K75 Street Tracker

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mek
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mek

New member
K75 RT:n katteiden alta pitäisi talven aikana kuoria Street Tracker. Projektipyörä on 1992, entinen Ruotsin poliisin pyörä. Tekniikka pääosin hyvässä kunnossa. Ainut mikä ei toimi, on bensiinin merkkivalo. Eikä mikään ihme, sen verran ruosteessa mittakohon mekanismi on. Eipä Bemarin insinöörit arvanneet -80-luvun alussa varautua nykyiseen etanolibensaan. Projektipyörän valintakriteereitä olivat ABS-jarrut, levyjarrut myös takana, musta moottori ja swingi.

Alku.jpg

Tähän mennessä tapahtunutta: Katteet purettu, renkaat ja jarrulevyt irroitettu. Seuraavaksi vanteet pulverimaalaukseen Laaksojen Laatupintaan. Tankin väriä en ole vielä osannut päättää, mutta jotain tuota tyyliä pitäisi olla lopputuloksena. Tankin maalari pitäisi löytyä Oulusta. Etulokariksi pienempi, joko musta tai tankin väriin. Takalokarin yritän ensin alkuperäistä lyhentäen.

eb9b66_8cefe12689204a84992b0ba81a71f2b8~mv2_d_1920_1280_s_2.jpg

Pisteosia olen tilannut jo muutaman laatikollisen. Tekniikka ei siis juuri edellytä toimenpiteitä. Katteen tiivisteet ovat kuitenkin hanganneet venttiili- ja kampikammion kopista maalia pois, joten niihin pitää löytää mustaa, puolihimmeää, lämmönkestävää maalia. Etuhaarukka ja runkokin ovat sen verran hyvässä maalissa, ettei maalausta tarvita.

Taakse tilasin Wilbersin 630 Stage 1 -iskarin, alkuperäinen onkin aika finaalissa. Showan keula tuntui ajossa paremmalta. Taidan tyytyä öljynvaihtoon ja uusiin Progressive suspensionin jousiin, jota ovat Stormissa tarjouksessa.

 
Viimeksi muokattu:
Etulokariksi pienempi, joko musta tai tankin väriin. Takalokarin yritän ensin alkuperäistä lyhentäen.

Jos ei meinaa löytyä valmista etulokaria, ni voithan sä koittaa tuosta nykyisestä leikata ylimääräiset pois. Eiköhän siitä saa rakennettua tommosen kun tossa sun alemmassa kuvassa on.
 
Soma seurata rojektia - sano! Vaan jos aiot putken vaihtaa, niin kannattaisiko samalla ottaa se keskiseisontatuki veke, koska erottuu muutoin niiiii karmeesti alta?

...vakioputki sen kätkee, vaan jos vaihtaa niin sit enää ei.....:blink:
 
Jos ei meinaa löytyä valmista etulokaria, ni voithan sä koittaa tuosta nykyisestä leikata ylimääräiset pois. Eiköhän siitä saa rakennettua tommosen kun tossa sun alemmassa kuvassa on.

On mulla jo etulokari ostettuna. Pyörän tuleva väri on vielä arvoitus. Tai muuta kuin mustaa tulee siis vain tankki ja ehkä etulokari. Gulf Racingin värit miellyttäisi, tai toisaalta hyvin yksinkertainen. Joko kokovalkoinen tai mustavalkoinen tankki. Mutta kun kuvia on katsellut, niin Ducati Scramblerin tyylinen keltavalkoinen tai punavalkoinenkaan ei olisi paha. Kuvasin tuon R-mallin Brysselissä viikko sitten.

5.jpg

Siellä, kuten koko Keski-Euroopassa on kova Cafe Racer -buumi. Näin parissa päivässä useita pyöriä liikenteessä. Kävin ostamassa Wats-Motorista T-paidan ja jututin omistajaa. Työllistää itsensä lisäksi neljä osa-aikaista rakentelussa, suurin ongelma on hyvien aihioiden löytäminen. Pyöriä kuulemma menisi niin paljon kuin ehtii tehdä.

Myös Tenere-Heikin pyörään tullut kiillotettu tankki oli hieno, voisihan siihen vetää raitaa vielä lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Soma seurata rojektia - sano! Vaan jos aiot putken vaihtaa, niin kannattaisiko samalla ottaa se keskiseisontatuki veke, koska erottuu muutoin niiiii karmeesti alta?

...vakioputki sen kätkee, vaan jos vaihtaa niin sit enää ei.....:blink:

Olkoon vakioputkella ainakin alkuun, sitä vaihtamalla kun ei teho ainakaan kasva :-D

Ja keskituki saa olla paikallaan. Tuo kun joutunee välillä aina seisomaan kun ajan toisella pyörällä... ei valu öljy sylintereihin.
 
Vanteet vein Ylivieskaan pulverimaalaukseen. Puhdistuksessakin oli hommansa, mutta vielä työläämpää oli löytää sopivat metallikupit laakeripesien suojaksi. Etuvanteeseen käy 100 mm imanvaihtokanavan tulpat sopivasti katkaistuna ja takavanteen tulppa on 1/2 litran mitasta katkaistu.
d7d3ece75e786085cb39d84751609273.jpg
8e920e9dff0c5a1805f80f061bdf8949.jpg


Satulasepältäkin tuli kuvia, lesta työn alla.
8ea5a8f8fbb34647557882a7963c5c3f.jpg
42d2acb89209f678fb4c236278417fb9.jpg
 
Ja keskituki saa olla paikallaan. Tuo kun joutunee välillä aina seisomaan kun ajan toisella pyörällä... ei valu öljy sylintereihin.

Tämä on kannatettava asia. Tarkista vain sen keskituen kunto. Itsellä se kului läpi ja toinen haara lopulta katkesi ja pyörä kyljellään. Elikäs, laita pyörä sivutuelle, pyydä kaveria painamaan keskituki maahan kiinni, maahan makuulleen ja tarkista että se on ehjä siltä alueelta kun ottaa kiinni maahan.
 
Keulan huoltoa eilen. Tarkistin ohjauslaakerin kunnon, hyvältä näytti. Valopetroolin kanssa vanhat rasvat ja liat pois, uutta CRC Super Longterm Grease MoS2 tilalle ja nippuun.

Haarukkaöljyn valuttelin pois, ei näyttänyt ihan kuralta, eli ilmeisesti edellinen omistaja oli vaihdattanut sen vuosi sitten samalla kun oli vaihdattanut stefat. Huuhtelin putket valopetroolin kanssa pumpaten ja jätin yöksi valumaan kuiviin. Tänään uutta tilalle. Haarukka tuntuu liikkuvan liukkaasti, joten liukuholkit saavat jäädä uusimatta ja putket purkamatta.

Stormin alennusmyynnistä bongasin Progressive Suspensionin progressiiviset etujouset. Vakiona keula tuntui RT-varustuksessa pintakovalta mutta sukelsi silti jarrutuksessa melko syvään. En tosin tiedä haarukassa olleen öljyn viskositeettiä, merkkiä ja määrää.

Näiden uudempien K75:n Showa-keulasta on aika niukasti tietoja huoltomanuaaleissa. Öljyn määräksi on kerrottu lähteestä riippuen 410/420 ml, öljypinnan tasoa ei ole ilmoitettu. Vanhempiin -170 mm ilman jousia, Progressive Suspensionin asennusohje sanoo max -140 mm ilman jousia. Kaadan sisään alkuun 420 mm Motulin 7,5 W haarukkaöljyä ja mittaan öljypinnan pumppauksen jälkeen. Katsotaan sitten lisää.

Tein vähän myös mittauksia. Ilman RT:n katteita, polttoainetta ja ajovaloa etujousituksen painuma 75 kg kuskin alla oli vain noin 20 mm. Maksimijoustomatkaksi mittasin noin 120 mm, vaikka sen kai pitäisi olla 135 mm. Esijännityksen pituudeksi (eli paljonko korkki pomppasi ylös kun lukkorenkaan poisti) mittasin noin 37 mm. Esijännitys lienee aika kohdallaan vakio RT:lle, mutta tulevalle, kevyemmälle Street Trackerille sitä kai pitää vähentää. Vakiojousien pituus on 380 mm ja niiden päällä olevien holkkien pituus 190 mm. PR:n jousien pituus on 445 mm ja mukana tulleiden muoviholkkien pituus 107 mm, joten laskennallisesti esijännityksen pitäisi vähentyä 17 mm. Jousten jäykkyydestä sitten riippuu, onko painuma sama 20 mm kuin vakioasetuksilla, vai enemmän/vähemmän.

Ajattelin tavoitella painumaksi ajovalmiilla pyörällä tankki täynnä, kuski ajokamppeissa, noin 30 mm, mikä olisi 25 % joustomatkasta. Tähän pitää varmaan palata keväällä kun pyörän saa nippuun. Onneksi homma on helppoa, kun ei ole katteita tiellä. Ohjaustangon joutuu irroittamaan, minkä jälkeen pääseekin lyhentämään/vaihtamaan pidemmät holkit jousten päälle.
 
Sain keulan nippuun ilman ongelmia. Laitoin öljyä ensin 420 ml, säädin ruiskun 160 mm ja imaisin ylimääräiset n. 10 ml pois. Eli jos käytettävissä ei ole öljytasomittaria, niin Showan keulaan n. 410 ml öljymäärä antaa -160 mm öljypinnan. Ilman jousia, haarukka kokoon puristettuna.

Sitä en vielä keksinyt, miten haitarikumien alapäät saa teleskoopin reunan päälle sisäputkia naarmuttamatta, ei näppivoimat riittäneet, entisellä kiipeilijällä...

Satulasepältäkin tuli sähköpostia, hienoa työtä, ei voi muuta sanoa. Toivottavasti sähköpostikirjeenvaihdolla annetut mitat natsaa.
49f2acd333ea5faebaea7c74eb454609.jpg
96c0d662950ecd3eb0f1deb2107673c7.jpg


Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 
Kerrohan kuinka satulan kanssa kävi.

Lisäksi kiinnostaisi sepän tiedot ja toteutuksen hinta, jotain samansuuntaista on itsellä K100seen suunnitteilla.

Miten ajattelit takajalkatappien sijoittelua? Tuolla penkillä taitavat jäädä turhan ylös alkuperäisillä kiinnityksillä.
 
@teuski
Alustava hinta-arvio satulalle oli noin 160 + postikulut Espanjasta Suomeen. Minusta oikein kohtuullinen. Esim. englantilaiset Vonzetin satulat ovat parin sadan kahta puolta. Päätin kysyä satulaa suoraan siltä firmalta, joka oli rakentanut omaa projektiani innoittaneen pyörän, eli Foundry MC. Carlos Ormazabal puhuu sujuvaa englantia, mukava tyyppi jonka kanssa on helppo asioida. Ensimmäisestä sähköpostista reilut pari viikkoa ja satula on valmis.

Takajalkatapit ajattelin jättää entiselleen. Vaimo on kyydissä vain satunnaisesti ja niin lyhyitä pätkiä, että viitsinee istua polvet vähän koukummassakin.

@T1mppa
Tuota lämmittämistä kokeilin jo eilen, ei auttanut. Otan huomenna tuon etuhaarukan välituen irti, niin pääsee vetämään kumia kunnolla kaksi käsin joka puolelta. Kumi venyy kyllä riittävästi, kun saisi ensimmäisen reunan pysymään paikallaan kun muita vetää. Tahtoo kädet loppua kesken, pitäisi olla ne Konsta Pylkkäsen välikädet...
 
Oho, vaikuttaapa houkuttelevalta.
Saisiko sulta kuvia ja vaikka mittoja tuosta penkin kiinnityksestä ja rungon takakaaresta.
Jos vaan sopii niin voisin vaikka samoilla spekseillä tilata penkin :)
 
Oho, vaikuttaapa houkuttelevalta.
Saisiko sulta kuvia ja vaikka mittoja tuosta penkin kiinnityksestä ja rungon takakaaresta.
Jos vaan sopii niin voisin vaikka samoilla spekseillä tilata penkin :)
Tuo on mittojen mukaan tehty, Foundryllä ei ole mitään "vakiomalleja". Laitan yv:llä tarkemmin kun kerkiän.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 
Sovittelin illalla uutta LSL Flat Track -ohjaustankoa paikalleen. Ihan kuten Tenere-Heikki omassa projektissaan totesi, tässä on se hankaluus, että BMW:n alkuperäinen tanko on tasan 22 mm halkaisijaltaan. Useimmat 22 millisenä myytävät tarviketangot sen sijaan ovat todellisuudessa 22,2 mm, eli 7/8". Vasen tuppi ja kahva menivät hyvin ja sain tupen kiinnitysreiät porattua hyvin sekä tehtyä niihin M4 kierteet kiinnitysruuveille. Oikea kahva olisi mennyt paikoilleen, mutta kaasukahva ahdisti. Hikinen iltapuhde hiomapaperin kassa ja lopputuloksena 22 mm tangonpää, jossa kaasukahva nyt pyörii hyvin.

Ajattelin jättää alkuperäisen, pienen matka-TV:n kokoisen mittariston käyttöön, laskea sitä vaan alemmas sen verran kuin mahtuu. Laitan pyöreän lampun päälle ihan pienen, tumman pleksin, joten sen taakse mittaristo nyt kuitenkin vähän maastoutuu.

Arvaan, että vastalauseita tulee, mutta on niitä moottoripyörissä vieläkin rumempia ja kolhomman näköisiä mittaristoja olemassa, kuten Suzuki RE5...

re534.jpg
 
Sehän tässä keljuttaa kun töppäilin tuon ihan itse, laiskuuttani. Tangon pään ohentaminen 22 milliseksi oli sen verran iso homma, että en jaksanut hioa kytkinkahvan puolta. Olisi tuo kahva varovsti toimien kyllä mennyt paikoilleen, olikin jo kerran. Mutta nyt hätäilin ja katkaisin pannan. Varmaan pysyisi kiinni rikkinäisenäkin, kyllä ruuvi sen verran silti kiristää. Mutta kun Motoworksiltä sai ehjän käytetyn alle 20 punnalla, ei tarvinut kauaa miettiä. Samalla muutakin tarpeellista...

Onneksi kaasukahvan puolen ohentaminen onnistui kuten pitää. Tuota odotellessa alan metallitöihin ja askartelen mittaristolle uuden, madaltavan kiinnikkeen ja pienelle etulokarille kiinnikkeen.

Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
 
Back
Ylös