• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaaduin Nurmiijärvellä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Minzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Minzi

New member
Näinhän siinä eilen illalla puoli yhdeksän aikaan sitten kävi: ylireagoin edellä ajavan jarrutukseen ja kääntymisaikeisiin ja jarrutin itse etujarrulla tyylillä "kaikki tai ei mitään". Nurinhan siinä mentiin ja komeasti, itse jäin matkan varrelle ja pyörä jatkoi sivuluisuaan ainakin 20 m eteenpäin. Vauhtia tuskin oli enää (rajoitus 80 km/H) kaatumishetkelle 50 km/h enempää ja turvavälikin oli reilu. Jotain ylireagoinnistä kertoo ehkä myös se, että pyörä ei edes saavuttanut edelle kääntymään pysähtynyttä autoa.

Tyttö on melkoisen ehjä, peukalo vääntyi sijoiltaan mikä on näköjään aika kivuliasta
biggrin.gif
. Mielenkiintoista muuten katsoa omaa peukaloa, kun se sojottaa aika eksoottiseen suuntaan
smile_org.gif
. Tänään pitää mennä sairaalaan takaisin arvioituttamaan pitääkö joku ligamentti operoida vai selvitäänkö saikähdyksellä. Hyvät varusteet pelasti muilta ruhjeilta, kyynärpäässä ja polvessa päästiin pelkillä mustelmilla. Nahkatakissa ei yhtään reikää, hankaumia vain, ja tixtex-housut sulaneet erinäisistä kohti. Seuraavat housut on kyllä muuten sitten nahkat.

Mutta tuo nyt on pientä. Yhtään ei harmita enää, koska sain niin ihanasti ja pyytämättä apua kohdalla vastaantulleilta pyöräjoukolta ja taksikuskilta. Pikkusen olin sekavissa tunteissa asfalttiliu'un jälkeen, mutta nämä ihanat herrasmiehet hoitivat tilanteen kotiiin. Pyörä nostettiin pystyyn ja kerättiin tielle levinneet kappaleet reppuun jemmaan. Itse sain kyydin taksilla koti-ovelle (sattui muuten vajaan kilsan päässä kotoa
confused_orig.gif
) ja avuliaat pyöräilijät ajoivat kispani kotiin. Tulee ihan liikkis-olo kun ajattelen, miten avuliaita ihmiset voivat olla tilanteen sattuessa.

Siis jos joku teistä auttajista sattuu lukemaan tämän, niin julkinen ISO KIITOS! Aivan loistavaa toimintaa! Ansaitsette ehdottamasti "Teiden ritarit" -klubin kunniajäsenyyden.

No, asianosaiset: TUNNUSTAKAA!  
wink.gif

Herrasmiehiä näyttää yhä olevan motoristeissa...
Toisaalta näinhän sen pitäisikin mennä automaattisesti.
nixweiss.gif

Hyvä, ettei itsellesi käynyt pahemmin.
062802moto_prv.gif

No niin nyt on sitten käsi kipsissä seuraavat 4 viikkoa.
withstupid.gif

Tosin eipä ole varmaan pyörääkään pieneen toviin. Toivon vain että vahingot eivät olisi liian suuret, ja pääsisin vielä tänä kesänä omallani kurvailemaan. Vahinkotarkastajalla pitelee kuulemma kiirettä(!), joten asiat eivät etene vauhdilla.
Kiltti setä, joka ajoi pyöräni pihaamme, sanoi että vaihde oli jumahtanut 2:selle. Itse kun en ymmärrä pyöristä muutakuin sen että niillä voi ajaa (jos osaa
biggrin.gif
), niin mitä tuosta nyt sitten voi päätellä... Muuten vauriot ovat luultavasti tyypillistä naarmua ja sen semmoista muuta mukavaa ja kallista.

Itsekkin kun joskus kävin tontissa niin ei kauaa kestänyt että jotain motoristeja pysähty jeesailemaan. Hienoa tosiaan että hommat todellakin menee näin eikä vain ajeta ohi. Hatunnosto asiassa mukana olleille
033102beer_1_prv.gif

Ja hyvä että henkilövahingoilta säästyttiin eikä sattunut mitään kummempaa. ::):

Pikaisia paranemisia!

Mä muistan joskus 14 vuotta sitten, kun olin ekalla KMX:lläni liikenteessä ja se vaan yksinkertaisesti hyytyi tien päälle. Ohi ajoi Gold Wing -pariskunta ja vilkaisi mennessään. Meni varmaan 10-15 minuuttia, kun samainen pariskunta tuli takaisin todeten, että "oli pakko tulla kysymään tarviitko apua". Ensimmäinen kosketus motoristi-kulttuuriin jäi hyvin mieleeni
blush.gif

Heh, on se kun ei herrasmiehet osaa tunnustaa! Täytyy minun sitten uhrautua...  
wink.gif

Seurue oli siis meidän työ porukkaa. Viestisi tuli perille, aktiivisimmat olivat löytäneet tiensä tänne jo aamulla ja asia onkin ollut "päivän puheenaihe".  

Pidimme eilen iltapäivällä ns. ennakoivan ajon kurssia kouluttajan opastuksella. Olimme onnettomuuden aikaan päivän päättävällä ajolenkillä, suuntanamme Lahnuksen Shell. Itse olin letkassa toisena mustalla supermotolla, muistan pyöräsi ja käden heilautuksesi varmaan muutama sata metriä ennen lippoja. Itse tajusin parin kilometrin päässä letkan jääneen. Odottelimme hetken ja lopulta kävin katsomassa, mihin porukka jäi. Tässä vaiheessa olit päässyt jo kotiin ja pyöräsi viejät juuri palasivat. Hetken ihmettelimme tiehen jääneitä jälkiä ja lopulta matkamme jatkui määränpäähänsä.

Hyvä, että olet itse kunnossa, pyöriä saa aina uusia...  
thumbs-up.gif

Tomi

Kiltti setä, joka ajoi pyöräni pihaamme, sanoi että vaihde oli jumahtanut 2:selle. Itse kun en ymmärrä pyöristä muutakuin sen että niillä voi ajaa (jos osaa
biggrin.gif
), niin mitä tuosta nyt sitten voi päätellä...
Onnittelut vähillä vahingoilla selviämisestä ja pahoittelut kaatumisesta!

Pyöräsi vahingot eivät kuulosta kovin pahoilta. Veikkaanpa, että ajoon saat sen heti kun oma ajokunto antaa myöten. Naarmut ja muut kosmeettiset vahingot voi arvatenkin korjata talvellakin, eli tuo vaihteen jumahtaminen kakkoselle on se suurin ongelma. Syitä tuohon tulee mieleen heti pari, joista toinen on erittäin todennäköinen. Arvelisin, jotta vaihdepoljin on kolauksessa sen verran vääntynyt, että se jumittaa johonkin kiinni, eikä liiku. Tästä selviää taivuttamalla polkimen parempaan paikkaan, jossa se pääsee liikkumaan vapaasti.

Toinen, epätodennäköisempi vaihtoehto on siirtäjähaarukoiden vääntyminen vaihteiston sisällä, jolloin korjaukseen meneekin aikaa ja rahaa huomattavasti enemmän.

Näiden vaihtoehtojen välistä löytyy vielä vaihdepolkimen palautusjousen katkeaminen, mikä on tässä tapauksessa ehkäpä kaikkein epätodennäköisin tapahtuma, mutta mahdollinen toki. toivottavasti pääset kohta ajelemaan!
smile_org.gif

Minzin avatarista päättelen, että kyseessä on Ducati...
Sen saaminen korjaukseen ei välttämättä ole ihan helppoa/nopeaa.

Tämmöinen vihje tulee mieleen: Jos pyörä seisoo kotonasi nyt, niin aikaa menee ehkä hukkaan. Pyörä kannattaisi toimittaa korjamolle heti (olettaen, että et omatoimisesti sitä korjaa).

Koska kyseessä ei ole välttämättä vain kosmeettinen vika (se vaihdeongelma), niin vahinkotarkastaja ei pysty täysin sitä arvioimaan. Pyörä olisi parasta viedä mahd. nopeasti korjaamolle jossa se korjataan. Tarkastaja voi käydä siellä, ja samalla mekaanikko voi myös tarkastajan kanssa katsoa mitä tarvitsee korjata. Samalla liike voi varata korjausaikaa kalenteristaan ja saa osat mahd. nopeasti tilaukseen.
Näin voit päästä vielä hyvissä ajoin tänä kesänä takaisin tielle.

Minäkin tunnustan olleeni paikalla
smile_org.gif

Onneksi ei käynyt pahemmin.

Paranemisia!

Tämmöinen vihje tulee mieleen: Jos pyörä seisoo kotonasi nyt, niin aikaa menee ehkä hukkaan. Pyörä kannattaisi toimittaa korjamolle heti (olettaen, että et omatoimisesti sitä korjaa).

Koska kyseessä ei ole välttämättä vain kosmeettinen vika (se vaihdeongelma), niin vahinkotarkastaja ei pysty täysin sitä arvioimaan. Pyörä olisi parasta viedä mahd. nopeasti korjaamolle jossa se korjataan. Tarkastaja voi käydä siellä, ja samalla mekaanikko voi myös tarkastajan kanssa katsoa mitä tarvitsee korjata. Samalla liike voi varata korjausaikaa kalenteristaan ja saa osat mahd. nopeasti tilaukseen.
Näin voit päästä vielä hyvissä ajoin tänä kesänä takaisin tielle.
Paikkakunta näkyy olevan Nurmijärvi, joten Ducatin "päämaja" ei ole kaukana. Sinne vaan pyörä hoitoon, osat löytyy hyllystä tai tilaamalla parissa päivässä. Huoltoajan kanssa voi sitten tehdä tiukkaa tähän aikaan vuodesta.

Täytyy kyllä onnekseni todeta, että on pienoinen "kotikenttä-etu" asua Nurmijärvellä, 7 km päässä Ducatin maahantuojasta Hailacista
biggrin.gif
. Illalla kun ukko-kultani tulee kotiin niin raahaamme pyörän sinne vahinkotarkastukseen arvioitavaksi. Saa nähdä miten asiat siitä sitten etenevät. Ja toivottavasti MadMan on oikeassa, ja kyse tosiaankin on vain vaihdekepin jumista, eikä muista sisäisistä vammoista.

Ja vielä kiitoksia kaikille osanotosta
wink.gif
.

Tosi kiva, että viestini saavutti paikanpäälle osuneet herrasmiehet. Arvelinkin, että kyllä se tätä kautta menee perille, sen verran suosittu mesta tämä on
tounge.gif
.

Siinä herrasmiehien poistuessa pihasta huikkasin, että ottakaa minut myös mukaan seuraavan kerran tuolle ennakoivanajonkurssille
biggrin.gif
. Sillä nyt ainakin itse tiedän, että tarpeeseen tulisi! Mielessä se on ollut monta kertaa, mutta aina on ollut olevinaan muita tärkeämpiä menoja, kuin oman hengen varjeleminen. Nyt on ainakin ylitsepääsemättömän iso motivaatio toteuttaa tuo mieliteko.

Vau! Todella herrasmiesmäistä toimintaa!!! Onneksi siulle Minzi ei tuon pahemmin käynyt. Pikaista paranemista!

hyvä ettei pahemmin käynyt. Juuri näiden takia olen suositellut abseja kaikille. Nämä ylireakoinnit on aika yleisiä.

Hetken ihmettelimme tiehen jääneitä jälkiä ja lopulta matkamme jatkui määränpäähänsä.
Muuten, oliko siinä paljon jälkiä? En ole vielä päässyt paikalla koska siihen on puoli kilsaa niin eihän sitä jaksa kävellä
biggrin.gif
. Muistan vain sen, että kun potan iskin tantereeseen, niin samalla näin semmoisen iloisen kipinälieskan mikä sateli pyörästä
tounge.gif
. Kivan näköistä juu, mutta ei välttämättä omasta pyörästä
wink.gif
.

Otin tuossa juuri kuvia kispasta ja varusteista, ainakin pakoputkesta ja keskiseisontatuesta on kadonnut reiluhko pala metallia kipinöinä ilmaan
crazy.gif

Muuten, oliko siinä paljon jälkiä?
Eipähän tullu kuvaa otettua, vaikka kamera olikin lähellä. Mustat jäljet tiessä näyttivät vähän kuin käärmeen jäljiltä hiekassa, kumma luikertelua. Oli vaikea arvata, mikä osa pyörää/kuskia oli minkäkin jäljen tehnyt. Taisi siinä olla tien pinnassa ihan naarmuakin, tuo seisontatuki hangannut vai mikä?

Tomi

Back