Jarrutuksen harjoittelu

Jarrutuksen harjoittelu - Oletko harjoitellut kovasta vauhdista

• En ole harjoitellut

Ääniä: 1 50,0%
  • Olen harjoitellut 40 -> 0

Ääniä: 0 0,0%
  • Olen harjoitellut 60 ->0

• Olen harjoitellut 80 -> 0

Ääniä: 1 50,0%
  • Olen harjoitellut 100 -> 0

• Olen harjoitellut 120 -> 0

• Olen harjoitellut 140 -> 0

• Olen harjoitellut +140 -> 0

• Ääniä yhteensä
    2

Säätömies

New member
Nyt turvallisuusaiheinen galluppi. Harjoitteletko keväisin tai muuten moottoripyörällä jarruttamista? Joko suljetulla alueella tai tyhjällä tiellä? Oletko testannut jarrutusta myös sateella?

Tässä tapauksessa ei lasketa pakkoraossa tehtyjä täysjarrutuksia, vaan ihan oikeesti tarkoituksella tehtyjä harjoituksia.

Itsellä tulee jarruteltua joskus tyhjällä tiellä sellaisia 120...0 jarrutuksia. Joskus tulee kokeiltua myös viimeistä kategoriaa...

On pienillä nopeuksilla tullut harjoiteltua tiellä ja radalla vähän isommilla, myös sateella. Radalla tosin tarkoitus ei ole ollut pysähtyä, joten rastitin tuon 60 km/h kohdan.

Sateella mutkassa jarrutettaessa eturengas kävi aika levottomaksi, mutta hyvä sitäkin oli kokeilla.

Onhan tuota tullut jonkin verran reenattua... 100 metriä on enkka eturenkaalla rullaamisessa
wink.gif

Taisi mennä vähän ohi aiheen, vaikka jarrutus harjoittelua tuokin on...
Mutta kyllähän sitä ihan "oikeitakin" jarrutuksia tulee reenattua myös märällä asfaltilla, hiekalla, jäällä ja lumessa...
Ja ruksi kohtaan +140.

Ainahan sitä pitää harjoitella. Kuka muka ajelee ettei harjoittele nopeaa pysäyttämistä ja väistöä?? Joka reissulla muutama harjoitus sopivalla paikalla - samalla väistöharjoituksia vastaohjausta käyttäen kuviteltuja esteitä väistellen... Toivottavasti sitten tosipaikan tullessa kohdalle kaikki toimii ja on selkäytimessä.
wink.gif

Jokainen rata-ajoreissu on minulle pyörän käsittelyharjoitus ja koska olen vässykkä niin nimenomaan jarrutan ja paljon!

Ja tää tunnustaa jälleen kerran ettei ole rohjennut satasen vauhdeista äkkijarruttella kun ei ole ollut pakko..eli pienemmistä nopeuksista on harjoteltu jarrutukset ja vastaohjaukset..mutta itselleen jo luvanneena että ensi kesänä reenataan kovemmistakin vauhdeista.???

On tullu harjoteltua tota jarruttamista kyllä ihan kivasti. Katson sen senvertaa oleellisesk taidoks tässä harrastuslajissa. Kovista vauhdeista on hauska jarrutella. Yleensä koitan mittailla noista valopylväistä käytettyä matkaa.

ennakoivan ajon kursseillahan näitä harjoitellaan ihan ohjatusti... alotettiinkohan siinä 60km/h:sta vai mistä ja sitten sataseen asti 20 km/h välein - siinä radalla pystyi sitten vertaamaan ja näkemään eroja ihan konkreettisesti ja sai palautetta ammattilaiselta.

ihan hyvä saada kokemusta missä vaiheessa menee renkaat lukkoon, varsinkin etupää...

kurssilla valvojaa hirvitti kun yksi "oppilas" tuli 998:lla ainakin 100km/h tunnissa jarrutukseen takapää reilusti ilmassa ja etupää sladissa... ja pysyi vielä pystyssä.
cool.gif

Tuleehan sitä radalla harjoiteltua jarrutusta, esim. Räyskälässä +300:sta (mittarinop.), toisin ei sentään takapyörä ilmassa....  
biggrin.gif

En muista, että omissa EAK harjoitteissa oltaisiin menty 100:seen. Siksi pistin 80 .

Omissa harjoituksissani olen kokeillu 80:iin asti.

Kurssilla en ole käynyt ja se on tämän kesän tavoite, jotta oikeakin tapa löytyisi.
wink.gif

Kyllähän sitä tulee aika usein kokeiltua. Varsinkin kun lähdetään takapenkkiläisen kanssa liikenteeseen on tapana ollut testata muutama hieman kireämpi jarrutus ettei tule sinne takapenkillekkään mitään yllätyksiä. Niin ja varsinkin silloin kun takana on hieman kokemattomampi matkustaja niin perusasioden kertaus ja muutama harjoitus jarru on todella paikallaan.

Täysjarrutus-harjoitteluruksi sataseen, kovemmista nopeuksista kokeillu joskus mutten ihan kybällä.

Jarrutustuntumaa harjottelen aika paljonkin, jo siitä syystä että tulee ajettua usealla mopolla ja aina sen "oikean" tuntuman saaminen on tärkeetä.

Juu jarruttelua 100:sta on tullut kokeiltua ja kovemmastakin nopeudesta tulisi kokeilla/harjoitella.  
062802moto_prv.gif

Noh nyt on kokeiltu äkkijarrutusta +250km/h ja kivasti pysähtyy ja samoin sydän hakkaa mukavasti kun puskuri lähestyy uhkaavasti  
tounge.gif

Kyllä kaikki jarrutukset on tapahtunut liikenteessä lähinnä paikassa missä ei ole ollut liikennettä (eli ei missään suljetulla radalla), mutta siis harjoiteltu on
biggrin.gif

Back