K1300S öljynkulutus!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ducati851
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ducati851

New member
K1300S öljynkulutus!!

Elikkä tollaset 15500 km ajettu vehe,ja vikan huollon jälkeen oon pannu merkille et kuluttaa ööliä.
7000 km ja jo toisen kerran alle minimin.Onko normaalia vai pitäiskö jo huolestua moisesta???
 
Kulutus vaikuttaa kyllä aika suurelta, tuolla matkalla pitäsi kulutus olla pari kolme desiä korkeintaan, jotta se olisi normaalia, oma Honda ei kyllä kuluta oikeastaan ollenkaan. Onko sitten öljylaatua vaihdettu, sekin usein vaikuttaa kulutukseen, siis vaihdettu mineraalista synteettiseen tai päinvastoin.
 
Itsellä kun alkoi kuluttaa tuolla lailla, niin syy löytyi huollon huolimattomasti vaihtaneesta (tai siis eivät olleet edes vaihtaneet uuteen!) kannentiivisteestä. Tsekkaa ulkopuoliset vuotomahdollisuudet varsinkin lohkon yläreunoista, voi olla pienikin noro öljyä, jota ei meinaa edes huomata...
 
Kannen tiivisteestäkö?? Vai venttiilikopantiivisteestä?
Jos allensa laskee, sen kyllä näkee heti asfaltilla pysäköinnin jälkeen.
Kannattaa varmaan seurata öljynkulutusta hieman pitemmältä ajanjaksolta. Ja aina samassa paikassa ja esim. keskituella, että pyörä on varmasti samassa asennossa, kun tarkistaa öljyn määrän.
 
K 12 ässällä nelisenkymppiä ajoin ja kertaakaan ei tarvinnut lisätä delv.., eiku öljyä 10 tkm vaihtoväleillä. Aika harvoin öljyn määrää tuli manuaalisesti tarkistettua, koska ajotietokoneessa oli myös öljynmäärän ilmaisin ja varoitin, mutta kyllä sitä joskus tuli vilkaistua.

Tarkistathan öljyn määrän varmasti oikein? Menikö se jotenkin niin, että kuuma kone ja minuutti ajon jälkeen, niin öljyn pinnan pitää olla siellä öljysäiliön merkkien välissä. Muutenhan se näyttää mitä sattuu, tai paremminkin liian pientä öljymäärää - muistelen.. Ohjekirjasta oikea tarkistustapa selviää varmaan paremmin kuin meikäläisen muistelulla :p

Vähän sama homma tuossa 16 GT:ssä vaikka siinä öljytikku onkin. Kymästä koneesta tikulla tarkistaessa näyttäisi kaipaavan pikaista lisäystä ja reilusti, mutta näinhän se ei mene. Menee ehkä pahastikin pieleen, jos tuossa tilanteessa tikkuun uskoo ja lorauttaa litran koneeseen. En ainakaan kokeilisi..
 
Viimeksi muokattu:
K12S:ssä on vieläpä 2 paikkaa mistä öljynmäärää voi kattoa. Ne näyttää ihan eri määrää...
 
^Nyt muisti pätkii.. Olikos siinäkin sitten lisäksi tikku, vai mitä toista paikkaa meinaat? Minä muistan vaan ajotietokoneen näytön ja säiliön min ja max viivat.
 
Korkissa on tikku ja sen säiliön yläpuolella se läpinäkyvä putki.
 
Niin joo, säiliön putkessahan se mitta taisi olla, no samaa paikkaa kuitenkin tarkoitin. Mutta melkein voisin vannoa, ettei 08:ssa ollut tikkua - voin kyllä olla väärässäkin. Eikös se öljyn tarkistus kuitenkin mennyt jotenkin noin, kuin kerroin?

Tuskinpa siellä ainakaan vuotoa on, jos pyörä on vasta 15500 km ajettu. Mikäli jotain vikaa ei ole ollut, niin ei noilla kilometreillä venttiilikoppaa ole tarvinnut irrottaa, kannesta puhumattakaan.
Kaksi pientä huoltoa tuohon on vasta tarvinnut tehdä, ensimmäinen tonnin paikkeilla ja toinen 11 tkm lukemilla. Miten lie käytännössä toimittu, ehkä talveksi on vaihdettu uudet öljyt, niin kuin pitäisikin tehdä. Muutenhan huoltoväli on 1v, tai 10 tkm.

http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/bikes/sport/k1200s/media/Omistajan_kaesikirja_K_1200_S_2008.pdf

Edit: Tuosta linkistä se löytyy sivuilta 95-96
 
Viimeksi muokattu:
Niin joo, säiliön putkessahan se mitta taisi olla, no samaa paikkaa kuitenkin tarkoitin. Mutta melkein voisin vannoa, ettei 08:ssa ollut tikkua - voin kyllä olla väärässäkin. Eikös se öljyn tarkistus kuitenkin mennyt jotenkin noin, kuin kerroin?

Tuskinpa siellä ainakaan vuotoa on, jos pyörä on vasta 15500 km ajettu. Mikäli jotain vikaa ei ole ollut, niin ei noilla kilometreillä venttiilikoppaa ole tarvinnut irrottaa, kannesta puhumattakaan.
Kaksi pientä huoltoa tuohon on vasta tarvinnut tehdä, ensimmäinen tonnin paikkeilla ja toinen 11 tkm lukemilla. Miten lie käytännössä toimittu, ehkä talveksi on vaihdettu uudet öljyt, niin kuin pitäisikin tehdä. Muutenhan huoltoväli on 10 tkm.

Joops.. molemmat löytyy siis tikku ja se putki.
Se on näköjään aika tarkka ku sitä öljymäärää tutkii,nimittäin nyt ku tulin ajosta niin näytti olevan liki minimin ja maksimin puoltaväliä.
Et varmaan se kulutus olis ollu sen 2-3 desiä mitä joku tossa aiemmin kirjotti.
edellinen huolto oli jo 8300 syksyllä et ny sit ootellaan tota 20 huoltoo,......mutta toki on sanottava et eka bemu ja on kyllä laadukkaan tuntunen peli,vaihteet ehkä hiukka karheet mutta joustot aivan ylimaallisen hyvät:grin:
 
Ei tehdä tästä öljykeskustelua, enkä ole vakkifani, mutta suosittelen kokeilemaan Delvac 15W-40 mx:ää, tai muuta vastaavaa mineraaliöljyä. Niin minäkin tein ja mielestäni vaihteiston ja kytkimen toiminta parani tuntuvasti. Vallankin se ykköselle kytkemisen jumalaton jysäys vaimeni paljon. Lähes uudesta lähtien en muuta öljyä ässässä käyttänytkään.

Ylöspäin vaihtamiseen pikku vinkki, jota aiemminkin olen mainostanut. Ennen vaihtamista polkimeen kengänkärjellä valmiiksi pieni noste - hipaisu kytkinkahvaan, niin vaihteet menee päälle kuin unelma ja paukkumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tehdä tästä öljykeskustelua, enkä ole vakkifani, mutta suosittelen kokeilemaan Delvac 15W-40 mx:ää. Niin minäkin tein ja mielestäni vaihteiston ja kytkimen toiminta parani tuntuvasti. Sen jälkeen en muuta öljyä ässässä käyttänytkään.
Ylöspäin vaihtamiseen pikku vinkki, jota aiemminkin olen mainostanut. Ennen vaihtamista polkimeen kengänkärjellä valmiiksi pieni noste - hipaisu kytkinkahvaan, niin vaihteet menee päälle kuin unelma ja paukkumatta.

Mulla tässä on se vaihdeavustin ja se ehkä rauhallisemmissa vaihdoissa ei oo paras.
Edellises trumpas käytin valvolainin 20w50 synteettistä ja autto tosi paljo vaihteistoon.
En oo varma mut tuntuu et toi huollon suosima castroli on liian litkua,ku ei talvella ajeta:D
 
Litkusta tiedä, mutta jotenkin tuntuu, että jotkut "oikeat" mp-öljyt lähes liimaavat kytkinlevyt kiinni toisiinsa. Mistäpä muusta se julmettu ykkösen jysäys johtuisi, kuin huonosti irrottavasta kytkimestä..
Tuosta avustimella varustetusta ei ole kokemusta, mutta tuskinpa em. kikkakakkonen ainakaan pahentaa..
 
tuttu juttu. Öljyä menee muutama desi öljynvaihtovälillä.kuumassa ja äkäisessä ajossa enemmänkin. Saksassa viidellä tonnilla meni puoli litraa. tarkasta öljy niinkuin ohjekirjassa sanotaan, ettet vahingossa laita liikaa. Sitten kun se laskee oikein alas niin se öljyastian kuva ei enää häviä ja tietokone ilmoittaa Check oil! Silloin on ikävä ajella. Mutta olen yrittänyt ajatella että tämä on normaalia. =)
 
Oma ässä kuluttaa noin litran per kymppitonni, nyt mittarissa 40 000 ja muita ongelmia ei ole ilmennyt. Siis öljyä mukaan pidempään reissuun.
 
Minun mielipide asiasta on että jos öljyä kuluu 1 desi / 1000 km ( litra kymppitonnilla) ja moottori toimii kuitenkin täysin normaalisti , ei ylimääräisiä mekaanisia ääniä, tehot tallella , ei savutusta eikä vuotoja niin ei ole mitään syytä huoleen. Joillekin moottorityypeille on vain ominaista öljyn kuluminen ja yksilöeroja saattaa silti olla samoissa malleissakin
Myös käyttö olosuhteet sekä öljytyyppi vaikuttaa siihen, paljonko öljyä kuluu.
Öljyä kannattaa mielestäni lisätä vasta sitten kun se on alarajassa tai lähellä sitä .

Tässä vielä yksi esimerkki: Motorrad 6/2012 50.000 km käyttötestin (36 tkm väliraportti) Yamaha XT 1200 Z Super Tenere.
Yamahan on todettu kuluttavan öljyä runsas 2 desiä / 1000 km ( 2 litraa kymppitonnilla ) .
Morrorradin toimitus tiedusteli asiaa Yamahalta johon vastaus oli:
"Tuo reilu pari desiä tuhannella kilometrillä ei ole lähimainkaan lähellä huolestuttavaa"


Eli ei kannata liikaa vaivata päätä asialla jos muuten kaikki on ok.
Lisätään öljyä kun tarvetta ilmenee ja nautitaan ajamisesta .
 
Viimeksi muokattu:
Voisko öljynjäähdytin ja ehkä syyläri olla hiukan tukossa hyönteisistä ja muusta paskasta? Oma K12S nosti lämpöjä normaalia ylemmäs ja samalla kului öljyä hiukan. Syylärin ja öljynjäähdyttimen putsaus (ulkopuolelta) auttoi.
 
Tuon öljynlisäämisen kanssa saa tosiaan olla tarkkana. Kun itse lisäsin viimeksi, öljyn pinta oli - katsoi asiaa miten tahansa - alarajalla. Kaiken järjen mukaan siis puoli litraa voisi lisätä, mutta jo reilulla 2,5 desillä mentiin maksimimerkillä.

Mulla ei ole Suomessa normaaliajossa mainittavasti kulunut, mutta saksalaisilla vuoristoteillä kun oli kuuma ja moottorijarrutusta paljon, öljynpinnan lasku pääsi yllättämään.
Amerikkalaisilla foorumeilla on suositeltu kovempaa ajoa (eli äkäisiä kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia) lääkkeeksi! Sitä kannattaa kokeilla, auttaa se sitten öljynkulutukseen tai ei :D
 
Onko ollut uudesta asti sinulla? Onko ajettu varovaisesti sisään? Ulkomaan foorumeilla on todettu, että K1300 yleisesti kuluttaa öljyä uutena enemmän kuin K1200 aikoinaan. Pitää antaa kunnolla hanaa ja reiluja moottorijarrutuksia, niin männänrenkaat asettuu paremmin.
 
Eikös tää sisäänajamisen tekniikka ole aika yleisestikin keskusteltu aihe. Bokseripuolellakin on keskusteltu siitä, että liian varovaisella sisäänajolla moottori jää kuluttamaan öljyä. Eli kunnon vetoja (terveen järjen kanssa tietty) ja männänrenkaat asettuvat paikalleen. Saattaa olla, että nuo liikkeiden koeajopyörät, jotka tyypillisesti saavat rannetta heti uudesta ovatkin tässä mielessä paremmin sisäänajettuja.
 
Back
Ylös