• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrut pompottaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veepee78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

veepee78

New member
Eli kun yhtään tiukemmin tulee jarruille esim. liikennevaloihin, niin rupeaa täristämään kummasti. Normaalisti jarrutettaessa ei juuri huomaa, eikä myöskään radalla ollut mitään ongelmaa. Vain jos esim. 60 -> 0 pysäytys hieman normaalia reippaammalla otteella, niin niin paha tutina että melkein pelottaa. Mistähän johtuu, orkkis paloilla tuota ei huomannut, mutta nyt uusilla (kesän alussa) Fedoroilla on tullut esille.
veryangry.gif
 
Äkkiä ajateltuna levyt kierona?

Ja ilmeisesti etupäästä kysymys etupäässä??
 
Juu, etujarrusta kyse. Käyttäytyykö kierot sitten ratavauhdissa kuitenkin normaalisti.. :| Pitää tuo kierous tarkastaa.
 
Väittäisin että vika loytyy joko levyistä tai ohjausakselin laakerista./laakereista. Tämä täysin mutua.
 
Eli kun yhtään tiukemmin tulee jarruille esim. liikennevaloihin, niin rupeaa täristämään kummasti. Normaalisti jarrutettaessa ei juuri huomaa, eikä myöskään radalla ollut mitään ongelmaa. Vain jos esim. 60 -> 0 pysäytys hieman normaalia reippaammalla otteella, niin niin paha tutina että melkein pelottaa. Mistähän johtuu, orkkis paloilla tuota ei huomannut, mutta nyt uusilla (kesän alussa) Fedoroilla on tullut esille.  
veryangry.gif
Otapa hammasharja käteen ja pesuaineeksi mietoa fairiliuosta tai brakecleaneria ja putsaa ne satulan männät huolellisesti. Puhdistuksen yhteydessä liikuttele niitä mäntiä ja herkistele niiden liikerataa.

Työtä helpottaa kun otat jarrusatulat käteen ja poistat jarrupalat satulasta. Yllätyt kuinka paljon paskaa sieltä irtoaa.

Samoin puhdista jarrulevyjen niitit sillä brakecleanerilla. Voit myös kevyesti naputella levyjä irti mahdollisesti jumiutuneista niiteistä kumivasaralla.

Ja kun jarrupalat on kädessä niin hiero niitä betonilattiaa vasten pyörivällä liikkeellä niin kauan että lasittunut pinta on kadonnut palan pinnasta liki kokonaan.

Mun kokemuksien perusteella yli 90% noista täristämisongelmista johtuu ihan puhtaasti siitä että jarruja ei ole huollettu ja ne on täynnä kaikenmaailman sontaa.

Tässä taannoin juuri yhden 05 mallisen pyörän etujarrut putsasin, jolla oli ajettu n. 10 tkm, ja omistaja sanoi että jarruista tuli aivan toiset, täristys loppui ja alkoi pitoa löytymään pienemmällä jarrupaineella.
 
Kiitoksia kattavasta vastauksesta.. Täytyy heti seuraavalla mökkikeikalla tuota kokeilla.

Tehot ovat kyllä tallella, sormi tai pari kahvalla piisaa kevyesti ratakäytössä.

Mikähän siinä on että vain tuo tietyntyyppinen jarrutus sitten tutinaa aiheuttaa, luulisi että homma kertautuu radalla, mutta ei merkkiäkään ongelmasta..
 
"Nypyttääkö" jarrut vai tökkääkö aina samassa kohtaa eturenkaan kierrosta?

Kierolla jarrulevyllä (siis toinen kahdesta) vähän hitaammin jarrutettaessani aina samassa kohtaa kierrosta nylkytti aika v-mäisesti. Radalla kun antoi enemmän painetta, niin asiaa ei välttämättä huomannut. Kun ihan lukkorajalle veti, niin edessä oli vähän ABS:n tuntuinen jarrutus. Eli lukossa-pyörii-lukossa-pyörii. Kieroutta ei ollut kuin ihan snadisti (muistaakseni 0.3 mm). Naputtelin niitit notkeiksi ja väänsin jarrulevyn suoraksi (en suosittele välttämättä, koska saattaa mennä huonommaksi). Tarkan heittokellon ja ison jakarin avulla sain levyn kuitenkin melkein täysin suoraksi ja oireet sitten hävisivät pysyvästi. Ajoin siis radallakin ilman murheita tuon jälkeen.
 
sanoisin että nypyttää. Ei ole tasaista nykimistä. Hieman samaa kun vanhaa ovea sulkee hitaasti niin käy narisemaan...
 
Ainakin tuo oma 1000RR tekee juurikin samoin esim. liikennevaloihin jarrutettaessa. Siis kahvassa tuntee pienessä nopeudessa, että palat liukuu levyllä. Epäilen (siis jos sinullakin on "nylkytys" tossa 1000RR:ssä), että jarrut ovat vaan tuntumaltaan niin hyvät. Tunnet heti pienenkin liukuman kahvassa. Kiero levy ei ainakaan itsellä ollut enää mitään pientä nypytystä vaan emäntäkään ei halunnut enää kyytiin tuon vuoksi (tuon sen ainakin väitti syyksi vaikka etunen ei osunut edes tiehen  
biggrin.gif
). Tämä siis entisessä 929:ssä.

EDIT: Nyt luin tuon ekan viestisi uudelleen (sorry). Sanoit niin pahaksi tutinaksi, että pelottaa. Ei itsellä kyllä ihan niin. Sinulla on muuten radalla varmaan eri paineet? Voisko olla etupään vaimennuksien säädöissä? Saatko levyjä/niiittejä liikkeelle yhtään (eli kuten yllä todettiin, kelluuko levyt)? Kannaahan ne levyt mitatakin, jos on mahdollisuus. Kunnon vehkeellä ei nimittäin vie kauaa... Levyt eivät kyllä käsittääkseni mene itsekseen kieroksi vaan vaatii esim. loppuun kuluneilla jarrupaloilla lämmitystä yms. .
 
EDIT: Nyt luin tuon ekan viestisi uudelleen (sorry). Sanoit niin pahaksi tutinaksi, että pelottaa. Ei itsellä kyllä ihan niin. Sinulla on muuten radalla varmaan eri paineet? Voisko olla etupään vaimennuksien säädöissä? Saatko levyjä/niiittejä liikkeelle yhtään (eli kuten yllä todettiin, kelluuko levyt)? Kannaahan ne levyt mitatakin, jos on mahdollisuus. Kunnon vehkeellä ei nimittäin vie kauaa... Levyt eivät kyllä käsittääkseni mene itsekseen kieroksi vaan vaatii esim. loppuun kuluneilla jarrupaloilla lämmitystä yms. .
Joo, ei varsinaisesti siis kahvassa tunnu vaan hidastumisessa. Paloja ei ole päästetty loppuun joten kieroutuminen tuntus kummalta. Aikaisemman viestin oven narina kuvaa tunnetta, eli varsin epäsäännöllistä nykytystä on. Ja tuntuu tosiaan vain pysähtymisen viimemetreillä, ei siis jatkuvasti.
 
Itselläni on kanssa jonkinasteista narinaa juurikin liikennavaloihin yms. pysähtymisen viimeisillä hetkillä. Ehkä tuo "kuivat saranat" -vertaus sopii myös minulle. Tämä on siis kuitenkin pienimuotoista, mutta kyllä sen huomaa. Kirjoitin, että kahvassa, mutta kyllä se varmaan sarvissakin tuntuu. Ja tämä nimenomaan katupaineilla ja katuajossa. Itse ajattelen sen kuuluvan vaan asiaan, mutta sinulla se on vissiin vähän kovempaa "narinaa". Kokeile ihan huviksesi muuttaa vaimennuksia tai esijännitystä. Viimeisillä metreillä kumminkin tn. löysäät vähän kahvasta ja keula alkaa nousemaan lepokorkeuteensa yms.. Voi tuntua/tehdä outoja. Samoin rengaspaineilla voi olla vaikutusta.

P.S. Kokemuksesta voin sanoa, että he***tin hyvissä jarruissa huomaa kaikki tuollaiset. Tuo 1000RR pysähtyy kuitenkin vähän eri arvoilla kuin vanhemmat pelit.
 
Itselläni on kanssa jonkinasteista narinaa juurikin liikennavaloihin yms. pysähtymisen viimeisillä hetkillä. Ehkä tuo "kuivat saranat" -vertaus sopii myös minulle. Tämä on siis kuitenkin pienimuotoista, mutta kyllä sen huomaa. Kirjoitin, että kahvassa, mutta kyllä se varmaan sarvissakin tuntuu. Ja tämä nimenomaan katupaineilla ja katuajossa. Itse ajattelen sen kuuluvan vaan asiaan, mutta sinulla se on vissiin vähän kovempaa "narinaa". Kokeile ihan huviksesi muuttaa vaimennuksia tai esijännitystä. Viimeisillä metreillä kumminkin tn. löysäät vähän kahvasta ja keula alkaa nousemaan lepokorkeuteensa yms.. Voi tuntua/tehdä outoja. Samoin rengaspaineilla voi olla vaikutusta.

P.S. Kokemuksesta voin sanoa, että he***tin hyvissä jarruissa huomaa kaikki tuollaiset. Tuo 1000RR pysähtyy kuitenkin vähän eri arvoilla kuin vanhemmat pelit.
Niin. Aiheen aloittajan puhui että tiukemmissa jarruissa alkaa tuo täristys ja alkanut jarrupalojen vaihdon jälkeen.

Itse jättäisin ne alustansäädöt rauhaan, sillä niissä se vika ei ole.

Se mitä siellä on todennäköisimmin tapahtunut on se että kun / jos ei ole putsattu mäntiä kunnolla ennen uusien jarrupalojen vaihtoa, vaan painettu männät sisään ja uudet palat paikoilleen niin sitä paskaa on mennyt jarrumäntien ja männän kumien väliin. Tuo sitten aiheuttaa sitä että männät "pykii" vastaan. Ts. ei liiku kunnolla kumpaankaan suuntaan.

Kokeile huviksesi ja ylläty. Uskaltaisin väittää että nuo jarrusatulan männät ja kumit kunnolla puhdistamalla tuo ongelma poistuu. Sen narinan / kirskumisen saa sillä pois kun hiot betonia vasten jarrupalan pinnassa olevan lasituksen pois.

Toki kaikellahan voi olla vaikutusta asiaan, niin kuun asennolla kuin sillä että kummassa puntissa lepää ja miten nukkuu yönsä.

P.S. Ilman sarvia ja hampaita.
 
Pelkkää asiaa
smile_org.gif
. Puhdistus tekee varmasti aina pelkkää hyvää. Se mitä hain oli, että hyvissä jarruissa varmaan aina tuntuu "kitka".
 
Back
Ylös