Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, korjasinkin jo tuon, eli siis Kx-Centerin säätelijä hiukkasen hämäs meitä, kun sanoi että heillä on käytössä "tiukin" määritelmä hevosien mittausista. Eli ne mittaa takapyörältä SAE net -heppoja. Kuitenkin tuolla Kx-Centerissä näyttää hänen mukaansa pikkasen vähemmän kuin Viaberissa, ja mun kokemukset kertois samaa.SAE brutto hevosvoimat mitataan kampuran päästä ilmanpuhdistin, pakoputkisto ja moottorin kaikki apulaitteet irtikytkettyinä, SAE netto ja DIN-pollet taas siten, että moottori on juuri niinkuin se on ajoneuvossa ajettaessa, pyôrittäen laturia ja vesipumppua, eli eipä siinä juuri muuta eroa synny, kuin SAE:n tuumaisen ja DIN:n 1,01 kertoimesta johtuva ero. Sitten on vielä italialainen CUNA, joka on muuten sama mittaustapa kuin DIN, mutta ilmanpuhdistin irroitettuna.
Se mittaustavoista, sitten on vielä tuumajärjestelmäisen ja metrisen hevosvoiman MÄÄRITELMÄT. Pakko pistää linkkejä nettiin, kun on havaittu, että se on monille ainoa uskottava tietolähde.
Kyllä muutos on ihan todellinen. Sama tapahtui kahdelle pyörälle peräkkäin samassa dynossa, samana päivänä. Usko pois. Mun pyörää alettiin säätämään n. klo 10.30 aamulla. Se oli valmis about 14.00. Johnin pyörä sen jälkeen ja se oli valmis vähän ennen klo. 17.00.Muutoshan se on tärkein niinkuin john sanoo. Paperille tulostunut muutos onkin sitten vaikea uskoa todelliseksi. Kun tuo käyrien muotokin on tarkasti sama koko alueella, voisi veikata että muutoksen syynä ovat ainakin osittain ympäristötekijät, ei säätötouhut. Teittekö nuo kuvassa näkyvät ajot peräjälkeen vai toisen aamulla ja toisen illalla?
Satunnaiselle lukijalle tiedoksi:
Lämpötila, ilmanpaine ja suhteellinen kosteus vaikuttavat kaikki penkissä saatuihin tuloksiin, operaattorin lisäksi. Näitä ympäristötekijöitä yritetään kompensoida erilaisilla keinotekoisilla kaavoilla, joista käytetyimpiä ovat DIN 70020, SAE J 1349 ja ISO 1585.
Kun herrat puhuvat DIN tai SAE hevosvoimista dynojen yhteydessä, he puhuvat juuri näistä korjaukseen käytetyistä standardikaavoista, eivät suinkaan Kaasunallen kertomien SAE/DIN hevosvoimien määritelmien eroista.
Edit: tässä vielä asiaan liittyvä linkki
Ihan hyvä! Ei minulla ole mitään syytä olla uskomatta esittämiänne tuloksia, saati sitten tuon virityspajan ammattimaisuutta, kun en ole itse edes käynyt paikalla! Tuo saavutus vain näytti melkein liian hyvältä ollakseen totta - siitä kommenttini. Ilmeisesti tuo PC:n mukana tullut K5:n peruskartta on aika syvältä.Tuon huoneen lämpötila ja ja pyörälle tuleva kylmä ilman koitetaan pitää mahdollisimman vakiona. Pyörän lämpötilaa mittaillaan vähän väliä infrapunamittarilla. Usko pois, tuolla tuohon hommaan on todellakin panostettu! Ammattimaista hommaa alusta loppuun.
Et íhmettelisi yhtään tuota muutosta, jos olisit nähnyt miten lambda-käyrä muuttui. Se oli aikamoista vuoristorataa aluksi. Lopputuloksena viivasuora A/F 13.00.
Kyllä mullakin oli huuli pyöreänä siellä.. Täytyy nostaa hattua KX-Centerin säätäjälle! Todellinen perfektionisti!Ihan hyvä! Ei minulla ole mitään syytä olla uskomatta esittämiänne tuloksia, saati sitten tuon virityspajan ammattimaisuutta, kun en ole itse edes käynyt paikalla! Tuo saavutus vain näytti melkein liian hyvältä ollakseen totta - siitä kommenttini. Ilmeisesti tuo PC:n mukana tullut K5:n peruskartta on aika syvältä.Tuon huoneen lämpötila ja ja pyörälle tuleva kylmä ilman koitetaan pitää mahdollisimman vakiona. Pyörän lämpötilaa mittaillaan vähän väliä infrapunamittarilla. Usko pois, tuolla tuohon hommaan on todellakin panostettu! Ammattimaista hommaa alusta loppuun.
Et íhmettelisi yhtään tuota muutosta, jos olisit nähnyt miten lambda-käyrä muuttui. Se oli aikamoista vuoristorataa aluksi. Lopputuloksena viivasuora A/F 13.00.
Mielenkiintoista olisi nähdä teidän kahden pyörän nykyiset kartat - onko ne kuinka lähellä toisiaan ja tehtiinkö kumpaankin samansuuntaiset muutokset PC:n mukana tulleeseen karttaan ja toisaalta pyörän vakiokarttaan verrattuna?
Olikos tuosta suodattimesta mitään varsinaista hyötyä? Tehon/väännön suhteen?Mulla pistettiin vähän rikkaammalle koska mulla on se Greenin vapaavirtausfilsu..
Oho, en huomannu... Kumi-Tassusta noita saa, olisko 87e muistaakseni.Haloo Tylyttäjä
Yleensä niistä on se muutama heppa hyötyä jos säädetään se sille paremmalle virtaukselle. Jos ei säädetä, niin aika usein teho voi jopa tippua (menee tietenkin laihalle). Eli jos meinaa filsun hankkia, niin ilman muuta pitää laittaa se ennen säätöä kiinni!Olikos tuosta suodattimesta mitään varsinaista hyötyä? Tehon/väännön suhteen?Mulla pistettiin vähän rikkaammalle koska mulla on se Greenin vapaavirtausfilsu..
Niin, mites se teillä menikään: johnilla vakiosuodatin ja neljä heppaa enemmän, sulla vapaavirtaussuodatin ja...Muuten tulee taas niitä juttuja, että "ei kannata ostaa vapaavirtaussuodatinta, tehot tippuu" jne...
Heh, yksilöissähän on edelleen erojaNiin, mites se teillä menikään: johnilla vakiosuodatin ja neljä heppaa enemmän, sulla vapaavirtaussuodatin ja...Muuten tulee taas niitä juttuja, että "ei kannata ostaa vapaavirtaussuodatinta, tehot tippuu" jne...
![]()
![]()
![]()
Toki, jos epäilee että niissä on säädettävää. Vaikuttaa nimittäin seoksiin jos ne vaikka kantaa.Pitäiskö tarkistaa venttiilien välykset ennen penkkiä?
Kiitokset. Tää info tais säästää multa toisen penkityksen, kun huoltokirjan mukaan venttiilisäätö olisi joka tapauksessa edessä kesälläToki, jos epäilee että niissä on säädettävää. Vaikuttaa nimittäin seoksiin jos ne vaikka kantaa.Pitäiskö tarkistaa venttiilien välykset ennen penkkiä?
Niin ja sitten kaasarit/ruisku tulee synkata venansäädön jälkeen kanssa! Jos venoissa on säädettävää, niin se vaikuttaa alipaineisiin, eli joutuu synkkaamaan.Kiitokset. Tää info tais säästää multa toisen penkityksen, kun huoltokirjan mukaan venttiilisäätö olisi joka tapauksessa edessä kesälläToki, jos epäilee että niissä on säädettävää. Vaikuttaa nimittäin seoksiin jos ne vaikka kantaa.Pitäiskö tarkistaa venttiilien välykset ennen penkkiä?![]()