• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrusatulan pultit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussiboy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jussiboy

New member
Mistä Bemariin uudet jarrusatulan pultit? Siis ne mitkä pitävät satulaa kasassa. Pyörässä on brembon satulat jotka ovat brändätty Bemarin omiksi. Pyörä on vm. 2008 R1200R, mutta myös uusissa esim K1600Gtl:ssä näyttäis olevan samanlaiset. Omaan pyörään tulee kohta jo 10000 km huolto ja ajattelin juhlistaa merkkipaalua uusilla pulteilla, kun ovat jo alkaneet ruostumaan. Pultti taitaa olla m6 40mm, mutta osa kierteettömästä alueesta on paksumpi kuin kierreosa. Ei löydy ebaystä eikä realomista.
 
Mitenkään haluaisi sormea heristää, mutta jos halkaistava jarrusatula on ehjä, niin en sitä menisi halkaisemaan.
En edes yksi pultti kerrallaan.

Ps. Ei ole siun bemari tien päällä viihtynyt...
 

Miula on vaan perseessä semmoinen kutina, että jos joku on ehhjä, niin älä korjaa sitä.
Toiseksi, on parikin sivusta seurattua kokemusta, kun on menty halkaisemaan jarrusatula ja sen jälkeen elo ei olekkaan ollut niin ihanaa...
Toki virhe on ollut tekijän taidoissa ja siinä, että ei ole varattu uusia tiivisteitä.
 
Mitenkään haluaisi sormea heristää, mutta jos halkaistava jarrusatula on ehjä, niin en sitä menisi halkaisemaan.
En edes yksi pultti kerrallaan.

Ps. Ei ole siun bemari tien päällä viihtynyt...
Ostin keväällä jäähdyttely pyöräksi ja oli ajettu jo yli 6000km ja nyt 11000 km taulussa. Odettelen tässä Jos PekkaV järjestäisi kurssin, niin sais opetella venttilinsäätämistä.
 
Jarrusatulan puolikkaita koossa pitäviä ruuveja ei myydä erikseen, eikä myöskään puolikkaiden väliin tiivisteitä, ei ainakaan pyörän valmistajalla. Joten niitä ei ole tarkoitettu avattaviksi, eikä korjaamokäsikirja anna niille purkuohjetta eikä kiristysmomenttia. Tämä tarkoittaa että satulaa koossa pitäviin pultteihin ei pidä mennä koskemaan.

Jos pieni ruoste pultin kannassa vaivaa niin maalaa mustiksi tai vaihda koko satula uuteen https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=51804&rnd=07242017
 
Tampereella taitaa olla myös näitä ruuvi&mutteri-firmoja, joista saa jos jonkinlaista ruuvia ja mutteria tarpeeseen.
Esim. Suomen erikoisruuvi?

Riihimäellä käyn ekana aina "Mankisella"/IKH:lla, jos jotain erikoisempaa tartten.
PK-seudulla aikanaan asuessani kysäsin Espoon pultilta.

Tiivisteet löytyy lähes aina Tiivistekeskuksesta, kun vanhan vie mallattavaksi ja kertoo kohteen.
 
Miula on vaan perseessä semmoinen kutina, että jos joku on ehhjä, niin älä korjaa sitä.
Toiseksi, on parikin sivusta seurattua kokemusta, kun on menty halkaisemaan jarrusatula ja sen jälkeen elo ei olekkaan ollut niin ihanaa...
Toki virhe on ollut tekijän taidoissa ja siinä, että ei ole varattu uusia tiivisteitä.

Täältä voimakas +1 ! Pikkupintaruoste kriittisen pultin kannassa vs. purat jarrusatulan.
 
Voisko toi olla jarrusatulan kiinnityspultti?
Oletettuna ongelmana on, että pultti on paksumpi kannan jälkeen noin 10 mm pituudelta.
Mulla on jo yksi pultti taskussa, joten nyt se on virallisesti rikki:D
Ei?
Assembly Bolts for Brembo Calipers. To clamp the caliper halves together. Designed as a direct replacement for the OEM bolts that often corrode.
 
Jarrusatulan puolikkaita koossa pitäviä ruuveja ei myydä erikseen, eikä myöskään puolikkaiden väliin tiivisteitä, ei ainakaan pyörän valmistajalla. Joten niitä ei ole tarkoitettu avattaviksi, eikä korjaamokäsikirja anna niille purkuohjetta eikä kiristysmomenttia. Tämä tarkoittaa että satulaa koossa pitäviin pultteihin ei pidä mennä koskemaan.

Jos pieni ruoste pultin kannassa vaivaa niin maalaa mustiksi tai vaihda koko satula uuteen https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=51804&rnd=07242017

Tämä menee samaan laariin kuin iskarit joita ei pysty huoltamaan, pyörän valmistajan mukaan.
Sitten joku vaan huoltaa iskarin ja ei välitä mitä valmistajan käsikirja sanoo.
Mulle ei ole vielä tullut pulttia vastaan jota ei olisi voinut ottaa pois :blink:
 
Näinhän se. Olen yhden tuollaisen Brembon käyttänyt auki mitatakseni paljon on seinämävahvuutta kun oli tarvis ottaa pari milliä pois. Ei siellä magiaa ollut ja kasaan meni käänteisessä purkujärjestyksessä.
 
Ymmärsinkö ihan oikein.. Bemulla kokonaiskilometrimäärä siis 11000 km (yksitoistatuhatta). No oikeasti, tuo ei tasan varmasti kaipaa muuta kuin normi huoltoa - lähinnä öljyjen ja putsarin vaihtoa. Noista boksereista enempiä tiedä, mutta aikoinaan K 1200 RS:n venttiilit tarkistettiin vasta 60 tkm lukemilla, ei säätötarvetta..
Anna nyt ....lauta vaan olla ja nauti ajeluista :;): Mieti muuta sitten, kun mittarissa on 110.000 km

Tuon ikäisessä bokserissa kun on vielä ruuvisäätö niin se venttiilivälysten tarkastus/säätö kyllä kuuluu 10tkm huoltoon. Säätötarvettakin joskus on. Kaikenlisäksi se välysten tarkastus on niin helppo homma että ei kannata jättee tekemättä.
K-moottori on eri niissä tosi harvoin on säätötarvetta ja ainakin uudemmissa poikittain olevassa joutuu purkamaankin aika paljon että pääsee mittaamaan ne välykset.
 
Joo. Taidan soodapuhaltaa pultinkannat talvella ja laittaa sinkkimaalia päälle. Vähän ihmetyttää, kun originaaleja pultteja ei saa mistään. Muutenhan tätä ei saa kohta museorekisteriin.
Venttilinsäädöstä sen verran, että kun kerkes olemaan Triumphin xcx tämän ja Gessun välissä niin on kyllä tullut aina 1. vaihteella kiihdytettäessä vedyttyä rajoittajaan. Saattapi hyvinkin olla, että säädäntarvetta löytyy tai sitten ei.
 
aikanaan opettivat että ykkösvaihde on vaan liikkeelle lähtöä varten. ainakin autolla. harvoin se rajoittajaan asti tulee vedettyä.. toki pysyypä kone puhtaampana, kylmänä en toki viittis kokeilla.

kauankohan siihen venttiilien tarkistukseen menisi.. kai siihen tunti yksin menee kun rauhassa saa tehdä tallin lattialla kontaten ja välillä ylös hyppien. hyvää jalkajumppaa. ei tosin isoja heittoja välyksissä ole juuri ollut, joskus jotain yksittäistä joutunut säätämään hieman.

ja ehtiihän ne pultit vaihtaa, museoikä vasta 2038? eikös se ole 30 vuotta nykyisin.. :dunno:
 
Yleisesti jarrusatuloiden puoliskoja pitävät pultit ovat moottoripyörissä aivan normaaleita pultteja. Olen huoltanut muutamat ja vaihtanut kuusiokolopultit ruostumattomiin. Samalla toki olen vaihtanut täydellisen huoltosarjan, joissa on tullut myös nestekanavien tiivisteet.
Jarrusatulan puoliskot on ainakin tähän asti olleet vain hölmöjä valu tai koneistus möhkäleitä. Neste menee puoliskoista toiseen kanavaa tai kanavia pitkin. Niihin pultteihin ei liity mitään magiaa.
Suosittelen purkamaan satulat 10 vuoden jälkeen ja vaihtamaan tiivisteet. Herkistyy nimittäin jarrujen toiminta älyttömästi helpolla huollolla. Lisäksi usein nuo sinkkipultit on jo sisältä karvaruosteessa samoin, kuin ilmausnipat..
 
Back
Ylös