• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

k1200s kypärämelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bena
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tokihan minäkin olen musiikkia pääsääntöisesti kuulokeiden kautta kuunnellut, mutta noissa kahdessa mammuttiluokan mopossa ei tarvitse välttämättä niitäkään. Musiikki kuuluu kypärän sisään kajareista käsittämättömän hyvin. Tuulet eivät melua aiheuta eikä vaimennintakaan ole yleensä vaihdettu mihinkään akraan ilman db-killeriä.  

t. Repa
Makuasioita sano koira kun....jne

Ei ole suurempia kokemuksia muista pyöristä, mutta kun olin viime lauantaina SMOTON EAK-kurssilla Ahvenistolla, niin meinasi jäädä LoTja melumittauksissa varikolle...
omg.gif

Portilla pyydettin viisitonnia kierroksia ja kaveri meni melumittarin kanssa pakoputken taakse ja just oltiin melurajalla eli 95 dB:ssä, jolla radalle vielä päästettiin. Olin lentää persuuksilleni kun vakiomallin ompelukonekin pauhasi pahemmin kuin moni rataohjus...
tounge.gif

Noh, tietysti on niinkin, että tuo viisitonnia lienee hieman tyhjäkäynnin yläpuolella 12 - 14.000 kiertävissä kyykyissä kun taas meikäläisen max 8000 kiertävässä puimakoneessa ollaan jo reilusti puolenvälin yläpuolella.

Yhtä kaikki, en kyllä viitsi LoTjallakaan ajella edes korttelinväliä ilman Finfonicejani. Tuohon opetti / pakotti aluksi Cabergin Justissimo, ja Schuberthin J1 hiljensi meteliä kyllä, mutta omasta mielestäni ne musat pitää kyllä kuunnella korvatulppakuulokkeilla eikä pyörän kajareilla. On niissä suhinoissa ja pakoäänissä kyllä sen verran hifitunnelmaa pilaavia elementtejä vaikka olisi minkälainen potta päässä...
tounge.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif

Itsellä tuo K 1200 S ja päässä Shubertin C3, jonka kanssa ei mitään ongelmia melujen suhteen. Suosittelen kyseistä pottaa, jos äänet haittaavat tai sitten kuten ennen C3:sta tungin korviin sellaiset (oisko Alpine ollut valmistaja?) eri putkilla olevat kuulosuojaimet, jokaisella putkella eri teho ja jokaisella kuitenkin myös pystyi puhumaan! Kantsii kysellä mopoliikkeistä.
Minkähän mittainen mahdat olla? Minulla on sama setti (K1200S vakiopleksillä + Schubert C3) ja täytyy sanoa että moottoritienopeuksilla pyörteistä aiheutuva melu on sietämätön. Melu loppuu jos nousee ~20 cm korkeammalle. Pituutta on 184 cm. Pidemmät matkat tulee ajettua tulpat päässä.

Kokeilin tuossa uutta 1200GS Bemaria ja täytyy sanoa että äänimaailma oli mukavan hiljainen ja "sivistynyt", kuten koko pyöräkin.

Siitä lipin asennuksesta ja muustakin hieman. En muista millainen pleksin kiinnitys on ässässä mutta 02:een RS:ään touring-pleksiin asensin Laminar Lipin niin ylös kuin sain eli pleksiin tuli lisäkorkeutta jotain 4 cm keskikohdalta. Ja vaikutti meluun. Selkä suorana (satula ja jalkatapit ala-asennossa, tanko ja pleksi yläasennossa ) ajaessa näen hieman pleksin yli, mittaa minulla 175 cm. Jos nojaan kunnolla käsiini tai roikotan päätä vähänkin niin joudun katsomaan kuuden (ohhoh!) muovin läpi (silmälasin linssit+aurinkovisiiri +pinlock+visiiri+pleksi+laminar lip) eikä se ole hyvä. Tuulta se ohjaa kuitenkin niin hyvin noilla säädöillä että ajan visiiri kokonaan auki alle 80 nopeuksissa ja sataseen asti raollaan. Siitä ylöspäin visiiri on kiinni.

Mutta suosittelen joka tapauksessa tulppien käyttöä.. viime kesänä rautaperseajon jälkeen tinnitti korvat pari päivää. Alkumatkasta käytin Kossin Sparkplugeja ja heavy-musa suht kovalla. Korvakäytävät tuli kipeiksi kuulokkeista (C2:ssa ei ole koloa korvien kohdalla) joten vaihdoin eareihin. Nekin alkoi painamaan joten loppu puolella ajelin noin 400 kilsaa ilman tulppia aika reipasta matkavauhtia pois lukien viimeiset sata kilsaa pimeässä hirvialueella valot päin peetä säädettynä. Onneksi se tinnitys loppui. Hirveä tunne kun tein mitä tahansa niin koko ajan kuului se piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii korvista.

Terveiset täältä saksanmaalta, tuli kanssa hommattua tuo K1200S vm. 2006 viime kesänä. Kilsoja on tullut noin 12 tkm.Vähän ihmetyttää tuo kypärämelu, millaista vauhtia te siellä oikein ajelette jos oikein tinnituksen puolelle menee
biggrin.gif

Itse 183cm, vakioplexi ja potta on Shoei XR-1000(kuiskaus-kitillä). Meteli ei kyllä haittaa mutta +180 marssinopeuksilla tuuli jo vähän ikävästi tuivertaa.

Back