jjjjj
New member
Miten kelluvan jarrulevyn kierous mitataan heittokellolla?![]()
niitit irti ja levy vaikka jyrsimen pyörivälle syöttöpöydälle, joka on kalibroitu.
sitten pyörittää ja mittaa heittokellolla ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten kelluvan jarrulevyn kierous mitataan heittokellolla?![]()
Säilytin vanhat levyt, jos joskus keksin miten kontaminaation saa poistettua, voin kirjoitella tänne![]()
niitit irti ja levy vaikka jyrsimen pyörivälle syöttöpöydälle, joka on kalibroitu.
sitten pyörittää ja mittaa heittokellolla ?
Levyjen "kieroutumisesta" löytyy sivukaupalla juttua, asiaa taidettiin viimeksi käsitellä Aprilia RSV-ketjussa.
https://alconkits.com/blogs/brake-tech/the-myth-of-warped-brake-discs
https://www.brakes-shop.com/brakepedia/general/myths-of-the-braking-system
https://www.motortrend.com/how-to/1808-nuts-and-bolts-warped-rotor-myth/
Tuossa muutama linkki aiheesta. Eli aniharvoin levyt oikeasti menevät kieroksi. Oman empiirisen tutkimuksen perusteella yleisin syy on kitkamateriaalin tarttuminen levyyn. Tämä on nyt todettu 748R:llä, Mille R:llä ja Alfa GT:llä. Joskus kitkamateriaalin poisto onnistuu jarruttelemalla, joskus taas ei. Alfalla sain kontaminaatiot poistettua, pyöristä taas en. Säilytin vanhat levyt, jos joskus keksin miten kontaminaation saa poistettua, voin kirjoitella tänne![]()
Tässä taitaa olla vähän terminologia muuttunut samaan tyyliin kuin synteettisten öljyjen tapauksessa. Tosin tässä tapauksessa ehkä enemmän perustellusti.Aika harvassa pyörässä on oikeasti kelluvat levyt. Enempi racing kamaa.
Hep,
no ny on heittokello. Ja kaljaa.
Mutta ei perkele helpota, toinen levy 0,15 mm sisällä ja toinen 0,2 mm sisällä.
Ja toleranssista sanoo manuaali että alle 0,3 mm pitäisi olla ok.
Seuraava kokeilu vissiin nuo teräspunosletkut. Jokatapauksessa lienee hyvä päivitys.

Omassa Multistradassa etulevyt menivät vaihtoon syöpymien vuoksi: märkä pyörä talvisäilytykseen ja keväällä sitten alkoi jumputus. Eli palojen alta syöpyivät, osana on ilmeisesti sähkökemiakin koska Brembon paloissa kiiltää mielestäni kuparihileitäkin. Jos kääntää toista levyä 180-astetta niin jumputus on siedettävämpää kun taajuus nousee ja amplitudi puolittuu.
Ajattelin, olisiko vanteessa jokin vika. Surffasin interwebissä. Siellä vinkattiin, että jarrulevyyn voisi tulla "pykälää", jos kovemman jarrutuksen jälkeen pysähtyy ja pitää jarrupalat kiinni jarrulevyssä. Kuulemma jarrulevy ei palojen alta viilene kuten muu osa jarrulevystä, mikä aiheuttaa pykälää levyyn. Totta vai tarua?

Mutta siis rahaa/aikaa/kaljaa kului taas..enkä mitään oppinut![]()