• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaarreajo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veitikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Määkin joskus tässä mietin et kuinkahan paljon tulee kanttailtua eli siis missä tulee raja vastaan et kaadutaan yms. Tein etu ja takarenkaaseen liidulla poikittaiset viivat ja ajoin mutkia, sit oli helppo todeta et ahaa olin noin kallellaan ja et vielä on renkaassa varaa nuin paljon yms. hö! ymmärtääköhän tosta mitään...

Paras neuvo mitä olen mutkapätkäkurvailujen suhteen saanut on se, että mutkaan käännetään sisään vasta kun ulostulon näkee. Siihen asti ajetaan kohtuullisen keskellä kaistaa ja sellaista nopeutta, että käännöstä voi tarvittaessa jyrkentää. "Sellainen nopeus" on suhteellinen käsite, se pitää suhteuttaa omiin taitoihin. Parempi liian hiljaa kuin kovaa.

Tuo "sisään vasta kun näet ulos" on muuten oikeasti hyvä pointti! Jos vetää ajolinjan liian sisältä ja mutka tiukkeneekin lopussa (tai tiellä on este, hiekkaa tms.) niin ajautuu helposti ulos kaistalta koska sisällä ei olekaan tilaa jyrkentää käännöstä (tai kantti ei vain kestä tehdä sitä).

Itse olen huomannut tuon mutkapätkällä jossa on juuri tuollainen "yllättäen kiristyvä mutka". Pari ensimmäistä kertaa ko. pätkällä ajauduin aina keskiviivan yli kun sisällä ei ollutkaan tilaa kiristää (olin siis juuri sillä hetkellä, kun piti jyrkentää, liian lähellä pientaretta). Sitten muistelin vanhoja mutka-ajo-oppeja (muinainen mp1-lehti tms.) ja niissähän käskettiin ajamaan vieras mutka keskellä kaistaa, eikä ulkoa-sisään-ulos, koska tällöin ajolinjaa on helpompi muuttaa kesken mutkan. Kas kummaa, enää tuo mutka ei tunnu yhtään äkkijyrkälle.

Tuolla tavalla ei voita mitään muuta kuin pienen pelivaran sen takia, että mutkassa olisikin este, mutka jyrkkenee tms. Linjan voi valita ulostulossa vapaammin, eikä tarvitse vetää välttämättä mutkasta ulostuloa ulkona, vaan voi tarvittaessa ajaa sisältä tai ulkoa.

tuolla tulikin jo selväksi tuo vastaohjaus mutta vielä kun ottaa
"perseen"mukaan tuohon kurvin ottoon niin alkaapahan onnistumaan
eli hivuta takapuolta mutkan puolelle ja vaikka vähän polvea tankista ulos niin eiköhän se rupea onnistumaan,muuten nuo
"rataketut"ovat neuvoneet että jos et ole edes käynyt sisäkaarteen puolella on mutkan otto mennyt piloille,ja näinhän se kyllä on.

hyvä harjoitus paikka on sellainen jossa on monta mutkaa molempiin suuntiin ei mitään jyrkkiä vaan loivia siinnä näkee monenlaista
"ajotapaa" mutta kokeilkaas ajaa tuollainen mutkasarja keskiviivalla
ja hups eipä tarvinnut pahemmin rengasta kuluttaa.itse ajoin
monta vuotta isolla ja PAINAVALLA customilla nyt on käytössä
isohko "retro" pyörä ja tuon ajamisen sai kyllä opetella aivan alusta.

nyt tuntuu kuin ajaisi skootterilla ja tuon mutka harjoittelun olen (ehkä) oppinut jotenkuten kun takana on 4500km,mutta aina
oppii jotain uutta kun vaan muistaa pitää harjoitellessa vauhdin aisoissa,ja sitten kun "luulee" osaavansa voi vauhtia vähän nostaa ja pian se onkin jo "takaraivossa" ja taas opettelemaan jotain uutta.

Back