on todellakin noin vähän kuin sanot, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa rauhottua ja miettiä oikeesti mitä tekee.

Itelläni on 03 kutoskawa, ja sillä sain ratakaudella 2003 tapin maahan. Onnellisen tietämättömänä siitä miten rajoilla mentiin, renkaina oli nääs Pilot Sportit ja ratana Ahvenisto. Kaudella 2004 vauhtia tuli melko paljon lisää, 5-10 sec kierrosajasta pois, mutta tappi ei osunut maahan kertaakaan koko kauden aikana. Miksi? Opin ajamaan enemmän roikkuen, siirsin painopistettä sisäkurviin ja alas. Siitä syystä voi mutkanopeutta nostaa huomattavasti, sillä pyörä voi kulkea pystymmässä kun ite roikkuu enemmän.

Suosittelen, että rauhotut hieman ja keskityt jatkossa enemmän ajoasentoon. Se on kuitenkin kaiken perusta, ja vauhtia voi tulla vain sitäkautta lisää. Eikä pelkästää vauhtia, vaan turvallisuutta ja hallittavuutta.
 
Suosittelen, että rauhotut hieman ja keskityt jatkossa enemmän ajoasentoon. Se on kuitenkin kaiken perusta, ja vauhtia voi tulla vain sitäkautta lisää. Eikä pelkästää vauhtia, vaan turvallisuutta ja hallittavuutta.
Erittäin hyvä neuvo. Tuon asennon suhteen kannattaa ehkä pyytää jotain kokeneempaa kaveria ajamaan takana, ja antamaan palautetta. Itse on joskus vaikea arvioida kun tuntuu kuitenkin jo että roikkuu maksimaalisesti, vaikka tekniikassa olisi parantamisen varaa..
 
Myös ajolinja on tärkeä, ts ei mitään äkkinäisiä kallistuskulman muutoksia vaan "rennosti ja pyöreästi".

Ainakin itselläni oli alkuun Motoparkissa samankaltaisia ongelmia vaikka vauhtia ei ollut paljoa, mutta ajolinjat kun hioutuivat, niin ongelmakin helpotti.

Aloittelijaksi kyllä lasken itsenikin noissa ratahommissa.
 
Veikkaisin homma menee nyt niin kuin täällä jo aiemminkin mainittiin, eli että kannattaisi roikkua enemmän...

Tuollaisella 03-04 kutoskawalla saa kyllä kantata jo melko tavalla ennen kuin tapit ottaa latuun.

Jos saa kysyä, niin minkälaisella ajovauhdilla sait tapit maahan???
Itsellä alkaa tapit sillointällöin raapimaan kun esim. kierrosaika motoparkissa alittaa 1,35.

Niin ja sitä tappia ei sitten kannata laittaa ihan liian voimakkaasti sinne latuun, tai käy kuten minulle eilen...
Nimim. moposta jalkatappi poikki
sad_orig.gif
 
Siis muistaakseeni Kemoran karusellissä oikealle kääntyvässä... vauhti jotain 70 luokkaa... Ajoin siinä takana... Riippua kannattaa enempi ja se takapää kannattaa säätää kovemalle.. Ei se vielä siitä mene levottomaksi ajaa... Sulla se perä vajosi aikas alas siinä ulostulon alussa... Eihän mulla Acen tapit ollu lähelläkään kenttää niissä paikoissa... Pahempi paikka Kemoralla laittaa tapit maahan on se paluusuoralle tuleva oikea... Vauhtia tarpeeksi ja tappi maahan niin alkaa olemaan ohjelmaa tarpeeksi sille päivälle...
 
Joo, säädetään alustaa tiukemmalle ja perehdytään vähän pyöreämpii ajolinjoihin. En tiedä mitä oikein eka viestiin kirjoittelin, mutta mun gorehousuissa ei tosiaan ole polvipaloja, reikä kylläkin polvessa. Eli roikkumisen lisääminen edellyttää nahkapukua, näinkö tässä joutuu säästöpossun rikkomaan harrastuksen takia 
wink.gif
. Kuskin paino on 79 kg + ajovarusteet, ilmeisesti nuo PB:n säädöt oli tehty joillekin kuivan kesän oraville. Pakko kai sitä on itse perehtyä tuohon alustan säätöön. Periaatteessa tiedänkin kuinka se tapahtuu, sitä vain on niin laiska.

Vauhtia oli mutkassa Kawan mittarissa 70 - 100 km/h, vauhdista ja ajolinjasta riippuen tappi laahasi välillä koko mutkan, välillä vain tökkäisi (jonka seurauksena panikoiva kuski ohjasi hiekalle).

Olisiko kuitenkin turvallisempi vaihtaa alle esim. Diablo Corsat? Kuitenkin valtaosa ajosta tapahtuu (valitettavasti) kadulla, joten en tahdo laittaa mitään ylipehmeitä rinkuloita.
 
Noista jalkatappien "nystyröistä", feelereistä vaan, että omasta mielestä ihan toimivat rajoittimet, sillai muistutuksena että eiköhän riitä kallistuskulma jo. En itse niitä pois ottaisi. Niin kun jo sanottiin, vauhtia voi tulla jonkin verran ilman että olisi sen isompaa tarvetta kallistaa se aivan loppuun asti. Ehkä sitten jos ryhtyy kilpaa ajamaan.
 
Noista jalkatappien "nystyröistä", feelereistä vaan, että omasta mielestä ihan toimivat rajoittimet, sillai muistutuksena että eiköhän riitä kallistuskulma jo. En itse niitä pois ottaisi. Niin kun jo sanottiin, vauhtia voi tulla jonkin verran ilman että olisi sen isompaa tarvetta kallistaa se aivan loppuun asti. Ehkä sitten jos ryhtyy kilpaa ajamaan.
Kawassa taitaa olla aika lyhyet ne feelerit, toisin kuin esim. veturissa, jossa ne on n. 5cm pitkät
tounge.gif
Taitavat olla lähinnä sitä varten, ettei ota muut romut ensin kiinni.. vakioputkella jossain pyörissä ongelma.
 
Joo, säädetään alustaa tiukemmalle ja perehdytään vähän pyöreämpii ajolinjoihin. En tiedä mitä oikein eka viestiin kirjoittelin, mutta mun gorehousuissa ei tosiaan ole polvipaloja, reikä kylläkin polvessa. Eli roikkumisen lisääminen edellyttää nahkapukua, näinkö tässä joutuu säästöpossun rikkomaan harrastuksen takia 
wink.gif
. Kuskin paino on 79 kg + ajovarusteet, ilmeisesti nuo PB:n säädöt oli tehty joillekin kuivan kesän oraville. Pakko kai sitä on itse perehtyä tuohon alustan säätöön. Periaatteessa tiedänkin kuinka se tapahtuu, sitä vain on niin laiska.

Vauhtia oli mutkassa Kawan mittarissa 70 - 100 km/h, vauhdista ja ajolinjasta riippuen tappi laahasi välillä koko mutkan, välillä vain tökkäisi (jonka seurauksena panikoiva kuski ohjasi hiekalle).
Hiukan ihmetyttää että miten voi olla mahdollista että 6r:n takapää on liian löysä
omg.gif

Ko. laitoksessahan on tunnetusti liian jäykkä takajousi abaut kaikenpainoisille kuskeille, ei sitä perää meinaa saada säädettyä tarpeeksi löysäksi / toimivaksi juuri mitenkään...
Sen ymmärän että se voi kyllä olla säädöiltään pielessä, mutta liian löysä??

Roikkua voi muuten ihan kyllä myös goret päällä, ei vaan työnnä sitä polvea sinne asfaltin läheisyyteen, vaan pitää polven riittävän ylhäällä ja siirtää persusta ja yläkroppaa...
No tosin jos kovempaa on tarkoitus ajella niin suositukseni on että mars nahkapukukauppaan
biggrin.gif


Ai niin ja ajovauhdilla tuossa aiemmassa viestissäni yritin tarkoittaa lähinnä kierrosaikaa, no samapa tuo...
 
En tiedä miten roikut kurvissa, mutta itsellä helpottui jalkatappien raapiminen kun älysin siirtää myös yläkroppaa reilusti sisäkurvin puolelle. Aikasemmin tuli siirrettyä painoa vain perseellä joka ei riittänyt...
Mites paljon sitä pitäisi oikeaoppisesti roikkua? Pitäisikö painoa saada eteen sekä alas, mutta miten alas? Joskus olen nähnyt suorituksia, jossa ulkokurvin puoleisen jalan polvitaive on siinä satulan kohdalla mutta meneekö sellainen jo liiallisuuksiin... Itellä ainakin oikealle käännyttäessä roikkuminen on niin vammaista savissa riippumista, että ei saata paljon kierrosaikoihin vaikuttaa
biggrin.gif
Vasemmalle käännyttäessä tuntuu jotenkin paljon luonnollisemmalta.
sport05.gif
 
Eipä ole hajuakaan että miten pitäisi roikkua, itse ajelen siten miten se luontevammin sujuu...
Eiköhän tuo roikkuminenkin ole aika kuljettajakohtainen seikka, mutta jotenkin minusta tuntuu että enempi parempi, kun ainakin tuolla omalla ajotyylillä joutuu kymppikawaan jalkatappeja vaihtelemaan katkenneiden tilalle
sad_orig.gif


Tosin ainahan voi yrittää ottaa mallia noista MotoGP, WSBK, ym. kuskeista, niiden luulisi tietävän  
wink.gif

Tai no ehkä tuo kotimaisten sarjojen kärkijoukko riittänee...
 
Niissä motogp yms kuskien apinoimisessa vaan se että niilla on aika eriäviä tyylejä. Ja kyllä se vaan on niin että jotkut heistä roikkuvat aivan "väärin", vaikka saavat sen toimimaan ja ovat nopeampia kun mitä minusta ikinä voi tulla. Vaikka joku voikin olla erittäin nopea roikkumalla perse ulkona, yläkroppa keskellä, niin se on silti huono asento, vaikka se todistettavasti toimii joillekkin. Hyvä niitä on seurata, kunhan muistaa miettiä miksi he jotain tekevät eikä vaan suoraan apinoida.

Vähän samalla linjalla kun Janne tuosta roikkumisesta mutta itse antaisin silti roikkumisesta seuraavat neuvot:

Pyri pitämään selkäranka suorassa, siis sivuttaissuunnassa ja parallel, öö samansuuntaisena kun pyörä, eli "roiku tasaisesti". Tämä ei tarkoita että selkä pidetään jäykkänä ja kädet suorina, päinvastoin, asento pitäisi saada rennoksi.

Käytä käsiä vain pyörän ohjaamiseen, pyri siirtämään ja pitää paikallaan kroppaasi jalkavoimalla, myös jarrutuksissa. Tuo muuten vaikuttaa jarrutuksiin todella paljon, mitkään esijarruttamiset takajarrulla yms on merkityksettömiä tuon rinnalla. Kädet mahdollisimman rentona.

Ei tartte työntää sitä polvea aivan älyttömän ulos, asento pitäisi olla semmonen että polvi ottaa muutenkin maahan ennen jalkatappia ilman että tarvitaan balettitanssijan notkeutta.

Pää sinne missä peili on/olisi normaaliasennossa, tämä ei toimi kaikille, mutta useimmille kyllä.

Varmaan paljon muutakin...


Sitten kun itsekin pystyisin aina noudattamaan noita ohjeita keskittymättä niihin...
tounge.gif
 
Eipä ole hajuakaan että miten pitäisi roikkua, itse ajelen siten miten se luontevammin sujuu...
Eiköhän tuo roikkuminenkin ole aika kuljettajakohtainen seikka, mutta jotenkin minusta tuntuu että enempi parempi, kun ainakin tuolla omalla ajotyylillä joutuu kymppikawaan jalkatappeja vaihtelemaan katkenneiden tilalle
sad_orig.gif


Tosin ainahan voi yrittää ottaa mallia noista MotoGP, WSBK, ym. kuskeista, niiden luulisi tietävän  
wink.gif

Tai no ehkä tuo kotimaisten sarjojen kärkijoukko riittänee...
Hitto kun hyvä kuva. Hyvät värit, tarkkuus ym.
 
Juu, tuo on kyllä totta, että Moto GP:ssä / WSB:ssä yllättävän erilaisia roikkumistyylejä kuskeilla. Yleensä itämaalaiset kuskit työntävät yläruumista todella paljon sisäkaarteen puolelle, kun taas Rossi roikkuu mielestäni aika maltillisesti.

Tamada : http://www.bolt.co.jp/news/images/ne_motogp-04_tamada-16.jpg

Haga :
http://www.yamaha-racing.com/assets....791.jpg

Rossi :
http://www.yamaha-racing.com/assets....ct3.jpg

Mielestäni Hagan ajotyyli on ehdottomasti tyylikkäin, kaippa ihan toimivakin. Kuljettajakohtaistahan tuo roikkumistyyli on, mutta se on varma, että se perse ainakin pitää olla siellä ulkona jos yhtään kovaa haluaa mennä.

Ja topicin alottajalla varmastikkin ongelmana on tälläinen, että työntää pyöräänsä itsensä alle ja tällöin osat alkaa raahaamaan maata, kun kallistuskulma kasvaa suureksi, vaikka vauhti ei olekkaan kova.

Like this : http://www.mototuneusa.com/RA01LarryPegram.jpg
btw. Aika hauska, että tuollainenki kaveri päässyt ajamaan tota jenkkien AMA-sarjaa, vaikka hänen ajoasentoaan käytetään kirjoissa osoittamassa miten ei pidä ajaa
biggrin.gif
 
Totta kai Hagan tyyli on paras ja nopein, sillä kun on niin upee kypärä
inlove.gif


Taitaa olla niin, että syy siihen miksi se yläkropan roikuttaminen on niin vaikeeta on se, että ihmisellä on hirveen vahva luonnostaan tuleva taipumus saada silmien välinen linja horisontin kanssa samaan tasoon. Tämän huomaa, kun esim kattoo tankkikamerakuvaa. Kovin helposti alkaa pää kallistella kun koittaa nähdä mitä siellä edessä tulee vastaan.

Sama on mopon päällä kurvissa. Sitä yrittää pitää silmät horisontin tasossa (eli vain alakroppa roikkuu) että ajaminen onnistuisi, ja samalla se ei juuri siitä syystä onnistu. On tää mopoilu niin takaperoinen ja luonnoton laji, tankoakin pitää kääntää väärään suuntaan.
confused_orig.gif
 
Roikkumiseen vaikuttaa myös millaisella motolla ajaa, esim. 748:lla voi ajaa enemmän kallistamalla kuin vaikkapa R6:lla jossa on pakko roikkua enemmän jotta voi ajaa mutkat yhtä kovaa. Eri pyörien alustat tarjoavat niin erilaisia ominaisuuksia, että ajotyyli on sidoksissa myös pyörään.
 
Maananataina sain ensimmäistä kertaa kawa 636-03 jalkatapin maahan alastarolla ja sekin pirulainen napsahti heti poikki. Lemminkäiseen kurvasin (vasemmalle) kylmillä kumeilla ja se vähän niiku haukkas sisämutkaan ja samalla saappaan kärki ja tappi maihin. Ja poikkihan se tappi sitten meni. On kyllä äärimmäisen vaikeeta saada tappeja maahan tolla vehkeellä. Oikeenpuolimmaista tappia en oo saanu osumaan vielä koskaan. Yritän kyllä roikkua mahdollisimman paljon. Todella hauska ja antoisa setti oli muutenkin!!
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Back
Ylös