Kaasarin säädöt pielessä ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Suutinsarjan vaihtamisen jälkeen on tullut tässä pieniä ongelmia kaasarin säätöjen kanssa
ja täältä toivottavasti löytyis apuja ja nopeesti tai siis ainakin ennen kesää?

Kerrompa koko stoorin niin perusteellisesti kun osaan, jotta saisitte parhaan käsityksen
asiasta ja toivottavasti voisitte auttaa ja saatais 'porukalla' pyörä kuntoon ennen kesää
062802moto_prv.gif


Elikkä tässä koko tarina.

Pyörä on Kawasaki Zx-9R -96 ja siihen oli asennettu BMS Future slip-on vaimennin aikaisemmin
ja nyt ajattelin siihen laittaa Dynojetin suutin satsin ja samalla vaihtaa kannentiivisteen kun oli epäilystä pienestä vuodosta.

Pyörä toimi mielestäni ihan hyvin viime kesänä, mutta tosiaan lämpöjen kanssa oli ongelmia ja
se oikeastaan oli pääsyy suuttimien vaihtoon, toinen syy on, että saisi pyörän vielä hieman paremmin
toimimaan vaimentajan kanssa jne jne.

No nyt on suutinsarja paikallaan ja pyörä lähtee käyntiin, mutta käynnin kanssa ilmenee seuraavia ongelmia.

Kone kerää kierroksia mielestäni hitaammin/huonommin nyt uusilla suuttimilla verrattuna vakio suuttimiin
ja kaasua kunnolla annettaessa rupeaa putkesta iskemään liekkiä ja tuntuu aivan kuin kierrostenrajoitin tulisi vastaan.
Tämä tapahtuu noin 10000-10500 rpm:n kohdalla enkä nyt muista miten asia oli vakiosuuttimilla kun en paikallaan
koskaan kierrättänyt konetta tuonne asti.

Kone myös palautuu kierroksilta hitaasti verrattuna viime kesään (vakiosuuttimet), mutta ainakin muutaman kerran
kylmä kone palautui kierroksilta niinkuin sen mielestäni pitää, mutta lämpinänä aikakin jää 'huutamaan' hetkeksi.
Olen koittanut paikallistaa ilmavuotoa, mutta en ole löytänyt mitään eikä kaasareiden liikuttelu tai painelu
vaikuta asiaan mielestäni mitenkään asiaan.
Kaikki liittimet ja letkut on tietenkin irroitettu ja saattaa olla jokin letku tietenkin väärin,
joten pitää varmaan etsiä vielä ilmavuotoakin.

Asensin kuitenkin ensin kaasareihin dynojetin paketissa olleet 155 suuttimet ja koitin nyt 150:siä, mutta mielestäni tällä
ei ollut minkäänlaista vaikutusta tai ainakaan niin suurta, että sen heti huomaisi.
Paketista löytyy vielä 160:set suuttimet myös.

Kaasareista on tukittu lisäilmareiät niillä pienillä tapeilla, jotka paketissa mukana tuli ja neulat
on nyt säädetty 4 pykälään ohjeen mukaan.

Kannen irroituksen jälkeen ei venttiilejä vielä ole säädetty, mutta voiko sillä olla näin suurta merkitystä asiaan?


Nyt kun saisin vähän neuvoa siihen miten kannattaisi säätämistä jatkaa niin olisin todella iloinen
062802jumpie_prv.gif


Tarkoitus olisi ainakin nyt tässä vaiheessa saada pyörä toimimaan suht hyvin ja hienosäätöä voi ajatella sitten myöhemmin
tehtäväksi kunnon pajalla ja kunnon laitteilla.

Jos jäi jotain olennaista kertomatta niin kysykää ja pyrin vastaamaan parhaani mukaan.


Niin ja olen sitten ihan uusi jäsen näillä sivuilla....
 
vastataan parhaan kyvyn mukaan yleisohjeilla koska kwaakku ei ole niin tuttu pyörä.
- jos jää huutamaan/palauttaa hitaasti kierroksia niin ylensä kysessä on laihalla käynti. eli se 160main voisi olla apu
- sanoit että vaihdat kannentiivisteen. vaihdoitko sen?
jos vaihdoit niin varmistu vielä että jakopään ajoitukset ovat oikein. voisi aiheuttaa kuvatun kaltaisia oireita, varsinkin sitä että kierrokset jää ylös. zx9rrissä on ollut kannen halkeamistaipumuksia, joten jos vettä alkaa mennä uudestaan, tai lämmöt heittää / keittelee tai kerää paisariin painetta niin kansi pois ja ultraan.
- tarkista vielä että filtteri elementti on varmasti oikein putsarissa sisällä ja että kaikki putsarin kumikurkut ovat kiinni eivätkä vuoda.
- sanoit että tukit lisäilmat? miksi? voisit ottaa kyllä ne lisäilman tukkijat pois ja koittaa ihan sillä. lisäilmat tukitaan ylensä vain kun käytetään irtoputsareita ( jotka eivät toimi sitten ollenkaan alipainekaasareissa). kaikissa normaalijutuissa niiden lisäilmojen pitäisi olla yhä auki. dynojetin pääsuutin ja neulat ovat ylensä se joka tehdään. lue vielä suutinsarjan asennusohjeet ajatuksella läpi, sillä on sarjoja joissa on sekä stage 1, että stage 3 tarvittavat osaset mukana. stage 3 ylensä silloin kun käytetään niitä irtoputsareita, ja lisäilmat on pakko tukkia.

... näin jälkikäteen mietittynä.... ota ne plugit pois ihan ensin ja koita toimiiko. voisin melkein veikata että toimii. älä turhaan edes roplaa suuttimia vaan koita niillä 150sillä.
 
Et kai liian kylmässä tallissa ole testaillut? Kuulostaa että ihan liian laihalla käy...
 
Kannentiiviste on vaihdettu juuri ja tänään kaupassa just tajusin itsekkin sen, että nokka-akselien ajoitus voisi olla pielessä hampaan verran.

Tarkastin kyllä ajoituksen parikin kertaa ennen kuin täräytin pyörän käyntiin, mutta voihan olla, että siinä on käynyt fiba ja nokat on pielessä.

Huomenna käyn kuitenkin tarkastamassa sen ajoituksen uudestaan ja jos siitä ei löydy mitään niin otan ne plugit sieltä kaasareista pois ja testaan uudestaan.

Ohjeessa kuitenkin oli kerrottu, että plugit pitäisi asentaa, joten tein niin.
Irroitus ei ole kovinkaan hankala homma kun ne on siinä hollilla ja pihdeillä varmaankin lähtee nätisti pois.

Laitan asiasta lisää infoa tähän keskusteluun heti kun tiedän jotain ennemmän.
 
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....%E4b%E4

Kuulosti talvella tosi huonolta. Parani kun pääsi ajamaan ja tankkaamaan uudet bensat.. Nykynen vfr:kin kuulostaa nyt vähän samalta kun olen talvella käyttänyt sitä vaikka sille ei ole tehty mitään.. Voi olla että kun pääsee antamaan kunnolla happea jonkun aikaa sitten sen saa vasta säätöihin.. Ilmeisesti talven aikana kuitenkin paikat vähän tukkeutuu yms..  
Minun perstuntumalta Dynojetin ohjeilla menee rikkaalle, mutta jos kierrokset ei laske vaikuttaa laihalla olevan..
 
No niin nyt on nokkien ajoitus tarkastettu ja kyllä se minun mielestä oikein on.

Alamerkin kun laittaa korjausoppaan ohjeen mukaan kohdalleen [T]
ja sen jälkeen tarkastaa molemmista nokista merkit niin pakopuoli on tismalleen
kohdistusmerkin kohdalla ja imupuoli noin 2mm alhaalla kohdistusmerkistä.
Eli johtuuko toi nyt pienestä venymästä?
Pitää muuten mitata vielä venymä ja verrata valmistajan suositukseen.

Kuitenkin kun laskee merkkien väliin jäävät ketjun niitit niin
niitä on juuri se 32 kpl kuten korjausopas kertoo.

Kaasarit on taas pöydällä ja huomenna puhdistelen niitä vielä paineilmalla
ja sitten koitan jälleen, mutta nyt ilman lisäilmaplugeja ja 160 suuttimilla.

Katellaan ja ilmoitellaan jos tästä vielä pyörä tulis ennen kesää
sport05.gif
 
Tsekkaa nyt vielä, jos et jo kattonu ne venan välykset, saattaapi tehdä vastaavia oireita jos kantaa.
 
No niin nyt on nokkien ajoitus tarkastettu ja kyllä se minun mielestä oikein on.

Alamerkin kun laittaa korjausoppaan ohjeen mukaan kohdalleen [T]
ja sen jälkeen tarkastaa molemmista nokista merkit niin pakopuoli on tismalleen
kohdistusmerkin kohdalla ja imupuoli noin 2mm alhaalla kohdistusmerkistä.
Eli johtuuko toi nyt pienestä venymästä?
Pitää muuten mitata vielä venymä ja verrata valmistajan suositukseen.

Kuitenkin kun laskee merkkien väliin jäävät ketjun niitit niin
niitä on juuri se 32 kpl kuten korjausopas kertoo.

Kaasarit on taas pöydällä ja huomenna puhdistelen niitä vielä paineilmalla
ja sitten koitan jälleen, mutta nyt ilman lisäilmaplugeja ja 160 suuttimilla.

Katellaan ja ilmoitellaan jos tästä vielä pyörä tulis ennen kesää
sport05.gif
onko se huoltokirjassa merkittynä " at [T]" vai " The line after [T]" ?

tuo 2 mm voi olla paristakin jutusta kiinni. joko nokkapyörien alkup. heittovirhettä tai venynyt ketju tai yhdistelmä vähän molempia. mittaa ketju ihan oman itsesi vuoksi mut muuten ei hätää.

puhdistus, plugien poisto ja suuttimet tuottaa varmaan parhaan tuloksen.

ilmoittele kun kasaat taas.
 
Merkki on se [T] ja nokkien ajoituksen pitäisi tosiaan olla ihan ok.

Nyt tarkastelin venttiilivälyksiä ja tiukkoja olivat...liian tiukkoja.
Epäilys heräsi, että venttiilit kantaa ja nyt onkin sitten säätö edessä.
Eipä käynyt tyhmällä aiemmin mielessä tämäkään välystentarkastus

En tiedä teinkö tyhmästi, mutta otin kuitenkin kaikki säätöpalat pois kerralle ja koitin löytää niistä lukemat.
Muutamasta löysinkin, mutta ainakin 10 on ilman merkintää eli oisko se kulunut pois.

Nyt aamutuimaan töissä kävin mikrometrillä mittaamassa ja palat ovat välillä 285 - 265 ja seuraavaksi
alan etsimään paloille uudet paikat.
Oikeesti kauhee homma, mut onneksi mulla on lehmän hermot.

Sellasen vielä voisin kysyä, että onko mahdollista 'hioa' näitä paloja jommalta kummalta puolelta vai
rikkoontuuko siinä pinnoite ja se alkaa kulumaan kovasti?

Työpaikan kautta vois löytyä paikka, jossa palat voitais 'hioa' haluttuun mittaan tai jos se ei onnistu niin
uusien osto tulee eteen ellei jollakin sattuis täällä olemaan sopivia myynnissä?

Ilmoittelen taas kunhan olen viisaampi.
 
Itse säädin venttiilit n. vuosi sitten vanhemman mallin ysistä. Nokkia ei tarvitse irroittaa, joten homma ei ole pahimmasta päästä. Tein niin päin että mittasin tarkasti välykset, paperille ylös ja niistä venttiileistä palat pois jotka vaatii säätöä. Tämän jälkeen palan paksuuden mittaus ja uusia hankkimaan jos ei vanhoilla pystynyt sinksaamaan. Sumekolla pyytävät uusista paloista muistaakseni 15e kipale. Tuosta hiomisesta ollaan montaa mieltä ja jäljistä päätellen oli muutama hiottu pala oman ysini koneessakin. Laitoin kuitenkin uusia paloja tilalle. Kevyesti magneettisella meisselillä sain palat pienen pyörittelyn jälkeen tiputettua koloihinsa.

Kynämagneetti on ehdoton tuossa hommassa. Varsinkin ykkössylinterin reunimmaiset imu- ja pakoventtiili on mielenkiintoista säätää, koska tilaa on todella vähän. Magneetilla voi sitten onkia tippuneita paloja kannen pohjalta  
biggrin.gif
 
auh... nyt kysytään lehmän hermoja
sad_orig.gif


ne pitäisi merkitä ylös yksi kerrallaan pois otettaessa. joissain paloissa on merkit aika kuluneita, mut hyvä että oli mikrometri lähellä.
aika isoja paloja sulla, joten kannessa on hyvin varaa.
en suosittele hiomaan paloja. olen nähnyt joskus katkenneen palan ja jälki oli aika rumaa.
soitat sen sijaan johonkin hyvään korjaamoon kun olet saanut mitattua palat, ja toivotun välyksen, ja ehdotat vaihtokauppoja. ylensä vaihtelevat n 6€ kappale paloja toisen numeroisiin. ihan uusia on turha ostaa.
 
Tiesin kyllä jo alussa, että helppoa ei tule olemaan kun kaikki nappaan kerralle veke, mut ei se mitään.
Tuleepanhan rutiinia ja kone tutuksi ja seuraavalla kerralla osaan ehkä hoitaa asian vähän sivistyneemmin.

Tää onkin ensimmäinen kerta kun kawan konetta rassaan, joten sekin vähän hidastaa, mut kun on aikaa niin on aikaa
biggrin.gif


Kaikki palat on mitattu ja eri pusseihin laitettu, ettei menis sekaisin ja tänään alan asenteleen takaisin koneeseen niitä.

Pitää katsoa jos osaisin vaikka liittää tänne kuvan moposta sitten kunhan se on siinä kunnossa, että sitä kehtaa näyttää.
 
No niin venat on nyt säädetty ja apuna käytin tältä palstalta löytämääni excel taulukkoa, johon sai heitellä arvoja.
Välykset oli tosiaan liian tiukkoja kun siellä oli 0,10 ja 0,15mm

Käytin taulukko niin, että muistaakseni mitta sarakkeeseen laitoin
välyksen ja säätöpalan koon ja ihanne välyksenä käytin yläarvoa ja exceli näytti sitten mulle suoraan optimi säätöpalan koon.

En vaan löytänyt excelistä toimintaa millä oisin saanut pyöristettyä lukuja kun nyt tuli arvoiksi 277 jne.
Mulla kyllä onkin käytössä Linux ja siinä oleva open office ja en oo vielä niin sujut sen systeemin kanssa, mut kiva kun on ilmainen ja toimii
smile_org.gif


Suuttimina mopossa on nyt ne 160 ja neuloja nostin yhdellä alkuarvosta ja nyt se ainakin toimii.
Käy lämpinänä tyhjäkäyntiä siinä 1000rpm paikkeilla ja ottaa jengaa ihan näpäkästi.

Palautuukin kierroksilta nyt hienosti ja kiertää punaselle asti.
Kaasusta kun löysää niin putkessa vähän paukkuu ja luin täältä, että se ois oire liian laihasta seoksesta alhaalla.
Nyt taitaa ruuvit olla sen pari kiekkaa auki ja ajattelinkin, että antaa nyt olla ja säädetään sitten myöhemmin.

Lopullinen säätö ja penkitys varmaan pitää tehdä tuossa kesän aikana tai mielellään tietenkin alkukesästä.

Nyt pitäs vielä saada siiten ohjausiskari ja pikkusälää, ettei hommat loppus kesken.
 
Tuli mieleen tämmönen.. ite ei oo tommosesta pelistä tarvinnu venttiilejä säätä mistään noilla paloilla säädettäs mut eräs tuttuva sanoi että oli laittanu pyöräänsä auton niitä säätöpaloja.. tullut huomattavasti halvemmaksi kun oli menny korjaamolle malli matkassa.
 
Tuli mieleen tämmönen.. ite ei oo tommosesta pelistä tarvinnu venttiilejä säätä mistään noilla paloilla säädettäs mut eräs tuttuva sanoi että oli laittanu pyöräänsä auton niitä säätöpaloja.. tullut huomattavasti halvemmaksi kun oli menny korjaamolle malli matkassa.
Kawan palan halkaisija on 9,48mm, niita loytyy juu muualtakiin kun mopoliikkeista. Hondastakin ja mahd muistakin loytyy samankokoisia paloja. Isse kaytin tuttua korjaamoa joka vaihtoi palat paittain, normihinta kuuluu liikkuvan 3-6 EUR/vaihtsaripala.

Yllatys oli suuri kun taallakin sai ihan lahikorjaamolta Rexiin vaihtsarit $4/pala.

Tarvikepaloissa on usein reuna pirun terava, eli ei mene koloonsa niin helposti kun pyoreampireunainen vakipala. tuo kannattaa huomioida ettei pala jaa reunoistan kantamaan.
 
Laitetaampas taas vähän infoa projektin etenemisestä.

Elikkä nyt alkaa tuntumaan, että säädöt ovat menossa oikeaan suuntaan.
Eilen kun taas testasin niin sain pyörän käymään kivasti tyhjäyntiä ja kierroksiakin ottaa nyt suht. nätisti.
Putkessa paukuttelu hieman lieveni, mutta en korvakuulolta pysty säätämään tämän enempää eli loppu menee
varmaan sitten korjaamohommiksi.

Seoksen säätö ja synkkaus jää myöhemmälle kun ei ole tarvittavia laitteita enkä ainakaan
vielä ole ostamista harkinnut ja luulenkin, että sen jälkeen alkaa pyörä kunnolla rokkaamaan
smile_org.gif


Nyt kun vielä tulostelen uuden Louis 2006 katalogin (800 sivua) ja tilaan vähän tavaraa niin alkaa
olla kaikki kunnossa uutta ajokautta varten.

Niin vielä jos palaan tuohon synkronointiin niin mitäs se maksaa liikkeessä noin suunnilleen...
kannattaisko se hommata itselle vermeet ja tehdä tallissa vai vienkö suosiolla korjaamolle?
 
Suutinsarjan vaihtamisen jälkeen on tullut tässä pieniä ongelmia kaasarin säätöjen kanssa
ja täältä toivottavasti löytyis apuja ja nopeesti tai siis ainakin ennen kesää?
Suutinsarjan vaihtamisen jälkeen on tullut tässä pieniä ongelmia kaasarin säätöjen kanssa
ja täältä toivottavasti löytyis apuja ja nopeesti tai siis ainakin ennen kesää?

Muutama perusasia. Kun moottoria lähdetään säätämään, pitää muistaa että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos vaihdetaan vailla ilmanpuhdistaja => virtaus kaasuttimessa muuttuu => palamistapahtuma muuttuu. Jos vaihdetaan pakoputkisto, vaikkapa avarampaan, se vaikuttaa viemällä palamistapahtumaa laihemalle jne. Perussääntö on että muutat vain yhtä asiaa kerrallaan, silloin jonkunlainen kontrolli pysyy. Jos muutat kaasuttimen säätöjä, älä muuuta muita säätöjä.

Kaasuttimien synkronointi kotioloissa vaatii vähän kokemusta, mutta "alueelle" päästään ihan kotitallissakin. Loppuviilaus alipainemittareilla.

Jos kaasuttimen säädöt tuntuu olevan jotenkin metässä, niin palaa alkuperäisiin säätöihin, eivät voi olla kaukana oikeasta. Paljon käytetyissä ja varsinkin suuremmissa moottoreissa luistit kuluvat yllävän nopeasti. Jos tyhjäkäynti vaeltelee tai palautuu huonosti kierroksilta, kannattaa vilkaista luistit. Ei saisi olla kulumiskoloja.

Kaasuttimen toiminta voidaan jakaa karkeasti kolmeen vaiheseen, tyhjäkäynti, keskialue ja huippualue. Jokainen alue vastaa karkeasti 1/3.

Tyhjäkäyntipiirin vaikutus loppuu 1/3 alusta, siihen alueeseen vaikuttaa tyhjäkäynti asetukset.

Sitten tulee välialue 1/3, siihen vaikuttaa luistikaasuttimessa neula, neulaputki ja luistin leikkaus. Nämä kaksi aluetta ovat tärkeimmät alueet, koska näillä alueilla pyörää pääsääntöisesi käytetään.

Lopuksi huippualue 1/3, täällä ainostaan vaikuttaa pääsuutin. Monesti pääsuuttimen merkitys jää epäselväksi. Pääsuuttimeen kajoaminen on niitä viimeisiä toimia mitä kaasuttimen säätämiseen tulee. Voit kahta ensimmäistä aluetta säädellä, vaikka ei olisi koko pääsuutinta.

Edellinen 1/3 jako toimii siis liukuen, muutos ei tapahdu jyrkästi.

Kaasuttimen säätäminen onnistuu ihan hyvin kotioloissa, kunhan on vähän perstuntumaa.

P.s suutinsarjat lupaavat yhdeksän hyvää ja kymmennen kaunista, totuus on valitettavasti toisenlainen. Usein pääsee parhaimpaan tulokseen orggis palikoilla.
 
Kiitti hyvistä neuvoista...
Toi 1/3 suhde olikin jo tiedossa noin perusperiaatteiltaan ja tässä kun olen kotikonstein koittanut pyörää perussäätöihin saada niin yksi kerrallaan olenkin asiaa pyrkinyt hoitamaan.

Välillä vähän tullut takapakkia, mut nyt on suunta ainakin oikea
smile_org.gif


Nyt tuntuu, että perussäätö on aika kohdallaan, mutta hienosäätö on hakusessa ja laitteiston puutteen vuoksi ei oikein voi sitä itse tehdä.
Ei ongelmaa kuitenkaan kun tässä on vielä muita lähinnä kosmeettisia juttuja työalla ja tallikin on liian kylmä työntekoon tällä hetkellä.

Lähden kuitenkin siitä oletuksesta liikkeelle, että kaasarit ovat kunnossa kun ne viime syksynä vielä toimivat mielestäni hyvin.

Pyörässä oli vaihdettuna pakoputki, mutta suodatin ja kaasarit olivat sillä hetkellä vakiot.
Pyörä kuitenkin tuntui toimivan ihan ok, mutta olen lukenut juuri sen, että seos laihtuu ja lämmöt usein nousee ja minullakin näin kävi ja toisaalta olen lukenut, että suuttimien vaihdolla ja säätämisellä pyörään saataisiin toimimaan ihan uudella tavalla.
Toisaalta minulla ei ollut vertailupyörää niin huono se on nyt mennä sanomaan mitään kun entinen mopo oli 600cm3 niin onhan se ysisatku vähän pirteempi.

Kaasareiden synkkauksen en usko olevan mahdoton tehtävä, mutta laitteiston hankinnan tarpeellisuutta vaan mietin.
Täällä olen nähnyt olevat muutamanlaista esillä keskusteluissa ja
olen kääntymässä sen ORG:laisille 79€ maksavaan (Carbtune II ) laitteeseen enkä rupea itse sitä 'toista mallia' tekemään, mut onkos täällä kenelläkään kokemuksia siitä Carbtune II:sta?
 
Back
Ylös