K75 Street Tracker

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mek
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vappu oli mikä oli (ajettiin vesisateessa, +2), mutta tuossa kuvia pärrästä.



















 
Viimeksi muokattu:
Vissiin häiriöitä kansainvälisessä kuvayhteydessä tai miun läppärissä, mutta kuvat ei näy Firefoxilla tai Crhomella.
Aiemmat kuvat näkyy.
 
Bemarilla on nyt kesä ajeltu, reilut 2 500 km, eli mittarissa alkaa olla kohta 132 tkm. Tässä vähän havaintoja matkan varrelta, kehittämisajatuksia ensi talvelle on jo tullut, ehkä näistä voi olla apua muillekin.


Stereotypia vanhojen Bemarien sähkövioista on toteutunut. Tosin mikään ongelma ei ole johtunut BMW:stä, vaan minun pyörään asentamistani tarvikeosista. Acewell-mittariston merkkivalot ovat vilkkuneet pitkin matkaa ja välillä nopeusmittari ei ole toiminut. Paikansin ongelman jo alkukesästä Marulabsin adapteriboksin (joka tarvitaan, että kaikki pyörän toiminnot pelaavat myös tarvikemittarin kanssa) ja BMWn mittaristoliittimen yhteensopivuusongelmiin. Kesälomalla oli aikaa ja viitseliäisyyttä syventyä ongelmaan tarkemmin. Otin tankin irti ja mittasin boksin ja BMW:n oman mittariston liittimen pinnit, BEP 1.0 mm ja BMW 1.2 mm. Ei siis ihme, että kosketus on huono. Vääntelin pienellä ruuvimeisselillä naarasliittimen pinnit hieman ruttuun niin, että sovituksesta tuli tiukka. Nyt pelaa.

Alkukesästä ihmettelin, miksi oikea takavilkku ei aina toiminut. Sparewheeliltä ostamieni tarvikevilkkujen johtojen pyöreä pikaliitin ei ollut ihan vastaava, kuin omasta pakistani löytyvät. Korjailin pikaliittimien kytkentää moneen kertaan takalokarin alta, mutta satunnaiset ongelmat jatkuivat edelleen. Viimeinen korjausyritys sitten tuotti tulosta, kun pikaliittimen kiristäminen ei poistanutkaan vikaa, joten hoksasin avata vilkun. Rakenne on ihan naurettava. Maajohto oli vain kierretty polttimon pidikelevyn ulokkeeseen. Ei kestä kauaa, kun tuollainen tärinästä löystyy. Paransin tuon kiinnityksen, mutta ensi talvena pitää avata kaikki vilkut ja juottaa johdot kiinni.

Muita teknisiä murheita ei ole ollut. Pisin päivämatka on ollut karvan vajaa 500 km Kaivuripäiville Vitåforsiin. Pyörän ajettavuus on tuon ikäiseksi pyöräksi ihan hyvä, uusistakin pyöristä löytyy huonompia. Takaiskari tuli vähän turhan jäykkä, kun pyörän paino ei ollut tilausvaiheessa tiedossa. Etupäähän pitää kokeilla hieman pienempää öljymäärää ja jäykempää öljyä. Samalla voisi tehdä täyshuollon haarukalle, jotain pientä väljää siellä on. Tuo on oikeastaan teknisellä puolella ainut tekemistä vaativa juttu normaalin huollon lisäksi. Haarukan jäykistepalikan voisi myös vaihtaa tarvikemalliseen tai tehdä itse matalamman tuon vakion tilalle. Nyt pyörä on edestä vähän länkisäären näköinen, kun haitarikumien lemmarit ottavat sisäreunasta tuohon jäykistepalikkaan kiinni ja haitarit jäävät kaarelle.

Ergonomia- ja ulkonäköpuolella on jo ajatuksia ensi talvelle. Tuo pieni Dartin pleksi toimii pitkällä kuskilla hyvin, ei aiheuta mitään pyörteitä kypärään ja keventää kuitenkin hieman ajoviiman painetta. Ei tuolla silti kovin mielellään yli satasta ajele. Moottorin tärinäkin alkaa hieman tuntua penkissä noin satasen vauhdista ylöspäin. Laskin pleksiä reilun sentin alaspäin niin, että rako lampun välistä pieneni. Valon ja mittariston johdot näkyvät silti vähän rumasti joten pitää talven aikana asennella R nineT Urban GS:n pieni maski tuohon. Se peittää valon ja haarukan välisen raon. Tuo Bemarin oma ei maksanut enempää kuin edullisimmat tarvikemallitkaan ja sitä sai valmiiksi mustana. Tarvittaessa siihen saa myös Wunderlichiltä pienen pleksin lisäksi.

Satulalle pitää tehdä myös jotain. Tykkään sen ulkonäöstä ja satula on hyvin viimeistelty, mutta valitettavasti täyte jota Foundry MC:llä käyttivät, ei ole riittävän kestävää. Tuota saman näköistä harmaankirjavaa täytettä on mm. Kickstarter.de -kaupassa myytävänä ja samoja ongelmia on eri foorumeilla tunnistettu. Pitää yrittää saada reunoistaan kiinni liimattu päällinen ehjänä irti ja korvata täyte parempilaatuisella. Kun pyörän selässä on tunnin istunut, niin täyte antaa periksi ja istuinluut vastaavat jo penkin runkoon. Pitää löytää jäsäkämpää täytettä tilalle. Rungon aukot peittäviin sivulevyihinkään en ole kovin tyytyväinen, syyllinen löytyy peilistä. Pitää miettiä, jos tuohon löytyisi parempi ratkaisu. Kävin mallaamassa Tasen G/S:n penkkiä tuohon myös. Sitä saa mustanakin, mutta omaan silmään tuo tekee profiilin vähän raskaan näköiseksi.

Toinen ergonomiassa pielessä oleva asia on ohjaustanko. Ajoasento sinänsä on melko hyvä, suoralla penkillä on tilaa ottaa nopeuden mukaan pysty tai etunojainen asento. LSL Flat Track -tangon muoto vaan on itselleni huono. Ylhäältä katsoen tangon päät on taivutettu liikaa taakse, eli tangon malli on turhan vanhahtava. Pitää löytää suorempi tanko ja sitten tarvittaessa lisätä SW Motechin riserit, jotka siirtävät tankoa 20 mm ylös ja saman verran taakse, mikäli ajoasento jää liian etukenoksi suoremmalla tangolla. Italialainen Tommaselli tekee tasan 22 mm terästankoja, joissa on välitanko valmiina, useaa eri mittaa. Pitää valita niistä sopiva, ei tarvitse kuin porata kahvalämppärien kiinnitysruuvien ja johtojen reiät. Tuo LSL oli sikäli suuritöinen, että se oli 7/8" eli 22,2 mm, kuten useimmat 22 millisinä myytävät tangot. Kaasukahvan puolta piti hioa, että kaasukahva mahtui pyörimään.

58c0ca3ffb610901b5fc2a5dd885fe76.jpg


dea459fe72f309a92920c7bdd0440649.jpg


cffa18f5fcd63dc89c12c79eeafe725f.jpg
 
Pyhinä värkkäillyt R nine T Urban GSn maskille kiinnikkeitä. Tarkkaan pitää mitata, mutta nyt on jo voiton puolella. Yksi vikakin löytyi, vesipumpun juorureiästä oli tippunut vähän nestettä. Stefa paskana ja akseli myös vaihtokunnossa.

Keulaan vaihdoin uudet puslat ja välys tuntuisi poistuneen.

Tommasellin endurotanko sopi hiomatta paikalleen, vain kahvalämppärin johdoille piti porata reiät. Nyt on tangon muoto sopiva.
014f1bccd44d2b12efd417c529b69704.jpg
7b03ae1bf656e0014b1290bf83f94e97.jpg
07651e07be1d222c40b847d3d3f6e43d.jpg
579269668fb88609117af3894ca0aa2a.jpg
5af1ccd16e6e5eedaff9da19f77f5a1d.jpg
cb01e17c8507b69c8cbddfd63947ec91.jpg
9fbc14d28d55d317fbd33451361f3945.jpg
 
Sain vesipumpun kasaan. Märän puolen stefa meni vielä kerran uusiksi, iskin liian tiukkaan ja alkoi kanittaa.
97c235f94063b4815d8a944a2a8cab45.jpg

f43bf8bf66ca19256e46505e66fdc8f0.jpg

6a0caeeb4939d3f6d61c4321dee320f0.jpg

9e152d6f7c84e4bd0af071050274f4b6.jpg


Uusi ilmekin alkaa olla valmis. Street tracker lyhentyköön K75 ST:ksi. Esikuvana olkoon R80 G/S:n sisarmalli R80ST.

32acf601e62e635f4518fab2566dd507.jpg

cb3fff47aafa38e2d0c2fe1c610aa960.jpg

65c535d2008f718510b37e6807450504.jpg
 
Niin, tulihan tuo äänenvaimennin myös syksyllä päivitettyä mallikohtaisella Hattechillä, kun sattui ebaystä edullinen läytymään. Leo Vince paukkui moottorijarrulla pahasti. Siihenkin tuli parannusta, mutta erityisesti parannusta tuli kulkupuoleen. Ero oli niin suuri, että sen huomasi jo persdynollakin.

dd182e4952309e33aff1b0790d73d36d.jpg
 
Vesipumppuremontin jälkeen koekäyttö meni ok helmikuussa, mutta nyt ilmeni satunnaisia starttivaikeuksia. Välillä pyörittää hyvin, välillä ei jaksa pyörittää. Avasin startin, toinen hiili selvästi toista kuluneempi ja startti täynnä hiilipölyä. Tilasin korjaussarjan ja varalta myös uuden releen. Jos vaikka vanha ottanut itseensä noissa starttiyrityksissä.

b0523dcb4e6d8354f559c00fa78fea50.jpg


5e58a001ea758d54e640315796c0bff9.jpg


bce9be9bdc1955b6ad8cadb38c1081ce.jpg
 
Eihän se vain sitä tee että pyöräyttää yhden puristuksen yli, pysähtyy ja pyöräyttää taas yhden puristuksen yli, pysähtyy... jnejne. Toi on sitten HALL-anturivika.
 
Silloin kun vika on päällä, niin pyörittää hyvin laiskasti, tai ei lainkaan. Solenoidi kyllä napsahtaa, mutta ei pyöritä. Välillä sitten pyörittää hyvin. Akku ok, johtoliitoksetkin avasin ja puhdistin, nekin ok. Tuo toinen hiili on selvästi kuluneempi ja sisällä oli hiilimurskaa paljon. Voisiko olla niin, että murska jumittaa lyhyemmän hiilen välillä niin, ettei se ulotu kollektoriin. Puhdistan ja vaihdan nuo hiilet nyt ensin.
 
Jos startti tekee tuommoista, niin kannattaa tarkastaa helat ja laakeri.
jos väljää, niin ankkuri pääsee maadoittumaan ja oireilee juuri noin.
 
Tää on hieno! Arvostan kyllä aina näitä jotka tekee ite, kateellisena kiva katsoa!:grin:
 
Ainakin toi kollektori näyttää kuvassa minusta siltä, että siihen ei ole kunnon hiilikontaktia, vaan että se olisi kipinöinyt paljon. Itse ainakin sipaisisin sitä jollain hienolla vesihiomapaperilla. Hiilten pituuden riittävyyttä on helppo arvioida, kun kasaa hiilisillan paikalleen takakanteen ja tökkää akselin paikalleen laakeriin.
 
Ei auttanut startin remontti. Kokeilin myös uutta starttirelettä, ei auttanut sekään. Seuraavaksi kävin kaikki maa- ja virtajohtojen liitännät läpi, putsasin ne ensin hienolla hiomapaperilla ja sitten vielä CRC sähköosien puhdistusaineella. Ei auttanut sekään. Pyysin vaimon avuksi ja kokeilin mitata jännitettä startatessa. Putosi alle 7 voltin, vaikka kuormittamattomana näytti 12,6. Jostain kumman syystä tuo Ctek XS 3600 näyttää tuhoavan akut talven aikana. Ei näköjään todellakaan ole mikään kytke ja unohda -laturi, vaikka niin mainostaa. Tämä akku oli vuoden vanha Exide 19 Ah AGM akku. Samoin kävi viime kevääna vuoden vanhalle Euroglobelle. Ehdin illalla Motonettiin juuri ennen sulkemisaikaa ja ostin halvimman MTX-Energyn akun tilalle. Oli yön laturissa ja aamulla käynnistyi kuin palmun alta, kun kokeilin useita kertoja, eli akku oli taas syyllinen.

Sulaisi vielä nuo tuoreet lumet...

No, jos ajattelee positiivisesti, niin startin hiilet oli siinä kunnossa, että kohta olisi ollut aika vaihtaa ne joka tapauksessa. Liittimien puhdistus ei myöskään mennyt hukkaan, niin potentiaalisia vikapaikkoja varsinkin maajohdon liittimet ovat.

Alla vielä kuva laakerin vaihdosta. Ei kovin pron näköistä, mutta toimii. Väli on niin ahdas, että vain Bahcon pienimmän ulosvetäjän kynnet mahtuivat. Laiskana miehenä leikkasin jatkopalat reikänauhasta. Olisi hyllyssä ollut 2 mm peltiäkin, mutta reikänauha kesti joten säästyi poraamiselta. Kun on pieni talli, eikä likaista ja puhdasta puolta erikseen, niin yritän välttää poraamista, viilaamista, hitsaamista, sahaamista ja rälläköintiä silloin kun paikat on auki.

369f82ace39eca19f1aae44f5d1b6052.jpg

 
Back
Ylös