Jarrulevyt Kiinasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tobby
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jokainen ostaa mistä tykkää.

Itse olen duunissa tullut tulokseen, että melkein kaikki kiinasta tuleva mikä ei ole paskaa, on kusta. Päätelmä on sama, on kyseessä sitten venttiilinvalu, RST-kaulus tai elektroniikka. Jos osa on hommattu tunnetun valmistajan toimittamana, niin laadunvalvonta pelaa edes jotenkin, muttei sekään lämmitä siinä vaiheessa kun asennettuja osia irrotellaan käyvista asiakkaiden laitoksista kun laadunvalvonta huomaa viat jälkijunassa ja laittaa kaikki toimitetut ja laivoissa olevat osat käyttökieltoon.

Jarrukahvat olen kiinasta tilannut ja ne varauksin kelvollisiksi havainnut. Jarrusylintereitä, letkuja tjsp en kyllä uskaltaisi omaan ratapyörääni laittaa.

Onko Kiinasta tilatut etujarrulevyt samaa tavaraa, mitä Suomessa myytävät?
No, tuskinpa ihan kaikki, mitä Kiinassa tehdään, on tänä päivänä aivan sekundaa. Ongelmana on vain tietää, minkä laatuista kamaa ihan tarkalleen olet sieltä tilaamassa. Siellä kun kuitenkin tehdään yhä paljon myös sellaista, missä tasan ainoa ns."laatukriteeri" on se, että tuote näyttää riittävän aidolta, jotta sen voi myydä.

Sen takia, varsinkin jos on suoraan ajoturvallisuuteen liittyvä asia (kuten jarrut) kyseessä, niin itse harkitsisin kyllä kaksi kertaa.

Jaa-a, kun alan tässä työpöydällä kääntelemään tavaroita, niin useimmissa on valmistus tai kasaus ollut Kiinassa. Alkaen iPhone - se nyt onkin kuraa. Mutta HP läppäri ja hiiri toimivat toivotusti, Nokian bluetooth korvanappi on hyvän ja huonon rajamailla. Epäilenpä että sama tarina jatkuisi jos jatkaisi kääntelyä.

Itse ostin racejalkatapit Kiinasta, vielä en ole niillä onnistunut kaatumaan, muuten eloksointi, sovitustarkkuus ja kaikki ovat länsimaisen brandituotteen tasolla. Ainoa ero jonka olen toistaiseksi löytänyt, oli hinta. Se oli kuluineen posteineen 1/3 merkkituotteen hinnasta.

Jarrulevyissä ratakäyttöön seulani olisi niin ikään tiheämpi. Johonkin perus maantiepäristelyyn varmaan useimpien kiinanlevyjen laatu riittää. Kestävyys jne ei välttämättä samaa tasoa kuin orkkiksissa. Just hain vaimon Poloon jarrulevyt taakse Motonetistä 12,90/kpl. Oma M3 kun tarvitsi uudet levyt eteen rata-ajon vuoksi, ei olisi tullut mieleenkään muuta kuin orkkikset 268/kpl tai Brembo tms laatumerkki.

pitkään funtsin Arashin ja Brakingin välillä. Loppu päätelmä oli kuitenkin että en aio vielä jakaa perintöä tyttärille, vaikka sitä olisikin ollut pari sataa enemmän, niin tilasin sitten Brakingit ja ihan suomi-yrittäjältä (kai sekin saa tilata kinkun joulupöytäänsä).
smile_org.gif

Aihetta sivuten. Juu olen tilannu jopa jarrukahvat Kiinasta ja moni meinas ett ootas ku ekan kerran jarrutat kunnolla ni sillo napsaa poikki kahva ja selkäranka..no tuli jarruteltua ja ei menny mitään poikki...vauhti hidastu kyl melkosesti..

Mut vielkään en suosittele mitään Kiinasta..jokainen päättäköön itte.
Ottamatta kantaa levyjen laatuun, kahvoihin kohdistuu ihan minimaalinen rasitus levyihin verrattuna, joten ei niitä ihan noin voi verrata.

Tossa brittien omaa tuotantoa.
Linkki levyihin.
Kohtuu edukasta. En tiedä toimivuudesta. Joskus meinannu tilata, mut on vielä jääny.
Ehkä karseimmat sivut ikinä!

Laitoin silti kirjanmerkkeihin.
Mitä nyt voi odottaa kun siellä saarella yrittävät tehdä vähillä työkaluilla...

Itse tilasin ebayn kautta kyseiseltä puljulta. Etulevyt + takalevy jotain 250 € lähetyskuluineen. EBC palat oli eteen yht. 70 €, ja ferodot taakse 30 €. Vertailun vuoksi orkkislevyt 150 € kappale eteen ja palat 70 per satula (4 palaa).  Taakse levy 35 € ja palat 35.

Jonkun verran halvemmat siis, mutta koska pidän piparista (heh) niin nämä olivat melko edulliset muihin merkkeihin verrattuna.

Eikai sillä valmistusmaalla ole mitään merkitystä, kun laatukamatkin samoilta perukoilta tulevat.  Valmistaja lienee se merkittävä tekijä ja kysymys onkin, miten siitä voidaan varmistua, jos tuotetta suoraan Kiinasta itse tilataan.

Oikeilta tahoilta varmasti saakin laatua edullisesti, mutta onko sitten tietämystä, mitkä tahot mitäkin tavaraa välittävät?  Jos joku Kiinataho on osoittautunut luotettavaksi, miksipä sieltä ei voisi tilata.  Itse kun en niistä mitään tiedä, pitäydyn lähitilauksissa.

Valmistaja lienee se merkittävä tekijä ja kysymys onkin, miten siitä voidaan varmistua, jos tuotetta suoraan Kiinasta itse tilataan.
Valmistaja-sanan perään lisäisin kyllä mielestäni varsin tärkeän sanan: ´laadunvalvonta´.

Kyllähän esim. komponentteja varsin laadukkaiksikin tiedettyihin tuotteisiin tehdään tätä nykyä paljon Kiinassa. Mutta siinä on silloin kyseessä prosessi, jossa tilausmäärät on hyvin suuria, ja toimittaja sitoutuu noudattamaan tilaajan (tiukkaa) laadunvalvontaa, ja näin täytyy myös todella tapahtua, muuten yhteistyö ei jatku.

Normi sukankuluttajan suoraan tilaamat yksittäiskappaleet ei mitenkään automaattisesti ole ollenkaan saman laatuisia, vaikka saattaisivat tulla jopa samasta tehtaasta.

Valmistaja lienee se merkittävä tekijä ja kysymys onkin, miten siitä voidaan varmistua, jos tuotetta suoraan Kiinasta itse tilataan.
Valmistaja-sanan perään lisäisin kyllä mielestäni varsin tärkeän sanan: ´laadunvalvonta´.

Kyllähän esim. komponentteja varsin laadukkaiksikin tiedettyihin tuotteisiin tehdään tätä nykyä paljon Kiinassa. Mutta siinä on silloin kyseessä prosessi, jossa tilausmäärät on hyvin suuria, ja toimittaja sitoutuu noudattamaan tilaajan (tiukkaa) laadunvalvontaa, ja näin täytyy myös todella tapahtua, muuten yhteistyö ei jatku.

Normi sukankuluttajan suoraan tilaamat yksittäiskappaleet ei mitenkään automaattisesti ole ollenkaan saman laatuisia, vaikka saattaisivat tulla jopa samasta tehtaasta.
ja juurikin tämän takia itse tilasin suomesta koska olivatpa missä tahansa valmistettu niin siinä välissä on edes jonkunlainen laadunvalvonta ja se auttaa aina vähän enemmän kun se on vielä kotimainen..

Ei ollu Suomen kaupassa "kultaisella" keskiöllä  
tounge.gif

Englannissa taas taisi olla kappale hinta, joten aika kalliit on levyt siellä.
Juu niinpä näytti olevan. Silti halvat levyt kun vertaa pohjoismaisiin hintoihin EBC:n levyissä.

Tuossa syksyllä kun tilasin oman setin (pari levyjä ja palat) tuolta briteistä niin Punta - Kruunu valuuttakurssin ansiosta sain melkein samaan hintaan kuin täältä Ruottista saa yhden levyn. Suomesta näyttää irtoavan nyt 214€ kappalehintaan.

"ulkomaan ostot" -osiolla jotku saaneet kieroja levyjä kun kiinasta tilanneet, mutta yleensä kuitenki saaneet sitten uudet levyt mukisematta tilalle. Eihän siinä muuta kärsi kuin vähän enemmän aikaa.

Voihan noita kieroja levyjä löytyä vaikka keltä merkkivalmistajaltakin, mutta pienempi toleranssi niillä on siihen, kun on investoitu myös laadunvalvontaan ja sorvin huoltoon
smile_org.gif
Itse itseäni lainaten jo aiemmasta, laadunvalvonta on se juttu johon nuo valmistajat joutuu panostamaan pitääkseen merkkinsä uskottavana.

Ihan sama se on kuka sen kiekon valmistaa, kuhan laatu on priimaa ja virheet on vähäsiä.

Esimerkiksi nuo minun hehkuttamani halvat levyt joita EBC valmistaa on tarkistetu jokainen ihan huolella. Mikäli tätä tarkistusta ja laitteiston huoltoa ei tehdä tarpeeksi usein, menettää firma TÜV certifioinnin joka monelle on suhteellisen tuttu nimi, mutta käytännössä suhteellisen "aivansama".

Haluavat voivat valaista itseään tästä

Itse itseäni lainaten jo aiemmasta, laadunvalvonta on se juttu johon nuo valmistajat joutuu panostamaan pitääkseen merkkinsä uskottavana.

Ihan sama se on kuka sen kiekon valmistaa, kuhan laatu on priimaa ja virheet on vähäsiä.

Esimerkiksi nuo minun hehkuttamani halvat levyt joita EBC valmistaa on tarkistetu jokainen ihan huolella. Mikäli tätä tarkistusta ja laitteiston huoltoa ei tehdä tarpeeksi usein, menettää firma TÜV certifioinnin joka monelle on suhteellisen tuttu nimi, mutta käytännössä suhteellisen "aivansama".

Jep, laadunvalvonta on nimenomaan se avainsana joka ratkaisee. Isoilla tunnetuilla toimijoilla (esim EBC, Brembo yms) sen on pakko olla kunnossa. Yksikin hajonnut jarrulevy tuhoaa jarruvalmistajan brändin nopeammin kuin lukkiutunut etunen kaataa prätkän. Millään isolla merkillä ei ole siihen varaa.

Noi TüV:n leimat on aivan yhtä tyhjän kanssa jos niiden mukana ei tule selkeitä sertifikaatteja joka sitoo jarrulevyt johonkin standardiin. TÜV:n sertin ja sitä kautta oikeuden käyttää heidän leimaansa voi saada esimerkiksi sillä, että takaa jarrulevyjen materiaalin kuuluvan tiettyyn EN standardin mukaiseen materiaaliryhmään. Se ei kuitenkaan vielä takaa mitään siitä, että ko. materaali olisi hyväksytty tai suositeltava jarrulevyjen materiaaliksi. Esim. nuo aiemmassa viestissä linkatut TÜV-sertifiointipolitiikat liittyivät elektroniikka ja automatiokomponentteihin, ei liikennekulkuneuvojen turvallisuutta määrääviin EN normeihin.

Nimim. Kattilalaitosten painelaitedokumentaatioita muutaman kasannut ja jos jonkin näköistä vinkuintiaanin todistusta nähnyt.

osaako joku kertoa onko Jaws;in myymät jarrulevyt kiinalaisia?
hinta ainakin on melko kohtuullinen?
Vanhaan blackbirdiin (-98) ei taida enää piparkakkulevyjä löytyä muulta kuin kiinan valmistajilta
crazy.gif

Jep, laadunvalvonta on  nimenomaan se avainsana joka ratkaisee. Isoilla tunnetuilla toimijoilla (esim EBC, Brembo yms) sen on pakko olla kunnossa. Yksikin hajonnut jarrulevy tuhoaa jarruvalmistajan brändin nopeammin kuin lukkiutunut etunen kaataa prätkän. Millään isolla merkillä ei ole siihen varaa.

Noi TüV:n leimat on aivan yhtä tyhjän kanssa jos niiden mukana ei tule selkeitä sertifikaatteja joka sitoo jarrulevyt johonkin standardiin. TÜV:n sertin ja sitä kautta oikeuden käyttää heidän leimaansa voi saada esimerkiksi sillä, että takaa jarrulevyjen materiaalin kuuluvan tiettyyn EN standardin mukaiseen materiaaliryhmään. Se ei kuitenkaan vielä takaa mitään siitä, että ko. materaali olisi hyväksytty tai suositeltava jarrulevyjen materiaaliksi. Esim. nuo aiemmassa viestissä linkatut TÜV-sertifiointipolitiikat liittyivät elektroniikka ja automatiokomponentteihin, ei liikennekulkuneuvojen turvallisuutta määrääviin EN normeihin.

Nimim. Kattilalaitosten painelaitedokumentaatioita muutaman kasannut ja jos jonkin näköistä vinkuintiaanin todistusta nähnyt.
Eipä tuota kiinalaisen tehtaan osakkeen omistajaa kiinnosta hevon v...ttua vaikka niiden jarrulevyjen laaduissa olisi suuriakin heittoja. Sijoitetun pääoman tuotto on pääasia. Riittää todellakin että niissä on joku vinku-intiaani leima joiden turvin tuote voidaan maahantuoda täällä päässä.

Eli eu-alueella maahantuojat ostaa tavaran kun saa halvalla, ja halpatavarasta kun saa sen parhaan myyntikatteen myynnin volyymistä johtuen, ja myöskään aasian kotimarkkinoille kun ei voi työntää laadukasta = paikallisille liian kallista hyödykettä. Tähän se perustuu koko kiinan tuotanto.

Ainoa asia mikä siinä tuotannossa on tärkeintä, on se että niitä tuotetaan mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pienillä kustannuksilla mistään ympäristötekijöistä, eettisyydestä sekä tuotanto-olosuhteista piittaamatta. Itse olen henk-kohtaisesti em. syistä ruvennut käyttämään aivan muissa, kestävän kehityksen tuotantomaissa valmistettuja tuotteita. Vaikka hetkellisesti vähän lompakossa kirpaiseekin (siis lyhyessä juoksussa).

Niin, minulla on ne alkuperäisen valmistajan, eli japanilaiset jarrulevyt.
kynttila.gif

Uudet levyt olisi kotona odottamassa asennusta.

02.04.2012 Tilasin Arashi jarrulevyt eBay:ä (Kiinasta).
18.04.2012 Posti toi tulliselvitys lapun, tein tulliselvityksen samontein netissä.
19.04.2012 Posti toi jarrulevyt kotiin :thumbup:

Levyt maksoi posteineen 149.72€ ja tulli + alv. oli 34.43€

Kokeillaan, josko jo tänään pääsisi kokeilemaan uusia levyjä kera uusien palojen (Ferodo Platinum). :cruising:

Jaa-a, kun alan tässä työpöydällä kääntelemään tavaroita, niin useimmissa on valmistus tai kasaus ollut Kiinassa. Alkaen iPhone - se nyt onkin kuraa. Mutta HP läppäri ja hiiri toimivat toivotusti, Nokian bluetooth korvanappi on hyvän ja huonon rajamailla. Epäilenpä että sama tarina jatkuisi jos jatkaisi kääntelyä.

Itse ostin racejalkatapit Kiinasta, vielä en ole niillä onnistunut kaatumaan, muuten eloksointi, sovitustarkkuus ja kaikki ovat länsimaisen brandituotteen tasolla. Ainoa ero jonka olen toistaiseksi löytänyt, oli hinta. Se oli kuluineen posteineen 1/3 merkkituotteen hinnasta.

Jarrulevyissä ratakäyttöön seulani olisi niin ikään tiheämpi. Johonkin perus maantiepäristelyyn varmaan useimpien kiinanlevyjen laatu riittää. Kestävyys jne ei välttämättä samaa tasoa kuin orkkiksissa. Just hain vaimon Poloon jarrulevyt taakse Motonetistä 12,90/kpl. Oma M3 kun tarvitsi uudet levyt eteen rata-ajon vuoksi, ei olisi tullut mieleenkään muuta kuin orkkikset 268/kpl tai Brembo tms laatumerkki.

Vähän vanha lainaus, mutta isoimmilla firmoilla toki on omat tehtaat kiinanmaalla ja sitä myöten laadunvalvonta on kohdallaan. Kyllä kiinastakin tulee ihan laadukasta tavaraa, mutta tosi on että Eurolla saa euron tavaran.

Uudet levyt olisi kotona odottamassa asennusta.

02.04.2012 Tilasin Arashi jarrulevyt eBay:ä (Kiinasta).
18.04.2012 Posti toi tulliselvitys lapun, tein tulliselvityksen samontein netissä.
19.04.2012 Posti toi jarrulevyt kotiin :thumbup:

Levyt maksoi posteineen 149.72€ ja tulli + alv. oli 34.43€

Kokeillaan, josko jo tänään pääsisi kokeilemaan uusia levyjä kera uusien palojen (Ferodo Platinum). :cruising:

Sunnuntaina tuli ajeltua 100km sekalaista ajoa ja tyytyväinen olen levyihin :)

Back