Jyristävä etujarru

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jannu

New member
Oisko kenelläkään viksummalla kokemusta kelluvien etujarrulevyjen puslien jumittumisesta. Eli silloin tällöin sellaisessa kohtuullisessa jarrutuksessa tuntuu että jarrulevyt ovat kieroja. Visuaalisesti näin ei kuitenkaan ole ja levyjen pinnatkin ovat tasaisesti kiiltävät. Heittokellolla en ole kuitenkaan mitannut.

Ongelma ilmenee seuraavanlaisesti: Etujarrut jyristävät ja pompottavat ajoittain kunnolla. Kahvassa tuntuu vipotusta ja jarruteho on epätasaista. Näin esimerkiksi liikennevaloihin hidastettaessa. Kuitenkin hitaasti jarruttaessa ei kuule eikä tunne mitään erikoista, ja myös kunnolla tumpatessa jarrut ovat aina OK. Ei jyristä, tarttuu hyvin ja ovat tunnokkaat. Rajumman ajelusession jälkeen jarrut ovat hyvät vähän aikaa myös kaikissa muissakin tilanteissa. Kuitenkin muutaman kilometrin ja parin "medium-jarrutuksen" jälkeen alkaa taas tuo rummutus. Olen siis itse päätellyt, että ne puslat etulevyissä jumittaisivat ja eivät anna levyn kellua kunnolla. Olen tunkenut CRC:tä (ei menny jarrupintaan) ja nytkyttänyt levyjä, mutta tulos oli laihanlainen. Mikähän avuksi?
nixweiss.gif


Ai niin, kyseessä on siis -01 Fireblade. Ajettu 21 tkm. Palat ja rengaspaineet OK. Myös etupään säädöillä olen yrittänyt korjata tilannetta, mutta ainakaan havaittavaa muutosta en huomannut.
 
Oma pyöräni käyttäytyi likimain samalla tavalla ja vikakin löytyi. Toisessa etujarrulevyssä oli >1mm:n heitto sivusuunnassa. Eli ennen kuin alat tutkimaan mitään mystisempää vikaa, suosittelen heittokellon lainausta jostakin ja levyjen mittausta. Vaikka tosiaan omassa pyörässä levyn heitto oli yli millin, en silti tarkastikaan katsomalla erottanut tuota heittoa. Mittari sen sitten mulle kertoi.

Niin ja oikaisu onnistui niinkin helposti kun isolla jakarilla vääntämällä pikkuhiljaa ja aina väännön jälkeen uudestaan mittaamalla. Väännön aikana vielä naputtelin levyä kevyesti teräsvasaralla, jotta jännitykset laukeaisivat kevyemmällä väännöllä, ts. levy ei palautuisi kieroksi niin helposti.
 
Varmaan irroitit levyn vai väänsitkö renkaassa kiinni?  
withstupid.gif
Helpompi tietty mitata kiinni ollessa, mutta kärsiikö jokin osa väännöstä? Ja edelleen oliko rengas kiinni pyörässä?

Itselläni hämää sellainen, että tuo jyrinä ei tapahdu aina. Välillä kaikki on OK, kunnes taas vähän aikaa jumputus on infernaalista. Mittaan nuo levyt kuitenkin heti, kun saan heittokellon jostain lainaksi!

Paljonko tuo "kelluvuus" antaa anteeksi levyjen kieroutta? Eli jos levyt on kierot, kovassa jarrutuksessa puslat antavat varmaan sen verran periksi että jarrutus on kuitenkin tasainen?  
nixweiss.gif
Kuinka paljon heittoa saa olla, että levyt lasketaan kieroiksi?
 
Pähkäilin homman niin, että paras väännellä levyä pyörä paikallaan ja myös siis levy paikallaan, näin saa mitattua levyn suoruuden haarukkaan verrattuna. Heittokellon siis kiinnitin kyseisen puolen iskariin (siis oikean puolen levyä mitattaessa oikean puoleiseen iskariin). Kunhan ei nyt ihan jarrumekanismin kohdalta väännä, ni ei kait sen mitään pitäisi rikkoa. Voimaa joutuu muuten käyttämään yllättävän paljon, levy siis taipuu jopa lähelle kymmentä millimetriä, ennen kuin alkaa mittakellon lukema mitatessa muuttumaan.

Tosta koko kelluvuushommasta en rehellisesti sanoen tiedä, paljonko antaa anteeksi tai muutenkaan vaikuttaa jarrujen toimivuuteen. Sen verran voin sanoa, että vielä kun levyni oli kiero, sen huomasi ainoastaan kevyissä jarrutuksissa levy kylmänä. Kovemmat jarrutukset oli aina tasaisia.

Oman pyörän manuaalini sanoo, että 0,3mm:n heitto on se kriittinen, sitä ei saisi ylittää. Vääntelyjen jälkeen sain molemmat levyt alle 0,1mm:n lukemiin.
 
Kiitokset neuvoista! Sain juuri työpaikaltani kellon lainaan ja mittaan iltasella kotona nuo levyt.

Työkaverilta sain neuvon että mun jarrumäntä jumittaa. Niitä taitaa olla yhteensä kahdeksan, joten mikähän niistä  
biggrin.gif
. En usko voisi näin toistettavaa efektiä saada aikaan, enkä ainakaan ala asetelmia purkamaan.
 
Entäs sitten kun heittoa eli kieroutta ei ole tai se on vähemmän kuin mitätön.

Miten saadaan kiekot kellumaan?
 
Entäs sitten kun heittoa eli kieroutta ei ole tai se on vähemmän kuin mitätön.

Miten saadaan kiekot kellumaan?
Laitat niitteihin brake cleaneria ja naputtelet kevyesti esim. vasaralla tai jakkarilla. BTW toi mäntien tai männän jumittuminen on yleinen syy tohon tärinään ja nuo oireet, että helpottaa kovien jarrutusten jälkeen, viittaa vahvasti siihen suuntaan. Ainakin mulla se oli syynä tärinään.
 
Ennen mitään levyjen (pilalle) vääntelyjä, huolla ne jarrulevyt ja satulat.

Jarrulevyistä puhdista ja voitele (CRC/Break Cleaner tms) ne
levyjä kantavat pyöreät lukkoprikat. Tee vaikkapa puutappi, jolla pyörittelet prikkoja omissa rei´issään. Käytä samalla noita kemikaaleja. Prikat herkistyvät ja niiden toiminta paranee.

Tämän jälkeen huolla jarrusatulat. Nesteet pois, mäntien puhdistus, tiivisteiden vaihto tarvittaessa ja uudet nesteet sisään.

Honda CBR900RR:n jarrut ovat olleet aina melkoisen kookkaat pyörän painoon verrattuna. Levyt eivät siis kovin herkästi oikeassa käytössä kieroudu. Luulisin että em huollolla pärjäät tässä kohdin.
 
Tuo kommenttini liittyen noihin mäntiin oli huonosti muotoiltu
confused_orig.gif
.  Tarkoitin että mistä osaan päätellä mikä jumittaa vai vaihdanko kaikista tiivisteet?

Mittaan ny aluksi tuon heiton ja käyn samalla hakemessa vielä Brake Cleaneriä ja naputtelen niittejä.

Voiko tuolla Cleanerillä muuten saada jumittavat männätkin liikkeelle  
withstupid.gif
.
 
Niiden niittien siis kuuluisi pyöriä rei'issään? Helpostikin? Ei nimittäin ihan pienellä voimalla liikahda...

Tuo VMA:n puutappi kuulosti helpoimmalta näin alkuun.

En uskalla noita levyjä sitten varmaankaan väännellä. Lisäksi olen aika epävarma myös noiden sylintereiden purkamisessa. En ole ny ihan peukalo keskellä kämmentä, mutta kokemusta jarrujen purkamisesta ei ihan hirveästi ole...

Edit: typo
 
Entäs sitten kun heittoa eli kieroutta ei ole tai se on vähemmän kuin mitätön.

Miten saadaan kiekot kellumaan?
Laitat niitteihin brake cleaneria ja naputtelet kevyesti esim. vasaralla tai jakkarilla. BTW toi mäntien tai männän jumittuminen on yleinen syy tohon tärinään ja nuo oireet, että helpottaa kovien jarrutusten jälkeen, viittaa vahvasti siihen suuntaan. Ainakin mulla se oli syynä tärinään.
Viime kesänä kaveri mittasi levyjen heiton. Tosi olematon. Naputeltiin ja kaputeltiin ja niittejä yritettiin kierrellä. Laitettiin kliinereitä ja jotain muutakin litkua. Jumputus väheni jonnii verran mut ei näy olevan kokonaan pois. Esiintyy lähinnä esim. kun jarruttaa valoihin tultaessa tai vastaavasti.

Tarttisko oikein se satulapuoli huoltaa/vaihtaa tms jne?
 
Niiden niittien siis kuuluisi pyöriä rei'issään? Helpostikin? Ei nimittäin ihan pienellä voimalla liikahda...
Mikäli ne "levyniitit" ovat olleet iankaiken huoltamatta, ovat ne varmasti melkoisen jumissa. Huolletut kyllä pyörivät normaalilla käsivoimalla ja puutapilla.

Mikäli niitit ovat huoltamatta olleet pitkään, ruiskuttele CRCtä niihin ja anna sen vaikuttaa yön yli. Tämän jälkeen uusi käsittely aineella ja eikun niittejä pyörittelemään herkiksi. Homma kannattaa varmasti.

Satulan huollon voi tietty jättää ensi talveksi. Lue ohjeita netistä yms ja hommaan vaan. Kun ajatuksella ja ajatellen tekee, homma hoituu varmasti. Ja voihan ne jarrut huollattaa ammattilaisellakin. Siinä kun seuraa ja hieman kyselee, osaa seuraavalla kerralla asian jo itsekin.
 
Enpä nyt tietysti suosittelekaan, että ensimmäisenä ottaisit jakarin käteen ja levyjä vääntämään. Jos pystyt totemaan, että vika on kieroissa levyissä, niin ei ehkä ensimmäisenä kannata ostaa uusia levyjä (~250€/kpl), vaan silloin ota jakari käteen, jos tuntuu, että tiedät mitä teet. Mun kohdalla vika poistui, eli nyt jarruttaa tasaisesti.
 
Tuli muuten mieleeni, että tätä nykyistä pyörääni etsiessä kävin koeajamassa vastaavia bleidejä aika liudan. Näistä ainakin kolmessa oli sama vika jarruissa! Rummuttaa niin, että meinaa peilit tippua  
crazy.gif
. Onkohan tämä jotenkin tyypillinen juttu nimenomaan bleidin jarruille (isot levyt, ahtaat puslat etc.
nixweiss.gif
)? Tässä omassani en vielä koeajossa ainakaan huomannut mitään. -> Mikä muuten on helpoin tapa saada levyt kieroiksi? Eli olenkohan tehnyt jotain väärin
lookaround_orig.gif
?
 
Mittasin levyt ja oikeanpuoleinen antoi heitoksi 0.05 mm, mutta vasen 0.3 mm
nixweiss.gif
.Lainasin heittokellon, jolla ainakin periaatteessa näkee satiaisen kokoiset heitot. Kuitenkin varmaan levyn pinnan epätasaisuudet ovat varmaan jo ylitse sadasosan. Huomasin myös että jarrua painelemalla vasemman levyn heiton sai vaihtelemaan välillä 0.05-0.3 mm (sama myös kaverin Monsterissa)! Fiilis oli että tuollaisen kelluvan levyn mittaaminen on aika vaikeaa. Aina kun jarrua painoi, levy jäi vähän kieroon. Kuitenkin "laahaamalla" levyn sitten sai suoraksi.

Pyörittelin myös puslia CRC:n ja pultti-mutteri -systeemin kanssa. Osa puslista oli selkeästi jumissa, mutta "aukesivat" kyllä käsittelyllä. Pesin levyn jarrupinnan ja palat Biltema jarrupuhdisteella huolella käsittelyn jälkeen, koska CRC valui tietty kaikkialle. Koelenkillä fiilis oli että selkeästi parani, mutta ongelma ei hävinnyt kokonaan. Vieläkin siis jumputus tuntuu. Pitänee siis purkaa nuo sylinterit...
 
Jarrut pakkaavat olemaan semmoiset laitteet että ne pysyvät paremmassa kunnossa kun niitä käyttää "kunnolla" silloin tällöin.
Kunnon voimakkaita jarrutuksia ja jarrut tykkää. Tämän huomaa hyvin kun kevään alkuhyssyttelyjen jälkeen käy ratapäivillä. Jarrut saavat sielä toimia kuten ne on suunniteltu toimiviksi. Kovia jarrutuksia ja paljon.

Ratapäivän jälkeen jarrut pelaavat kadullakin paljon herkemmin. Ellei palat sitten kuluneet iloittelussa loppuun
biggrin.gif


Tuo herkistely kannattaa tehdä vielä uusiksi. Levyt herkistyvät kerta kerralta paremmiksi.
 
Meinasi CRC tehdä vielä työmatkalla tepposet. Mönjä tietty linkoutui puslista motarilla ympäri levyjä ja ensimmäissä rampissa havaitsin CRC:n mainioksi voiteluaineeksi  
wink.gif
. Pysähtyyhän se kun painetta on tarpeeksi, mutta vähän yllätti.

No, pesin levyt vielä kerran veden, käsisaippuan (muuta ei ollut saatavilla) ja käsipyyhkeiden kanssa ja kyllähän sitä paskaa irtosi vieläkin aika huolella. Mutta mutta, nyt on jarrut hyvät! Ei rummuta eikä täristä yhtään ja pysähtyy hyvin. Eli kaikki johtui vissiin jumittumisesta ja liian hennosta käytöstä. Eiku Hondaa, ja kyllä ne levyt siitä irtoaa  
buttrock.gif
.

Kiitos vielä kaikille hyvistä neuvoista!
 
Mutta mutta, nyt on jarrut hyvät! Ei rummuta eikä täristä yhtään ja pysähtyy hyvin. Eli kaikki johtui vissiin jumittumisesta ja liian hennosta käytöstä. Eiku Hondaa, ja kyllä ne levyt siitä irtoaa  
buttrock.gif
.

Kiitos vielä kaikille hyvistä neuvoista!
Hieno homma että huoltotyö tuotti tuloksen. Anna kovia jarrutuksia vielä lisää niin ne niitit herkistyy vieläkin.

Ja vielä yksi herkistelykäsittely crc:llä ja puutapilla parin viikon kuluttua. Sielä niittien liukupinnoista sitä likaa tulee esiin vielä lisää yleensä.
 
Kulunut/löysällä oleva ohjauslaakeri saattaa myös aiheuttaa tärinää jarrutettaessa. Tuollaista ongelmaa on bladeissa tainnut jonkin verran olla... Mutta hyvä jos vika löytyi jo muualta.
 
Onko kyseessä ollut ylemmän vai alemman ohjauslaakerin kuluminen?  
Minkälaisten ajokilometrien jälkeen tälläistä on esiintynyt?  
Vuoden 2002 mallissa taisi olla jotain häikkää etupäässä, jolloin takuuna korjattiin ilmeiseti useampiakin etupään osia.  En nyt muista enää mistä osista oli kyse.  Olisiko jollakin omakohtaisia kokemuksia muutostöistä ja minkä vuoksi remotteja tehtiin?
 
Back
Ylös