Jarruongelmia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NinjaSamu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

NinjaSamu

New member
Pyörä on ZX-6R-06 ja ongelman nimi on se että jopa sillon kun jarrukahvan napikka on 1. asennossa niin jarrukahva painuu lähestulkoon tankoon asti kiinni.
Milläs tuota saisi autettua?
 
1. Ilmaus/jarrupalojen, -satuloitten tarkastus (ettei takertele) ja levyjen suoruuden tarkastus (eihän täristä jarrutettaessa/niitit jumissa)
2. Teräspunosletkut
 
Sain pari pienenpientä kuplaa pois jarruista. Mielenkiintoista kun liikkeessä kuitenkin aikonaan tuo hoidettu. Jarrupaloissa on vielä monta milliä pintaa ja levyt pitää tasaista kahinaa työntäessä, ei pätki tai täriste.
Täytynee hakea ne jarruletkut hiflexiltä maanantaina.
Tuntuma siis parani mutta edelleen ei pysty kovissa jarrutuksissa pitämään kahta sormea kahvalla ja kahta tangossa. Tilapäisenä korjauksena ujutin kahvan klikkerin alle palan muovia jolloin se työntää kahvaa vähän kauemmas tangosta.
Miks hitossa siinä sit pitää olla tollanen "säätö"mahdollisuus jos siinä on vaan yks melkeen käytettävissä oleva asento?
mad.gif
 
Suosittelen uudelleen ilmausta. Isolla injektioruiskulla vastakarvaan, eli satuloista ylöspäin. Itte ilmasin joskus 3 päivää etujarruja perinteiseen tyyliin. Sitten menin apteekkiin ja ostin suurimman lääkeruiskun, minkä suostuivat myymään (ne joskus nihkeesti suhtautuu jos menee ruiskuja ostamaan  
nixweiss.gif
) Säiliö tyhjäks ja ruiskulla nesteet säiliöön satuloiden ilmanipoista. Kannattaa suojata tankki ym. räteillä roiskeilta. Tuolla tyylillä ne ilmaantuu wittuilemati. Koskaan en oo saanu mopon jarruja ilmattua autotyylillä. Joku ihme ilmiö käy, kun lyö perinteisellä tyyliä käyttäen ilmausnipan kiinni. Satulalta purnukkaan menevässä letkussa nestepatsas pyrkii satulaan päin, vaikka nippa on tiukasti kiinni  
withstupid.gif
 
Sain pari pienenpientä kuplaa pois jarruista. Mielenkiintoista kun liikkeessä kuitenkin aikonaan tuo hoidettu.
Jos sieltä tulee ilmaa, niin asiaa ei ole hoidettu liikkeessä.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos viet pyörän liikkeeseen esim. määräaikaishuoltoon, voit olla tyytyväinen jos saat pyöräsi edes yhtä hyvässä kuosissa takaisin kuin missä sen sinne jätit.
 
Luulen, että jarrupalat tai sylinterit/ osa männistä jumissa.

Onko jarruneste vanhaa??
Vanha kosteutta imenyt jarruneste kiehuu kovassa jarrutuksessa herkemmin ja tällöin järjestelmään pääsee ilmaa.

Suositeltava vaihtoväli on 2 vuotta.
 
Mielenkiintoista kun liikkeessä kuitenkin aikonaan tuo hoidettu.
Aikoinaan?? Kyllä ne on syytä kerran kauteen ilmata ja muutenkin tarkistaa.

Eli ilmaa siellä on! Ei siihen auta muu kuin ilmata ne kunnolla. Hommaa ilmausletku jostain (sellanen siis missä on takaiskuventtiili, maksaa ehkä sen 2-3 euroa) pumppaa säiliöllinen per satula nestettä läpi. Tulee nesteet vaihdettua samalla.

Mielellään kaverin kanssa ettei käy niin kuin eräälle, että letku lipsahti ja jarrulevyt ui nesteessä
baaa.gif
 
uutta ilmausta kehiin vaan! kyllä toi on tähän asti käyny ihan sillä "autotyylilläkin"
lookaround_orig.gif
 
jätä zetori sivutuen varaan renkailleen yöksi tai pariksi ja laita joku mustekalan tms. renksu vetämään jarrukahvaa sopivasti. ilmojen pitäisi poistua itsekseen ellei sitten jää johonki taskuun jumiin. teräspunosletkut auttavat myös taskujen poistoon. en tarkoita nyt perstaskuja.
 
uutta ilmausta kehiin vaan! kyllä toi on tähän asti käyny ihan sillä "autotyylilläkin"
lookaround_orig.gif
Kyllä kyllä
smile_org.gif


---

Ja tosiaan se "pehmentynyt kahva" on aina merkki ilmasta, ei siihen auta mitkään teräspunos-letkut. Kovilla letkuilla saa herkkyyttä lisää, hieman. Jumittavat männät yleensä ilmenee a)puoltamisena b)tehottomuutena c)ravistamisena.

Esim. Kylmässä tallissa talvehtinut ajoneuvo saattaa kerätä ilmaa jarruihin yllättävän paljon (en tiedä miksi, mutta kokemusta on)
 
jätä zetori sivutuen varaan renkailleen yöksi tai pariksi ja laita joku mustekalan tms. renksu vetämään jarrukahvaa sopivasti. ilmojen pitäisi poistua itsekseen ellei sitten jää johonki taskuun jumiin. teräspunosletkut auttavat myös taskujen poistoon. en tarkoita nyt perstaskuja.
Meinaat että ne ilmat kuplii sieltä takas säiliöön itsekseen?
eek.gif


Miksei piilteemasta saa "teh magic lmanpoistokummareita"
biggrin.gif
 
jätä zetori sivutuen varaan renkailleen yöksi tai pariksi ja laita joku mustekalan tms. renksu vetämään jarrukahvaa sopivasti. ilmojen pitäisi poistua itsekseen ellei sitten jää johonki taskuun jumiin--
Tää konsti toimii, muutamassaknin mopossa koetettu. Ite käytin spandua eli sniparia eli nippusidettä.
 
Sitten menin apteekkiin ja ostin suurimman lääkeruiskun, minkä suostuivat myymään (ne joskus nihkeesti suhtautuu jos menee ruiskuja ostamaan  
nixweiss.gif
)
Jos kysyy korvien huuhteluun käytettävää ruiskua niin eivät ihmettele ja on tarpeeks iso.

Tosta ilmauksesta, itse tappelin oman mopon jarrujen kanssa kun olin vaihtanut uudet jarruletkut, en saanut millään ilmattua ennenkuin ilmasin ensin banjot. Sinne tuppaa jäämään uskomattomalla helppoudella sitä ilmaa. Eli normaalisti paineet ja sitten banjon pulttia auki. Sen kyllä kuulee saman tien jos sieltä ilmaa tulee nesteen mukana ulos. Sen jälkeen normi ilmaus.
 
Aihetta sivuten: Onko jotain oikeaoppista tyyliä ilmata tupla levylliset jarrut? Kumpi satula ensin vai onko sillä käytännön merkitystä?
 
jätä zetori sivutuen varaan renkailleen yöksi tai pariksi ja laita joku mustekalan tms. renksu vetämään jarrukahvaa sopivasti. ilmojen pitäisi poistua itsekseen ellei sitten jää johonki taskuun jumiin--
Tää konsti toimii, muutamassaknin mopossa koetettu. Ite käytin spandua eli sniparia eli nippusidettä.
Käsittääkseni tuo nippusidehomma auttoo ongelmaan kun kumit vetävät mäntiä takaisipäin kun palat alkaa olla jo jonkin verran kuluneet. En itsekään keksi miten se ilma sieltä lähtisi isestään pois.
 
Mulla oli omassa mopedissa talviseisokin jäliltä juuttunut kaksi mäntää kevyesti tiivistekumiinsa kiinni.
Kun jarrua painaa kumi antaa myöten ja mäntä liikkuu sylinterissä, mutta ei kumissa.
Kun jarrun vapauttaa mäntä palaa takaisin sisäänpäin.
Kun palat kuluvat hieman ja mäntä on edelleen "jumissa" tiivisteeseen, niin kahvan liikerata kasvaa, mutta jarru ei jää päälle.
Tässä tapauksessa korjaukseksi riitti, että jokaisen männän puristi kunnolla sisään, niin männät alkoivat taas luistaa tiivisteisiin nähden ja kahvan liikerata palasi normaaliksi.

Voiko kaksipyöräisen jarrut puoltaa??
 
Ilmaa pääsylinterissä! Ota satulat irti, paina männät käsin pohjaan ja pumppaa kahvalla takaisin ulos. Ilmaa sitten uudestaan se pääsylinteri niin lähtee ne loput ilmat pois. Teräspunosletkut ei tähän vaivaan auta, paitsi jos sattuu saamaan niiden letkujen asennuksen aikana sen kuplan pois joka parhaillaan tuntuman pilaa.

ZX-10R foorumilla (USA) aiheesta paljon juttua.
 
juupajooki. puoltaahan ne yksilevyisetkin - ihan vähän, sitä voi huomata kun jarruttaa - en suosittele kokeilemaan kotona, enkä tiellä - yhdellä kädellä kevyesti stongasta pitäen. joissakin kustomeissa joissa on yksi etulevy, niin sen puoltamisen huomaa selvästi normaalissakin jarrutuksessa kun muutkin ajo-omituisuudet ovat kehnoiksi tehdyt varta vasten tyylin ja tunnelman luomiseksi, the real think, no se siitä.

ilmaus on paras tietysti tehdä niin kunnolla kun vain mahdollista. tuo nippusidekonsti auttaa sellaiseen pieneen kuplien poistoon ja on niinkuin loppusilaus kun jarrunesteet on vaihdettu. ainakin omissa prätkissä se on terävöittänyt jarrukahvan tuntuman, varsinkin jos on jäänyt pieni epäilys, että sinne saattoi ehkä jäädä johonkin ihan vähän ilmaa kun on jotenkin kumipallomainen se kahvan puristustuntuma.

nykyään onlen antanut ammattilaisen ilmata jarrut kunnon vehkeillä. ei jää epäilystäkään siitä ilmasta.

esim. tuo on erittäin suositeltava:

http://www.motoville.fi/
 
Back
Ylös