Kaasarin tyhjäkäynti laihalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yason
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

yason

New member
Kaasarin tyhjäkäynti laihalla

Alkaa olla talven mysteeri taas käsillä. Olen aina ajanut kaasaripyörillä ja niitä puhdistellessa ja säätäessä luulin tietäväni riittävästi sekä ongelmista että ratkaisuista. Mutta tämän XL500:n yllättäen ilmennyt tempaus menee yli hilseen.

Polttoaineensyöttö on pyörässä toiminut hyvin. Kaasarin joskus pari vuotta sitten viimeksi pesin ja vaihdoin tiivisteitä. Lähtee käyntiin nätisti ryypyllä kylmänä ja ilman ryyppyä jokaikinen kerta myös kuumana. Ei sammu, eikä epäröi. Suuttimet alkuperäistä kokoa ja kaasarin säädötkin aika tehtaan spekseissä eli kaikin puolin luotettava mylly siis.

Paitsi viime kesänä mokoma seisoi kuukauden ja sen jälkeen ei tahtonut käydä tyhjäkäyntiä. Puhdistelu ei auttanut, joten ajattelin tutkia kuntoon myöhemmin. No siinä se syksy sitten hiljalleen menikin...

Oireet:

- käy ensin vain ryypyllä, mutta lämpimällä ilmalla tarpeeksi lämmettyään käy huonosti tyhjäkäyntiä

- käy kaasua antamalla ilman ryyppyäkin

- kaasun avaaminen kuitenkin helposti sammuttaa koneen, etenkin jos ei ole täysin lämmin

- kun seosruuvi on 2¼-2½ auki (kuten aiemmin), ei mitään toivoa; kun ruuvi on 4½ auki, muistuttaa etäisesti toimivaa pyörää

Elikkäs diagnosoin, että tyhjäkäyntipiiri on laihalla. Saa liikaa ilmaa tai bensaa ei pääse tyhjäkäyntikanavista tarpeeksi läpi. Kaasua pitää availla varovasti, jotta neulaventtiili kerkeää mukaan, jolloin kone käy kunhan kierroksia on tarpeeksi. Muuten sammuu liialliseen ilmaan. Ei kun puhdistelemaan, kyllähän se tukos sieltä löytyy!

- kaasutin purettu ja kanavat ja suuttimet pesty useaan kertaan

- näkyy valoa suutinten ja emulsioputkien reikien läpi ja puhdistusspray suihkuaa niistä ulos

- paineilma kulkee alkupään pikkupilliltä tyhjäkäyntipiirin kautta venturin jälkeisiin pieniin reikiin ja sieltä imusarjaan

- liuoteltu ja rassattu langalla tyhjäkäyntikanavia siltä varalta, että sinne olisi liimautunut hienoa maantiepölyä bensan haihtuessa pois

- heitinpä kaasarin ultraäänipesuunkin

- imukaulalle voi suihkutella starttisprayta oman maun mukaan, mutta käyntiin sillä ei ole vaikutusta

- koneessa hyvät puristukset ja tulppakin siistin näköinen eikä muutamaa tonnia vanhempi

- suuttimet siistin näköisiä ja niiden koko on oikea

- muovikohoa ei voi säätää, mutta näyttäisi olevan ihan linjassa huolto-ohjeiden mukaan

- air cut off -venttiilissä ja kiihdytyspumpulla on uusitut kalvot ja vielä hyväkuntoiset

- pyörä toimi paremmin kuin koskaan ennen tuota kuukauden taukoa ja ongelmat ilmenivät ekalla käynnistyksellä sen jälkeen, eli jotain arvatenkin kuivui ja jumahti jonnekin.

Joko tyhjäkäyntipiirin läpi ei imeydy bensaa tai jostain vuotaa niin paljon ilmaa, että se sekoittaa koko seoksen. Tyypilliset ilmavuodot (esim. kaasutinläpän akselilta) eivät nyt yleensä aiheuta muuta kuin että seosta pitää kiertää hitusen rikkaammalle. Eikä tyyliin paria kolmea ruuvin kierrosta...

Enkä keksi, millä tyhjäkäyntipiirin kanavia voisi paremmin testata tai puhdistaa. Voihan se olla, että paineilma menee läpi, mutta jotain tukkoa on vielä, että imuilman paine ei jaksa puhaltaa koko kanaviston läpi riittävästi, että bensaa imeytyisi mukaan riittäviä määriä.

Nyt olis tilaisuus päteä, jos hihasta löytyy kokemus täysin omituisten sattumusten aiheuttamasta kaasariviasta, jota ei millään olisi osannut arvata etukäteen...
 
Mitä aineita käytit puhdistukseen ? Oliko ultraäänipesurissa jotain muutakin kuin vettä ?
Jos se nykybensan vihreä mömmö on oikein jumahtanut niin sitä on aika paha saada puhtaaksi ahtaista kanavista.
Niitä suuttimia ja niiden pieniä reikiä voisi tiirailla mikroskoopin alla vaikka niin näkisi ettei siellä ole mitään.
Kaasuttajan kaikki kanavat voisi nuohota jollain sopivan kovalla ( ei kuitenkaan liisan) kovalla rassilla.

Sitten voisi sitä kaasuttajaa liotella tosi pitään jossain hyvässä liuottimessa ( en osaa sanoa mikä sopisi, ehkä joku tinneri vaikka ?) niin ne kanavien mutkakatkin puhdistuu varmasti.

Jollei tuo tule kuntoon noilla niin voihan siellä olla vaikka männänrenkaat jumissa ( aika kaukaa haettu mutta kristallipalloni on edelleen hukassa)
 
Bensat olet tietysti vaihtanut jo monta kertaa. Polttoaineventtiilin sihti, neulaventtiilin allakin voi olla sihti, tyhjäkäyntikanavat edelleen tukossa. Ohut kitaran kieli on tässä hyvä, kanavien sörkkimisessä. Tyhjäkäynti ruuvin pieni O rengas haperoitunut.
-H
 
Aloittaja on diagnoosissaan oikeassa - tk-piiri on likainen. Siksi seosruuvin avaaminenkaan ei auta, koska sieltä tulee nyt enemmän ilmaa kuin bensaa.

Kaasarin keittäminen fairyvedessä on se temppu, joka vie viimeisetkin töhnät pois.
 
Lisää vastauksia:

- kaasaria on puhdistettu carb cleanerilla ja satunnaisella käteen osuneella jarrupuhdistimella, wd-40:llä, vinkin perusteella Wurthin vannepesulla ja ultraäänipesuriin heitin vähän jotain auton tehopesuainetta mukaan

- sähköjohdon johtimesta leikatulla ohuella säikeellä (tai kahdella yhteen kierretyllä) olen putsaillut kanavia fyysisesti

- kanavissa on kyllä kohtia, joihin ei varmaan rassilla kunnolla pääse, mutta jos ilma ja neste kulkee läpi, niin...?

- männänrenkaat (ja mäntä) on pari vuotta vanhat, puristukset on hyvät, kone pyörii pehmeästi, venttiilin välykset tarkistettu ja kone ajoitettu vuosi sitten, ja syksyllä vielä tarkistin, että ajoitusmerkit on kohdallaan eli konetta purkamatta en pysty arvaamaan, että olisko siellä jotain mekaanista vikaa. Kuiteskin käy ryypyllä ja kierroksilla, eli ihan palasina kone ei voi olla.

- bensaa olen pitänyt tankissa sopivan pientä lirua, että sinne on aina testaillessa saanut säännöllisesti lisätä tuoretta tavaraa. Alunperinhän jumahti kuukauden seisonnan jälkeen ja sitä ennen oli jatkuvasti tankattu tuoretta ysikasia.

- bensaa tulee kaasarille asti hyvin, filtterin läpi ja kaasarista eikä räjäytyskuvista ei ole löytynyt sihtejä

- ilmanputsarilla ajettu muutama tonni, varsin puhtaan oloinen

- tyhjäkäyntiruuvin O-rengas hyvässä kunnossa, kuten kaikki muutkin kumiosat ja -tiivisteet kaasarissa

Fairylla en ole keittänyt. Jätänpä iltakahvit laittamatta...
 
Onko siinä kaasarin seosruuvissakin o-rengas ?
Ne kai ekana murjoontuvat, tyhjäkäynti- ja seosruuvin o-renkaat.
 
Olen saanut useimmat kaasarit lopulta puhtaaksi vain sitruunahapossa keittämällä. Varovasti kannattaa tehdä ettei kaasari tummu. 15-20min riittänee.
 
Olko tuossa vehkeessä puolipuristin ? Jospa se ei nyt toimi oikein ja vuotaa pikkaisen ?
 
Puolikin milliä väärä säätö ( liian kireällä ) Hondan puolipuristimessa aiheuttaa huonoa käynnistyvyyttä, mutta lämpimänä käy silloinkin hyvin. Ei kyllä säädy itsekseen pyörän seistessä. Kannattaa kuitenkin tarkistaa säätö varmuuden vuoksi.
 
^Lähtee käyntiin nätisti ryypyllä kylmänä ja ilman ryyppyä jokaikinen kerta myös kuumana.
 
Yhä edelleen kuullostaa siltä että, tyhjäkäynti kanavat ovat tukossa. Onko vaikutusta, jos otat seoksen säätöruuvin pois. Kummalla puolen luistia seos-ruuvi on, ilmanputsarin vai sylinterin?Onko erillistä tyhjäkäynti suutinta, minkä merkkinen ja tyyppinen kaasari on?
 
joo sen seosruuvin päällä jos pitää sormea ja paranee niin imee ilmaa siitä ruuvin ohitse.

tuo ettei herää kertoo että vaatisi isomman pilot jetin. ja kun säätö pitää olla noin isolla seosruuvissa.

jos kaikki muu vuoto yms mahdollisuus on suljettu pois niin isompi pilot jetti.

laitoin joskus boldor hondassa nokareet silikoonia seosruuvien päälle, ja se kävi sillä paremmin, koska muuten se aina meinaa vetää ilmaa niistä kannoista läpi.
 

No tämmösiä juttuja toivoin löytäväni. Mäpä nyt tarkistan tulpanreiästä endoskoopilla, että miltä näyttää ja tsekkaan ohivuodon. Puristukset kyllä vaikuttavat olevan kohdallaan: kickstartin päällä voi melkein seisoa puristustahtia vasten kylmänäkin ja puolipuristimen painallus päästää käynnistyspolkimen välittömästi tiukan kohdan yli. Kuumana varmaan voisi oikeastikin seisoa...

Seosruuvissa on O-rengas, mutta hyväkuntoinen. Se voi tietysti olla, että se asettuu jotenkin huonosti. Konstruktiohan on seosruuvi -> jousi -> prikka -> O-rengas eli jousi painaa O-rengasta prikan avulla tiivistepintaa vasten ja seosruuvi liikkuu sen O-renkaan läpi sisään ja ulos. Jos O-renkaan ja seosruuvin välistä pääsee hieman ilmaa, niin sen voinee sulkea pois tulppaamalla seosruuvin ulkoapäin umpeen. Kumitutti ja vähän rasvaa luulisi riittävän siihen.

Yhä edelleen kuullostaa siltä että, tyhjäkäynti kanavat ovat tukossa. Onko vaikutusta, jos otat seoksen säätöruuvin pois. Kummalla puolen luistia seos-ruuvi on, ilmanputsarin vai sylinterin?Onko erillistä tyhjäkäynti suutinta, minkä merkkinen ja tyyppinen kaasari on?

Mäpä kokeilen tätä, sekä tiivistän säätöruuvin että otan sen pois ja katson, että vaikuttaako miten.

Seosruuvi on sylinterin puolella. Tyhjäkäyntikanava menee näin: pillistä ilmaa sisään kaasarin etupuolelta -> se menee air cut off -venttiilille -> tyhjäkäyntisuuttimelle -> seosruuville -> reiästä ulos kaasarin takapuolelta. Eli seosruuvi lähinnä kuristaa tyhjäkäyntikanavaa, varsinainen seos tulee seosruuvin kautta.

Kaasarihan on Keihinin vehje, jota noissa 80-luvun alun vehkeissä paljon oli, mallia en tarkkaan tiedä. Kaasukahva nostaa ja laskee luistia ja neulaa, ei mitään CV-hienouksia.

Pilot jettiä voisi toki suurentaa, mutta se lähinnä piilottaisi varsinaista ongelmaa. Jos OEM-pilotti ei riitä, niin jossain on kuitenkin vikaa.
 
tietysti oem pilotti toimii parhaiten vain oem pyörässä. jos on ilmanputsaria yms pakoputkea muutettu niin se voi olla rajatapauksena jo sen takia. tuskin noin paljon, mutta kuitenkin.
 
Oletettaan että kaasri on puhdas,
niin mitenkä on sytys puolen laita onko jo tarkistettu,
hiukan vikaa niin kuorman nopeasti kasvaessa ei jaksa tehdä kunnon kipinää,
lämötila vaikuttaa niihinkin,

minkä moiset ventiilit/ssetit ko laitessa on ruostuvaa vaiko ruostumatonta ?
jos ruostuvaa niin ruoste niissä voi tehdä kiusaa, toinen mikä vois käytämätömyydestä tulla jo mainitut mänänrenkaat jumia,
 
Pienemmässä mallissa on kiihdytyspumppu, todennäköisesti suuremmassakin. Onko sen toiminta tarkastettu?
Vaikuttaa etenkin kaasua lisätessä.
 
Monenlaista on viestiketjussa ehdoteltu.

Jos tarkastelemme aloittajan lausumia, niin ryyppy helpottaa elämää (universaali totuus?). Tämä havainto sulkee pois venttiilivälykset + muut mekaaniset vaivat.

Vielä on jäänyt lukematta pienkonebensan autuus sekä bensafiltterin tukkoisuus, joka todellisuudessa haittaa käyntiä vasta suurimmalla kulutuksella.
 
Back
Ylös