Jotain crossi hommia!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juti86
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Melko kattavasti tuossa asiaa onkin. Oman kokemukseni mukaan 250cc 2t ha 450cc 4t painivat samassa liigassa tehojen suhteen. Ja niinhän ne kisaluokissa ovatkin samalla viivalla. Ite tykkään nelareista. 4t harrastelijalla männällä ajaa 100h crossia. Ja tämä tehollista ajoa. Tuntimittari antaa suunnan käyttötunneille, liikkeestä mittaavaan verrattuna se kerää kaikenlaisella lämmityskäytöllä jne 20% enemmän aikaa mittariin kuin tuntimittari joka ottaa ajan renkaan pyörimisestä. Ja 100h on aika paljon tehollista ajoa.

4t kaipaa uudet öljyt 5-8h välein ja puhtaan putsarin. Putsarinpesu on alkanut naurattamaan sen jälkeen kun ostin huuto.netistä pesukoneen talliin. Ensin vaan laittaa hetkeksi likoon liuotinpesuun ja sitten nakkaa koneeseen. Nostaa kuivamaan, kastaa suodatinöljyyn, rutistaa ja avot.

Pikkunelari on oman kokemukseni mukaan paras pyörä. Alavääntöä jo jonkin verran, kulkua niin pirusti. Sillä mä ajan parhaiten ja pisimpään. Puolikas tahtari taas koneen puolesta varmin ja vähiten huollettava kun ajaa hyvillä 2t öljyillä. Alustaa, linkun lakruja jne saa huoltaa kaikissa yhtä paljon tai vähän.

Kunhan muistaa että jokaista tehollista ajotuntia kohtaan on saman verran tiedossa huoltoa pyörän ja varusteiden pesusta itse huoltoon, niin ei pety. Harrastuksen aloittaneet ja pettyneet ovat poikkeuksetta aliarvioineet tuon oheistyön määrän, joka taas minusta on osa harrastusta.

998sFE:n kanssa samoilla linjoilla paitsi, että itse kallistun tuo isomman tömärin kannalle koska siinä on tarpeeksi ruutia joka tilanteeseen. Aloittelijalle se on kuitenkin liian raaka laite.

Tuo tunti ajoa ja tunti huoltoa on wanha totuus kuraosastolta :p

img-X07064208-0001.jpg
 
Hirveän moni tuntuu kehuneen tuota 350 EXC-F:ää sen takia juuri, että olisi vähän niin kuin 250 cc paino, mutta 450 cc teho. Tiedä sitten :)

Noin sanoo Kotarin markkinointiesite. Tosiasia on että painoa on sama kuin 450 ja tehoa kuin ripeä 250. Mutta ihan kelpo mopo. Mulla itsellä SXF versio.
 
Tarkoitus olis laittaa crossi/enska ja kun ei sellasta oo ennen ollu niin kertokaahan vinkkejä. Tällä hetkellä on kiikarissa tuollanen Suzukin RM 250 -06 :orgmp:

Mielipiteitä, vinkkejä jne.

Itellä oli pari vuotta kotarin 250SX vm 05. Ei voi muuta kun kehua pyörää. Nyt vakavassa harkinnassa ostaa crossi kyykyn rinnalle ja se tulee todellakin olemaan KTM:n tuote.

Plussana vielä motokeitaan hyvä asiakaspalvelu ja nopeat varaosatoimitukset.

Suzukista ei kokemuksia, joten et ota siihen kantaa. Varmasti hyvä pyörä sekin.
 
125, 250 2t(crossin ja enduron), 450 4t omistaneena ja nykyään 300 2t omistavana voisin hieman kehaista tuota 300:sta aika hyväksi peliksi. Kuten moni muukin, kun katsoo osallistujalistoja millä osallistutaan kisoihin.

Pikkunelari on kieltämättä hyvä pyörä ajaa, mutta niissä hieman tekniikka pelottaa ainakin itseä. Vähän liikaa kuullu huonoa niiden kestosta. Nelipuolikas on mukavan voimakas mitä sillä tuli ajettua jäärataa/smotoa. Rossiradalle se tuntui liian painavalle, kun on tottunut 2t pyöriä ajamaan. Vähän se on raju töräyttäjä, kun ajelee mutta tottumis homma tietysti sekin.

Nykyinen 300 2t enduro on kyllä äärimmäisen monipuolinen. Metsässä pääsee rauhassa ja moottori on "väännökäs". Sitten kun avaa kraanan auki niin ylhäältä laulaa sitten 2-tahtimaisesti. Pehmeät hietikot menee tosi hyvin kun jaksaa vetää. +keveys nelitahtisiin verratessa. Oma pyörä on varsin monipuolinen peli vielä, kun tuli ostettua sxs iskarit siihen crossi ajoa varten ja toiset vanteet. Nopea homma vaihtaa, kun tietää minne menee ajamaan. Ei tartte rossiradalla varoa pohjaamisia ja enskaillessa saa sitten ajaa pehmeällä alustalla mikä toimii suomi mantsassa. Ei tartte tehä kompromissia näiden välillä.

Putsareiden pesu on vittumaista ja nelareissa itteä nyppi se koneen jatkuva tarkkailu ja öljyjen kanssa sotkeminen. 2t on huoltoystävällisempi. Ja kieltämättä ite tykkään 2t vehkeistä huomattavasti enemmän kuin nelareista. Jopa hieman asenteesta paistaakin se :)

[video=vimeo;39920114]http://vimeo.com/39920114[/video]
 
Paljon tietoa tullut kiitos siitä! Kyllähän tuota varmaan pitää ryhtyä tosissaan kauppaa hieromaan..
 
Mä aloittelin räärää-uran jälkeen krossailut täysin nollista -05 2t Hondan 250 CR:llä. Hyvää siinä oli yksinkertainen tekniikka. Oli aika melkoisen helppo räjäytyskuvien avulla roplata. Lisäksi 2t vehkeellä joutuu opettelemaan sen takajarrunkin käytön, kun moottorijarrua ei apuna ole. Huonoa siinä aloittelijan näkökulmasta oli se jumalaton teho, joka kokemattomalle oli tuskaa hallita. Varsinkin, kun se tuppaa tulemaan noissa 2t vehkeissä aika rajusti siellä tietyllä kierrosalueella. Harrastuksen alussa ja väsyneenä rannelukot olivat isosti riesana. Taisin ensimmäisen kesän päätteeksi päästä Hyvinkäällä pisimmillään 5 kierrosta putkeen ja viimeinen oli jo liian väsyneenä ajoa.

Jos olisi voinut uudelleen aloittaa, niin olisin valinnut 250 nelarin. Mitä pari kertaa pääsin kokeilemaan, niin huomattavasti mukavampi laite oli ajella. Vähän se on tekniikaltaan tietysti monimutkaisempi huoltaa, mutta ei sitä harrasteajossa onneksi kauhean usein tule mekaanisia haasteita. Välttämättä.

Yhtenä huomiona harrastukseen on muuten ajankäyttö. Parikin kertaa viikossa tuntui melkoisen paljolta, jos se talli ja rata ei siinä ihan hollilla ole. Mulla on 30min tallille ja 15-40min radalle, niin se on huoltoineen, pesuineen, pakkauksineen sellaista kuutta seitsemää tuntia per ajokeikka himasta himaan.
 
Täällähän on tullut aika mukavasti keskustelua. Pistetään nyt vielä sitten kyssäri, että jos vaihdossa ratamopoon olisi tulossa -04 Husqvarna TC450, mikä on tuon rahallinen arvo? Viimeisen parin vuoden aikana ajettu n. 15 tuntia yhteensä, mutta täyttä historiaa ei ole tiedossa. Ei viitsisi ruveta pataakaan poksauttamaan auki ostopäätöksen varmistamiseksi.
 
Täällähän on tullut aika mukavasti keskustelua. Pistetään nyt vielä sitten kyssäri, että jos vaihdossa ratamopoon olisi tulossa -04 Husqvarna TC450, mikä on tuon rahallinen arvo? Viimeisen parin vuoden aikana ajettu n. 15 tuntia yhteensä, mutta täyttä historiaa ei ole tiedossa. Ei viitsisi ruveta pataakaan poksauttamaan auki ostopäätöksen varmistamiseksi.

Nettimoto.com auki, sieltä suuntaa antavaa.
 
Nettimoto on tarkistettu, mutta haluaisin kuulla alan harrastajilta kommenttia, että minkä hintaiseksi tuollainen vanhempi peli arvostetaan.

No siinä on riski että voi joutua avaamaan koko koneen.....Että tuolla 15H tiedolla ei tee sinällään mitään. Kun jos siellä on yli 100H kovaa ajoa, niin auki ja tutkimaan, mites iskarit, rattaat, renkaat, linkun laakerit jne.
Siis on menty monta tuntia radalla.....
 
Pistetään nyt vielä sitten kyssäri, että jos vaihdossa ratamopoon olisi tulossa -04 Husqvarna TC450
Älä ota vaihdossa tuota.

a. se on jo vanha
b. se on jo kauttaaltaan 99% varmasti kulunu sieltä täältä.
c. ite en ostais tuon ikäistä hussea/husabergiä/tm/gasgas:ia ikänä.

En maksais tuon ikäisestä 2ke enempää. Tuon pyörän ikä on semmoinen, että hinta on sama seuraavat 3-vuotta. "harvinaisena" merkkinä aiheuttaa vielä kiertoon laittaessa ongelmia.
 
Älä ota vaihdossa tuota.

a. se on jo vanha
b. se on jo kauttaaltaan 99% varmasti kulunu sieltä täältä.
c. ite en ostais tuon ikäistä hussea/husabergiä/tm/gasgas:ia ikänä.

En maksais tuon ikäisestä 2ke enempää. Tuon pyörän ikä on semmoinen, että hinta on sama seuraavat 3-vuotta. "harvinaisena" merkkinä aiheuttaa vielä kiertoon laittaessa ongelmia.

Tuon ikäiset on kaikki merkit aika loppuun ajettuja...
 
Nettimoto on tarkistettu, mutta haluaisin kuulla alan harrastajilta kommenttia, että minkä hintaiseksi tuollainen vanhempi peli arvostetaan.
Tonni-pari, riippuen vahvasti pelin kunnosta. Kymmenen vuotta vanha krossipeli on kaupanteossa hieman kuin väärää rahaa, varsinkin kun pyörän merkki ei ole valtavirtaa. Käyttöarvoa tuolla saattaa olla mukavastikin, mutta muuten tuon rahallinen arvo on suht mitätön/hyvin pieni.
 
Noin sanoo Kotarin markkinointiesite. Tosiasia on että painoa on sama kuin 450 ja tehoa kuin ripeä 250. Mutta ihan kelpo mopo. Mulla itsellä SXF versio.

Ilmeisesti tämäkin muuttunut kun huipputehojen ero oli vain 2 hp 350 vs 450 mallien välillä 2013 vuosikerran pyörissä ja paino ero 2kg 350 eduksi (2013 nr. 2 motorrad lehti). Ilmeisesti sen 7-8 hp tullut lisää tehoa vrt. 2012 vuoden malliin ja 2012 malliinhan tuli myös tehoja lisää vrt. 2011 malliin, jota kaikki arvostelut ovat ilmeisesti haukkuneet alitehoiseksi ja ylipainoiseksi. Mainosten mukaan 2014 malliin kutiteltu taasen vähän lisää ja enemmän vääntöä vrt. 2013 malli.

Takapäätä haukkuivat susip*skaksi tuossa 2013 mallissa, jota ilmeisesti taas muokattu 2014 malliin.

Itse menossa nyt kokeilemaan parin viikon päästä sekä 350 exc-f että 250 exc-f pyörää tuonne motojyskyn safarille, kun on näemmä tulleet uudet 2014 vuoden mallit sinne jo ajettavaksi.

-Matti
 
Back
Ylös