• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrutuksen harjoittelu

Jarrutuksen harjoittelu - Oletko harjoitellut kovasta vauhdista

• En ole harjoitellut

Ääniä: 1 50,0%
  • Olen harjoitellut 40 -> 0

Ääniä: 0 0,0%
  • Olen harjoitellut 60 ->0

• Olen harjoitellut 80 -> 0

Ääniä: 1 50,0%
  • Olen harjoitellut 100 -> 0

• Olen harjoitellut 120 -> 0

• Olen harjoitellut 140 -> 0

• Olen harjoitellut +140 -> 0

• Ääniä yhteensä
    2
60 ->0 olen harjoitellut jopa esteen väistämisen kanssa
tounge.gif

Ekana kesänä olin MP 69:n "viikonloppuleirillä" ja siellä harjoiteltiin mm jarrutuksia sateessa. Musta olisi hyvä ikäänkuin kokoajan treenata. Pientä kikkailua ja temppuilua turvallisissa paikoissa, jotta sitten kun tulee tosipaikka olisi selkäytimessä jotain mistä ottaa. Etenkin autoa voi ohjata satoja tuhansia kilometrejä eikä oikeastaan osaa muuta kuin eteen, taakse ja tosta kun pyörittää niin tää kääntyy. Mopoa pitäisi ajaa, (toivottavasti opin joskus). Ja vielä, musta pyörän pitää olla senverran "pieni", että itse vien pyörää eikä päinvastoin.

062802moto_prv.gif
2 Päällä mamman kanssa reenattu...osaa se jo likka liukkaasti läpätä kourat tankille ja warpaat taa....

Ainahan sitä pitää harjoitella. Kuka muka ajelee ettei harjoittele nopeaa pysäyttämistä ja väistöä?? Joka reissulla muutama harjoitus sopivalla paikalla - samalla väistöharjoituksia vastaohjausta käyttäen kuviteltuja esteitä väistellen... Toivottavasti sitten tosipaikan tullessa kohdalle kaikki toimii ja on selkäytimessä.  
wink.gif
Jokseenkin näin. Valitettavan paljon joutuu harjoittelemaan myös muun liikenteen seassa. Eteen kun on jo tänä kesänä tullut autoja, valkohäntäpeura, metsakauris ja villisika. Kaksi viimemainittua tosin kotilon eteen.

Kyllähän tuota on tullu kokeiltua, ei kylläkään ihan 100km nopeuksista. Mutta huomasin kerran että on se vesi liukas elementti renkaan alla. Eli ajelkaahan varoen, kaikilla keleillä
sport05.gif
.

En kovemmasta vauhdista kuin 60km/h vesisateella kanavan puusillalla ABS-jarrutusta...ja muutaman kerran hiekka tiellä 50km/h vauhdista..en uskaltanut kovemmasta.
blush.gif

tulee ajettua usealla mopolla ja aina sen "oikean" tuntuman saaminen on tärkeetä.
mieki harijottelin sillä jimjakin s2:lla pikkukokeilussa, tais vauhti kiihtyä etujarrulla painaessa. abs oli se.

muuten radalla ja liikenteessä melekin huippunopeuksista alaspäin kaikenlaista jarruttelua on harjoiteltuna.

mutkateillä koitan ajella ilman jarruja. siis kohtuu vauhdilla.

Jep... treeni on hyvästä. n. 120km/h:n vauhdista korkeimmillaan on tullut käytettyä useamman kerran poskia visiirissä. Ihan tarkoituksella.
tounge.gif

Aika usein tulee treenattua jostain 100+ km kun vain sopiva tyhjä tienpätkä sattuu kohdalle.

Eipä ole tullut harjoiteltua autokoulun jälkeen...    
033102bebe_1_prv.gif

Pitäs kyllä varmaan ihan harjotus mielessä kokeilla.  
nixweiss.gif
Tositilanne tuli kerran kun oli liikaa nopeutta (150-160) ja yllättäen edellä mennyt volvo löi jarrut pohjaan ja rupesi kääntymään metsäauto tielle.  Sen verran säikähdin että takarengas kävi lukossa.  
eek.gif

Jonkin verran tulee harjoiteltua jotta saa tuntumaa... ettei tarvitse pyörää ojasta keräillä.

Jos ketään ei näy missään, saatan hyvinkin huvin vuoksi katsoa tiestä kohdan, jossa kuvittelen havaitsevani vaikkapa hirven. Antaa jonkinlaisen käsityksen pysähtymismatkasta tositilanteessa, kun katsoo taakseen.

Yli satasen nopeuksilla ei ole tullut testattua, mutta himpun verran alle sain kokeilla ihan livenä, kun ilmeisen känninen äijä fillarilla päätti yhtäkkiä taakseen katsomatta kääntyä vasemmalle.
veryangry.gif
Sai ehkä kiittää hengestään (ja minä myös) noita mun jarrutuspelleilyjä.

edit:typot

Laiskasti, 50kmh vauhista kerran parkkipaikalla jarruttelin. Ja joskus tule 80-100 jarruteltua vähän terävämmin, mutta ei täysiä ollenkaan.

wink.gif
Harjoitellut ja harjoitellut 280 taulussa on tullut jarruteltua aika tosissaan muutaman kerran kun on kotilo hypännyt eteen.

Mun ei tarvitse harjoitella olen vaan synnynnäisesti hyvä, eli tosipaikan tullen homma toimii, turha siis renkaita pilata turhilla jarrutuksilla.

tulee joskus tyhjällä tiellä kokeiltua... ja olimpa kerrän kattomassa autokoulun jarrutus harjottelua. niin pitihän se itteki kokeilla.
smile_org.gif

Jarrut testaan aina keväällä talviseisonnan jälkeen, ensin pienemmällä nopeudella ja jarrut täysin kiinni niin näkyypi onko tullut haurastumia tai vuodon alkuja letkuihin tai muihin paikkoihin.
Vuoristossa ajettaessa aina isompien laskujen alussa pieni jarrujen kuntotesti jarrujen toimivuudesta hätätapauksissa muutoihan siellä yleensä jarrutetaan koneella.

Huoltojen jälkeen normaali tarkistus.

Vähille on jäänyt. Tositilanteissa on tullut kokeiltua: takanakki muutamaan kertaan lukittu, etummaista ei kertaakaan...
Mitä kursseja olette käyneet ja kuka järjestää? Ihan mielenkiinnosta voisi opetella asiat ihan osaajan kera...

Kyllä sitä välillä tulee harjoiteltua. Ehkä kerran viikossa. Katto sopivan tyhjän kohdan tiellä ja stoppaa. Hyvin huomaa miten välillä se jarrutus onnistuu ihan erilailla. Ja sit noita kuviteltuja esteitä tulee väisteltyä useinkin. Raksi meni 100-0.

Back