• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaasarin säädöt pielessä ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muutama perusasia. Kun moottoria lähdetään säätämään, pitää muistaa että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos vaihdetaan vailla ilmanpuhdistaja => virtaus kaasuttimessa muuttuu => palamistapahtuma muuttuu.
Laitampa oman kysymyksen tänne kun kerta vierestä menee.

Eli omaan pyörään vaihdoin just ilmanputsarin ja säädöt meni ihan poskelleen. Orkkiksen laitoin enkä mitään vapaavirtausfilsua. Nyt tyhjäkäynnillä revittää ~3000rpm tienoilla, putkessa paukkuu ja kierrokset jää 'päälle'
crazy.gif
Mihin suuntaan tuon seosruuvin kanssa pitää ruveta pelaamaan?
 
Muutama perusasia. Kun moottoria lähdetään säätämään, pitää muistaa että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos vaihdetaan vailla ilmanpuhdistaja => virtaus kaasuttimessa muuttuu => palamistapahtuma muuttuu.
Laitampa oman kysymyksen tänne kun kerta vierestä menee.

Eli omaan pyörään vaihdoin just ilmanputsarin ja säädöt meni ihan poskelleen. Orkkiksen laitoin enkä mitään vapaavirtausfilsua. Nyt
Niin, jos paukkuu niin yleensä ongelmia liian vähän bensan kanssa, eli siis laihalla.

Tyhjäkäynnin seosruuvin kanssa semmoinen filosofia että jos se on luistin ilmanputsarin puolella, niin säätää ilmaa ja kun ruuvi on luistin toisella puolella, säätää bensaa. Eli suomeksi jos epäilet että on laihalla => pitää saada lientä lisää => jos seosruuvi ilmanputsarin puolella käännä kiinnipäin ja jos on moottorin puolella avaa. Niin yksinkertaista.
 
Muutama perusasia. Kun moottoria lähdetään säätämään, pitää muistaa että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos vaihdetaan vailla ilmanpuhdistaja => virtaus kaasuttimessa muuttuu => palamistapahtuma muuttuu.
Laitampa oman kysymyksen tänne kun kerta vierestä menee.

Eli omaan pyörään vaihdoin just ilmanputsarin ja säädöt meni ihan poskelleen. Orkkiksen laitoin enkä mitään vapaavirtausfilsua. Nyt tyhjäkäynnillä revittää ~3000rpm tienoilla, putkessa paukkuu ja kierrokset jää 'päälle'
crazy.gif
Mihin suuntaan tuon seosruuvin kanssa pitää ruveta pelaamaan?
Auki, eli vastapäivään rikkaammalle ja myötäpäivään laihemmalle. Lisää pitäis soppaa saada, mutta tarkasta ensin että ei ole ilmavuotoja. Ei pitäis meinaan vaikuttaa noin paljoa pelkkä ilmanputsarin vaihto. Kannattaa myös kokeilla säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, jos on vaikka tullut epähuomiossa sitäkin ronkittua. Mutta ilmavuotojen etsimisestä kannattais lähteä liikkeelle.
 
Muutama perusasia. Kun moottoria lähdetään säätämään, pitää muistaa että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos vaihdetaan vailla ilmanpuhdistaja => virtaus kaasuttimessa muuttuu => palamistapahtuma muuttuu.
Laitampa oman kysymyksen tänne kun kerta vierestä menee.
Ilmavaivat ovat yksi tekijä huonossa tyhjäkäynnissä. Käyt ostamassa kaupasta startti pilottia ja sitä ruiskuttelet ulkopuolelta imukurkkuihin. Jos käynti muuttuu vuotaa imukurkut ylimääräistä ilmaa väärästä paikasta, jos käynti ei muutu kaikki og, siltä osin.
 
Tuo starttipilotti homma oli muuten hyvä juttu.

Omani käy nyt lämpinämä ihan tasaista tyhjäkäyntiä, mutta sellainen juttu unohtui kertoa, että kun annan kunnolla kierroksia ja päästän kaasun niin tyhjäkäynti tippuu tonnin tuntumaan ja vähän allekkin ja siitä sitten muutaman sekunnin päästä nousee johonkin 1300-1400 rpm:n pintaan.

Tämän ongelman mielestäni sain aikaa kun räpläsin niitä seosruuveja, mutta en kokeillut säätää takaisin vaan nyt saavat hetken olla niinkuin ovat ja kunhan tästä kelit lämpenee niin palaan vielä noihin säätöihin uudestaan ja mietin sitä synkkauslaitteen hankintaa.

Osaako joku sanoa mistä toi tyhjäkäynnin heilautus johtuisi eli onko tuolla seosruuvin rukkaamisella vaikutus vai oisko siellä sittenkin ilmavaivoja?
 
Tuo starttipilotti homma oli muuten hyvä juttu.

Omani käy nyt lämpinämä ihan tasaista tyhjäkäyntiä, mutta sellainen juttu unohtui kertoa, että kun annan kunnolla kierroksia ja päästän kaasun niin tyhjäkäynti tippuu tonnin tuntumaan ja vähän allekkin ja siitä sitten muutaman sekunnin päästä nousee johonkin 1300-1400 rpm:n pintaan.



Osaako joku sanoa mistä toi tyhjäkäynnin heilautus johtuisi eli onko tuolla seosruuvin rukkaamisella vaikutus vai oisko siellä sittenkin ilmavaivoja?
Saattaapa hyvinnii olla. Niistä tyhjäkäyntiseos ruuveista yleensä pääsee alueelle, kun kaikkia aukoo samanverran, yleensä 2 kierrosta +/- 0.5 kierrosta. Jos nyt oikein tarkaksi mennään niin keskimmäisiä pitäisi aukoa vaikkapa 0.5 kierrosta enemmän, ettei mene laihalle ja siitä johtuen lämpene. Oletko vilkuillut luisteja, vika vähän viittaisi väljiin luisteihin. Tyhjäkäynti ei oikein asetu, kun luistien välistä menee ylimääräistä ilmaa => menee laihalle. Niin ja tee niitä empiirisiä kokeita kone lämpimänä. Muista että näiden koneiden perusasetuksia ei ole tehty kylmälle, siis pakkaselle. Se onkin sitten eri tarina.

p.s. eihän vain kaasuvaijeri liiku nahkeasti, varsinkin jos käyttelet ulkona. Kaasukahvaan reilu vapaaliike, on parempi ajella ja saattaapi tyhjäkäynti ongelmat haihtua.
 
Täytyypä ensiksi tarkistella löytyykö ilmavuotoja. Itsekin ihmettelin tuota ilmanputsarin vaihdon vaikutusta, suuri mahdollisuus että tekijässä vika.. taitaa olla että filsuun tuli liian vähän öljyä -> päästää liikaa ilmaa läpi?

On myös vähän niin ja näin tuon säätämiseen suhteen kun on kylmät ilmat ja kylmä talli. Taitaa jäädä säädöt keväälle
confused_orig.gif
 
Omani käy nyt lämpinämä ihan tasaista tyhjäkäyntiä, mutta sellainen juttu unohtui kertoa, että kun annan kunnolla kierroksia ja päästän kaasun niin tyhjäkäynti tippuu tonnin tuntumaan ja vähän allekkin ja siitä sitten muutaman sekunnin päästä nousee johonkin 1300-1400 rpm:n pintaan.

Tämän ongelman mielestäni sain aikaa kun räpläsin niitä seosruuveja, mutta en kokeillut säätää takaisin vaan nyt saavat hetken olla niinkuin ovat ja kunhan tästä kelit lämpenee niin palaan vielä noihin säätöihin uudestaan ja mietin sitä synkkauslaitteen hankintaa.

Osaako joku sanoa mistä toi tyhjäkäynnin heilautus johtuisi eli onko tuolla seosruuvin rukkaamisella vaikutus vai oisko siellä sittenkin ilmavaivoja?
Veikkaan että seosruuvit on liikaa auki, eli rikkaalla. Silloin tapahtuu juuri noin. Laita vaikka 1/4 pykälissä kiinni, ja jätä siihen kun oire poistuu. Pitää laskea suoraan oikeaan kierroslukuun.

Jos menee kuvailemallasi tavalla ensin hiukan alle tyhjäkäynnin -> rikkaalla. Jos tippuu liian hitaasti alas -> laihalla.

Factoryn säätöohjeet on kyllä hyvät. Tuokin juttu löytyy sieltä:
http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html

"If the throttle is lightly "blipped" at idle, and the rpm drops below the set idle speed, then rises up to the set idle speed, the low speed mixture screws are probably set too rich: try 1/2 turn in, to lean the idle mixture."
 
omassa ysissä on dynot ja pakoputki paukkuu mutta tulppien väri on pikimusta eli säätöpenkki on se lopullinen totuus ainakin itse aion viedä
 
Täytyypä ensiksi tarkistella löytyykö ilmavuotoja. Itsekin ihmettelin tuota ilmanputsarin vaihdon vaikutusta, suuri mahdollisuus että tekijässä vika.. taitaa olla että filsuun tuli liian vähän öljyä -> päästää liikaa ilmaa läpi?
Toi ei ole mahdollista. Eli älä ruiki sitä öljyä ainakaan lisää, tai kohta ei ilmaa pääse läpi ollenkaan. Eli kyllä se ilmavuoto jostain muualta löytyy, mikäli ilmavuoto nyt sattuu olemaan oireilun syynä.

Otitko muuten putsaria vaihtaessasi koko putsarikotelon irti, vai vaihdoitko suodattimen siitä putsarikotelon kyljestä?
 
Toi ei ole mahdollista. Eli älä ruiki sitä öljyä ainakaan lisää, tai kohta ei ilmaa pääse läpi ollenkaan. Eli kyllä se ilmavuoto jostain muualta löytyy, mikäli ilmavuoto nyt sattuu olemaan oireilun syynä.

Otitko muuten putsaria vaihtaessasi koko putsarikotelon irti, vai vaihdoitko suodattimen siitä putsarikotelon kyljestä?
Okei.
Kyljen kautta vaihdoin putsarin. Kotelo ei ole ollut runkoon ruuvattuna, joten voi olla että kotelo on nitkahtanut jostain raolleen kun on putsaria irrottanut. Pitää kattoo paikat läpi kun viikonloppuna pääsee tallille.
 
Mulla oli 1000 f cbr:ssä tota vikaa et kaasu jäi päälle kun laski kierroksilta tyhjäkäynnille. Se jäi n. 2500-3500 huutamaan ja kohta laski ja saatto sammua. Startti pilotti kikalla päädyin tulokseen et imukurkut vuotaa. Viime viikolla, kun sai vihdoin viimein kurkut, vaihdoin ne ja kas, ei enää jääny huutamaan. Vanhat kurkut oli aivan korput ja pieniä halkeemia täynnä. Kurkut makso cbr:ään 120e..... Vielä kevään mittaan kattoo säädöt muuten kohilleen niin alkaa olemaan ajoa vailla
sport05.gif
 
Uhrina mikunin kaasarit. Vaihdettu vapari suodattimet alkuperäisen tilalle. Kone käy aivan liian laihalla ja käy kuumana. Kaasareissa vakiona paikallaan 130 pääsuuttimet. Eli kuinka paljon arviolta kannattaisi suuttimien kokoa kasvattaa, että saisi toimintaan suodattimien kanssa? Näyttää löytyvän 2,5 välein kokoja. Onko 2,5 kasvatus suuri vai pieni?. Nopeasti katsottuna suuttimia löytyi kokoon 160 asti. Olis kiva saada hieman arviota, ettei tarvitsisi valtavaa kasaa tilata varastoon.

Pyörä on tosiaan Suzuki gr650 ja kaasareita on kaksi kappaletta.
 
Viimeksi muokattu:
^Jos pääasiassa ajelet ns. pintakaasulla, niin silloin tyhjäkäyntisuuttimet ovat ne, joita pitää isontaa.
 
Vanha nyrkkisääntö tosiaan on
0-1/3 kaasu menee tyhjäkäyntipiirillä
1/3-2/3 kaasu menee neuloilla
2/3-1 kaasu menee pääsuuttimilla
 
Kun siellä on vapari suodattimet niin koko alue on melko varmasti laihalla. Tyhjäkäyntisuuttimet sekä pääsuutin isommaksi. Itse ehkä vaihtaisin pääsuuttimen 150 ja kokeilisin miten vaikuttaa. Ihan mahdotonta arpoa tuntemattomaan pyörään suuttimia, olisi hyvä jos löytyisi joku joka on tehnyt saman muutoksen ja hakenut suuttimet ja muut asetukset kohdilleen.

Mitä haet sillä vapaavirtausuodattimella ? Lisää tehoa ? Ero on aika minimaalinen jollei säätöjä tehdä kunnolla, laajakaista lamnda luultavasti olisi hyvä olla ja kasa suuttimia, tehopenkki siihen vielä lisäksi.

Minua on aina hämmästyttänyt pakoputken ja/tai ilmansuodattimien vaihtajat, seokset on mitä sattuu ( paitsi jos on ruisku ja putkessa lambda, silloin voi olla jopa kohdillaan).

Kaasutinpyörässä ei ole mitään takaisinkytkentää palamistuloksesta polttoaineen syöttöön joten se on ihan jonkun jumalolennon hallussa mitä seokset on muutosten jälkeen.
 
Tyhjäkäyntisuutin on tosiaan laillisessa ajossa se suutin mikä määrää kulun ja käynnin. Muutamia kertoja on toi mun Suzuki kehittänyt kolmella pytyllä käynnin, silloin hyvin huomaa kaasua antaessa missä vaiheessa neule+neulaputki alkaa syöttää soppaa (pääsuuttimen kautta), silloin ollaan jo käytännössä laittomissa nopeuksissa tai vaihtoehtoisesti pienellä vaihteella huudattaa koneessa kierroksia ja sekään ei taajamassa oikein onnistu kun ajettavuus menee lievästi sanottuna kulmikkaaksi, ja maantiellä pienikin alamäki saa aikaan tarpeen tyhjäkäyntialueelle.
 
OT: Eipä ne taida useimmat ruiskutkaan lambdaa käyttää kuin osakaasulla ja -kierroksilla. Kiinteällä kartalla loput. Mutta normaaliajossahan ne tietysti ovat pelissä suurimman osan ajasta.

Noita vapaavirtaussuodattimia en kyllä omiin vehkeisiini laita, sen verran joudun pölyisissä olosuhteissa ajelemaan. Tietysti ne auttavat säilyttämään luonnon monimuotoisuutta kun mehiläistä isommat ötökät ei mene läpi. Ehkä ne suodattaa vähän pölyjäkin jos ne huoltaa 1000 km välein.
 
Kiitos kaikille infosta! Laitan muutaman eri tyhjäkäynti/pääsuuttimen tilaukseen. Suodattimet on tosiaan laitettu puhtaasti ulkonäkö syistä. Pyörästä on värkätty Cafe Racer tyylinen ratkaisu ja*alkuperäinen kypärän kokoinen möhkylä ei tullut tässä tapauksessa kyseeseen. Ei ole tosiaan tarkoitus saada lisää tehoa pyörästä. Kunhan saisi kunnolla toimimaan, että pääsisi kruisailemaan. Kaasareiden kanssa hieman värkännyt mopo aikoina 25 vuotta sitten. Eikä siitäkään värkkäämisestä ollut näemmä mitään apua, kun olin asian suhteen näin pihalla. No laskin kuitenkin virtausta ilmansuodatin foamilla, minkä tuuttasin suodattimen sisälle. Tämä varmaankin blokkaa enimmät pölyt koneesta. Katsotaanpa mitä kaasarit sanoo, kun kasvatetaan suuttimia!
 
Toi on ilmeisesti aina pikkasen haastavaa saada CV (constant vacoom) kaasarit pelaamaan ilman ilmaboksia. Suoravetokaasarit taitaa toimia paremmin ilman ilmaboksia, kun luistit aukeaa vaijerilla.
 
Back
Ylös