• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

K1200RS sähkövikoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puruskai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

puruskai

New member
Eli mopoon ilmestyi tangon noston ja pesun jälkeen outoja vikoja. Aluksi ajattelin että varmaan vettä jossain mutta siitä on jo kaksi päivää ja vika vaan jatkuu. Starttaa nimittäin heti kun laittaa virrat päälle. Ei haittaa vaikka vaihde olisi päällä tai jalka alhaalla. Kun kytkimen vetää pohjaa niin kuulee startin rutinan ajaessakin. Samassa rytäkässä ilmestyi toinenkin outo sähkövika.. vilkut toimivat vain kun on vaihde päällä!! Olisko se kaasukahvan puoleinen katkaisijamötikkä saanut reilusti vettä vaikka pesinkin vaan sienellä ja puutarhaletkulla.. vai mistä voisi lähteä vikaa paikantamaan?

Tuolla menolla startti ei kauaa kestä... ja mopokin on ennemmin tai myöhemmin nurin..
 
Eli mopoon ilmestyi tangon noston ja pesun jälkeen outoja vikoja. Aluksi ajattelin että varmaan vettä jossain mutta siitä on jo kaksi päivää ja vika vaan jatkuu. Starttaa nimittäin heti  kun laittaa virrat päälle. Ei haittaa vaikka vaihde olisi päällä tai jalka alhaalla. Kun kytkimen vetää pohjaa niin kuulee startin rutinan ajaessakin. Samassa rytäkässä ilmestyi toinenkin outo sähkövika.. vilkut toimivat vain kun on vaihde päällä!! Olisko se kaasukahvan puoleinen katkaisijamötikkä saanut reilusti vettä vaikka pesinkin vaan sienellä ja puutarhaletkulla.. vai mistä voisi lähteä vikaa paikantamaan?

Tuolla menolla startti ei kauaa kestä... ja mopokin on ennemmin tai myöhemmin nurin..
Yksinkertaisin vastaus on yleensä oikea. Mitä olet tehnyt ennenkuin vika alkoi? Nostanut tankoa ja pessyt mopon. Jompi kumpi toimenpide on aiheuttanut oikosulun starttiin. Itse veikkaan tangon nostoa. Bemarilla ovat kuuluisia siitä, että osaavat vetää johtoniput pirullisen kireälle - monesti oikosulkuja ja johtoja katkovalla tavalla.

Sitten vaan etsimään starttinapilta tuleva johto ja mittaamaan se. Clymerin manuaalissa on kuvattu (ainakin LT:n) kaikki tangolta tulevat johdot liittimineen. Tuota käyttäen on helppo etsiä mahdollisesti oikarissa oleva johto tai rajata vika muihin laitteisiin.

Voin vilkaista illemmalla omaa manuskaa. Siinä pitäisi olla myös RS:n vastaavat...

Älä nyt veli hyvä ajele mopolla, jos startti jauhaa koko ajan.
 
Kiitos C-A-D vastauksesta!

Siksi ajattelin sitä vettä vaihtoehtoisena syynä, kun tanko on ollut yläasennossa aiemminkin, oli kuukauden verran alhaalla ennenkuin nostin takaisin.

Mut tänään töiden jälkeen ei enää startti rouskuttanut vaan kaikki toimi normaalisti. Epäilisin edelleen sitä vettä.... Mut jos se vika tulee takaisin ilman pesua niin sitten lienee ne johdot... Jos viitsisit varoiksi sitä manuaalia katsoa kun minulla ei sitä ole..
 
No enpäs löytänytkään ensi selailulla RS:n johtoliittimiä Clymerin manuskasta. Taidan muistaa vaan LT'tä, jonka liittimet ja johtosarjat on hyvin tarkkaan kuvattu LT:n omassa kirjassa... sori... Toisaalta hyvin monet tekniset ratkaisut ovat RS:ssä ja LT:ssä samoja. LT:ssä on "right multifunction switch" vedetty suoraan rele- ja sulakelaatikkoon bensatankin alle. Jonnii verran purkamista siis on tiedossa.
 
Minulta löytyy pdf-muodossa Bemun oma englanninkielinen Repair Manual k1200rs:lle, taitaa olla just vm. 2001.

Kyseessä on vajaa 400-sivuinen opus josta voisi olla apua.. Tiedoston koko on kutakuinkin 36 Mt joten ihan pieneen sähköpostiin se ei mahdu. Mutta jos tarpeeksi iso loota löytyy niin sen saapi kyllä allekirjoittaneelta.
Toinen vaihtoehto on että poltan sen rompulle ja otan mukaani tulevana viikonloppuna Himokselle BMWKLTIBMIJOF-tapaamiseen. Tule käymään siellä niin saat rompun matkaasi!

Ainakin pikaisesti katseltuna opuksessa puhuttiin johdotusten väreistä etc...

Makaroonimopo
 
Kiitos avusta!

En pääse Himokselle, muita kemuja. Ja mopo on siis sitä 2002 mallia koriltaan vaikka onkin rekisteröity keväällä 2001.

Palomuuri blokkaa tuollaisen mailin, äläkä polta rompulle. Jos se vika katoaa itsestään niin ajelen noin ja tutkin talven aikana. Yritän hankkia itselleni korjausoppaan, ihan paperiversion jos sellaisen löydän.
 
kunhan pääsen kotiin niin tarkistan mistä nettiosoitteesta imuroin ko. opuksen. Sivusto vaatii rekisteröitymisen, mutta sieltä löytyy myös muiden pyörien manuaaleja... ihan englanninkielellä
smile_org.gif
 
joko sait kuntoon jos et niin voin neuvoa puhelimessa miten vika poistuu, ei vaadi työkaluja. Lataa akku täyteen ennen toimenpidettä.
 
Kiitos, mutta vika on nyt poistunut. Varmaahan ei ole mikään mutta laitan kuitenkin sen pesuveden piikkiin.. ei pitäisi autonpesuharjalla letkun kanssa hinkata itikoita pois siitä kohtaa.. sen opin tuosta.
 
Ja se nettisivusto mistä niitä bemun manuaaleja ja wiring diagrammeja löytyy on täällä...

Rekisteröitymistä vastaan saat ladata ilmaiseksi tietyn määrän manuaaleja kuukausittain
 
BMW "krankheit": starttireleen kärjet hitsaantuu kiinni toisiinsa.
Tämä tapahtuu yleensä kun akun jännite on heikko ja moottori ei pyörähdä kunnolla startin voimalla.
Kärjet irtoaa kun virran päällä ollessa (vaikka pyörä starttaa koko ajan) nakuttaa hulluun lailla starttinappia
cool.gif
 
No joo. Tuttu vika, josta tässä tapauksessa ei ollut kyse. Myös esittämäsi "korjausmenetelmä" on enemmänkin kuin tuurikauppaa.
 
tuttupa hyvinkin
tounge.gif
.
062802jumpie_prv.gif

on siihen toinenkin korjausmenetelmä: purkaa rele käteen ja irroittaa ne kärjet sitten. Kumpikin on joskus tehty; suosittelen silti tuota ensimmäistä keinoa.
Kun kärjet on tarttuneet kiinni niin pyörä starttaa vaikka purkaisit koko oikean puolen kahvan johdotukset irti.
Jos starttinapilla olisi häikkää niin esim jalaksen katkaisin estäisi starttaamisen.
bowdown.gif
 
Ainoa "oikea" korjaus palaneille starttireleen kärjille on vaihtaa uusi rele. Mielellään vielä uusi, alijännitteeltä suojattu.

Jos kärjet palavat yhteen, niin startti on aktiivinen jatkuvasti - ei ainoastaan virtojen ollessa kytkettynä.

Eli ei korjata purkalla ja pikaliimalla....
 
Ja mitenhän tämmönen "alijännitteeltä" suojaaminen tapahtuu ja jos osaat tehdä sen niin osaat tehdä jotain mitä BMW ei osannut ainakaan välillä 1983-2003, sen vanhempaa enkä myöskään uudempaa ole omistanut.

Kyseinen ohje on saatu aikonaan BMW:n viralliselta maahantuojalta, ollessamme kyseisen merkin edustajia autopuolella, ja yhtään relettä ei myöskään ole tarvinnut vaihtaa.

edit:poistin piikit
tounge.gif
 
Kiinnostaa täälläkin miten tuo alijännitteeltä suojaaminen on tehty! Alijännitettähän on vasta sitten kun kärjet kytkevät kuorman päälle.
 
Kaikki uudet varaosana hankittavat starttireleet on suojattu. Ne siis eivät vedä kun akun jännite laskee liian alas. Tuo releen tyyppi muutettiin joskus 2000-luvun alussa.
 
Back
Ylös