Käännetty vaihdekaavio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jalase

New member
Mites kauan kestää tottua käänneettyyn vaihdekaavioon? Ite kun on ajanu mopoajoista asti (n. 18 vuotta) 'perinteisellä' vaihdetsydeemillä niin luulisi istuvan aika tiukasti tuolla selkäytimessä...

Itse käänsin kaavion nyt syksyllä, ja pari ajokertaa siinä meni. Alle kymmenen kertaa niin on täysin jo tottunut siihen.
062802moto_prv.gif

Sattu oleen sellainen mopo, jossa oli juuri tuollainen vaihdekaavio. Nopeasti tottui perinteiseen ja nopeasti tottui siihen käänteiseen, kun joskus vielä hurautteli pari kertaa sillä mopolla ympäri korttelia. Kysessä oli Jincheng Knight
biggrin.gif

Kun useimmat väittävät, että sillä käänteisellä vaihdekaaviolla olisi helpompi vaihtaa esim. mutkissa vaihdetta niin mikseiköhän sitä sitten käytetä yleisesti muissakin pyörissä.  
nixweiss.gif

Kesällä oli radalla lainassa käännetyllä kaaviolla varustettu peli. Eka setin (20 min) aikana tai sanoisinko jopa eka kierroksen aikana tottui. Ihmeen helppo homma. Pikakaasu aiheutti melkein enemmän ohjelmaa (kengurubensaa
biggrin.gif
)

Viime talvena vaihdon kaavion ja todella nopeasti siihen tottui. Ainoastaan kerran tuli pykällettyä pienempää kun piti laittaa isompaa sisään
smile_org.gif

Nyt kun on kesän kokemus käännetystä kaaviosta, niin paluuta ei ole kyllä entiseen. En ymmärrä miksi vakiokaavio on niin kuin se on
nixweiss.gif

Kun useimmat väittävät, että sillä käänteisellä vaihdekaaviolla olisi helpompi vaihtaa esim. mutkissa vaihdetta niin mikseiköhän sitä sitten käytetä yleisesti muissakin pyörissä.  
nixweiss.gif
Siin on sekin, ett kun kiihdyttää, niin on paljon helpompi polkee isompaa sisään, ja kun jarruttaa niin helpompi nostaa pienempää. Eli toi kiihdytyksen ja jarruttuksen aiheuttama voima/ jalkojen vastavoima toimii oikeeseen suuntaan. Kyl sen huomaa radalla heti ekalla kerralla kuin paljo luonnollisempi ja helpompi se käänteinen kaavio on.

nixweiss.gif
Siin on sekin, ett kun kiihdyttää, niin on paljon helpompi polkee isompaa sisään, ja kun jarruttaa niin helpompi nostaa pienempää. Eli toi kiihdytyksen ja jarruttuksen aiheuttama voima/ jalkojen vastavoima toimii oikeeseen suuntaan. Kyl sen huomaa radalla heti ekalla kerralla kuin paljo luonnollisempi ja helpompi se käänteinen kaavio on.
Käy ny sitä Vermuelinikin opastaan...
omg.gif

Radalla olin kesällä kahdesti ajamassa pyörällä jossa on käännetty kaavio. Ekalla kerralla oli mukana myös oma pyörä, jossa normaali kaavio. Ensimmäiset kaksi kierrosta meni vaihteiden jännittämiseen ja askarteluun, sen jälkeen alkoi toimia. Oman pyörän selkään hyppääminen ei ollut yhtään hankalaa, ajo sujui heti.
Toisella kerralla mukana vain käännetyllä varustettu pyörä, ajo (lähinnä vaihteet) alkoi taas sujua parin kierroksen jälkeen, vaikka välissä oli tullut kurvailtua pari kuukautta vain omilla pyörillä.

nixweiss.gif
Käy ny sitä Vermuelinikin opastaan...
omg.gif
Tiedä nyt tuosta fyysiikka puolesta, mutta kyllä sen itse ainakin huomasin. Paljon loogisemmalta ja helpommalta tuntuu polkaista isompi sisään alaspäin ja pienentää ylöspäin. Viime kesänä pyörään tuli vaihdettua (tai siis joku toinen sen vaihtoi kuin itse
biggrin.gif
) ja eipä oo sen jälkeen enää paluu tavalliseen. Jatkossa ihan varma valinta, että jos vaan ei mee äärimmäisen vaikeaksi niin seuraaviin pyöriin välittömästi käännetty vaihdekaavio kehiin. Oli sitten kilvetön tai kivellinen (itsellä siis kilvellinen oli viime kesänä).

Automaattilootaisella Aprilia Manalla olen joskus ajanut. Miksei moottoripyörissä ole enemmän automaatteja?

Itse käänsin kaavion elokuussa ja pari päivää kerkesin ajella kadulla ennen ensimmäistä ratapäivää. Radalla käännettyyn kaavioon tottui paljon paremmin kuin kadulla. Ehkä johtui siitä, että radalla joutuu ajamista miettimään muutenkin enemmän kuin kadulla. Kyllä reilun kuukaudenkin päästä tuli hetkiä vastaan, että vaihdoin vahingossa väärään suuntaan, mutta kaikki kerrat oli sellaisella hetkellä, kun ei ajamiseen juuri keskittynyt.

Sen verran siihen kuitenkin on päässyt sinuiksi ettei ns. normaaliin kaavioon ole paluuta.

Itsellä Suzukissa käännetty ja Kotarissa normaali ja kyllä noilla silti selvitty on. Tosiaankin kuten duudsoni sanoikin niin silloin kun seku chillailee eikä aja sarvet päässä on ne hetket kun tekee mahdollisen vaihtovirheen ei niinkään lujaa ajaessa

Hyvin tottuu, minulla T 120R:ssa vaihdettu kaavio toiselle puolelle pyörää, mutta toisaalta lätyssä kaavio on vaihdettu tankin kylkeen, kyllä sitä oppii kun aikansa ajaa.
// h

oisko joku turvallisuus juttu tää vakiopyörien kaavio? saa nopsemmin ja luontevammin pienempää sisään (=moottorijarrua).

itse en ole koskaan käännettyä kaaviota kokeillut. mietityttää että saako sitä pienempää tosiaan luontevasti sisään kun on kunnon jarrutus päällä (ja silmät teevadin kokoiset). no varman sitte kun on rataajo hanskassa kunnolla. itsellä vielä matkaa jäljellä..

edit: yks tyhmä ehtii kysyä enemmän kuin kymmenen visasta ehtii vastaamaan eli mikä systeemi noilla motogp ukoilla on kun ne jarruissa lipsuttaa kytkintä todella nopeaan tahtiin. maallikon silmissä nopeampaan tahtiin kuin se vasen jalka ehtii poljinta nostella. onko kyseessä se s-h-i-f-t-e-r-i vai mikä homma oikein?

oisko joku turvallisuus juttu tää vakiopyörien kaavio? saa nopsemmin ja luontevammin pienempää sisään (=moottorijarrua).

itse en ole koskaan käännettyä kaaviota kokeillut. mietityttää että saako sitä pienempää tosiaan luontevasti sisään kun on kunnon jarrutus päällä (ja silmät teevadin kokoiset). no varman sitte kun on rataajo hanskassa kunnolla. itsellä vielä matkaa jäljellä..
Paljon luontevammin ja helpommin se käännetty kaavio toimii katuajossakin. Testaa niin huomaat.

Tehny mieli kääntää kaavio jo useampaan otteeseen mutta aina kuitenkin "jänistänyt". Itse pelkään sitä että pistää pienempää sisään kiihdytyksessä ku pitäs saada isompaa, tai sitä että tottuu omaan käännettyyn jonka jälkeen ei osaa/muista heti ajossa ajaa normaalilla kaaviolla
nixweiss.gif

Back