• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaarreajo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veitikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

veitikka

New member
Sangen typerä kysymys -oletan- mutta kysynpä siltikin. Kesä tullut pärräiltyä ees sun taas (ehkä 9tkm), ja edeleenkin (elä nyt ymmärrä väärin: en pidä itseäni järin kokeneena kuskina) mieltäni kalvaa kaarre vasempaan. En ikinä tai paremminkin en aina uskalla ajaa tarpeeksi lähelle piennarta ennen kanttausta, joten lopputuloksena ajautuminen hyvin lähellä keskiviivaa. Ja kun keskiviivan ylihän ei periaatteessa (tai oman hengen kannalta erityisesti, jos tulee isoja mööpeleitä vastaan) ei saisi mennä edes peili.

Vinkkejä siis. Miten voittaa vasemmalle kääntymisen pelko?

(Jos jotakuta kiinnostaa, niin pelko voi johtua siitä, että kesän alussa olin ajaa erään vasemmalle kääntyvän mutkan (eli ulkokaarteen) suoraksi.)
 
Olen ymmärtänyt, että oikeakätisille vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa kun vasenkätisille, ja päinvastoin. Minulla on sama juttu, mutta onneksi tilanteen hyökätessä päälle saa kyllä mopon kanttailemaan (muuten olisi voinut taas olla yks kpl EMPY-1).
Se on vaan harjoiteltava, ei siinä muu auta. Ratahan on tietysti paras paikka harjoitteluun, mutta myös joku mutkapätkä käy ihan hyvin (kunhan muistaa nopeusrajoituksia). Kai tässäkin tapauksessa ns. hartialukko on pahin vihollinen. On vaan ajettava niitä mutkia, aloitettava pienistä nopeuksista, ja kun tuntuu hyvältä, nostaa nopeutta vähän. Pelkoja voittaa kohtaamalla niitä, ja voittamalla...jos häviää niin voi äkkiä olla että pelko vaan kasvaa ennestään
tounge.gif
 
Pelkoja voittaa kohtaamalla niitä, ja voittamalla...jos häviää niin voi äkkiä olla että pelko vaan kasvaa ennestään
tounge.gif
Niin, tuossa taannoin foorumilla taisi olla tapaus, jossa kaveri ei käytännössä uskaltanut kantata lainkaan mutkaan. Silloin miehen on paras myydä prätkä pois ja alkaa suosiolla pelaamaan golfia, jossa suurin nopeus kävellessä voi nousta jonnekin 3 km/h, joten ei ole noita kanttausongelmia.
tounge.gif
 
Olen ymmärtänyt, että oikeakätisille vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa kun vasenkätisille, ja päinvastoin.
Njaa, minulla oikeakätisenä on ainakin vaikeampaa kaarrella oikealle. Ei sillä etten osaisi tai se jännittäisi, mutta vasemmalle menee jostain syystä paljon luonnollisemmin. Mutta se vaan johtuu siitä että piikkiaikoihin (eli jo kauan sitten) tuli jalkajarrulla parkkeerattua pyörää näyttävässä sivuluisussa.
biggrin.gif
 
teet jotain väärin, jos kaarteen selvittääkseen täytyy aloittaa pientareelta. Kaarteen voi aloittaa vaikka keskiviivalta. eihän tiellä semmoisia mutkia ole, ainakaan normivauhdeilla, eikä vähän niiden päällekkään, että kääntymisongelmia pitäisi olla.

Rata-ajo opettaisi varmaan tuon sinulle kerrasta, toisaalta ahvenistolla voisi tarun mutkassa mennä pitkäksi. ongelman täytyy olla yleinen, koska vaikka harva sitä myöntää, niin eräällä ratapäivällä kolme kuskia päätti vetää tarun mutkan pihalle(hitaasta ryhmästä!).

Yleisin ongelma on hartialukko. älä nojaa tankoon kädet suorana. Jarruta ennen mutkaa ja sen jälkeen älä edes mieti palaavasi jarruille mutkan aikana. Koukista käsiäsi kyynärpäistä.(varmistat näin ettei tule hartialukko). Ja vastaohjaa.

jos nämä on kunnossa ja kesken mutkaa menee vielä pihalle, niin vastaohjaa lisää ja siirrä painoa sisäkaarteeseen.

(ajatusmaailman pitää olla: SEHÄN KÄÄNTYY!, eikä EI KÄÄNNY.!)

yksi vaihtoehto on että pyöräsi on rungoltaan vino tai takarengas on vinossa, jolloin toisen puolen mutka-ajo on hankalaa. Kokeile ajaa tasaisella ilman käsiä. Jos pyörä menee suoraan, eikä sinun tarvitse sitä kehon painolla korjata roikkumalla, niin suora on.
 
Yleisin ongelma on hartialukko. älä nojaa tankoon kädet suorana. Jarruta ennen mutkaa ja sen jälkeen älä edes mieti palaavasi jarruille mutkan aikana. Koukista käsiäsi kyynärpäistä.(varmistat näin ettei tule hartialukko). Ja vastaohjaa.

jos nämä on kunnossa ja kesken mutkaa menee vielä pihalle, niin vastaohjaa lisää ja siirrä painoa sisäkaarteeseen.

(ajatusmaailman pitää olla: SEHÄN KÄÄNTYY!, eikä EI KÄÄNNY.!)

yksi vaihtoehto on että pyöräsi on rungoltaan vino tai takarengas on vinossa, jolloin toisen puolen mutka-ajo on hankalaa. Kokeile ajaa tasaisella ilman käsiä. Jos pyörä menee suoraan, eikä sinun tarvitse sitä kehon painolla korjata roikkumalla, niin suora on.
Kokolailla tyhjentava vastaus
smile_org.gif
Yhdella pikku korjauksella noihin runkoihin liittyen. Mulla on kokemusta about 7:n erilaisen VFR:n kuskaamisesta ja ne pirulaiset kantyy aina oikeelle. Aina. 5th gen ja 6th gen ihan yhtalaisesti. Oisko ykspuolisella swingilla jotain tekemista asian kanssa...toki noi kaikki kaantyi ihan hienosti myos vasemmalle
smile_org.gif


Kalifi
 
Hiljennä! Ei maar, ajele niitä mutkia ensin hissukseen ja kun homma tuntuu luontevalta kasvattele vauhtia. Muutama paniikkitilanne opettaa kivasti, mutta niissä voi toki käydä pöhlösti.
 
Yleisin ongelma on hartialukko. älä nojaa tankoon kädet suorana. Koukista käsiäsi kyynärpäistä.(varmistat näin ettei tule hartialukko). Ja vastaohjaa.
Jep. Kiinnitänpä seuraavilla kerroilla erityisesti ja tietoisesti huomiota tuohon hartialukkosysteemiin...

Niin ja mitä tulee siihen "pientareelta kaarteeseen ajon alotteluun", niin tämä ajatusmalli nousee niistä ajokoulujutuista: siellähän kerrottiin, että oikealle käännyttäessä aja mahdollisimman lähelle keskiviivaa, jolloin pelivaraa jää, vaikka kaarre jyrkkenisikin oletettua enemmän. Sama päinvastoin, eli lähde ulkokaarteeseen mahodllisimman läheltä piennarta, jolloin pelivaraa jää mutkan mahdollisesti jyrketessä.

Oonkohan siis tulkinnu tuota jutskaa turhan kirjaimellisesti?

Kerrottehan vastauksen ja muitaki jutskia, mitä mieleenne tulee. Thanks.



(edit: pahimmat kirjoitusvirheet)
 
se unohtui, että katso sinne pitkälle minne kaarre avautuu, älä
tuijota sitä lähestyvää keskiviivaa/etupyörääsi. Katse ylös ja sinne minne olet menossa!.

Itse tuijotan mutkatiellä aivan sinne missä metsä avautuu, eli näen mahdollisimman pitkälle eteeni, jos mutkan takaa tulee jotain estettä/hiekkaa yms tiellä.

tuo katseen ylhäällä pitäminen on yksi vaikeimmista asioista moottoripyöräilyssä. Sitä ei niin painoteta, mutta se on. Kevarilla ajelin katsellen lähinnä kierrosluku/nopeusmittaria ja eturengastani, ja kaikki tilanteet tuli eteen kuin halolla päähän.

Saman hallinta/katse/kokonaistilanne hahmotus ongelman huomaa muuten peleissä, kuten jalkapallo/sähly. Jos pallon hallinnan kanssa on vaikeuksia, niin katse on siinä pallossa ja sitä ei pysty nostamaan tarkastallakseen kokonaistilannetta. seuratkaapa jalkapallon pelaajia, vasta hyvät pystyvät nostamaan katseensa ylös palloa kuljettaessaan ja pystyvät hahmottamaan kokonaistilanteen ja toimimaan sen mukaan.

Uudella kuskilla pyörä vie samalla lailla kokonaiskuvan, kuski tajuaa vain vilkkukatkaisijan, mittarin ja etupyöränsä. Jos jotain tulee eteen niin hän jarruttaa, mutta vasta pitkä harjoitus tuo kyvyn nostaa katseen ylös mittareista ja nappuloista ja hahmottaa kokonaiskuva.
 
Yleisin ongelma on hartialukko. älä nojaa tankoon kädet suorana. Jarruta ennen mutkaa ja sen jälkeen älä edes mieti palaavasi jarruille mutkan aikana. Koukista käsiäsi kyynärpäistä.(varmistat näin ettei tule hartialukko). Ja <span style='color:RED'>vastaohjaa</span>.
Mahtava vastaus!

Oma vinkkini: hanki customi, saa mennä ihan rauhassa  
tounge.gif


Olen kokeillut R6:lla kanttauksia ja mahtavaa oli, ei tarvinut kuin lähinnä ajatella kaartavansa ja pyörä teki loput, ihanaa! Ajelen kuitenkin mieluummin customilla...
 
se unohtui, että katso sinne pitkälle minne kaarre avautuu, älä
tuijota sitä lähestyvää keskiviivaa/etupyörääsi. Katse ylös ja sinne minne olet menossa!.
mikähän siinä sitten on, että kaikki yleensä menee hyvin siihen asti kunnes mutkan takaa tuleekin joku vastaan! Meikäläinen yleensä säikähtää, pyörä heilahtaa ja puren poskeeni yrittäessäni pysyä tiellä! Miten sen sais blokattua ajatuksista, että tuijottais vain omaa kaistaa, tulis vastaan vaikka mitä...
 
mitä tulee siihen "pientareelta kaarteeseen ajon alotteluun", niin tämä ajatusmalli nousee niistä ajokoulujutuista: siellähän kerrottiin, että oikealle käännyttäessä aja mahdollisimman lähelle keskiviivaa, jolloin pelivaraa jää, vaikka kaarre jyrkkenisikin oletettua enemmän. Sama päinvastoin, eli lähde ulkokaarteeseen mahodllisimman läheltä piennarta, jolloin pelivaraa jää mutkan mahdollisesti jyrketessä.

Oonkohan siis tulkinnu tuota jutskaa turhan kirjaimellisesti?
Olet.

Tuo mitä SMOK opettaa kaarreajosta "ulkoa sisälle ja ulos" on mielestäni vähän yliampuvaa. Eipä ole kauaakaan, kun sain SMOK-kouluttajalta palautetta siitä että en aja rampissa tarpeeksi ulkona. Kouluttajan mukaan se lisää turvallisuutta, kun kaarteeseen näkee pidemmälle ja ylläreihin voi varautua paremmin. No OK, näinhan asia periaatteessa on, mutta kyseisessä tilanteessa nopeus oli alle 40 km tunnissa. Jos mutkan takana olisi ollut vaikka rekka poikittain, niin olisin mainiosti ehtinyt vaikka keittää kahvit, vetää mopon pystyyn ja pysähtyä. Ajoin kaistan keskellä, koska siinä oli puhtain ajolinja. Tätä ei kouluttaja halunnut nähdä, piti vain koulutusperiaatteesta kiinni.

Tuommoinen "ulkoa sisään ja ulos" ajolinja kuuluu mielestäni radalle. Siellä voi olla kohtuullisen varma siitä, että "tien" laitamilla ei ole hiekkaa tms. Sen sijaan maanteillä en hakisi linjaa sen ulompaa kuin ulkomutkan puoleisesta (autojen) ajourasta. Se on yleensä puhdas hiekasta, vaikka sitä muuten tiellä olisikin.

Paras neuvo mitä olen mutkapätkäkurvailujen suhteen saanut on se, että mutkaan käännetään sisään vasta kun ulostulon näkee. Siihen asti ajetaan kohtuullisen keskellä kaistaa ja sellaista nopeutta, että käännöstä voi tarvittaessa jyrkentää. "Sellainen nopeus" on suhteellinen käsite, se pitää suhteuttaa omiin taitoihin. Parempi liian hiljaa kuin kovaa.

Radalla saa ihan parasta oppia mutka-ajoon. Siellä voi rauhassa ajaa saman mutkan moneen kertaan, ja ajamiseen löytyy rentous, kun ei tarvitse jännittää hiekkaa tai vastaantulijoita (mitä nyt Motoparkissa palavia Blackbirdejä
wink.gif
). Suosittelen lämpimästi rataharjoittelua. Esim mp-tuen hitaassa ryhmässä saa todella hyvää opetusta valvotuissa oloissa, ajotaito paranee huikeasti jo ensimmäisen päivän aikana.

Niin, ja tämä ei ole mikään kannanotto SMOKia vastaan. He tekevät todella arvokasta työtä ja ovat päteviä siinä.
 
Olen ymmärtänyt, että oikeakätisille vasemmalle kaartaminen on vaikeampaa kun vasenkätisille, ja päinvastoin.  
tounge.gif
Minä olen oikeakätinen ja jotenkin vain tuntuu tuo vasemmalle kanttaaminen paljon helpommalta. Olo on kuin olisi syntynyt pyörän päällä
smile_org.gif


Ja oikealle kantatessa taasen tulee olo, että pito loppuu renkaista.... liekö korvien välissä kaikki
smile_org.gif
 
Aihetta sivuten,
Oi oivat rataketut: mitä mä teen väärin kun mutkat (loivat ja jyrkät, yli 90:set) menee aina kulmikkaiksi, ihan kuin mutterin ulkopintaa ajaisi? Katse aina muutaman sekunnin eteenpäin (joku viksu joskus opetti) ja silti. Ihan sama onko vauhtia paljon vai vähän. Ei sinänsä vaikeuta hommaa, mutta ärsyttää itseä... Ja tää ei ole mikään provo.
 
Aihetta sivuten,
Oi oivat rataketut: mitä mä teen väärin kun mutkat (loivat ja jyrkät, yli 90:set)  menee aina kulmikkaiksi, ihan kuin mutterin ulkopintaa ajaisi? Katse aina muutaman sekunnin eteenpäin (joku viksu joskus opetti) ja silti. Ihan sama onko vauhtia paljon vai vähän. Ei sinänsä vaikeuta hommaa, mutta ärsyttää itseä... Ja tää ei ole mikään provo.
Mulla on sama ongelma esim. Kemoran takalenkin hitaissa mutkissa, erityisesti siinä vasemmalle kääntyvässä... Mutterilinjalle menee vaikka mitä yrittäisi...
withstupid.gif
? Nopeat menee huomattavasti tasaisemmin...Vinkkejä mielenkiinnolla odottaen, jos menisi ens kesänä sitten jo paremmin.
 
Radalla saa ihan parasta oppia mutka-ajoon. Siellä voi rauhassa ajaa saman mutkan moneen kertaan, ja ajamiseen löytyy rentous, kun ei tarvitse jännittää hiekkaa tai vastaantulijoita (mitä nyt Motoparkissa palavia Blackbirdejä  
wink.gif
). Suosittelen lämpimästi rataharjoittelua. Esim mp-tuen hitaassa ryhmässä saa todella hyvää opetusta valvotuissa oloissa, ajotaito paranee huikeasti jo ensimmäisen päivän aikana.
Näin juuri. Itse pari kertaa vasta radalla käyneenä voin sanoa että nuo kerrat kyllä opetti todella paljon mutka-ajosta ja vastaohjauksesta. Alkuun ei tietenkään uskaltanut kanttailla kovinkaan kallelleen ja nopeudet oli tosi alhaisia. Jotenkin ei vaan pystynyt luottamaan renkaiden pito-ominaisuuksiin ja siihen että pyörä tosiaan taittuu mutkaan kunhan sitä vaan "käskee" menemään sinne. Loppuillasta jo huomasi että kyllä se nakki tarraa aika kovasti asfalttiin kiinni ja mutkanopeudetkin nousivat sitä mukaa. Pari kertaa meinasi tulla hartialukko kun päähän tuli aatos että "ei jumankauta nyt tultiin ihan liian kovaa tähän mutkaan" ja ensireaktiona tottakai yrittää saada vauhdin mahdollisimman tehokkaasti pois. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin huomaamaan että tämmöisen tilanteen/tunteen tullessa onkin parempi vaihtoehto vaan kammeta fillaria entistä enemmän kallelleen ja olla koskematta jarruihin ollenkaan. Mutkassa jarruttamisen huomaa helposti kun pyörä pyrkii nousemaan pystympään ja tällöin taatusti mennään ulkokurvista pihalle! Eli radalle vaan ajoharjoittelemaan!

Ps. Puhut vissiin tästä bläkkäristä. Itsekin satuin olemaan tuolloin paikalla
wink.gif
Siellähän se pötkötteli takasuoran jälkeisen mutkan ulkokaarteessa lepikossa... Onneksi kuski(t) säily ehjänä!
 
Kyllä sitä kanttaamisen pelkoa kannattaa yrittää voittaa. Se kanttaaminen vasta tekee moottoripyöräilystä moottoripyöräilyä.
bowdown.gif
 
Saman hallinta/katse/kokonaistilanne hahmotus ongelman huomaa muuten peleissä, kuten jalkapallo/sähly. Jos pallon hallinnan kanssa on vaikeuksia, niin katse on siinä pallossa ja sitä ei pysty nostamaan tarkastallakseen kokonaistilannetta. seuratkaapa jalkapallon pelaajia, vasta hyvät pystyvät nostamaan katseensa ylös palloa kuljettaessaan ja pystyvät hahmottamaan kokonaistilanteen ja toimimaan sen mukaan.

Uudella kuskilla pyörä vie samalla lailla kokonaiskuvan, kuski tajuaa vain vilkkukatkaisijan, mittarin ja etupyöränsä. Jos jotain tulee eteen niin hän jarruttaa, mutta vasta pitkä harjoitus tuo kyvyn nostaa katseen ylös mittareista ja nappuloista ja hahmottaa kokonaiskuva.
Aika loistava vertauskuva.. 18 vuotta jalkapalloa pelanneena ja vasta korttia hankkivana motoristina voin allekirjoittaa tuon täysin.. Ehkä 18 vuoden kuluttua osaa kuljettaa tuota pyörääkin luontevasti..
sport05.gif
 
Mulla on kokemusta about 7:n erilaisen VFR:n kuskaamisesta ja ne pirulaiset kantyy aina oikeelle. Aina. 5th gen ja 6th gen ihan yhtalaisesti. Oisko ykspuolisella swingilla jotain tekemista asian kanssa...
Jaah, siitäköhän se johtuu että kun omassa 92:ssa irrottaa käden stongasta niin heti yritetään oikealle kammeta...
 
Back
Ylös