• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

K1200RS

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja genesis66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

genesis66

New member
Morjens,
suunnitelmissa olisi hankkia otsikon mukainen menopeli tulevaksi suveksi. 90-luvun loppupuolen mopot tuntuis olevan sopivan kalliita/edullisia
smile_org.gif

Löytyiskö kanssa motoristeilta hyviä vinkkejä mihin kannattaa erityisesti kiinnitää huomiota kun tuollaista pyörää on hankkimassa?
Kaikki muukin tarina/käyttäjäkokemukset liittyen tuollaiseen vanhempaan mopottimeen kiinnostaa.
Haulla löytyi myös ihan mukavasti infoa, mutta muutama lisätieto ei
olisi pahitteeksi.
Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille!
 
Kytkin, kytkin...

Kato alle. Ei sais olla kovinkaan kostea varsinkaan vaihteiston/moottorin rajamailta.

Noissa RS-malleissa kait ei periä ole juurikaan mennyt, mutta kannatta myös kokeilla takapyörän välykset. Niitä ei saa olla tai tuntua kun otat takafillarista kiinni "yhdeksän - kolme" otteella.
 
Kaksi kautta ja 30 tkm suruttomasti takana -99 mallisella RS:llä.
Mitähän tuosta sanoisi...
nixweiss.gif


Renkaina olen itse käyttänyt Metzelerin Z6 edessä ja takana, paineet hieman bemun omia suosituksia korkeampina. Ko. rengas kestää ajaa yhden kauden, siis n. 15 tkm molemmissa päissä. Ainakin minun ajotyylillä, siis  
062802moto_prv.gif
Radalle en ole valitettavasti päässyt, ehkä jo ensi kesänä kokeilemaan hitaaseen ryhmään
thumbs-up.gif


Oma saksanseisoja ei vie öljyä, koneessa synteettiset 5W-40 öljyt, hyvin tuntuu toimivan, vaihtoväli 10 tkm.
Matkapyöränä mainio jos ei perän (siis kuljettajan) puutumista oteta huomioon, mutta 150 kilsan jälkeen on ihan mukava pitää jäätelö-/kahvitauko, kun ei ole yleensä tarvetta suorittaa ajamista.
Maantiellä menee vakaasti, vääntää ainakin minulle ihan riittävästi myös kaksi päällä ja laukut pakattuna.
Pitkä kun olen niin kypärässä pitää ilmavirta melkoisen paukkeen ainakin jos etupleksi on yläasennossa.

Huoleton peli, bensaa tankkiin, öljyä koneeseen, ilmaa renkaisiin ja ajelemaan! Sitä varten se on tehtykin
biggrin.gif
 
Kiitos kokemuksista. Eli huollettuna pitäis olla perusvarma matkapyörä. Mahtaako noissa olla joku perusvarustesetti mikä on kaikissa k.o mallin pyörissä? ABS, kahvanlämppärit, yms. mitä?
nixweiss.gif
 
ABSit löytyy, tai ainakin pitäisi löytyä kaikista rs:stä, samoin kahvalämppärit.
Satula pitäisi saada asettumaan kahteen eri korkeuteen ja satulan alta pitäisi löytyä pyörän oma työkalusetti.
Stongan saat säädettyä eteen-taaksepäin parin-kolmen sentin verran niin että saat hieman viilattua ajoasentoa. Itse en ole sitä vielä kokeillut, edellisen omistajan asetuksilla mennään..
tounge.gif


Polttoainetta kuluu ajotyylistä riippuen pienimmillään maantiellä kahden hengen kuormalla ja tavarat mukana - karvan verran alle 5 l/100 km, enimmillään kaupungissa on mennyt muistaakseni 8,2 l/100 km. Keskikulutus normaalisti ilman mitään viriosia 5,82 l/100 km.

Sitten kun tankkaat, niin älä liruta ihan piripintaan!  
omg.gif

Ja tankkaa mieluummin aina pyörä keskituella. Ainakin oma pyörä tykkää ruikkia ylimääräiset puoli desiä maahan ylivuotoletkun kautta!
mad.gif

Ensimmäisen kerran kun niin tapahtui niin tuli mieleen että mit vit... vuotaako se kuiviin...? Ei siinä kuitenkaan niin käy, mutta ylimääräinen tulee pihalle.

Saattaahan se vähän kankea olla pieneen pyöritykseen jos ihan kaupunkipyörityksessä sitä käyttää, mutta maantiellä onnen omiaan. Ja toiset valittaa että kaasu on jäykkä... Minä kun en paremmasta tiedä niin voin todeta hyvillä mielin että kyseessä on vaan miehen heikkous
tounge.gif

Totta puhuen, kyllä siinä taitaa hieman jäykkä kaasu olla.. Kun kävin koeajamassa Gessua niin meinasin laskea alleni kun käänsin kaasua RS-tyyliin, kierrokset tapissa välittömästi. Sama tapahtui viime kesänä kun siirsin pihassa jammua, tuntui että kierrokset oli välittömästi kymppitonnin paremmalla puolella...
withstupid.gif
 
Etuteleskooppien stefat noissa 90-luvun loppupuolen K 12 RS:issä vuotavat usein. Tai mistä minä tiedän vuotavatko usein, mutta aikoinaan omistamaani 98-malliseen ne vaihdettiin 2 kertaa.
Uudemmasta 02:sta rasvasin stefat aina ajokauden päätteeksi. Ajatuksena se, että kuivuminen ne vuodot taisi aiheuttaa. Ne kun alkoi vuotaa talvella, pyörän seisoessa.

Ja tuo makaroonimopon mainitsema stongan säätö vaikuttaa muuten aivan käsittämättömän paljon... Itse tykkäsin pitää ylimmässä asennossa, jolloin pyörä oli kevyemmän oloinen käsitellä pikku nopeuksissa.

Painava ja jäykkä se on paikallaan ja kaupungilla käsitellä, vallankin 2 päällä ja tavarat kyydissä. Mutta maantiellä menee kuin luotijuna ja mutkiin taipuu kivasti, kun vaan raaskii tangosta kääntää. Sanoisko, että aika määrätietoisia otteita vaativa pyörä.

2002:lla 60 tkm meni ilman pienintäkään vikaa.
 
Mullon vielä hyllyssä korotuspalat, joilla stongan saa sentin ylöspäin ja kolme senttiä taaksepäin. Saat puolella uusien hinnasta. Pistä privaa, jos kiinnostaa.
062802moto_prv.gif
 
Etuteleskooppien stefat noissa 90-luvun loppupuolen K 12 RS:issä vuotavat usein. Tai mistä minä tiedän vuotavatko usein, mutta aikoinaan omistamaani 98-malliseen ne vaihdettiin 2 kertaa.
Uudemmasta 02:sta rasvasin stefat aina ajokauden päätteeksi. Ajatuksena se, että kuivuminen ne vuodot taisi aiheuttaa. Ne kun alkoi vuotaa talvella, pyörän seisoessa.

-01 tuli facelift ja siinä vaihdettiin alihankkijaa/valmistajaa niin jarrruille kuin etuputkille. Etuputket juuri tuon vuotamisen takia. Uudemmista en kuullut yhtään vuotovalitusta sinä aikana kun ko. pyörän omistin. Jarrut päivittyivät integroituihin ja muistelen, että olisi ollut muutakin syytä vaihdolle. Peräpukamaongelmat on lotjistien puheita, yhtään RS/GT pyörää en tiedä korjatun, mutta kyllähän niissäkin alkaa jo kilometrejä olla, joten varmasti johonkin on perälaakerit vaihdettu. Kuten C-A-D kirjoitti, kannattaa kytkimen kuntoon kiinnittää huomiota. Ekoissa pyörissä oli alumiininen pakarin suoja ja myöhemmin se vaihtui teräksiseen, joka on ulkonäöllisesti kestävämpi.

sanoi:
Ja tuo makaroonimopon mainitsema stongan säätö vaikuttaa muuten aivan käsittämättömän paljon... Itse tykkäsin pitää ylimmässä asennossa, jolloin pyörä oli kevyemmän oloinen käsitellä pikku nopeuksissa.

Noita säädettäviä oli sitten kahta mallia. Toisilla sai kyykymmän ajoasennon, toisilla hieman pystymmän. Säädettäviä kummatkin. Tiedän, kun molemmat palat löytyi tallista. Ensimmäisenä mallivuotena kuskin jalkatapit oli ylempänä. Mallivuoden myötä niitä laskettiin hieman alemmas, ei paljon, mutta vähän. Säätövara pysyi samana. Tykkäsin joskus ajella jalkatapit ylhäällä ja stonga alhaalla.

Muistelen, että K12RS tuli markkinoille -97, joten kaikkihan ne on joko 90-luvun loppupuolen tai 2000-luvun alkupuolen  
wink.gif
 
Ei nämä jutut ainakaan vielä ole pemari kuumetta sammuttaneet. Raskaaseen pyörään olen jo totutellut 1000Fceparilla
smile_org.gif

joten paino ei haittaa. Ymmärsinkö "motoristin" jutusta, että Honda termejä käyttäen "dual" jarrut on jo -97 mallisessa pemarissa vai onko ne tullut myöhemmin?
 
Peräpukamaongelmat on lotjistien puheita, yhtään RS/GT pyörää en tiedä korjatun, mutta kyllähän niissäkin alkaa jo kilometrejä olla, joten varmasti johonkin on perälaakerit vaihdettu.
Ei tässä nyt mitään paniikkia olla lietsomassa, mutta ihan vaan pikku muistutuksena, että sama murikka siellä RS:n takapyörää pyörittää kuin LT:ssäkin. Vaikka tuossa listassa http://www.bmwfinaldrive.com/fd_failure_list.php enemmistö onkin LoTjia, niin kyllä siellä tusinan verran RS:iäkin on - osa tosin 1100 mallia.
Todennäköisyys joutua moisen uhriksi on toki kovin pieni, mutta ihan vaan "motoristillekin" tiedoksi, että kyllä niitä valitettavasti sattuu RS:llekin.

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Ensimmäinen k.o mallin pyörä on nyt käyty katsomassa. Vuosimalli oli -97. Kaikki vaikutti olevan yhtä seikkaa lukuunottamatta ok.
Pyörän etuvilkku oli ollut säilytyksen aikana painuksissaan seinää vasten. Seurauksella, että vilkku heilui vähän kiinnityksissään. Olisko villejä arvauksia mikä kiinnikkeissä olisi voinut särkyä/löystyä?
Kuulostaako kallilta korjattavalta?
nixweiss.gif
 
No näin minäkin asiaa ajattelin. Pyörä vaikutti tosiaan muuten hyvin huolletulta ja pidetyltä yksilöltä.
062802jumpie_prv.gif
 
Määkin rullailin viime kesänä jonkun matkaa yli 20tkm tuollaisella 00- mallisella K1200RS:llä. Ja taas jatkuu...

Kiva peli. Monella tapaa.

Maantiellä mainio peli vääntävällä koneella. Teho riittää ainakin minulle jo ihan vakiona, vaikkei se nyt missään nimessä millekään busseille pärjää. En ole mitään virejä edes harkinnut, koska käytännöllinen vääntö on itselle merkittävämpi asia kuin muutama lisäheppa.

Noissa alle 01-mallisissa katteet muuten erinomaisen suojaavat, mutta jättävät kädet aikalailla säiden armoille, eikä edes kahvanlämppärit tuppaa riittämään pitkillä matkoilla arktisissa oloissa. Itse käytän talvisemmissa oloissa (esim. n.+2 ja vesisade) muhveja käsien suojana.

Paljon kun ajelee, niin keppiveto puoltaa paikkaansa. Perän kestosta sellainen omakohtainen kokemus, että vaihdatin viimehuollossa (olisikohan ollut 70tkm) perän laakerin. Turhaan vaihdatin, mutta tulipahan ennakoitua. Eipä sekään ollut juuri normaalia takapyörän laakerin vaihtoa kalliimpi operaatio.

Radallakin on tullut käytyä, apparallaan se on iso, painava ja turhan voimakas. Mutta sika kivaa on ollut sielläkin.

Oikeastaan ainoa asia, joka pyörässä on alkanut häiritsemään on se, ettei siihen tahdo löytää mitään kivaa varusteltavaa listoilta. Ehkä niitä on jossain, mutta en vain ole löytänyt. Nytkin tekisi mieli vaikka mitä.

Stefoja vaihdettiin käytetyn takuuseen minullakin pariinkin otteeseen. Se etujousitus on muuten ainakin minun makuuni katuajossa koska ei juurikaan todellakaan jarruissa niiaile. Lisäksi itselläni repeytyi pakoputki ennen pakosarjasta kuin rälläkällä vedettynä. Taisi olla 3. ja 4. pytyiltä tulevien käyrien välistä tai sitten viimeisen käyrän jälkeen. Sekin meni onneksi käytetyn takuuseen. Pakosarja siihen olisi ollut kyllä tosi kallis. Akkukin vaihdettiin käytetyn takuuseen, se nyt tosin on mielestäni kulutusosa.

Oma kappaleeni ei ainakaan ole öljyä kuluttanut mainittavasti. Vaikka toinen vaihtoväli venyi aika paljon ylipitkäksikin. Lisäsinköhän siinä ylipitkässä välissä 1-2dl öljyä. Ajettu oli noin 70km muistaakseni.

Nyt ensi kesäksi laitoin MTZ Z6 kummit. Nyt laitoin kokeeksi taakse mittakaavassa 170-leveyttä. Ihan vain kokeillakseni, tulisiko siitä ketterämmin mutkiin taipuva. Mitä nyt tammi- ja helmikuussa kävin vähän kokeilemassa niin en pysty eroa sanomaan.

Siis minun mielestä kaiken kaikkiaan soiva laitos.
Kaikkiin Bemearin outouksiinkin tottui nopeasti.

Toisaalta niistä oppii sitten yhtä nopeasti poiskin, itse en todellakaan ole merkkifanaattinen vaan seuraava pyörä voisi olla yhtä hyvin Kawakin. Tai Honda jos se VF1200 nyt sitten joskus tulisi... Toisaalta seuraava voi yhtä hyvin olla K1200S tai GT tai sitten vaikka se maailman rumin laitos: Gessu.
 
Kaksi kautta ja 30 tkm suruttomasti takana -99 mallisella RS:llä.
Mitähän tuosta sanoisi...
nixweiss.gif


Renkaina olen itse käyttänyt Metzelerin Z6 edessä ja takana, paineet hieman bemun omia suosituksia korkeampina. Ko. rengas kestää ajaa yhden kauden, siis n. 15 tkm molemmissa päissä. Ainakin minun ajotyylillä, siis  
062802moto_prv.gif
Radalle en ole valitettavasti päässyt, ehkä jo ensi kesänä kokeilemaan hitaaseen ryhmään
thumbs-up.gif


Oma saksanseisoja ei vie öljyä, koneessa synteettiset 5W-40 öljyt, hyvin tuntuu toimivan, vaihtoväli 10 tkm.
Matkapyöränä mainio jos ei perän (siis kuljettajan) puutumista oteta huomioon, mutta 150 kilsan jälkeen on ihan mukava pitää jäätelö-/kahvitauko, kun ei ole yleensä tarvetta suorittaa ajamista.
Maantiellä menee vakaasti, vääntää ainakin minulle ihan riittävästi myös kaksi päällä ja laukut pakattuna.
Pitkä kun olen niin kypärässä pitää ilmavirta melkoisen paukkeen ainakin jos etupleksi on yläasennossa.

Huoleton peli, bensaa tankkiin, öljyä koneeseen, ilmaa renkaisiin ja ajelemaan! Sitä varten se on tehtykin
biggrin.gif
saisinko kysyä mahtuuko ko. pyörälä ajamaan luontevasti 197cm kuljettaja, minulla nyt xj 900 ja on pirun ahdas... tarvis jonkun ns. tilavamman pyörän.. nakumallit olisivat mieluisimpia mutta kyllä kelpaa "biisonikin"
 
Kaikkialla sanotaan, että maantiellä mainio, mutta miten toi toimii kunnon mutkapätkillä? Ketteräja taipuisa? Ketterä painoisekseen? Kaikkea muuta kuin ketterä??

lookaround_orig.gif
 
Kaikille voi suositella käyntiä koeistumassa ja koeajolla. Omani on tosin GT-malli, joka on muutoin sama pyörä kuin RS, mutta erilaisilla katteilla ja pleksillä. Muistaakseni edellinen omistaja oli lähes 200cm:nen ja piti myös pyörästä, joten pitäisi käydä pitkällekin kuljettajalle. Penkkiä voi säätää muutaman sentin ylöspäin (perusasennosta) ja stongaan löytyy korotussatseja tarvittaessa.

Mutkateillä pyörä on ihan yhtä mukava kuin moottoritielläkin, jos vain muistaa vääntää kahvasta. Liian vähällä kaasulla se on jäykkä.
 
Kaikkialla sanotaan, että maantiellä mainio, mutta miten toi toimii kunnon mutkapätkillä? Ketteräja taipuisa? Ketterä painoisekseen? Kaikkea muuta kuin ketterä??

lookaround_orig.gif
Kaikkea muuta kuin ketterä, mutta mitä mainioin myös mutkateillä -  kunhan vaan vastaohjaus on hanskassa.
Siis aivan varmaan kaikki kuussataset ja kiloiset ym. uudet ärrä-mallit ovat ketterämpiä ja nopeampia mutkapätkillä, saati radalla.

Itselle kuitenkin ollut juuri kaivattu kompromissi matka-ajoon kaivattuja ominaisuuksia sekä ratahauskan pitämistä.

Kylläkin pystyy jopa ketterästi puikkelehtimaan hyvnkin hitaasti, pitää vain osata ajaa.
 
Nyt on sitten k.o fillari hankittu. Elikkäs tallista löytyy keltainen -98 mallinen K12RS. Kilometrejä on ehtinyt kertyä 48tkm.
Itsellä ensimmäiset 1500km takana, ja siitä muutamia ajatuksia:

+todella vakaan tuntuinen alusta. "Nielee" routaheitot nöyrästi eikä jarrutuksissa pahemmin kumartele.

+melkoisesta painosta huolimatta pyörä tuntuu ketterältä ja taittuu nätisti mutkiin.

+säädettävistä ohjaustangosta ja penkin korkeudesta.

+/- moottorin luonne ei herätä suuria tunteita. Voimaa ja vääntöä kyllä on ihan riittämiin, mutta mitään rajua ja pitelemätöntä tunnetta ei tule. Pikemminkin kone tuntuu sivistyneeltä auton moottorilta.

Miinus puolella:
-penkki tuntuu ainakin näin alkuun melko puuduttavalta.
-varsinkin yläasennossa pleksi aiheuttaa korviin melkoisen metelin, ja kaksin ajaessa kuskin pää heittelee kuin pingispallo.
Pleksi ala-asennossa ja tulpat korvissa homma ok.

Kaiken kaikkiaan olen kyllä tykännyt pyörästä. Näin lyhyen tutustumisen jälkeen sanoisin "sivistynyt ja tehokas matkasportti"
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös