• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

K1300S:n ohjaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tigerbalm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyörä vaihtoon? :D

Pituudesta ja painostaan johtuen ei niitä ketterimpiä, mutta ainaki ite oon tykänny ajaa tiellä. Vakiona ei ketteryyttä lisääviä säätöjä ole. Radallahan tuota saa kammeta, jos sinne menee.
 
Pyörä vaihtoon? :D

Joo, tämä kyllä auttoi omalta osalta :p

Noh.. mutta takaisin asiaan. Sopivalla rengasvalinnalla voi vaikuttaa hieman, esim. joku littana touringkumi 190/50 koossa vs joku sporttisempi (pyöreämpi) 55-profiilinen niin varmasti huomaa eron.

Mikäli ohjaus tuntuu raskaalta hitaassa vauhdissa niin syynä voi olla myös eturipustuksen kuluneet pallonivelet, itsellä ne meni taannoin vaihtoon 40 tkm kohdalla ja ero oli merkittävä. Tosin ehtoopuolella ne oli jo paljon ennen tuota km määrää. Oma veikkaus syyksi niiden nopeaan kulumiseen oli että pyörä oli seissyt lähes ajamattomana monta vuotta ennenkuin sen hankin, joten liekö kumi sitten hapertunu.
 
Yksi markkinoiden pisimpiä pyöriä (akseliväli) niin ei voi odottaa että olisi ketterä. Tosin olin yllättynyt että esim Bläkkäri ei ollut juurikaan sen ketterämpi (Busasta tai ZZR:stä ei kokemuksia).
 
Kiitokset kommenteista. Pitääkin kokeilla sport-asentoa ja selvittää pallonivelen kunto.
 
laita mahdollisimmat sporttiset kumit. Jopa takarenkaan profiili vaikuttaa, mitä sporttisempi kumi, sitä kananmunamaisempi, ja kallistuu paljon ketterämmin. sport touring renkaat esim pilot sportit yms tekee kettärästäkin pyörästä melko kankean.

Tuossa speed triplessä itsellä on kaksi vannetta taakse, toisella Z6/aiemmin pilot road? ja toisella rennsport rengas. Ketteryyseron huomaa vaikka pelkkä takarengas vaihtuu.

toinen vaikutus on siinä, että kananmunamaiset sporttirenkaat kuten vanha malli rennsport on etuseltaan matala ja takanen on korkea, tämä muuttaa pyörän geometriaa sporttiseen suuntaan.

Mielestäni tuo bemari on melko ketterä pyörä tuollaiseksi junaksi.

eturenkaan paine jos on alakanttiin, niin mikä tahansa pyörä menee tosi kankeaksi.
 
Vanhat ja kantikkaat renkaat = ketteryys ja keveys katoavat
Uudet renkaat = kuin eri pyörä
Alhaiset rengaspaineet..? Oletko muuten kokeillut hieman suositusta kovempia rengaspaineita?
Sporttirenkaita en laita, koska en juurikaan käy radalla. Maantiellä niiden ominaisuudet katoavat alle 5 tkm ja ovat loppu jo <7 tkm lukemilla. Mieluummin renkaat, joiden ominaisuudet säilyvät hyvinä 7-8 tkm paikkeille ja joilla pääsee kivasti minun keskimääräisen kesän ajelut, eli ~10 tkm.
Jousitusta ja vaimennusta säätämällä (ESA) en kyllä huomaa minkäänmoista eroa ketteryydessä, tai kääntyvyyden keveydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Säädä jousituksen säätö kahdelle kypärälle se nostaa perää hiukan ylemmäksi ja parantaa ohjattavuutta. Itse en käytä yhden kypärän säätöä ollenkaan.
 
Jaa-a.. Mieltä on monta, minä tykkään ajella itsekseni jousitus yhden kypärän asennossa ja vaimennus säädössä norm.
Kaksi päällä ajellaan yleensä comfortilla ja kahden kypärän asennolla. Jos mitään tavaraa ei ole kyydissä ja ajellaan kaksin, niin usein tulee käytettyä myös 1 + laukut asentoa.. Matkustaja on sen verran kevyttä tavaraa..:p

Ihmeellistä kyllä, matkalehmä K 16 tosiaan taittuu mutkiin paljon herkemmin kuin ässä. Käsiteltävyys paikallaan ja pienissä nopeuksissa onkin sitten eri juttu.
Toisaalta ja jos K 12 / 13 ässää vertaa aiempaan K 12 RS:ään, niin eihän se mikään kankea ole :)
 
Viimeksi muokattu:
Jousitusta ja vaimennusta säätämällä (ESA) en kyllä huomaa minkäänmoista eroa ketteryydessä, tai kääntyvyyden keveydessä.
Mitä toi ESA oikeasti säätää? Jousien esijännitystä ja puristus- ja paluuvaimennusta. Vai mitä?
Jos se säätää vaan esijännitystä, niin se vaikuttaa vaan ohjauskulmaan. Eli siihen ketteryyteen. Onko sen ESAn tavoite pitää ohjauskulma samana vai mikä eri asetuksilla? Mikä ero on sportilla ja tavallisella. Onko sportissa ohjauskulma jyrkempi ja kääntyvyys siis parempi? Painon säädön ymmärtää noiden kypärien mukaan. Siinä kai yritetään säätää pyörä vaan samaan asentoon, eli ohjauskulma pysyy samana, kuin ilman sitä takamatkustajaa ja täysiä laukkuja esijännityksiä säätämällä.
Puristus- ja paluuvaimennuksilla voidaan sitten säätää alustaa tienkin mukaan, eli siihen miten kuoppaisilla teillä ajetaan vaiko peräti radalla.
 
Back
Ylös