Junalla eurooppaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mpuputti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mpuputti

New member
Onko kukaan matkustanut junalla läpi Saksan? Siis pyörän kanssa!

Jos nyt ollaan menossa Alpeille, pitäisi päästä suoraan Saksan etelärajalle (esim. Lindauhun, Bodenseen rannalle).
Tukholmasta Lindauhun menee vähintään kaksi kokonaista ajopäivää. Realistisempaa on laskea kolme, jos ei välttämättä halua muistaa matkaansa tylsänä puurtamisena.

Mutta onnistuisiko sama matka junalla? Samalla säästyisi noiden tylsempien Ruotsin ja pohjois-Saksan tasankojen ajamiselta.

Junalla menemisessä olisi useita vaihtoehtoja. Itselle tuli mieleen ainakin seuraavat:
1) Tukholmasta junalla Ruotsin ja Saksan läpi Muncheniin.
2) Lautalla Rostockiin ja sieltä junalla Saksan läpi.
3) Lautalla Tallinnaan ja sieltä junalla eteenpäin.

Kenelläkään kokemuksia tällaisesta?
Onko tietoa, paljonko pyörän kuskaaminen maksaa Saksan junissa? Mitä kautta kysellä lippuja?

Deutche Bahnilla on sivusto, josta voi katsella aikatauluja.
Sen mukaan Helsingistä Muncheniin menisi 38 tuntia (mukaan lukien Helsinki-Tukholma lautta).
Mutta en löytänyt tietoa siitä, miten pyörän/auton saisi kyytiin mukaan.
 
Matkustanut en ole pyörän kanssa junalla, mutta näytti olevan tuolla DB:n sivuilla oma osionsa autozug - autojuna, josta löytyi myös varaussysteemi, josta näkee ainakin mahdolliset lähtöasemat ja määränpäät. Ehkä huomasitkin nämä?
DBautozug
DBautozug - online varaus
 
10 + hienosta kotisivusta
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif
 
Joo Karilla perheineen on hyvät sivut.

Ja hatunnostonarvoista on myös toi reissaaminen skidien kanssa mopoilla.
 
On hienot sivut ja ansiokas kuvaus.

Funtsisin kuitenkin tarkaan, onko hidasajokyvyt riittävät, jos tommosella laukkuvarustuksella ja kaks päällä lähtee nousemaan serpenttiiniä. Se kysyy hidasajovalmiuksia.

On toteen näytetty tolla perheellä on.
 
Jos nyt ollaan menossa Alpeille, pitäisi päästä suoraan Saksan etelärajalle (esim. Lindauhun, Bodenseen rannalle).
Tukholmasta Lindauhun menee vähintään kaksi kokonaista ajopäivää. Realistisempaa on laskea kolme, jos ei välttämättä halua muistaa matkaansa tylsänä puurtamisena.

Mutta onnistuisiko sama matka junalla? Samalla säästyisi noiden tylsempien Ruotsin ja pohjois-Saksan tasankojen ajamiselta.
Jospa laittaisi mopon (t) ja kamat rahtitavarana kotipihasta vaikkapa Myncheniin tai ihan mihin tahansa ja itse menee flykarilla perässä / edellä niin eipähän tarvii puurtaa mopon päällä turhia kilometrejä  
033102bebe_1_prv.gif


Määränpäässä sitten ajelee ne hyötykilometrit ja taas kamat ja kulkuneuvot rahtitavarana kotiovelle, helppoa eikö vain.

Suomenkin tiet alkavat olemaan jo liian tuttuja,  
062802moto_prv.gif
tuntuu aika puurtamiselta kotinurkilla
 
Nyt on selvitelty muutamia asioita, ja opittu ainakin seuraavaa:

Ruostin junat ei kuljeteta autoja/moottoripyöriä.
Tanskassa käsittääkseni on sama.

Balttian kautta ei onnistu - pitäisi mennä venäjän kautta, eli tulisi kohtuuton mutka.

Vaihtoehdoksi jäisi siis mennä jollakin keinolla Hampuriin, jos aikoo käyttää junaa.

Juna Hampurista Muncheniin lähtee noin klo 22:00.
Eli ehtii, muttei ole yhtään ylimääräistä aikaa Vikingin lautalta (7:00 Tukholmassa) tai Superfastilta (18:00 Rostockissa).

Lipun hinta vaihtelee päivän ja luokan mukaan. Halvimmillaan alta satasen, ja "normaalistikin" luokkaa 150e / suunta. Tuolla hinnalla pääsee nukkumaan jonkinlaiselle makuutasolle, ja pyörän kuljetukseen.
MotoNeitin linkin kautta saa liput tilattua.

Carsonin idea käyttää kuljetusta on myös kiinnostava.
Tarkoitushan ei ole välttää ajamista, vaan lyhentää siirtymäaikaa Suomesta Alpeille. Jos rahtitavaran siirto kestääkin useamman päivän, voisi pyörän laittaa liikkeelle jo ennen kuin loma alkaa. Kuulostaa hyvältä.
Minkä hintaisia tuollaiset rahtikuljetukset ovat? Mistä sellaisia pitäisi edes kysellä? Joltakin kuljetusfirmalta tietenkin, mutta kun en koskaan ole ollut yhteydessä sellaisiin. Eli voisiko joku antaa vinkin siitä, mihin pitäisi soittaa.

Kiitos!
 
Berliinissä lastaavat Muncheniin menevää junaa klo 22:10 asti. Eli siihen ehtii hyvin Superfastilta.

Hampuri on lähempänä, mutta siellä lastaus päättyy jo 20:55.
Eli sinnekin ehtii, mutta vain jos ei ole viiveitä matkalla.
Turhan tiukka aikataulu olisi myös ajaa päivässä Tukholman aamulautalta Hampuriin.

Eli aikataulusyistä päädyin menemään Superfastilla Rostockiin ja Berliinistä junalla Muncheniin.
Aikaa säästyy nimenomaan tuo Berliini-Munchen välillä, sillä saan nukkua junassa ja aamulla klo 7:06 olen Munchenin itäisellä asemalla.

Soitin myös Victor Ek:lle, mutta hintapyyntö oli kohtuuton: 600€ pelkän pyörän siirtämisestä (suunta).

Ikkunaton jaettu hytti Superfastilla 262€, moottoripyörä 100€ (meno-paluu).
Makuupaikka junassa on 67€ (suunta), pyörän kuljetus halvimmillaan 9.90€ ja huippusesonkina (heinäkuun lopulla) 73€ (suunta)
 
Erinomainen suunnitelma ja loistava vaihtoehto puuduttavalle "äkkiä Saksan läpi" -ajamiselle. Ja sesongin ulkopuolella näyttäisi olevan lähes saman hintaista kuin bensakulut. Eipä ole ollenkaan poissuljettua, että tätä tapaa kokeilisin itsekin!

Suuri kiitos, että jaoit tämän tiedon kanssamme
smile_org.gif
 
Suunnittelemme vaimon kanssa Eurooppan lähtöä ensi kesänä. Matka-ajon ja lastenhoito-ongelmien vuoksi vaimo lentää joko Muncheniin, Torinoon tai Barceloonaan. Riippuu lopullisesta päämäärästä.
Nyt on Finnairilla hyviä tarjoushintoja netissä. Esim Kajaani - Munchen - Kajaani, halvimmillaan 287,-, kun Kni-Hki-Kni maksaa päiväseltään yli 400,-! Mikähän muu laitos hinnoittelee palvelunsa noin?
Emme ole ennen tehneet noin, mutta uskoisin homman toimivan.
Hyviä matkoja kaikille.
 
Toihan oli kuin olisi hyvää kirjaa lukenut. Tahtoo aina vaan lisää luettavaa. Loppuu se hyväkin joskus,
Hieno matkakertomus.
 
Mietinpä, että miksi Hanko-Rostock -lautalta kiirehtiä Hampuriin tai Berliiniin ehtiäkseen iltajunaan kohti etelää? Miksi ei, jos baana polttelee jalkojen alla ja haluaa laskeutua junalla juuri Munchenin liepeille.

Rostockista pääsee suoraan yöjunalla esim. Stuttgartiin (mutta EI Muncheniin). Lastaus 20.00 pintaan, juna liikkeelle 21.00 nurkilla ja aamulla makuuvaunussa vietetyn yön jälkeen Stuttgartissa noin 9.30. Stuttgartista on enään pärrällä "jakinoksentama" alpeille.

Toimii kuin junan vessa!
 
Enpä huomannut tuota Rostock - Stuttgart -yhteyttä.
Siinä tosiaan säästyy satamasta juna-asemalle kiirehtimiseltä. Mutta toisaalta, kun sinä saavut Stuttgartiin, minä olen jo ohittanut Garmischin
biggrin.gif
 
Enpä muista olenko jo kuitannut matkani, mutta tehdään se nyt.
Eli toukokuun alkupuolella olin kahden viikon matkalla. Menomatka Superfastilla Rostockiin, sieltä ajaen Berliiniin, josta junalla yön yli Muncheniin. Puolitoista viikkoa myöhemmin sama reitti takaisin.

Voinpa suositella!
Säästyy ajoaikaa, jos on menossa Alpeille. Minulla meni 37 tuntia Turusta Muncheniin, enkä ollut edes väsynyt!
Vastaavaa järjestelyä voi käyttää mennessä moneen muuhunkin paikkaa, miten nyt Saksan DB sattuu menemään. Valitettavasti pyörää ei saa junaan Ruotsissa, eikä Tanskassa(?).

Rostockista Berliiniin ajoi parissa tunnissa. Tarkoitti että juna-asemalla jäi aikaa useampaankin oluseen, junaa odotellessa. Mukaan tuli joukko saksalaisia pyöriä, jotka olivat menossa pitkää viikonvaihdetta viettämään. Kehuivat tulevan halvemmaksi junalla, kuin että pitäisi itse ajaa.

Junassa nukkuminen oli hiukan hankalaa, ja suosittelen harkitsemaan kalleinta (lue: mukavinta) lippua. Joka tapauksessa oli huono ajatus tuoda junaan sisälle sekä tankkilaukku että kypärä. Tilaa kun oli todella niukalti.

Pyörä tuli turvallisesti, ja parasta tietenkin oli että pääsi yön nukuttua ajamaan heti eteenpäin. Enää en ikinä lähde ajamaan läpi koko Saksaa pelkästään päästäkseni äkkiä perille sen toiseen laitaan. Juna on siihen ylivoimainen vaihtoehto!
Toisaalta, jos haluaa käydä monessa paikassa, silloin tilanne on tietenkin toinen.
 
Miks helvetissä ei voi sitten saman tien lentää Alpeille ja vuokrata sieltä prätkää jos ajaminen on noin työlästä ja vastenmielistä ja väsyttävää?Tai jos löytyy videoita joissa on ajokuvaa Alpeilta ja muualta,ei tarvi lähtee edes himasta ja voi tietyssä mielentilassa päästä kai jonkunlaisiin fiiliksiin...
 
No vaikka siks helvetissä että haluaa ajaa omalla pyörällä, ajaminen ei välttämättä ole vastenmielistä. Edellinen (mpuputti) kehui nimenomaan ajansäästöä,ajamisen vastenmielisyydestä en huomannut kommenttia.

Olen itsekin käyttänyt autozugia useasti ja tulen myös käyttämään aina kun reittiin ja suunnitelmiin sopii. Olen ajanut Saksan(kin) läpi riittävän monta kertaa huomatakseni että väsyttävää se ainakin nopeasti suoritettuna on. Ja siihen nimenomaan autozug on hyvä vaihtoehto.

Kokeile joskus, molempia, niin tiedät mistä puhut.
 
Ei tarvi,rakastan moottoripyörällä ajamista ja sillä matkustamista,ajamalla maata pitkin.Jos en pidä muutenkaan junalla matkustamisesta,tuskin prätkän roudaaminen mukaan siihen muuttaa tilannetta miksikään.
 
Hmm, taisi joku nyt ymmärtää jotakin väärin  
wink.gif

Ajaminen on usein hauskaa, ja joissakin paikoissa ajaminenon viellä hauskempaa. Ja kun siihen väliin sattuu yö, niin minä yleensä nukun. Ja kuten tiedämme, Suomessa poliisi sakottaa pyörän päällä nukkumisesta ajon aikana.

Ja niinpä yllä olevasta saadaan tehtyä muun muassa seuraavia johtopäätöksiä:
- Joissakin paikoissa ajaminen on hauskempaa kuin toisissa
- Noissa jälkimmäisissäkin ajaminen voi olla hauskaa, mutta ensimmäisissä viellä enenmmän
- Maksimoidakseen ajonautinnon, saattaa olla perusteltua pyrkiä keskittämään ajaminen niihin ensimmäisiin, mikäli mahdollista
- Yöllä kuljettaja saattaa nukkua
- Pyörällä ajaessa voi nukkua, mutta vain kerran
- Jos yön aikana siirtyy noiden ensimmäisten paikkojen välillä, pitää siirtymisen aikana joko jättää nukkumatta tai käyttää jotain apuneuvoa
- Juna on tässä yhteydessä luettava apuneuvoksi
- Alpeille menijälle ehdotan lentämistä ja pyörän vuokrausta ainakin silloin, jos on menossa viikonvaihteeksi maaliskuun aikana ja Suomessa ja Ruotsissa on lumipeite ja pohjois-Saksassa pakkasta.
- Kaikkiin yllämainittuihin löytyy myös poikkeuksia
 
Olet oikeassa. Kävin Nizzassa huhtikuun puolivälissä ajamalla
Rostokin kautta. Ensi kerralla otan junan. Ongelmahan on juuri siinä
että se hotelli ei liiku mihinkään yön aikana. Saksasta löytyy vaikka kuin näkemistä mutta useimmiten se etelä (Alpit, Riviera jne.) on matkan päämäärä. Kukin taaplaa tyylillään. Minäkin käyn Saksassa 5-6 kertaa vuodessa joten ei sinne viitsi takertua loman aikana.
 
Back
Ylös