K1300S

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TreBiker
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi! Onkohan tuo K1300s poistumassa BMW:n mallistosta, kun sitä en löydä BMW:n motorrad.fi sivuilta? Ei minulla muuta..
 
On. Bemmusta kiinnostuneet odottavat kuumeisesti seuraavaa julkaistavaa K-mallia! Tuleeko jopa K1600-moottorille perustuva sportimpi matkapyörä vai mikä...

Pikkasen alkaa tuntumaan, että nykyinen moottorivalikoima on se millä mennään jonkin aikaa. K16 kone on aika painava kovin sporttiseen laitteeseen, 100kg. Se on noin 40kg enempi kuin tonninen. Ja boxereista tykätään. Myynti ratkaisee paljon.
 
Tää konseptihan julkaistiin jo 2012 (tai jotain?) ja ihan nimellä K1600S
bmw62.jpg

Tosin esim. täällä ollaan kovasti sitä mieltä että S1000 -malleja tulee vielä lisää, eli isompia ja raskaampia ei tulisi enempää!
 
Hiljaista on tässäkin ketjussa ollut.

Tässä miettinyt tauon jälkeen pyörän hankkimista ja lähinnä ZZR1400 ollut mielessä, hyvien kokemusten vuoksi, mutta aina on kiehtonut nämä S-Bemaritkin. Pari vuotta sitten katsoin 12S:iä ihan vakavastikin, mutta sitten unohtui koko pyöräpolte pidemmäksi aikaa.
Nyt kuitenkin olisi taas vähän syttöjä aiheeseen ja tuollainen vähän ajettu 13S kiehtoisi jotenkin. Se olisi vähän erilaista tekniikkaa alustaltaan ja muutenkin uutta noiden japsien jälkeen ja ketjurasvan kanssa pelaaminenkaan ei ole se asia mitä harrastuksessa kaipaan.
Se vain mietityttää, että onko se ero luotettavuudessa ja vika-alttiudessa niin suuri japseihin nähden kuin keskusteluista välillä voi ymmärtää. Senhän melkein tietää, että jos ottaa minkä tahansa alle 30tkm. ajetun huolletun japsin, niin sillä voi melkoisella varmuudella päästä saman verran ilman mitään murheita. Kannattaako samaa odottaa saksalaiselta?
 
K12 Ässällä kapea otanta luotettavuudesta ja vika-alttiudesta mutta aika hyvin tuo on toiminu pari vuotta ja 10t km. Japsiin verrattuna tuntuu sellaiselta starttaa ja aja pyörältä. Ei mitään ylimääräistä näpräystä kun alusta säätyy napista ja kardaani. Sopii hyvin työmatka-ajoon.
Jopa sähkötehostettu Integral ABS toimii vielä 120 tuhannen km jälkeen vaikka sillä on huono maine. Sitähän ei ole enää K13S mallissa.

Kardaani, polttoainepumppu, B-suodatin, etutukivarsien ja takalinkun laakerit piti vaihtaa heti alkuun. Välillä vaihdenäytön potikka reistaillu ja kerran abs valo syttyi pesun jälkeen.

Myös etuhaarukan pallonivelet joutuu kerran vaihtaa. Tuossa on huono puoli se kun ohjausta ei ole vaimennettu kiristettavällä kartiolaakerilla vaan etuhaarukka on "muovisten pallonivelien" varassa ja ohjaustanko kuulalaakerilla. Ehkä se ohjausiskari jotain auttaa mutta tuuli- ja uraherkkyys johtuu juurikin siitä kun ohjaus on liian herkkä.

Kävin ajamassa joskus K13S ja se tuntui vakaammalta. Moottorin käytös hieman sivistyneemmältä.
 
Jos löydät jostain vähän ajetun K1300S:n, osta pois. Et tule pettymään. Isot huollot 30 000 kilometrin välein maksaa maltaita. Voimaa ja vääntöä riittää, erinomainen matkapyörä omilla laukuillaan. Nykyisellä olen ajellut 90 000 km ilman huolen häivää.
 
Okei. Kiitos näkemyksistä.
Mitä tuossa 2010-->2011 päivityksessä on tehty? Jostain luin että alusta on vaihtunut seuraavaan generaatioon ja jotain jakoketjun ohjaimia on paranneltu?
Onko noissa koeajoa ajatellen mitään erityistä huomioitavaa? Onko noissa etupäässä esim. jotain kulumista jonka havaitsee tietynlaisesta käyttäytymisestä tms.
Lämpeneekö perämurikka kättä lämpimämmäksi normaaliajossa tuollaisella 20min koeajolla? Noin esim. mitä voisi kuvitella idikaatioksi jostakin?
 
Okei. Kiitos näkemyksistä.
Mitä tuossa 2010-->2011 päivityksessä on tehty? Jostain luin että alusta on vaihtunut seuraavaan generaatioon ja jotain jakoketjun ohjaimia on paranneltu?
Onko noissa koeajoa ajatellen mitään erityistä huomioitavaa? Onko noissa etupäässä esim. jotain kulumista jonka havaitsee tietynlaisesta käyttäytymisestä tms.
Lämpeneekö perämurikka kättä lämpimämmäksi normaaliajossa tuollaisella 20min koeajolla? Noin esim. mitä voisi kuvitella idikaatioksi jostakin?

Itsellä ollut +80tkm ajettu K1300r ja isoimmat korjaukset ollut jakoketjun vaihto 450€ liikkeessä ja 750€ ECU:n vaihto uuteen + ohjelmointi, muuten mennyt perus huolloilla. Venttiilivälyksien tarkistus on kalliimpi huolto ~400€.
Alusta oli noilla kilometreillä hyvässä kunnossa ja ilman löysiä. Perä lämpenee ajossa ja ihan normaalia.
 
Okei. Kiitos näkemyksistä.
Mitä tuossa 2010-->2011 päivityksessä on tehty? Jostain luin että alusta on vaihtunut seuraavaan generaatioon ja jotain jakoketjun ohjaimia on paranneltu?
Onko noissa koeajoa ajatellen mitään erityistä huomioitavaa? Onko noissa etupäässä esim. jotain kulumista jonka havaitsee tietynlaisesta käyttäytymisestä tms.
Lämpeneekö perämurikka kättä lämpimämmäksi normaaliajossa tuollaisella 20min koeajolla? Noin esim. mitä voisi kuvitella idikaatioksi jostakin?

Elmeri, laitoin sinulle yv:tä.
 
Back
Ylös