K5:seen helposti +15hv

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja john
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

john

New member
ensimmäinen ajo: yoshimura japan full putkisto + power commander + netistä ladattu K5 kartta

toinen ajo: edelliset mutta TuningLinkillä ajettu kartta ( KX-center )

Suosittelen..

dyno.jpg

Tarkennuksena vielä, tuo perusveto oli siis PC:n mukana tulleella K5:n peruskartalla. Netistä löytyy sitten enemmän vaihtoehtoja, mutta tuo oli valmiina PC:ssä sisällä.

Ja huomatkaa, SAE heppoja
wink.gif
DIN heppoja tietysti jonkin verran enemmän. Käyn itse vielä omalla pyörällä Viaberissa katsomassa mitä siellä tulee..

SAE brutto hevosvoimat mitataan kampuran päästä ilmanpuhdistin, pakoputkisto ja moottorin kaikki apulaitteet irtikytkettyinä, SAE netto ja DIN-pollet taas siten, että moottori on juuri niinkuin se on ajoneuvossa ajettaessa, pyôrittäen laturia ja vesipumppua, eli eipä siinä juuri muuta eroa synny, kuin SAE:n tuumaisen ja DIN:n 1,01 kertoimesta johtuva ero. Sitten on vielä italialainen CUNA, joka on muuten sama mittaustapa kuin DIN, mutta ilmanpuhdistin irroitettuna.
Se mittaustavoista, sitten on vielä tuumajärjestelmäisen ja metrisen hevosvoiman MÄÄRITELMÄT. Pakko pistää linkkejä nettiin, kun on havaittu, että se on monille ainoa uskottava tietolähde.
Joo, korjasinkin jo tuon, eli siis Kx-Centerin säätelijä hiukkasen hämäs meitä, kun sanoi että heillä on käytössä "tiukin" määritelmä hevosien mittausista. Eli ne mittaa takapyörältä SAE net -heppoja. Kuitenkin tuolla Kx-Centerissä näyttää hänen mukaansa pikkasen vähemmän kuin Viaberissa, ja mun kokemukset kertois samaa.

Sittenhän se selviää kun pyörä on ajettu noilla säädöillä myös Viaberissa.

argh, miks kaikki aina jaksaa jauhaa siitä että onko ne nyt SAE vai DIN vai mikälie?

ei yhteismäärä olekkaan tässä pointtina, vaan muutos!

Muutoshan se on tärkein niinkuin john sanoo. Paperille tulostunut muutos onkin sitten vaikea uskoa todelliseksi. Kun tuo käyrien muotokin on tarkasti sama koko alueella, voisi veikata että muutoksen syynä ovat ainakin osittain ympäristötekijät, ei säätötouhut. Teittekö nuo kuvassa näkyvät ajot peräjälkeen vai toisen aamulla ja toisen illalla?

Satunnaiselle lukijalle tiedoksi:
Lämpötila, ilmanpaine ja suhteellinen kosteus vaikuttavat kaikki penkissä saatuihin tuloksiin, operaattorin lisäksi. Näitä ympäristötekijöitä yritetään kompensoida erilaisilla keinotekoisilla kaavoilla, joista käytetyimpiä ovat DIN 70020, SAE J 1349 ja ISO 1585.

Kun herrat puhuvat DIN tai SAE hevosvoimista dynojen yhteydessä, he puhuvat juuri näistä korjaukseen käytetyistä standardikaavoista, eivät suinkaan Kaasunallen kertomien SAE/DIN hevosvoimien määritelmien eroista.

Edit: tässä vielä asiaan liittyvä linkki

Muutoshan se on tärkein niinkuin john sanoo. Paperille tulostunut muutos onkin sitten vaikea uskoa todelliseksi. Kun tuo käyrien muotokin on tarkasti sama koko alueella, voisi veikata että muutoksen syynä ovat ainakin osittain ympäristötekijät, ei säätötouhut. Teittekö nuo kuvassa näkyvät ajot peräjälkeen vai toisen aamulla ja toisen illalla?

Satunnaiselle lukijalle tiedoksi:
Lämpötila, ilmanpaine ja suhteellinen kosteus vaikuttavat kaikki penkissä saatuihin tuloksiin, operaattorin lisäksi. Näitä ympäristötekijöitä yritetään kompensoida erilaisilla keinotekoisilla kaavoilla, joista käytetyimpiä ovat DIN 70020, SAE J 1349 ja ISO 1585.

Kun herrat puhuvat DIN tai SAE hevosvoimista dynojen yhteydessä, he puhuvat juuri näistä korjaukseen käytetyistä standardikaavoista, eivät suinkaan Kaasunallen kertomien SAE/DIN hevosvoimien määritelmien eroista.

Edit: tässä vielä asiaan liittyvä linkki
Kyllä muutos on ihan todellinen. Sama tapahtui kahdelle pyörälle peräkkäin samassa dynossa, samana päivänä. Usko pois. Mun pyörää alettiin säätämään n. klo 10.30 aamulla. Se oli valmis about 14.00. Johnin pyörä sen jälkeen ja se oli valmis vähän ennen klo. 17.00.

Kumpaakin tuli säädöllä n. 10hp lisää. Ja koko alueelle hyvät nousut. Lopputuloksena A/F-, ja vääntökäyrät lähes identtiset, Johnilla kulkee pikkasen vielä ylempänä koko alueella.

Tuon huoneen lämpötila ja ja pyörälle tuleva kylmä ilman koitetaan pitää mahdollisimman vakiona. Pyörän lämpötilaa mittaillaan vähän väliä infrapunamittarilla. Usko pois, tuolla tuohon hommaan on todellakin panostettu! Ammattimaista hommaa alusta loppuun.

Et íhmettelisi yhtään tuota muutosta, jos olisit nähnyt miten lambda-käyrä muuttui. Se oli aikamoista vuoristorataa aluksi. Lopputuloksena viivasuora A/F 13.00.

Korkeille kierroksille kaasu pohjassa tuli melko paljon lisää soppaa. Sieltä se huipputehon nousukin lähti.

Tuon huoneen lämpötila ja ja pyörälle tuleva kylmä ilman koitetaan pitää mahdollisimman vakiona. Pyörän lämpötilaa mittaillaan vähän väliä infrapunamittarilla. Usko pois, tuolla tuohon hommaan on todellakin panostettu! Ammattimaista hommaa alusta loppuun.

Et íhmettelisi yhtään tuota muutosta, jos olisit nähnyt miten lambda-käyrä muuttui. Se oli aikamoista vuoristorataa aluksi. Lopputuloksena viivasuora A/F 13.00.
Ihan hyvä! Ei minulla ole mitään syytä olla uskomatta esittämiänne tuloksia, saati sitten tuon virityspajan ammattimaisuutta, kun en ole itse edes käynyt paikalla! Tuo saavutus vain näytti melkein liian hyvältä ollakseen totta - siitä kommenttini. Ilmeisesti tuo PC:n mukana tullut K5:n peruskartta on aika syvältä.

Mielenkiintoista olisi nähdä teidän kahden pyörän nykyiset kartat - onko ne kuinka lähellä toisiaan ja tehtiinkö kumpaankin samansuuntaiset muutokset PC:n mukana tulleeseen karttaan ja toisaalta pyörän vakiokarttaan verrattuna?

Ihan hyvä! Ei minulla ole mitään syytä olla uskomatta esittämiänne tuloksia, saati sitten tuon virityspajan ammattimaisuutta, kun en ole itse edes käynyt paikalla! Tuo saavutus vain näytti melkein liian hyvältä ollakseen totta - siitä kommenttini. Ilmeisesti tuo PC:n mukana tullut K5:n peruskartta on aika syvältä.

Mielenkiintoista olisi nähdä teidän kahden pyörän nykyiset kartat - onko ne kuinka lähellä toisiaan ja tehtiinkö kumpaankin samansuuntaiset muutokset PC:n mukana tulleeseen karttaan ja toisaalta pyörän vakiokarttaan verrattuna?
Kyllä mullakin oli huuli pyöreänä siellä.. Täytyy nostaa hattua KX-Centerin säätäjälle! Todellinen perfektionisti!

Kartat on nyt melko lähellä toisiaan. Mulla pistettiin vähän rikkaammalle koska mulla on se Greenin vapaavirtausfilsu..

Mulla pistettiin vähän rikkaammalle koska mulla on se Greenin vapaavirtausfilsu..
Olikos tuosta suodattimesta mitään varsinaista hyötyä? Tehon/väännön suhteen?
Yleensä niistä on se muutama heppa hyötyä jos säädetään se sille paremmalle virtaukselle. Jos ei säädetä, niin aika usein teho voi jopa tippua (menee tietenkin laihalle). Eli jos meinaa filsun hankkia, niin ilman muuta pitää laittaa se ennen säätöä kiinni!

Muuten tulee taas niitä juttuja, että "ei kannata ostaa vapaavirtaussuodatinta, tehot tippuu" jne...

Muuten tulee taas niitä juttuja, että "ei kannata ostaa vapaavirtaussuodatinta, tehot tippuu" jne...
Niin, mites se teillä menikään: johnilla vakiosuodatin ja neljä heppaa enemmän, sulla vapaavirtaussuodatin ja...
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
Heh, yksilöissähän on edelleen eroja
smile_org.gif
Tuohan oli todella pieni ero vielä, kun samanlaisissa pyörissä on ollut samana päivänä ja samassa penkissä jopa 10hp eroja!

Johnilla oli 3hp ja 1Nm enemmän. Ero olisi ollut isompi ilman tuota Greeniä, koska mulle todellakin jouduttiin säätämään rikkaammalle.

Mun pyörä vielä tosta vähän vetristyy, kun sillä on ajettu vasta 4tkm. Varmaan sitten suunnilleen samoissa kuin Johnin pyörä, eli hyvin samantehoisia ovat. Mä hyväksyn kuitenkin sen, että Johnilla on parempi yksilö
tounge.gif

Pitäiskö tarkistaa venttiilien välykset ennen penkkiä?
Toki, jos epäilee että niissä on säädettävää. Vaikuttaa nimittäin seoksiin jos ne vaikka kantaa.
Kiitokset. Tää info tais säästää multa toisen penkityksen, kun huoltokirjan mukaan venttiilisäätö olisi joka tapauksessa edessä kesällä  
bowdown.gif
Niin ja sitten kaasarit/ruisku tulee synkata venansäädön jälkeen kanssa! Jos venoissa on säädettävää, niin se vaikuttaa alipaineisiin, eli joutuu synkkaamaan.

Back