mitä tulee siihen "pientareelta kaarteeseen ajon alotteluun", niin tämä ajatusmalli nousee niistä ajokoulujutuista: siellähän kerrottiin, että oikealle käännyttäessä aja mahdollisimman lähelle keskiviivaa, jolloin pelivaraa jää, vaikka kaarre jyrkkenisikin oletettua enemmän. Sama päinvastoin, eli lähde ulkokaarteeseen mahodllisimman läheltä piennarta, jolloin pelivaraa jää mutkan mahdollisesti jyrketessä.
Oonkohan siis tulkinnu tuota jutskaa turhan kirjaimellisesti?
Olet.
Tuo mitä SMOK opettaa kaarreajosta "ulkoa sisälle ja ulos" on mielestäni vähän yliampuvaa. Eipä ole kauaakaan, kun sain SMOK-kouluttajalta palautetta siitä että en aja rampissa tarpeeksi ulkona. Kouluttajan mukaan se lisää turvallisuutta, kun kaarteeseen näkee pidemmälle ja ylläreihin voi varautua paremmin. No OK, näinhan asia periaatteessa on, mutta kyseisessä tilanteessa nopeus oli alle 40 km tunnissa. Jos mutkan takana olisi ollut vaikka rekka poikittain, niin olisin mainiosti ehtinyt vaikka keittää kahvit, vetää mopon pystyyn ja pysähtyä. Ajoin kaistan keskellä, koska siinä oli puhtain ajolinja. Tätä ei kouluttaja halunnut nähdä, piti vain koulutusperiaatteesta kiinni.
Tuommoinen "ulkoa sisään ja ulos" ajolinja kuuluu mielestäni radalle. Siellä voi olla kohtuullisen varma siitä, että "tien" laitamilla ei ole hiekkaa tms. Sen sijaan maanteillä en hakisi linjaa sen ulompaa kuin ulkomutkan puoleisesta (autojen) ajourasta. Se on yleensä puhdas hiekasta, vaikka sitä muuten tiellä olisikin.
Paras neuvo mitä olen mutkapätkäkurvailujen suhteen saanut on se, että
mutkaan käännetään sisään vasta kun ulostulon näkee. Siihen asti ajetaan kohtuullisen keskellä kaistaa ja sellaista nopeutta, että käännöstä voi tarvittaessa jyrkentää. "Sellainen nopeus" on suhteellinen käsite, se pitää suhteuttaa omiin taitoihin. Parempi liian hiljaa kuin kovaa.
Radalla saa ihan parasta oppia mutka-ajoon. Siellä voi rauhassa ajaa saman mutkan moneen kertaan, ja ajamiseen löytyy rentous, kun ei tarvitse jännittää hiekkaa tai vastaantulijoita (mitä nyt Motoparkissa palavia Blackbirdejä
). Suosittelen lämpimästi rataharjoittelua. Esim mp-tuen hitaassa ryhmässä saa todella hyvää opetusta valvotuissa oloissa, ajotaito paranee huikeasti jo ensimmäisen päivän aikana.
Niin, ja tämä ei ole mikään kannanotto SMOKia vastaan. He tekevät todella arvokasta työtä ja ovat päteviä siinä.