K&N Filsut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sebu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sebu

New member
Pitääkö paikkaansa. Mulle kerrottiin, että K&N filsuihin ei saa käyttää samaa suodatinöljyä mitä noihin krossi vehkeisiin. Ei saa kuulemma pestyä kunnolla pois? Olis vaan tota TwinAir filsuöljyä 1L
ja k&n:n oma vähissä.
 
Pitääkö paikkaansa. Mulle kerrottiin, että K&N filsuihin ei saa käyttää samaa suodatinöljyä mitä noihin krossi vehkeisiin. Ei saa kuulemma pestyä kunnolla pois? Olis vaan tota TwinAir filsuöljyä 1L  
ja k&n:n oma vähissä.
Juu, ei saa pistää vaahtokumisuodattimelle tarkoitettua öljyä puuvillasuodattimeen. Mutta muiden merkkien puuvillasuodattimille tarkoitetut öljyt käy kyllä! Eipä se K&N:n oma huoltosettikään hirveitä maksa.
 
Kun nyt tuli puheeksi asia, kysynpä lisää, koska vähän aikaa sitten pyörään pantiin juuri tuollainen k&n putsari.

Meneekö "suodattimen vaihto" niin, että ostetaan kaupasta joku k&n huoltosetti ja menetellään ohjeen mukaan?

Mitäköhän siinä ohjeessa suurinpiirtein saattaa lukea?

Kuinka usein normaalissa katukäytössä olevalle pyörälle?
 
Kun nyt tuli puheeksi asia, kysynpä lisää, koska vähän aikaa sitten pyörään pantiin juuri tuollainen k&n putsari.

Meneekö "suodattimen vaihto" niin, että ostetaan kaupasta joku k&n huoltosetti ja menetellään ohjeen mukaan?

Mitäköhän siinä ohjeessa suurinpiirtein saattaa lukea?

Kuinka usein normaalissa katukäytössä olevalle pyörälle?
Juuri noin.. Ihan sen mukaan, miten nopeasti se likaantuu. Varmaan n. 5-10tkm välein on hyvä katsoa. Usein tuo 10tkm/kerran vuodessa riittää. Riippuu aika paljon pyörän ilmanotosta ja olosuhteista missä ajaa.

Yli-öljyämistä tulee välttää, filsu menee helposti tukkoon. Laittaa sitä vain sen verran, että koko filsussa on tasainen väri.

Tässä K&N:n ohjeet:
http://www.knfilters.com/cleaning.htm
 
Tuli vaan mieleen (ja koska olen luultavasti ymmärtänyt taas väärin), että melkoista pätevyyttä vaatii saada filsu öljyttyä likaiselta (sisä)puolelta ainakin omassa pyörässäni käytettävän pyöreän filtterin kyseessäollessa. Eipä tuonne sisään öljypullo mahdu niin, että vielä saisi ohjeen mukaan öljyttyä järjestelmällisesti jokaisen rannun.

Öljysin sitten päältä vaan ja katsoin, että öljyä on tasaisesti jokakohdassa (eli filtteri on tasaisen punainen, kun K&N:n öljystä on kyse).
 
K&N antaa muuten öljymäärän myös millilitroina. Omassa pyörässä tuo oli 12ml, mikä on todella pieni määrä sen kokoiseen suodattimeen. Laitoin apteekkiruiskuun sopivan määrän ja yritin saada riittämään. Ei mitenkään, pakko oli laittaa muutama milli lisää että sai homman tehtyä. Siitä isosta K&N-pullosta jos laittaa menemään, niin arviolta 2-3 kertaa suositeltu määrä menee.
 
Tuli vaan mieleen (ja koska olen luultavasti ymmärtänyt taas väärin), että melkoista pätevyyttä vaatii saada filsu öljyttyä likaiselta (sisä)puolelta ainakin omassa pyörässäni käytettävän pyöreän filtterin kyseessäollessa. Eipä tuonne sisään öljypullo mahdu niin, että vielä saisi ohjeen mukaan öljyttyä järjestelmällisesti jokaisen rannun.

Öljysin sitten päältä vaan ja katsoin, että öljyä on tasaisesti jokakohdassa (eli filtteri on tasaisen punainen, kun K&N:n öljystä on kyse).
Eikös se ulkopuoli tuollaisesta pyöreästä suodattimesta ole tyypillisesti se likainen puoli?
 
Tuli vaan mieleen (ja koska olen luultavasti ymmärtänyt taas väärin), että melkoista pätevyyttä vaatii saada filsu öljyttyä likaiselta (sisä)puolelta ainakin omassa pyörässäni käytettävän pyöreän filtterin kyseessäollessa. Eipä tuonne sisään öljypullo mahdu niin, että vielä saisi ohjeen mukaan öljyttyä järjestelmällisesti jokaisen rannun.

Öljysin sitten päältä vaan ja katsoin, että öljyä on tasaisesti jokakohdassa (eli filtteri on tasaisen punainen, kun K&N:n öljystä on kyse).
Eikös se ulkopuoli tuollaisesta pyöreästä suodattimesta ole tyypillisesti se likainen puoli?
Niin no, Speedmasterissa menee snorkkeli sinne filsun sisään eli tuloilma pääsee ensin filtterin sisäpuolelle (jossa kaikki kivet, kokkareet ja muu kiinteä lika olikin filsua pestäessä) ja sitä kautta kiertää "ulkopuolelle" (joka olikin huomattavasti puhtaampi). Tästä voisi päätellä sisäpuolen olevan "likainen" puoli filsusta.

Mitä öljyn määrään tulee, vaikea tota on alkaa arvioimaan, mutta tuskin nyt kyseessä sentään on laboratorio-olot vaativa toimenpide. Valuuhan sieltä liiat mäjelle (
biggrin.gif
) ja K&N myös teroittaa eritoten sitä, ettei yhtään kohtaa saa jäädä öljyämättä (tai saattaa vaikkapa seurata konerikko tms. amerikkalaistyylistä varoittelua ohjeissa).
 
Itsekin pohdin tuota öljyämistä, kun gikserin suodattimeen öljyn levittäminen likaiselta eli sisäpuolelta tuntui suorastaan hankalalta. Puuvillakudos on niin ohut, että uskoisin ölpän imeytyvän kyllä läpi koko kudoksen.
062802jumpie_prv.gif
 
Tuli vaan mieleen (ja koska olen luultavasti ymmärtänyt taas väärin), että melkoista pätevyyttä vaatii saada filsu öljyttyä likaiselta (sisä)puolelta ainakin omassa pyörässäni käytettävän pyöreän filtterin kyseessäollessa. Eipä tuonne sisään öljypullo mahdu niin, että vielä saisi ohjeen mukaan öljyttyä järjestelmällisesti jokaisen rannun.

Öljysin sitten päältä vaan ja katsoin, että öljyä on tasaisesti jokakohdassa (eli filtteri on tasaisen punainen, kun K&N:n öljystä on kyse).
Eikös se ulkopuoli tuollaisesta pyöreästä suodattimesta ole tyypillisesti se likainen puoli?
Niin no, Speedmasterissa menee snorkkeli sinne filsun sisään eli tuloilma pääsee ensin filtterin sisäpuolelle (jossa kaikki kivet, kokkareet ja muu kiinteä lika olikin filsua pestäessä) ja sitä kautta kiertää "ulkopuolelle" (joka olikin huomattavasti puhtaampi). Tästä voisi päätellä sisäpuolen olevan "likainen" puoli filsusta....
Juu, siksi kirjoitinkin "tyypillisesti", kun aattelin tuonkin olevan mahdollista. Tottahan tuo silloin on vaikeampaa putsarin huoltaminen, kun kaikki kura on siellä sisällä.
 
Kyllähän tuo öljy menee läpi laittoi sen kummalta puolelta vaan. Sen on tarkoitus toimia niin, eli kastella se suodatinmateriaali. Suodatin kun on pesun jäljiltä puhdas, niin samapa tuo.

Puhdistaminen oikeaoppisesti ei liene aivan yhtä helppoa tuollai 'väärin päin' toimivassa systeemissä.
 
K&N:n huoltosetissä tuleva aine on aika myrkkyä, kun kaikki p.ska lähti ohjeita noudattamalla kertapesulla (eli liotuksella) ja runsaalla määrällä suositeltua juoksevaa vettä. Yön yli annoin kuivua rauhassa.

En mä oikeastaan kokenut pesemistä mitenkään vaikeaksi, mutta toisaalta eipä custom -pyörällä kovin pahassa kuravellissä ajetakaan eli suodatin pääsee helpommalla siinä missä kuskikin  
tounge.gif


Ainoa tenkkapoo ja ohjeen vastaista toimintaa aiheutti juurikin se öljyäminen "väärältä puolelta", mutta kuten totesin, eihän tuo voi olla mitään laboratoriokemiaa tuollainen suodattimen öljyäminen.
 
No ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, näköjään tehdas ilmoittaa sen määrän minkä suodatin imee, niin ettei sotke ympäristöään valumalla.
smile_org.gif

Testattu seuraavasti, pesty ja öljytty noin kk sitten ja muovipussissa hyllyyn odottelemaan kevättä....
tounge.gif

Nyt tämän keskustelun mukana ja luulosairauden tartuttamana katsomaan pullosta katsomaan paljonko öljyä oli mennyt, no olihan sitä, että oli kunnolla punaiseksi tullut
wink.gif

No muovipussin pohjalla oli valuneena sitten loput ja sen kun lirutti takaisin pulloon avot, ihan järjelliseltä näytti loppukulutus.
biggrin.gif

Joten ei kun öljyä peliin vaan, parempi niin kuin kuivana. Ei sitä ainakaan tuolla orkkisöljyllä tukkoon saa
062802moto_prv.gif
 
No ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, näköjään tehdas ilmoittaa sen määrän minkä suodatin imee, niin ettei sotke ympäristöään valumalla.  
smile_org.gif

Testattu seuraavasti, pesty ja öljytty noin kk sitten ja muovipussissa hyllyyn odottelemaan kevättä....
tounge.gif

Nyt tämän keskustelun mukana ja luulosairauden tartuttamana katsomaan pullosta katsomaan paljonko öljyä oli mennyt, no olihan sitä, että oli kunnolla punaiseksi tullut  
wink.gif

No muovipussin pohjalla oli valuneena sitten loput ja sen kun lirutti takaisin pulloon avot, ihan järjelliseltä näytti loppukulutus.  
biggrin.gif

Joten ei kun öljyä peliin vaan, parempi niin kuin kuivana. Ei sitä ainakaan tuolla orkkisöljyllä tukkoon saa
062802moto_prv.gif
Hmm, ei todellakaan vaikuta rakettitieteeltä TUO puuhastelu. Jostain syystä valmistaja ilmoittaa öljymäärksi sen pienen määrän ja varoittaa yliöljyämisestä? Jos suodatin vielä 'valuttaa alleen' homman jälkeen siinä määrin, että öljyä jää kaadettavaksi takaisin pulloon, niin, niin...voiko sen vielä tehdä huolettomammin? No ei, paitsi upottamalla öljyyn.

Jos sentään on malttanut edes käyttää sopivaa öljyä ja valuttanut ylimääräiset, niin kai tuo jotenkin toimii.

Sillä oikealla öljyllä ja suunnilleen oikealla määrällä suodatin ei todellakaan valu öljyä. Se punertava värikin on juuri laitettu helpottamaan öljyn havaittavuutta, muuten sen olemassaoloa ei silmällä, tai öljylammikoista, pitäisi huomata.
 
No ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, näköjään tehdas ilmoittaa sen määrän minkä suodatin imee, niin ettei sotke ympäristöään valumalla.  
smile_org.gif

Testattu seuraavasti, pesty ja öljytty noin kk sitten ja muovipussissa hyllyyn odottelemaan kevättä....
tounge.gif

Nyt tämän keskustelun mukana ja luulosairauden tartuttamana katsomaan pullosta katsomaan paljonko öljyä oli mennyt, no olihan sitä, että oli kunnolla punaiseksi tullut  
wink.gif

No muovipussin pohjalla oli valuneena sitten loput ja sen kun lirutti takaisin pulloon avot, ihan järjelliseltä näytti loppukulutus.  
biggrin.gif

Joten ei kun öljyä peliin vaan, parempi niin kuin kuivana. Ei sitä ainakaan tuolla orkkisöljyllä tukkoon saa
062802moto_prv.gif
Sen saa helpoti tukkoon läträämällä liikaa. Silloin sitä on todellakin liikaa, jos valuu öljyä.

Voi tarkoittaa sitä, että kone ei saa ilmaan juuri ollenkaan, eli ei toimi, tai ainakin tehot putoaa selvästi.
 
No ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, näköjään tehdas ilmoittaa sen määrän minkä suodatin imee, niin ettei sotke ympäristöään valumalla.  
smile_org.gif

Testattu seuraavasti, pesty ja öljytty noin kk sitten ja muovipussissa hyllyyn odottelemaan kevättä....
tounge.gif

Nyt tämän keskustelun mukana ja luulosairauden tartuttamana katsomaan pullosta katsomaan paljonko öljyä oli mennyt, no olihan sitä, että oli kunnolla punaiseksi tullut  
wink.gif

No muovipussin pohjalla oli valuneena sitten loput ja sen kun lirutti takaisin pulloon avot, ihan järjelliseltä näytti loppukulutus.  
biggrin.gif

Joten ei kun öljyä peliin vaan, parempi niin kuin kuivana. Ei sitä ainakaan tuolla orkkisöljyllä tukkoon saa
062802moto_prv.gif
Hmm, ei todellakaan vaikuta rakettitieteeltä TUO puuhastelu. Jostain syystä valmistaja ilmoittaa öljymäärksi sen pienen määrän ja varoittaa yliöljyämisestä? Jos suodatin vielä 'valuttaa alleen' homman jälkeen siinä määrin, että öljyä jää kaadettavaksi takaisin pulloon, niin, niin...voiko sen vielä tehdä huolettomammin? No ei, paitsi upottamalla öljyyn.

Jos sentään on malttanut edes käyttää sopivaa öljyä ja valuttanut ylimääräiset, niin kai tuo jotenkin toimii.

Sillä oikealla öljyllä ja suunnilleen oikealla määrällä suodatin ei todellakaan valu öljyä. Se punertava värikin on juuri laitettu helpottamaan öljyn havaittavuutta, muuten sen olemassaoloa ei silmällä, tai öljylammikoista, pitäisi huomata.
Jos vaan olisi tuota öljyä tarpeeksi eli uppopurkillinen, jatkossa tekisin juuri näin, nimenomaisesti kun ja jos on aikaa valuttaa ylimääräiset pois. (ritilällä purkin päällä!)
Ohje on tietty annettu siten, että pikahuollossa onnistuu, pesu, kuivaus, öljyäminen parissa tunnissa (kuten asiakkaat olettaa) ja ei ole sitten ilmaboxissa öljyä pohjalla, siitähän taas joku valittaa, kun hukkaletkusta valuu öljyä. Ainakin kysyy täällä missä vika.  
tounge.gif

Ensikesä sitten näyttää menikö masiina tukkoon, en usko, tuli ainakin empiirisesti vakuututtua tuon ylimääräisen määrästä , että filsu itsessään ei ylimääräisiä itsessään paljoa pidä, vaan suurinpiirtein juuri tuon ilmoitetun määrän. Toisin kuin vaahtomuovi joka todella sitoon öljyn itseensä.    
062802moto_prv.gif

Tässähän on jollekin hyvä dynotestin paikka, paperi, tehdasöljytty ja valuttamalla öljytty. Uskallan väittää, että muutaman päivän valuneesta versiosta ei paperille asti eroja saa.  
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös