Jousitusapua kaivataan r6

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rr6
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

rr6

New member
tervehdys!
Elikkäs osaisiko joku kertoa kuinka paljon etuiskareiden olisi hyvä tulla ylemmän kolmiopalan yli?
omassa kilpurissa Yamaha R6 -2000 ne tulevat 41mm onko edes suunnilleen oikein?
ne on täsmälleen siinä asetuksessa kuin silloin kun ostin pyörän.
olen toki tehnyt huoltoa ja irroittanut iskarit mutta laittanut aina työntömitan kanssa takas samaan säätöön
olen aikeissa alkaa etsimään alustaan parempia säätöjä tähän asti on tullut vain ajettua noilla jotain pieniä vaimennus kokeiluja lukuunottamatta.
eli kaikki apu kyseisen pelin paremmaksi saamiseksi otetaan kiitollisena vastaan.
ainiin takana on öhlinsin iskari ja edessä vakiot race-techin sisuksilla
olen ajanut parhaimmillani alle 1.28 alastarolla

Kiitos jo etukäteen!

Juha

Mieleeni tulee eräs aikaisempi keskustelu, jossa annettiin ensin viljalti kaikenlaisia hyviä neuvoja, kunnes kysyjä itse hoksasi, että yläkolmio oli ihan viturallaan paikassa. Tilanne korjaantui, kun kysyjä sai tietää tuon, mitä rr6 juuri kyselee.

Olisko mitään, jos joku vastaisi kysymykseen ensin ja sitten vasta ruvetaan porukalla säätään alustaa?

edit: sitäpaitsi tämä mulle mitään kuulu, anteekskiitos

Nimimerkillä Fox on samanmoinen mopo, joka on niin maan perkuleen upea ajaa. Kannattaa varmaan siltä tiedustella keulan korkeutta ja takaiskarin pituutta.

Kittimanuskan saa varmaan myös ladattua jostain, muistaakseni siinä luki "oletuskorkeudet" perälle ja keulalle.

Muistelisin että noilla ajeltiin niin että keulaputket oli läpi luokkaa 40-45mm riippuen takaiskarin pituudesta ja kuskin mieltymyksistä. Tossahan hämää äkkinäistä sama asia kuin siinä jo edellä mainitussa Kawassakin eli se että alkuperäiset cliparit on yläkolmion päällä ja jos ja kun tangot on siirretty kolmion alle niin putkien kuuluukin törröttää yläkolmion läpi suhteellisen paljon. Lisäksi ton ikäisissä R6:ssa alkuperäinen etukumi on 60 sarjalainen eli 70 sarjalaista ratakumia käytettäessä pitää putkia siis näkyä vielä n.12mm vakioasetusta enemmän jos haluaa säilyttää pyörän alkuperäisen geometrian.

Okei elikkäs mikään ei tällä hetkellä ole vialla, mutta ajattelin varmistaa, että nuo keulan ja perän korkeus on suunnilleen siellä missä niiden pitää olla koska se on koko ajan hämännyt itseä että miksi ne pumput tulee niin paljon yli siitä kolmiosta, mut nyt kun tajusin että siinä on ollu cliparit yläpuolella, niin ei hämää enää =)
mutta onhan nuo säädöt oltava kohdallaan ennen kuin tekee mitään muuta.

Tarina oli sellainen että vuosi sitten alkukesästä mursin vähän jalkapöydästä luita ahvenistolla ja pyörä vaurioitui sen verran siinä rytäkässä, että sain hommattua kaikki osat vasta syksyllä ja sitten pääsin vain kerran ajamaan.
no nyt tänä kesänä en ole päässyt kuin 3 kertaa treenaamaan
( on ollu aidan rakennusta , ja anopin mökille on väännetty kesäkeittiötä ja muitakin hyviä selityksiä miks en ole päässy ajamaan =)  no okei kyllä sen kaatumisen jäljiltä jäi myös sellanen pelko)
ja sitten ajelin mp-tuen kerhokisan ja kierrosaika tais jäädä jonnekin 1.33 luokkaan.
sen se kisa kuitenkin teki että nyt on ihan hirveä kipinä saada oma vauhti takas sinne omiin ennätys lukemiin alle 1.28 alastarolla ja alko pikkuhiljaa pelot väistymään.
ja jos se vielä onnistuu niin sitten haluaisin alkaa säätää jousitusta ja yrittää nipistää siitä ajasta vielä lisää pois.
ja siinä kohtaa aion kysyä tän viesti ketjun kautta kaiken mahdollisen tiedon ja avun niihin säätöihin pääsemiseksi.
en ole ikinä oikein osannu tehdä mitään alustalle  =(
sitten jossain vaiheessa jos vain taidot riittää ja saan tarpeeksi kovia kierroksia syntymään ni voisi olla ehkä perusteltua yrittää hankkia uudempaa kalustoa =)
siihen asti tää nykyinen sotaratsu riittää kyllä ihan hyvin.

ainiin ja olen kyllä etsinytkin sitä kitti manuaalia, mut ei ole mistään löytynyt.  

ja tossa parjanin lähettämässä kuvassa näin silmämääräisesti etupumput tulee kans aika lailla samaa luokkaa yli kolmiosta.

Tuo arkistojen helmi, joka mulla oli 2005 kaudella, oli kokolailla noissa mitoissaan:

http://www.mp-foorumi.com/gallery....687.jpg

Pyörähän on -02 mallinen R6:nen, mutta kokolailla sama se on rungoltaan noissa -99 --> -02 vuosimallin peleissä.

Tuossa sama peli pikkasen rivakamman kuskin alla: http://www.superbike-racing.co.uk/WSB....ain.htm
Partanen vaatimattomana??? Lääkkeet syömättä?
biggrin.gif

Joo ilmaisin itseäni taas kerran epäselvästi, eli siinä alustassa ei ole just nyt mitään vikaa, mutta jos saan oman vauhdin takas sinne missä se joskus oli, niin silloin ainakin muistaisin että jotain parannettavaa siitä alkais löytyä.

Joo ilmaisin itseäni taas kerran epäselvästi, eli siinä alustassa ei ole just nyt mitään vikaa, mutta jos saan oman vauhdin takas sinne missä se joskus oli, niin silloin ainakin muistaisin että jotain parannettavaa siitä alkais löytyä.
Kokemuksesta pystyn sanomaan että tuollaisessa laitteessa huomaa 2 mm muutoksen keulan korkeudessa, samoin takaiskarin mitassa, jo ihan hyvin. Eli mitään isoja muutoksia ei tartte lähteä tekemään, ainakaan geometrian puitteissa, jotta siitä paremman saisi.

Vaimennukset, jouset, öljynpinta sekä esijännitykset on ne millä itse tuon kanssa pelasin. Kun sain geometrian, jouset ja esijännityksen kohdilleen, niin ratakohtaisia muutoksia tuli maks +- 3 naksua vaimennuksissa suuntaan tai toiseen.

Tuossa oli Öhlinsin alusta, en tosin tiedä mikä sulla on.

Tuo arkistojen helmi, joka mulla oli 2005 kaudella, oli kokolailla noissa mitoissaan:

http://www.mp-foorumi.com/gallery....687.jpg

Pyörähän on -02 mallinen R6:nen, mutta kokolailla sama se on rungoltaan noissa -99 --> -02 vuosimallin peleissä.

Tuossa sama peli pikkasen rivakamman kuskin alla: http://www.superbike-racing.co.uk/WSB....ain.htm
Partanen vaatimattomana??? Lääkkeet syömättä?  
biggrin.gif
Lääkkeitä on syöty vaikka kuinka ja paljon, mutta niin on hakattu halkojakin
biggrin.gif

No hitto, kun kerran eläissään on omistanut jotain MM -tasollakin nähtyä, niin kyllä siitä mainostan
tounge.gif

Mulla on takana öhlins ja edessä vakiopumput.
no nyt täytyy vaan päästä ajamaan ja koittaa saada se homma toimimaan, ni pääsee sitten kokeilemaan noita säätöjä. kirjottelen kyllä sitten tähän ketjuun kokemuksista, koska täältä tuntuu tietoa löytyvän.

näin muuten varmaan joku vuosi sitten ton sun entisen mm-kilpurin ahvenistolla , tai sitten se oli joku toinen, mutta ainakin se kuski kerto että sillä oli ajettu mm:ssä ja tuskin täältä suomesta kovin montaa sellasta peliä löytyy
smile_org.gif

Mistähän kohtaa tarkalleen ottaen yläkolmion läpi tulevan keulaputken matka mitataan? A, B vai C?
Korjausoppaasta en vastausta löytänyt.
tounge.gif

korkeus.jpg

Mistähän kohtaa tarkalleen ottaen yläkolmion läpi tulevan keulaputken matka mitataan? A, B vai C?
Korjausoppaasta en vastausta löytänyt.
tounge.gif

korkeus.jpg
No tuon kai voi tehdä niin monella tapaa kuin kukin haluaa, mutta itse kokenut B:n helpoimmaksi. Siinä kohtaa on helpoin laittaa mauseri paikoilleen ja pysyy siinä melkoisen vaivoitta sekä suorassa.

A:ssa ja C:ssä tuotta "pitopintaa" on hiukan nihkeämmin mauserille ja A jopa vetää vinoon, joten mittaustulos helposti vääristyy.

Virallinen vastaus taitaa olla C, koska jos mitta on vakiona 0, kuten monesti on, niin korkin avaaminen on vaikeaa kun itse korkkikin menee kolmion sisään. Eli putken ja korkin välistä lienee varmin tapa.

Okei kiitoksia.

Sain C:n tulokseksi 25mm ja B:n 27mm. Jotenkin kuulostaa vähältä täällä ilmoitettuihin mittoihin verrattuna. 10-15mm kun tässä asiassa on käsittääkseni todella huomattava ero, mikäli on mittailtu samalla tavalla.
Mitä arvon raati uskaltaisi suositella arvoiksi, kun takana on vakiovaimennin ja edessä pyörii 60 -sarjalaisen sijasta 70:nen Supercorsa, että olisi edes "sinne päin".
Kumma kyllä etten löydä korjausoppaasta vakiomittoja, tai sitten olen vain niin puupää.

Kuvan pyörä ei ole oma, käytin sitä vain hahmotuskuvana. Oma kulkine on R6 vuosimallia 1999.

Onko varmasti ns. Täydellinen huoltomanuska?
Joskus kun omaan pyörään kaivelin korjaamo-opasta r6message.netistä niin tarjolla oli useampaa eri versiota. Laajimmassa vihkosessa(erittäin paksu kirja) oli kyllä kaikki "vakio"säädöt.

Back