Jarrujen ilmaus laite

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VFRj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo scuuban konsti oli hyvä ja halpa. Letku nipasta takas säiliöön siis ,eikä tarvi mitään muuta toisaan kun metrin sopivaa letkua. Tein ilmauksen ensimmäistä kertaa ja muita konsteja rämppäsin ensin, mutta tuolla tuli kaikki kuplat pois. Jatkossa tällä sitten...

Halvin ja yksinkertaisin ilmauslaite koostuu kirkkaasta muoviletkusta ja vaikka 0.3 l muovipullosta. Korkkiin reikä josta muoviletku läpi( sopiva reikä että letku pysyy siinä paikallaan). Pulloon vähän nestettä pohjalle ja letkun pää nesteeseen, tämä estää ilman ja nesteen liikkumisen takaisin päin tehokkaasti.
Letku ilmaruuviin ja ilmaruuvi auki, letkun olisi hyvä mennä esim. autossä navan/pyörän yli siten että leku kiertää jonkinverran ylempää kuin ilmaruuvi. Sitten vaan poljetaan jarrua vaikka 10 kertaa ja letkusta vielä näkee tuleeko sylinteristä ilmaa kun neste valuu lappona hiljalleen. Alkuun voi muutama kupla tulla jos kierteen välistä on viimeisellä jarrupolkimen nostolla mennyt ilmaa väliin mutta se nousee kyllä sieltä letkuun ja ruuvin voi sulkea.
Tätä olen käyttänyt jo vuosia jollei kymmeniä yksin touhutessa ja toimii aina.

Toki käytän ilmauslaitteitakin esim. jarrunesteen vaihdossa kun auto on muutenkin ylhäällä, ei tarvitse ottaa sen takia pyöriä irti ja säiliön tyhjentäminenhän on yksinkertaista tuollaisella.

Tämä on hyvä. Tätä olen itse käyttänyt kun harvoin olen kaveria saanut auton jarrunesteen ilmaukseen (=exvaimo) :rant:. Motskarin jarrunesteen vaihtoon sain naapurin poijaan kaveriksi puristelemaan jarrukahvaa/poljinta tohon K100:seen. jolloin homma hoitui oikeastaan itsekseen kun ilmaa ei lähtökohtaisesti ollut järjestelmässä. Ilmauskoneista ei ole kokemusta, mutta veemäisin ilmaus oli muutaaman saapin (99, OG 900) kytkin. Onnistuihan nuokin lopulta, mutta ei helposti.

Paineilma menee kahvaa painettaessa kannessa olevan venturin läpi aiheuttaen pulloon alipaineen. Pullosta on yhteys tuohon letkuun ja letkun pään laitat ilmausnippaan. Nippa auki ja painat kahvasta, jarruneste imeytyy pulloon. Tarkkana ettei säiliö tyhjene.
Kätevä laite.

Tuo laite on myös tehokas tapa tuhlata aivan järkyttävästi jarrunestettä. Mielummin käytän isoa ruiskua ja letkunpätkää.

Tuo laite on myös tehokas tapa tuhlata aivan järkyttävästi jarrunestettä. Mielummin käytän isoa ruiskua ja letkunpätkää.

Itse pidän tuosta alipainetoimisesta laitteesta todella paljon. Ihan ylivertolaite. Sillä imee niin autojen, mopoautojen kuin moottoripyörienkin jarrujärjestelmät hetkessä ilmattomiksi. Varsinkin moottoripyörän etujarruissa kaikki kikkailu jää pois. En ole kyllä huomannut mitään järkyttävää jarrunesteen tuhlaamista. Viimeksi vaihdoin pojan autoon jarrunesteet, litran (Brembo DOT4 7.90€) purkkiin jä vielä pari desiä. Mun mielestä saippuakin on kalliimpaa.

Juu on kyllä näppärä laite. Tänään ilmasin rykkösen etujarrun ongelmitta. Imuroin nestettä läpi ilmakuplista välittämättä ja jarrukahva kovettu. Sitte lopuksi vielä kävin kaikki nipat läpi perinteisellä kahvan pumppaus menetelmällä, eikä ilmaa tullu järjestelmästä. :bisseä:

Itse pidän tuosta alipainetoimisesta laitteesta todella paljon. Ihan ylivertolaite. Sillä imee niin autojen, mopoautojen kuin moottoripyörienkin jarrujärjestelmät hetkessä ilmattomiksi. Varsinkin moottoripyörän etujarruissa kaikki kikkailu jää pois. En ole kyllä huomannut mitään järkyttävää jarrunesteen tuhlaamista. Viimeksi vaihdoin pojan autoon jarrunesteet, litran (Brembo DOT4 7.90€) purkkiin jä vielä pari desiä. Mun mielestä saippuakin on kalliimpaa.
Etenkin kun jokapuolella sanotaan että jarruneste pitää aina ottaa uudesta purkista lisättäessä tai vaihdettaessa, niin ei kai sillä ole mitään merkitystä paljon sitä kuluu jos kaikki ostettu menee kuitenkin vaihdon jälkeen ongelmajätteeksi.

Juuri nyt en löydä netistä faktaa väitteelle.
Joskus aikoiaan, kun autoalalta palkkani sain, niin luin jonkun jarrunesteen mukana tullutta valmistajan tiedotetta.
Siinä kerrottiin, että avatussa ja sitten suljetussa purkissa oleva jarruneste on käyttökelposta 2 vuorokauden ajan.
Kovasti aiheelle naureskeltiin, koska ko. 20l pönttö laitettiin jarrujen ilmauskoneeseen ja ihan varmasti pöntössä oleva neste sai olla tekemisissä ulkoilman kosteuden kanssa, koska pitihän korvausilmalle olla reikä.

Epäiltiin, että tiedotteen kehoitus oli tuplavarmistuksen maksimointia, jotta vastuu saadaan helposti siirrettyä käyttäjälle.

siellä jarrunestesäiliössä vaihtuu ilma. eli ainakun painaa jarrua niin nestepinta laskee ja imee korvausilmaa huohotinreiän kautta ja kun löysäät jarrua niin nestepinta nousee ja painaa ilmaa pois samoin kun neste lämpenee niin se laajenee ja kun jähtyy niin supistuu ja tästä syystä nesteeseen kertyy kosteutta. suljettuun pulloon ei todellakaan kerry jos ei aleta pilkkua nussimaan ilmasta joka on joutunut pulloon kaadettaessa

siellä jarrunestesäiliössä vaihtuu ilma. eli ainakun painaa jarrua niin nestepinta laskee ja imee korvausilmaa huohotinreiän kautta ja kun löysäät jarrua niin nestepinta nousee ja painaa ilmaa pois samoin kun neste lämpenee niin se laajenee ja kun jähtyy niin supistuu ja tästä syystä nesteeseen kertyy kosteutta. suljettuun pulloon ei todellakaan kerry jos ei aleta pilkkua nussimaan ilmasta joka on joutunut pulloon kaadettaessa

No ei aivan. Jarrunestesäiliön korkin alla on kuminen haitarikalvo, mikä tiivistää säiliön ulkoilmalta, mutta päästää nestepinnan muuttumaan.

Tosin ainakaan tapaus vw golf -95 ei tuollaista haitaritiivistettä nestesäiliössä esittele.

Nyt ei ihan osunut.
Jarrunestesäiliön kannen ja itse säiliön välissä on "haitarikumi" ja korvausilma tulee sen haitarikumen ja jarrunestesäiliön kannen väliin, ei siis sinne jarrunestetilaan.

Jos ulkoilma olisi tekemisissä jarrunesteen kanssa, niin voisi enskapyörästä loppua jarruneste aika nopeasti.

14890409_10209299110253016_5136563631637216888_o.jpg

Ei kai ihan jokapuolella, kun en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Aina on avattu pullo tullut käytettyä myöhemmin, ei nyt mitään 10 v vanhaa, mutta pari-kolme vuotta kuitenkin. Miten ja millaiseksi se jarruneste tiiviisti suljetussa pullossa ja lämpimässä tallissa varastoituna muuttuisi?

Tiivis on suhteellinen käsite...

Ei kai ihan jokapuolella, kun en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Aina on avattu pullo tullut käytettyä myöhemmin, ei nyt mitään 10 v vanhaa, mutta pari-kolme vuotta kuitenkin. Miten ja millaiseksi se jarruneste tiiviisti suljetussa pullossa ja lämpimässä tallissa varastoituna muuttuisi?

Mulla se lukee Hondassa ihan siinä jarrunestesäiliön kannessa :D, luulisin että myös aika monessa muussa pyörässä. Jarruneste säiliötkin on tehty niin, ettei neste pääse ilman kanssa juuri tekemisiin. Mitään käsitystä ei ole mikä on totuus tässä asiassa, eli kuinka paljon se neste vanhenee uudelleensuljetussa purkissa käytännössä, mutta mä olen tähän törmännyt myös useammassakin auton korjausoppaassa.
0e5783296df47944e19ce4536a312b37.jpg

No ei aivan. Jarrunestesäiliön korkin alla on kuminen haitarikalvo, mikä tiivistää säiliön ulkoilmalta, mutta päästää nestepinnan muuttumaan.

Tosin ainakaan tapaus vw golf -95 ei tuollaista haitaritiivistettä nestesäiliössä esittele.
Useimmissa autoissakin on siinä jarrunestesäiliön pinnalla sellainen koho minimoimassa ilmankosteuden kanssa kosketuksissa olevan nestepinnan sen lisäksi että siinä se korkkikin on.

Kysymys kuuluukin kuinka tiivis se pullo on ? Jarruneste on muistaakseni hygroskooppista ja imee kosteutta ilmasta.
Jos se korkki vuotaa edes hiukan niin se ilma menee sisään/ulos lämmönvaihteluiden mukana. Ja onhan sinne jo mennyt ilmaa kun se kerran on avattu. Tuskin muutaman kerran avattuna silä on merkitystä mutta jos se pullo on pari vuorokautta aukinaisena niin itse en käyttäisi sitä mihinkään. Kaikki kai tietää miksi vesi on ikävä aine jarruissa ?

^Avattu pullo on korkki suljettuna tasan yhtä tiivis kuin korkkaamattomana. Kaikki pullot säilytän korkki kiinni, olipa kyse sitten jarru,- tai juotavasta nesteestä.
Aiheesta mieleen.. Avatut maalipurkit kun säilyttää ylösalaisin, niin ovat yleensä käyttökelpoisia vielä vuosienkin päästä.

Mullakin on ollu tommosia täysin tiiviitä öljy-, jarruneste-, pesuaine yms. pöniköitä, jotka onkin sitten tehneet helposti siivottavan lammikon kaaduttuen peräkontissa tai -kärryssä.

^Avattu pullo on korkki suljettuna tasan yhtä tiivis kuin korkkaamattomana. Kaikki pullot säilytän korkki kiinni, olipa kyse sitten jarru,- tai juotavasta nesteestä.
Aiheesta mieleen.. Avatut maalipurkit kun säilyttää ylösalaisin, niin ovat yleensä käyttökelpoisia vielä vuosienkin päästä.

Jarrunesteputelit on sinetöity paksulla alumiinifoliolla == tiiviimpi kuin avaamaton.

Back