• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jousitusta?!?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Yamaha1

New member
Jospa täältä löytyisi asiantuntemusta? Tulevaisuutta ajatellen olen haaveillut jousituksen moddaamista hiukka tuhdimpaan suuntaan. Eli millähän ilveellä se onnistuu kivuttomimmin?
Lähinnä nyt ensin takajousituksen parantelua jäykempään suuntaan jne.
confused_orig.gif
Meinaan kun tässä vielä parivuotta 2 päällä ajelee paljon niin voipi olla et toi takaiskari alkaa oleen jo löysää kamaa...
Ja kaukaisena haaveena olisi tietty tonne keulillekkin saada jonkinmoista upside down meininkiä
biggrin.gif

Laittakaas vinkkejä ne jotka asiaan on paremmin perehtyny
bowdown.gif


KIITÄN!!!
 
Kyllä uskoisin sen sinun vakiotakaiskarin kestävän aivan mainiosti. Eri asia on, haluatko jotakin jousitukseltasi. Kisaiskarit on melkein poikkeuksetta tehty yksipäällä ajettavaksi ja siitä syystä niissä oleva jousi on ehkä liian "löysä". Onneksi Öhlinsiin pystyy vaihtamaan jousen ja iskarin modifioimaan kahdelle sopivaksi. Ehkä olisi mahdollista löytää hyvä kompromissi sekä yksin, että kaksin ajettaessa.

Sit siihen keulaan sinun kannattaa kysellä uusia sisuskaluja. Jos ostat R1:sen keulan siihen, se ei ilman sisäosien modausta toimi kunnolla. Melkein yhtähyvään ratkaisuun pääset vaihtamalla nykyisten pumppujen sisäosat.

idea3.gif


Jos vaihdat siihen uuden kunnollisen takaiskarin+tilaat keulan muutostyön, on pyöräsi varmasti todella helmi ajaa sen jälkeen! Pyörät pysyvät tiessä ja homma toimii. Kaikki kunnon alustalla olevaa mopoa kokeilleet varmasti tietävät miten asia on.
 
Jeps
biggrin.gif
Kuten huomaa en ole jousitus hommiin ja sen kommervenkkeihin perehtynyt oikeastaan koskaan pintaa syvemmältä ... Eli hyvät neuvot tarpeen.
Pitäis kai ens keväänä koittaa säätää tota vakkari jousitusta lisää ja kattoa mitä sillä saa aikaan? On kuitenki täysin säädettävä kummassakin päässä...
cool.gif
cool.gif
cool.gif
 
No asiantuntijoista en tiedä, mutta jotain hyviä vinkkejä olis tarjolla.

Eli ensimmäinen mikä tulee mieleen on alustan huollattaminen kerran kaudessa ja juu jopa ihan katuvehkeissäkin! Nesteiden vaihto, osien pesua ja muuta sellaista. Samalla sinne keulaan voit vaihdattaa uudet sisuskalut, eli mahdollisesti jäykemmät jouset ja toisenlaiset shimmipakat / -levyt.

Takapään jos haluat hyväksi niin orkkis pamppu hyllyyn sivuun ja tilalle joko WP tai Öhlins. Molempiin saat jouset vaihdettua sopiviksi omalle painollesi / ajotyylille ja molemmat on huollettavia (pääsääntöisesti). Pärjää kyllä jos vaihtaa jousen ja huollattaa sen kunnolla (mikäli vaan on huollettavissa).

Keski-Suomessa on yksi herrasmies, joka todellakin tietää mitä tekee alustalle ja virittelee hän muutenkin noita laitteita, joten suosittelen lämpimästi hänen puolen kääntymistä. Yhteystiedot saatte privan kautta (joita moinen kiinnostaa). Oman kilpurin kansi on siellä parhaillaan laitettavana ja alustakin sinne menee kun saan vaan sen irti nykäistyä. Lopputuloksia (tehoja ja jne) voitte sitten lueskella osoitteesta, joka näkyy mun "sigussa".

Joudut siis varaamaan rahaa n. 500-1200 €, riippuen siitä mitä haluat sille alustalle tehdä. Toki rahaa saat palamaan enemmänkin! Esim. Öhlinsin koko keula on n. 5000 €, joten oman kukkaron ja omantunnon mukaan.
smile_org.gif
 
Jospa täältä löytyisi asiantuntemusta? Tulevaisuutta ajatellen olen haaveillut jousituksen moddaamista hiukka tuhdimpaan suuntaan. Eli millähän ilveellä se onnistuu kivuttomimmin?
Soita MP racingiin (019-8317 100) ja tilaa Öhlinsin tuotteet n:o YA050 (takaiskari) ja 08675-85 (etujouset). Ja jos ajat
paljon maissa missä nopeudet on vähän vapaampia niin ohjausiskaria (SD155) kannattaa ehkä myös harkita.

Kunnon takaiskari maksaa rahaa mutta on hintansa väärti varsinkin jos ajelee paljon eri kuormituksilla. Tuossa kun kaiken muun hyvän lisäksi jousen esijännitys- ja iskunvaimennussäädöt  onnistuu ilman työkaluja eli niitä on helppo muuttaa aina sen mukaan onko kyytiläinen ja mahdolliset laukut matkassa vai ei.
 
Esim. Öhlinsin koko keula on n. 5000 €, joten oman kukkaron ja omantunnon mukaan.
smile_org.gif
Niin no pyöreästi tuon verran maksaa superbike kisakeula jota ei katukäyttöön edes kannata harkita koska herkkyyden takia siinä ei ole lainkaan pölyhuulia ja stefatkin on senverran väljät että keulaan pitäisi lisäillä öljyä pari kertaa kesälomareissun aikana.....

Katukäyttöön sopiva R&T keula, eli sellainen joka mm. Mille R:ssä on vakiona, maksaa n. 2400€.
 
Back
Ylös