Jarruhuolto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja E-tana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
85tkm, 45tkm ja 40tkm. Suurin osa eurooppaa mutkateitä ja suomessa rata-ajoa. Kaikki levyt edelleen melkein oletusmitoissaan. Olen käyttänyt Lucas:en TRW sintteripaloja tai SQR jarrupaloja.

Matka-ajoa en juuri harrasta. Mopo kärryllä mökille ja sieltä mutkateille.
Aika hyvin. Ettei ole juuri kulumaa.
Itselläni menee vaihtoon 230.000 km etulevyt.
Matka-ajoa ja hiekkateillä kaahailua enimmäkseen.

Aika hyvin. Ettei ole juuri kulumaa.
Itselläni menee vaihtoon 230.000 km etulevyt.
Matka-ajoa ja hiekkateillä kaahailua enimmäkseen.

Todellisuudessa, et ole kovin paljon viimeisillä Lucaksen levyillä veivannut!

Edit: Tarkistin tiedostostani: Eli vuonna 2010 vaihdoit uudet etulevyt alle. Tämän jälkeiset km voisit ehkä tarkentaa.

Todellisuudessa, et ole kovin paljon viimeisillä Lucaksen levyillä veivannut!

Edit: Tarkistin tiedostostani: Eli vuonna 2010 vaihdoit uudet etulevyt alle. Tämän jälkeiset km voisit ehkä tarkentaa.
Lucas jarrupalat laitoin kyllä 2010.
Mutta en jarrulevyjä.

Mitä olette mieltä silikonirasvasta jarrumäntien voiteluun/herkistelyyn? Ei näyttänyt sitä vielä olleen mainittu. Ei ainakaan vahingoita kumitiivisteitä.

Jarrusatuloiden ja -mäntien pesu, sekä jälkimmäisten herkistely ja rasvaus kyllä helpottaa elämää. Auttanut mulla laahaukseen, nypytykseen, vinkumiseen ja muutenkin herkempi tuntuma. Ei ole vielä niin paljon kilsoja samoille levyillä ja paloilla tullut katukäytössä että osaisi sanoa mitään empiiristä faktaa mutta crossi/enskapyörässä ainakin takajarrun osat tuntuisi kestävän paremmin kun jaksaa nyhrätä ja putsata jarruja useasti.

Lähinnä etujarrujen huoltotoimenpiteteitä työstämässä, 2007 R6 Yamahaan...

3. Tiivisteet tulisi ilmeisesti voidella, jotta männän saa takaisin ja tiivisteet uppoavat koloihisa? Jostain muistan kuulleeni, että vasesliinia tiivisteisiin (jos näin, käykö huulirasvanakin käytetty "Klover-vaseliini" joka on keltaisessa purkissa ja lienee kaikille tuttu? Väittävät, että se on puhdasta vaselinia ilman mitään lisäaineita?). Jossain taas neuvotaan "voitelemaan" tiivisteet jarrunesteellä...

Mitä olette mieltä silikonirasvasta jarrumäntien voiteluun/herkistelyyn? Ei näyttänyt sitä vielä olleen mainittu. Ei ainakaan vahingoita kumitiivisteitä.

Jarrusatuloiden ja -mäntien pesu, sekä jälkimmäisten herkistely ja rasvaus kyllä helpottaa elämää. Auttanut mulla laahaukseen, nypytykseen, vinkumiseen ja muutenkin herkempi tuntuma. Ei ole vielä niin paljon kilsoja samoille levyillä ja paloilla tullut katukäytössä että osaisi sanoa mitään empiiristä faktaa mutta crossi/enskapyörässä ainakin takajarrun osat tuntuisi kestävän paremmin kun jaksaa nyhrätä ja putsata jarruja useasti.

Castrol Red Rubber Grease.......

Here is a comprehensive list of Red Rubber Grease (RRG) properties:

Fully compatible with natural and synthetic rubbers
Compatible with brake fluids and some hydraulic oils.
Rust inhibitor (protects from oxidation and rust).
RRG is water resistant.
Hight temperarure. The grease can be used in applications with temperatures up to 210-230F. It will not melt and will not contaminate brake pads.
Petrol resistant. Although it will get contaminated in contact with gasoline, but still it will protect rubber parts from it.
High chemical and structural(mechanical) stability.
High resistance against water washing (will stay on after a rain, or car wash).
Has high wear protecting quality.

http://www.castrol.com/en_au/australia/products/cars/greases/red-rubber-grease.html

Minulla on dokumenttia siitä, että asensit Lucaksen jarrulevyt keväällä 2010. Hyvin luultavaa, että uusit samalla palatkin.
Jaa, että oikein dokumenttia. Taitaa se sitten olla noin, että olen levyt kerran vaihtanut.
Näin ollen noilla nykyisillä levyilläni on sitten ajettu 100.000 km ja ne ovat nyt ihan loppu.

Jaa, että oikein dokumenttia. Taitaa se sitten olla noin, että olen levyt kerran vaihtanut.
Näin ollen noilla nykyisillä levyilläni on sitten ajettu 100.000 km ja ne ovat nyt ihan loppu.
Levyistä löytyy varmaan TRW merkintä.

Nyt ei mene jarrujen huolto jostain syystä putkeen!?!?

Vanhojen nesteiden valutus pois. Etujarrusatuloiden, purku, osien pesu ja samat tiivisteet ja muut pulikat paikoilleen. Tiivisteet pesun jälkeen liukastettu sillä jarruvaselinilla.

Sitten uutta nestettä jarrunestetötteröön ja pumppailemaan. Molempien satuloiden läpi pumppailin useamman tötteröllisen nestettä, jotta varmasti kaikki ilmat pois. Jostain syystä en saa tuota jarrukahvaa kovettumaan. Kahva jää löysäksi ja palat ottavat sen verran levyihin kiinni, ettei rengas pyöri kun käsivoimilla pyörittää (no saattaa se aavistuksen liikahtaa, kun oikein kunnolla rykii).

Kaikki räplääminen on tehty alakautta, eli sieltä jarrusatuloiden nipoista. Pitäisikö siitä jarrukahvan nipasta myös päästellä ilmoja. Juutuupista, kun ohjeita katselee niin sielläkin tuo homma hoidetaan pelkästään jarrusatuloiden nippoja räpläämällä.

Olen aikaisemmin tässä onnistunut ja mielestäni kaikki tehty nyt samoin:dunno:

Kyllähän minä tiesin, että siitä kahvan nipasta kannataa kanssa päästellä ilmoja. Lähinnä kokeilin, että onko Scuuba vielä tähän aikaan hereillä.

Oikeastaan lähinnä sillä tämän kirjoitin esimerkkinä, että jos jollakin tulisi joskus vastaan tämän tyyppisiä ongelmia niin on hyvä huomioida, että ei kannata keskittyä pelkän alapään räpläämiseen näissä jarruhommissa. Joskus kannattaa vähän keskittyä hoitamaan myös yläpäätä.

Sunnuntaina kiertämään uusilla nesteillä Alastaron ympyrää:cruising:

Nyt ei mene jarrujen huolto jostain syystä putkeen!?!?

Vanhojen nesteiden valutus pois. Etujarrusatuloiden, purku, osien pesu ja samat tiivisteet ja muut pulikat paikoilleen. Tiivisteet pesun jälkeen liukastettu sillä jarruvaselinilla.

Sitten uutta nestettä jarrunestetötteröön ja pumppailemaan. Molempien satuloiden läpi pumppailin useamman tötteröllisen nestettä, jotta varmasti kaikki ilmat pois. Jostain syystä en saa tuota jarrukahvaa kovettumaan. Kahva jää löysäksi ja palat ottavat sen verran levyihin kiinni, ettei rengas pyöri kun käsivoimilla pyörittää (no saattaa se aavistuksen liikahtaa, kun oikein kunnolla rykii).

Kaikki räplääminen on tehty alakautta, eli sieltä jarrusatuloiden nipoista. Pitäisikö siitä jarrukahvan nipasta myös päästellä ilmoja. Juutuupista, kun ohjeita katselee niin sielläkin tuo homma hoidetaan pelkästään jarrusatuloiden nippoja räpläämällä.

Olen aikaisemmin tässä onnistunut ja mielestäni kaikki tehty nyt samoin:dunno:

Kyllä sitä ylänippaa kannattaa avata myös. Ja jos ei auta niin katsele, voiko ilmaa jäädä jonnekin loukkuun esim. pääsylinterin asento saattaa vaikuttaa ilmautuvuuteen. Myös letkuliitoskohtiin tai haaroihin voi jäädä ilmaa loukkuun, liitosta voi käyttää nopeasti auki/kiinni samalla kun painaa kahvan pohjaan, rättiä ympärille niin että neste ei roisku.
Joissakin pyörissä varsinkin tietyissä kisaenskoissa ja crosseissa ilmaaminen on todella pirullista, käytännössä onnistuu vain alakautta ylöspäin isolla ruiskulla tms. jarrunestettä ruiskuttaen, samalla pääsylinteri täytyy kääntää sopivaan asentoon ja koputella, jotta saa kuplat irtoamaaan...

Back