• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrulevyjen hankintaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pekkavee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
joo eiköhän se niiden jäähdytys kolojen vuoksi ole valurautaa... on vaan tossa hurjan näköset kun niin avonaiset vanteet että voi varmaan iroittamati palat vaihtaa..... mut ei kaikissa kyl ruostu vaix on jäähdytetyt....... pyöris en ,muista nähneeni ruosteisia lövyjä...

Kyllä mun ex XJssä ja nyk RFssä on levyt pintaryosteisen näköiset kun viikon tai sanotaan kaks ja päälle on ulkona ja sataa yms.
 
joo eiköhän se niiden jäähdytys kolojen vuoksi ole valurautaa... on vaan tossa hurjan näköset kun niin avonaiset vanteet että voi varmaan iroittamati palat vaihtaa..... mut ei kaikissa kyl ruostu vaix on jäähdytetyt....... pyöris en ,muista nähneeni ruosteisia lövyjä...
Ainaki kaikista vanhemmista Guzzeista levyt ruostuu melkein heti ku pysähtyy.
 
Ainaki kaikista vanhemmista Guzzeista levyt ruostuu melkein heti ku pysähtyy.

Ja minä kun meinasin ratapyörään hankkia ehdat rautalevyt :D Ilmestyy ruoste heti kun hiukan tummempaa pilveä käy taivaalla......Tulevat muuten tehtaalta aseissa käytettävässä pinnoitteessa joka pitää poistaa pitopinnoilta ennen varsinaista käyttöä.
 
Ja minä kun meinasin ratapyörään hankkia ehdat rautalevyt :D Ilmestyy ruoste heti kun hiukan tummempaa pilveä käy taivaalla......Tulevat muuten tehtaalta aseissa käytettävässä pinnoitteessa joka pitää poistaa pitopinnoilta ennen varsinaista käyttöä.

Olikos noi rautalevyt nyt semmoset, että eivät tykkää sinteripaloista, mutta hiilipalat olis ok?
 
Nuo minun ostamani levyt eivät ole nekään aivan ruostumattomia.
Kromia on vain 14 %.
Nikkeliä noissa ei ole juuri yhtään.
Ne ovat kyllä terästä eivätkä valurautaa.

Joten niihinkin varmasti ilmestyy ruostetta, jos en jarruttele.
Toisaalta pyöräni on käytösssä joka päivä ja etujarrulla kyllä jarruttelen joka päivä.
Sintteripalat eivät kai ole noihinkaan oikein hyvät.
 
Brembon levyt kai tehdään nykyään Tsekeissä.

Lainaus tuolta:
"Brembo's activities in Eastern Europe were further consolidated in 2010 with an investment of over 35 million Euros in the Czech Republic for a new automobile braking system plant.
This move brought the company for the first time into the mid premium segment, working with clients such as Land Rover, BMW, GM and Audi."
 
Piti käydä pihalla katsomassa. Mopolla ajettu viimeks jouluaattona eli seisonut nyt vähä reilu kuukauden. Niin että ruostuu ne bemarinki jarrulevyt.
ff50b0f18147b1932b2a87aa55100fce.jpg
 
Piti käydä pihalla katsomassa. Mopolla ajettu viimeks jouluaattona eli seisonut nyt vähä reilu kuukauden. Niin että ruostuu ne bemarinki jarrulevyt.
ff50b0f18147b1932b2a87aa55100fce.jpg

En tiedä mikä bemari on kuvassa, mutta ainakaan vuoden 1986 K100 levyt ei ruostunut. Eikä mielestäni ruostu tuossa ässässäkään.
 
Tässäpä meillä hyvä uusi vääntöketju! :respect: :D

NiiIIIIIINnnn... Ei minunkaan levyt tallissa ruostunut, mutta kadunvarressa viikko-pari sateessa yms niin jo on kiekot ruskeena.
 
Tsekeissä on autolinja.

"All of the Brembo products for U.S. and European motorcycles are made in Italy and Brembo even owns its own foundries as well as machining facilities. "

http://www.sportrider.com/sportbikes/brembo-italian-factory-full-stop


Brembon levyt kai tehdään nykyään Tsekeissä.

Lainaus tuolta:
"Brembo's activities in Eastern Europe were further consolidated in 2010 with an investment of over 35 million Euros in the Czech Republic for a new automobile braking system plant.
This move brought the company for the first time into the mid premium segment, working with clients such as Land Rover, BMW, GM and Audi."
 
Tässäpä meillä hyvä uusi vääntöketju! :respect: :D

NiiIIIIIINnnn... Ei minunkaan levyt tallissa ruostunut, mutta kadunvarressa viikko-pari sateessa yms niin jo on kiekot ruskeena.

Kaikki jarrulevyt ruostuu. Materiaalista riippuen sitten vain aika vaihtelee kuinka nopeasti ruoste nappaa levyyn kiinni.
 
Kasvipohjaiset liuotinpesuaineet ruostuttaa, PineLine esimerkiksi.

Varmaan jo 10 vuotta pessyt ainoastaan Pinelinellä, niin pyörät kuin autotkin. Mikään paikka ei ole ruostunut.
Pinelinen ohjeessa kehotetaan käyttämään kylmää vettä, siis myös huuhtelu kylmällä vedellä.
Joissain Bemarien ohjekirjoissa varoitetaan pesemästä maantiesuolaista pyörää kuumalla vedellä. Sen mukaan yhdistelmä suola-kuuma vesi aiheuttaa ruostumista / syöpymistä. Sillain outo juttu, etten ole mistään muualta moisesta lukenut, enkä kuullut..

Pitäis varmaan mennä nukkumaan. Se, mitä ei olisi pitänyt tehdä, on kolmen tunnin päiväunet :sad3:

Tässä vielä lyhennelmä Bemun hoito-ohjeesta:
Kiinnitä etenkin talvikuukausien aikana huomiota siihen, että peset moottoripyörän useasti.
Maantiesuolan poistamiseksi puhdista moottoripyörä heti ajon jälkeen kylmällä vedellä. Lämmin vesi tehostaa suo-
lan vaikutusta. Käytä maantiesuolan poistamiseen aina vain kylmää vettä.
 
Viimeksi muokattu:
Joissain Bemarien ohjekirjoissa varoitetaan pesemästä maantiesuolaista pyörää kuumalla vedellä. Sen mukaan yhdistelmä suola-kuuma vesi aiheuttaa ruostumista / syöpymistä. Sillain outo juttu, etten ole mistään muualta moisesta lukenut, enkä kuullut..

Kuuma moottori, mihin suolavesi roiskuu ei sitten vissiinkään aiheuta syöpymistä, mutta kuuma pesuvesi aiheuttaa. Aika höpöjä nuo jotkin ohjeet.
 
Täällä kun jo valmiiksi väännetään jarrulevyistä...

Mistäs halvimmalla saisin toisiin vanteisiini levyt? Carpimotolla etulevyt vajaa 200e/kpl ja takanen 100e. Kun bikeworldin laskelmassa jarrulevyt olisivat yhteensä yli tonnin, tuoCarpimoto kuulostaa jo ihan sopuhinnalta. :no:

Ja mopona CRF1000l africa twin.

Toni
 
Hep,

jarrut hakkasi isommalla paineella vastaan, toinen etulevy näytti olevan kiero. Vaihdoin vanhat pyöreät levyt piparimalleiksi, uusissa 9 kiinnikettä vanhan 7 sijaan.

Mitähän eroa näissä on käytössä?
 

Liitetiedostot

  • IMG_20240223_211131_HDR_copy_414x550.jpg
    IMG_20240223_211131_HDR_copy_414x550.jpg
    40,9 KB · Katselut: 60
Back
Ylös