• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrulevyjen hankintaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pekkavee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös ne brembonkin levyt tehdä kiinassa...:doh:
Varmaan vielä siinä samassa tehtaassakin jossa ne kymmenen euron levytkin tehdään. Tosin ne kympin levyt myydään siitä laarista mihin heitetään Brembon laatuvaatimukset reputtaneet kiekot.:;):
 
Kyllä vähän toivon, että omat kiinan levyt tuli eri tehtaasta kun trumpan alkuperäiset...jotka oli aivan totaalisen propellit kun 14tkm mittarissa. Hyvin ovat pysäyttäneet, joskaan ei varsinaisesti halvoiksi voi sanoa...ellei trumpan myymiin vertaa.
 
Ainoo huolenaihe on itellä noissa "kiinalaisissa" eli kaikissa halpamaissa tuotetuissa se materiaalin laadun vaihtelu ja tasalaatuisuus eli maanantaina voi olla priimaa ja tiistaina paskaa tai jotain siltä väliltä.
Eiköhän Kiinassa osata terästäkin tehdä.
Kiina tuottaa noin puolet koko maailman teräksestä.
Esim. Eu tuottaa vain noin 10 % maailman teräksestä.
USA tuottaa noin 5 % maailman teräksestä.
 
Eiköhän Kiinassa osata terästäkin tehdä.
Kiina tuottaa noin puolet koko maailman teräksestä.
Esim. Eu tuottaa vain noin 10 % maailman teräksestä.
USA tuottaa noin 5 % maailman teräksestä.

Varmasti osataan Kiinassa tuottaa terästä mutta kysymys kuuluukin millaisesta seoksesta esimerkiksi halpoja jarrulevyjä koneistetaan? Kuten joku totesikin ovat kiinalaiset tosi päteviä valmistamaan hyvältänäyttäviä osia jotka eivät kuitenkaan välttämättä toimi kuten kuuluisi.
 
Varmasti osataan Kiinassa tuottaa terästä mutta kysymys kuuluukin millaisesta seoksesta esimerkiksi halpoja jarrulevyjä koneistetaan? Kuten joku totesikin ovat kiinalaiset tosi päteviä valmistamaan hyvältänäyttäviä osia jotka eivät kuitenkaan välttämättä toimi kuten kuuluisi.

onkohan skodassakin sit kiinalaisten levyt....kun naapurin joulux ostamassa maastomallissa on levyt ruosteessa
varmaan viel eka tankillinen menossa pa-ainettakin.....eli nopea on ruoste....
 
onkohan skodassakin sit kiinalaisten levyt....kun naapurin joulux ostamassa maastomallissa on levyt ruosteessa
varmaan viel eka tankillinen menossa pa-ainettakin.....eli nopea on ruoste....
Olisiko nuo ehkä valurautaa?
Sehän ruostuu, jos ei jarrutella.

Autojen jarrulevyt ovat useimmiten kai valurautaa, koska ne ovat paljon monimutkaisempia konstruktioltaan kuin moottoripyörien suorat levyt.
 
Olisiko nuo ehkä valurautaa?
Sehän ruostuu, jos ei jarrutella.

Autojen jarrulevyt ovat useimmiten kai valurautaa, koska ne ovat paljon monimutkaisempia konstruktioltaan kuin moottoripyörien suorat levyt.

Olisiko se kustannuskysymys? Autoissa on jäähdytettyjä, mutta myös suoria levyjä. Autossa ruostunut jarrulevy ei näy/haittaa niin paljoa. Prätkässä se olisi törkeän näköinen ja pilaisi pyörän ulkonäön. Käsittääkseni esim. F10 BMW:ssä (=auto) on ruostumattomat levyt. Mutta nämä ovat vain minun olettamuksia. :)
 
Olisiko se kustannuskysymys? Autoissa on jäähdytettyjä, mutta myös suoria levyjä.
Kustannuskysymys tuo on, mutta myös valmistustekniikkakysymys.
Valurautaan on helppo ja halpa valaa erilaiset jäähdytyskanavat ja kiinnitysulokkeet.

Teräksen valaminen noihin muotoihin on jo vaativampaa ja huomattavasti kalliimpaa eri lämpökäsittelyineen.
Myös teräsvalun työstö lopullisiin mittoihin on paljon kalliimpaa kuin valuraudan työstö.
 
joo eiköhän se niiden jäähdytys kolojen vuoksi ole valurautaa... on vaan tossa hurjan näköset kun niin avonaiset vanteet että voi varmaan iroittamati palat vaihtaa..... mut ei kaikissa kyl ruostu vaix on jäähdytetyt....... pyöris en ,muista nähneeni ruosteisia lövyjä...
 
Olen autojen ja pyörien levyjä sorvannut, niissä yleensä on satkujen virheitä. Sorvaus on halvempaa kuin uudet levyt, voidaan mitata heitot.
 
Olen autojen ja pyörien levyjä sorvannut, niissä yleensä on satkujen virheitä. Sorvaus on halvempaa kuin uudet levyt, voidaan mitata heitot.

Ei oo ollu ongelmia värinän kans pyörien levyjä sorvatessa? Mopon levyt tosin monesti tuppaa vetämään ainakin vähän kovemmassa käytössä kieroksi ennen kuin minimipaksuus tulee vastaan, joten jos ne sorvaamalla oikasee, eivät pitkään kestä suorana. Katukäytössä ei niin väliä kun eihän noi jarrut lämpene oikeastaan koskaan kunnolla.
 
Mitä sitten kiinan teräksen valmistukseen ja tuotantomääriin ja varsinkin laatuun tulee niin senkin suhteen pätee se perinteinen: Tieto lisää tuskaa.
 
Mitä sitten kiinan teräksen valmistukseen ja tuotantomääriin ja varsinkin laatuun tulee niin senkin suhteen pätee se perinteinen: Tieto lisää tuskaa.

Kuten totesin, pitkän kokemuksen Kiinalaisesta valimo ja metallintuotantoprosesseista omaavana olen itse varovainen varsinkin suorahankintojen suhteen Kiinasta tavaroille jotka suoraan liittyvät esim. ajoturvallisuuteen. Kiinalaiset osaavat ja surutta käyttävät myös pitkiä alihankintaketjuja ja tokaisu "no ne kaikki tehdään kumminkin samassa tehtaassa" on luvalla sanoen naivi.

Haluan myös nostaa esille; tällä hetkellä on vahvasti esillä EU:n vaatima selvitys moottoripyörien turvallisuuden parantamisesta ja ei ainakaan yhtään auta katsastuspakon välttämistä, että tutkintalautakunta pääsee raportoimaan jonkun onnettomuuden tapahtumaketjussa olevaa jarrulevyn hajoamista.
 
Varmasti osataan Kiinassa tuottaa terästä mutta kysymys kuuluukin millaisesta seoksesta esimerkiksi halpoja jarrulevyjä koneistetaan? Kuten joku totesikin ovat kiinalaiset tosi päteviä valmistamaan hyvältänäyttäviä osia jotka eivät kuitenkaan välttämättä toimi kuten kuuluisi.

Joskus 10v sitten vähän kiertokautta tutustuin aiheeseen. Musta teräs toimii ehkä parhaiten, ruostumattomissa on aina jotakin ongelmia etenkin extreme-käytössä. Martensiittista ruostumatonta käytetään ja siinä saatta tulla säröilyä. Austeniittinen taas ei kestä suorana. Duplexista ei tietoa.

Valurauta toimii kitkapintana oikein hyvin. Oikein ohuena se on haurasta ja toki ruman näköistä, koska kaikki eivät osaa arvostaa ruosteista levyä. Josksu olen nähnyt tehtävän ihan s355 rakenneteräsksestä ja toimii sekin.

En oikein osaa kiinalaisista muuta pelätä, kuin että vetävät kieroksi tai kulahtavat hetkessä jos "väärää" materiaalia. kai sielläkin tiedetään, mistä ne pitää tehdä. Ei se teräslevy kappaleiksi hajoa, oli mitä hyvänsä.
 
Kyllä vähän toivon, että omat kiinan levyt tuli eri tehtaasta kun trumpan alkuperäiset...jotka oli aivan totaalisen propellit kun 14tkm mittarissa. Hyvin ovat pysäyttäneet, joskaan ei varsinaisesti halvoiksi voi sanoa...ellei trumpan myymiin vertaa.

Trumpassa oli ainakin ennen japanilaiset Sunstar-levyt.
 
En oikein osaa kiinalaisista muuta pelätä, kuin että vetävät kieroksi tai kulahtavat hetkessä jos "väärää" materiaalia. kai sielläkin tiedetään, mistä ne pitää tehdä. Ei se teräslevy kappaleiksi hajoa, oli mitä hyvänsä.

Kun ei aina tiedetä mistä todellisuudessa tehdään:

http://www.radionz.co.nz/news/national/307694/steel-supplier-has-issued-fake-quality-certs
http://www.oakleysteel.co.uk/fake-mill-certificates-en10168

Ei ole ihan pieni bisnes tuo todistuskikkailu..........nähty on!
 
Onhan se noinkin. Kiinalaiset sanovat "saatte ihan minkälaisen todistuksen haluatte". Olen siis töissä koneenrakennusalalla.
 
Back
Ylös