• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

K&N.n öljyt?

savon jussi

New member
minkälaisia öljyjä laitatte suodattimeen ja miten usein?avasin tässä joutessa kun vapaa päiviä on,sitä ei kesällä viiti alkaa purkamaan tankkia ja kaikkee muuta rompetta edestä että pääsis kurkistamaan putsaria kun on 80thkm huoltovälikin,heinäkuun alussa käytin penkissä kun asennettiin pc ja säädettiin,4kk.n ajolla oli suodatin täynnä p***aa(oli joku västäräkkikin jäänyt putsarin kotelon ja koneen väliin höyhenet tietty suodattimessa)niin ettei uria erottanu.no siivosin sen ja sitten aloin muistelee että mitäs öljyä tuohon nyt pantiinkaan.

jep.olipa hyvä kun on pakkasta tuon verran niin en käynnistänyt kompuraa ja painanu ilmaa suodattimeen oli ekana mielessä moinen.tilataampas setti tarpeeseen.

anteeksi, mutta... siis 80.000km huoltoväli - ja öljyttävässä suodattimessa?

Longlifet filtterissä
biggrin.gif

Taitaa olla pyörän ajankohta, tuskin edes Hondassa huoltoväli on tuota luokkaa.

putsarin kannessa on tarra jossa merkintä 50.000-100.000,lontoon murteella näköjään varoitetaan käyttämästä kovia otteita ja paineilmaa.ei mullakaan ole vasta kun vajaa
70th mittarissa -03 mallin x-11.ssa.
kyllähän tuo tulee aina talven aikana purettua ja huollettua. ettei vaan kesällä tulis yllätyksiä,vaihdoin muuten aimo sen jakoketjun kiristäjän,mitä silloin syksyllä abc.lla arveltiin päästävän ääntä, ja näyttäs että se kylmän koneen rolina hävisi.startille menevän johdon välissä oleva liitinkin oli lämmenny sen verran että olisi mennyt varmaan mäkistartti hommiksi tulevalla ajokaudella.
062802moto_prv.gif

Pesu ja rasvaus about 10-15 tkm välein K&N:n omilla litkuilla on ollu tapana. Älä laita liikaa öljyä.

putsarin kannessa on tarra jossa merkintä 50.000-100.000
saanko nyt kuitenkin veikata, ettei siinä lue HUOLTOväli.

Öljyttävässä suodattimessa on oltava sopivasti öljyä sen takia, että öljy on se, joka sitoo pienikokoisimmat partikkelit itseensä. Varsinainen suodatinelementti ei näissä ole yhtä tiheä kuin vaikkapa paperisissa suotimissa, joten ilman öljyä se alkaa päästämään läpi kaikenlaista, mikä ei koneeseen saisi päästä.

putsarin kannessa on tarra jossa merkintä 50.000-100.000
saanko nyt kuitenkin veikata, ettei siinä lue HUOLTOväli.

Öljyttävässä suodattimessa on oltava sopivasti öljyä sen takia, että öljy on se, joka sitoo pienikokoisimmat partikkelit itseensä. Varsinainen suodatinelementti ei näissä ole yhtä tiheä kuin vaikkapa paperisissa suotimissa, joten ilman öljyä se alkaa päästämään läpi kaikenlaista, mikä ei koneeseen saisi päästä.
Tai sitten menee liiasta uljusta ja liian pitkästä siivouvälistä tukkoon ja hjappi lophuuu..

Mä olen aika paljon noiden kanssa touhunnut, ja kaikennäköistä tutkimustakin päässyt pläräämään. Öljyä saa olla oikeasti aika rajusti, ennenkuin se vaikuttaa ilman virtaamiseen. Hyvä nyrkkisääntö on, että öljyä on sopivasti, kun sitä ei irtoa suodattimesta, kun sitä naputtaa kevyesti vaikkapa pöydän pintaa vasten. K&N:n nettisivuilta löytyy myös kunkin suodattimen ohjeöljymäärä. Olin ennen myös luullut, että yliöljyäminen haittaa virtausta hyvinkin herkästi, mutta näin ei siis ole.

Myöskään suodattimen likaantuminen ei aiheuta virtauksen heikkenemistä samoin kuin paperisuodattimissa. Nyt ei ole lappusia käsillä, mutta olikohan se Camaron suodatin, josta verrattiin K&N:ää puhtaana, pölytestien jälkeen ja alkuperäistä ilmansuodatinta puhtaana. Pölytestin jälkeen K&N-suodattimen aiheuttama virtausvastus oli pienempi kuin uuden paperisen suodattimen, jonka laatikossa luki GM. Tähän juuri perustuu K&N:n älyttömiltä tuntuvat huoltovälit. Itse olen huoltanut suodattimet kerran vuodessa tai kun valmistajan vaihtoväli on tullut kilometreissä täyteen.

Mä olen aika paljon noiden kanssa touhunnut, ja kaikennäköistä tutkimustakin päässyt pläräämään. Öljyä saa olla oikeasti aika rajusti, ennenkuin se vaikuttaa ilman virtaamiseen. Hyvä nyrkkisääntö on, että öljyä on sopivasti, kun sitä ei irtoa suodattimesta, kun sitä naputtaa kevyesti vaikkapa pöydän pintaa vasten. K&N:n nettisivuilta löytyy myös kunkin suodattimen ohjeöljymäärä. Olin ennen myös luullut, että yliöljyäminen haittaa virtausta hyvinkin herkästi, mutta näin ei siis ole.
Jostain toisesta triidistä muistelua:
Entäs jos se ylimääränen/irtoava/valuva öljy sattuu haittaamaan jonku anturin/sensorin toimintaa?

Jostain toisesta triidistä muistelua:
Entäs jos se ylimääränen/irtoava/valuva öljy sattuu haittaamaan jonku anturin/sensorin toimintaa?
Joo, siitähän on ollut juttua, että eritysesti VAG-laitteissa hajoaisi massamittareita öljyn takia. Kuitenkin mittareiden hajoaminen johtuu mittarin suunnitteluvirheestä, mittarin piirilevyltä pääsee silikonia langalle. Jos öljyä pääsisi langalle/filmille, se palaisi pois langan puhdistuskuumentumisessa. Silikoni sen sijaan ei pala vaan se jää langalle. Sitä paitsi moottorit hönkii joka tapauksessa sen verran takaisinkin päin, ettei siinä yhden suodattimen öljy paljoa haise.

VAG:n kantahan nykyään ilmeisesti on se, että ilmamassamittari on kulutusosa.

Ainakin BMW M5-kotiloissa on K&N-suodattimet liannut MAFfeja>tiedä sitten onko hajottanut...kuulemma putsauksella aika hyvin pärjännyt.

Eli, ei varmaankaan kannata liikaa öljyä käyttää, jos ylipäänsä
tarvitsee muuta, kuin alkuperäissuodattimen.
Eikös nykykoneet käy jo valmiiksi laihalla mielummin, kuin rikkaalla?
nixweiss.gif

Tämäntyyppisen suodattimen tulee olla sopivasti öljytty, jos se on liian kuiva, se ei enää suodata niin hyvin kuin pitäisi, jolloin koneen sisälle voi pikku hiljaa päästä varsin mielenkiintoista ´hiomatahnaa´. Vaikkei mielestään ajaisikaan esim. erityisen pölyisissä olosuhteissa. Maantie ei ole mikään crossirata, mutta kaikenlaista moskaa sielläkin voi ilman seassa olla ja monesti myös on.

Tuossa on mielestäni huomattavasti merkityksellisempi asia kuin se että pääseeköhän vaikka joku tippa öljyä suotimesta koneeseen. Varsinkin jos meinaa moottorillaan pitkään ajaa, ja pitää sen hyvässä kunnossa. Tietenkin myös suotimen putsaaminen ajallaan on tärkeää.

Ainakin BMW M5-kotiloissa on K&N-suodattimet liannut MAFfeja>tiedä sitten onko hajottanut...kuulemma putsauksella aika hyvin pärjännyt.

Eli, ei varmaankaan kannata liikaa öljyä käyttää, jos ylipäänsä
tarvitsee muuta, kuin alkuperäissuodattimen.
Eikös nykykoneet käy jo valmiiksi laihalla mielummin, kuin rikkaalla?
nixweiss.gif
Jos epäilee, että suodatin rikkoo ilmamassamittarin, ei muuta kuin MAFfi pakettiin ja Riversideen, kyllä se siellä tutkitaan. Ja likaantumisen, niinkun sanoin, ei pitäisi olla mahdollista, sillä kuumentuessaan langa/filmi lämpenee sen verran kovasti, ettei siihen jää öljyä.

Lisäksi nuo on sen verran fiksuja nuo autojen moottorinohjaukset, että osaavat sovittaa kakun määrää kasvaneelle ilmamäärälle, eli seokset ei heitä häränpyllyä

Ja kun tuon K&N:n antaman ohjeöljymäärän oikein mittaa, niin sitä ei todellakaan ole 'rajusti'. Ainakin omissa suotimissani määrä on niin pieni, että vain hyvin tarkalla annostelulla (lääkeruisku tms) sen saa riittämään koko suodatinpinnalle. Öljyhän kyllä leviää koko pinnalle, kun jokaisen harjanteen kostuttaa. Ei siis tarvitse kastella heti koko pintaa. Öljyn leviämisen näkee punaisesta väristä, pesty suodatin kun on hyvinkin vaalea. Öljyn lotraamiseen ei ole mitään perustetta, paitsi ehkä se jos ei osaa muuta.

Luepa uudestaan, mitä kirjoitin. Lainasin sen tuohon alle, ja boldasin tärkeän kohdan.

"Öljyä saa olla oikeasti aika rajusti, ennenkuin se vaikuttaa ilman virtaamiseen."

Back