Kaatumatapeista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja contest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

contest

New member
Eli mitä porukka on mieltä niistä noin yleensä. Ite ostin uuden pyörän tässä keskellä talvea ja kaikki muu siinä mulle tarpeellinen jo onkin(akra, techlusion, öhlins yms.) mut noi tapit jos laittais vielä "kaiken varalta". Ihmettelin vaan kun se edellinen omistaja ei ollut laittanut sellaisia vaikka radalla olikin muutamaan otteeseen käynyt. Hänen mukaansa se on vähän kaksipiippuinen juttu kuulemma. Plussana jos säästyy katteita, tankkeja yms. Mutta kuulemma saattaa runko vääntyä niitten tappien ansiosta, havaintoja? Sit se vasta vituttas-mutta saattaisi jo muutenkin sitten mennä pyörä siinä tapauksessa lunariin. Jos niin kovin kaatuisi että runko vääntyy.
Että onkos kellä kokemuksia-mitä se suojaa muoviluodissa? Ja kun olette kuiteski kaatuneet ni onko siitä sitten jotain haittaakin? Vai pelkkää mutu-juttua vain?

Ainakin vanhemmassa R6:ssa oli ongelmana että väänsi rungon kieroon... en tiedä muista malleista.

Itse laittaisin cliparit ja jäykät jalkatapit siirtosarjoineen jne. Ne suojaa paremmin kuin ko. kaatumatapit.

Tämä perustuu ihan omakohtaisiin ja sivustaseurattuihin havaintoihin.

Itselläni ei ainakaan R6:ssa ole moista tapahtunut, olen tosin kuullut tapauksista joissa kaatumatapit ottaneet yhteen kanttareiden kanssa ja rikkoneet rungon.

Itse ainakin tatit olen pyörässä pitänyt ja ovat säästäneet pitkän pennin. Yhden ruuvin olen joutunut ostamaan kaatumatatille "vääntyneen tilalle", kaiketi jos ruuvi olisi vahvempaa tekoa kuin runko tai tapit ovat muuten liian ns. liian jämerät voisi juuri edellämainittua tuhoa tapahtua.

Enemmän olen positiivisia kokemuksia kuullut kuin negatiivisia.

Itselläni ei ainakaan R6:ssa ole moista tapahtunut, olen tosin kuullut tapauksista joissa kaatumatapit ottaneet yhteen kanttareiden kanssa ja rikkoneet rungon.

Itse ainakin tatit olen pyörässä pitänyt ja ovat säästäneet pitkän pennin. Yhden ruuvin olen joutunut ostamaan kaatumatatille "vääntyneen tilalle", kaiketi jos ruuvi olisi vahvempaa tekoa kuin runko tai tapit ovat muuten liian ns. liian jämerät voisi juuri edellämainittua tuhoa tapahtua.

Toi on se toinen puoli. Eli kun kaadutaan ja pysytään vielä radalla niin nuo tatit säästävät paljolta.

Mutta auta armias kun mopo kimpoaa sen kanttarin yli niin johan pomppas (niin mopo kuin mieskin) ja rungossa on mitä todennäköisimmin kiva lohmo.

Tää on oikeasti aikamoinen ongelma, siis sille joka suunnittelee noita asennettavaksi. Asioita puolesta ja vastaan löytyy...

No miten vaan.. itse olen käyttänyt kaikissa mopoissani ja hyvät ovat olleet. Ennemminkin tapin pultti on aina vääntynyt kuin runko ja samalla selkeästi suojannut muuta pyörän osaa. Muovi kyllä kuluu ja ottaa hiukan jo itsessään vastaan kolhua kun sen pää on vain tarpeeksi heikko tekoista materiaalia. Kokemusta on parista kaatumisesta.Tietenkään ei kokemusta mistään putkirunkoisesta vehkeestä.

Toinen seikka on se, että jalalle jää paremmin tilaa kaatumis tapauksissa ja sen saa vedettyä alta pois kun ei jää puristuksiin. Arvostaako sitten jotain pyörää enemmän kuin omaa terveyttään, on sitten jokaisen oma asia.

Itse laitan aina kaikki turvallisuus varustukset pyörään. Pahempi se on jälkikäteen voivotella, voi kun olis laittanut niin nyt ei olis menny. Samoin kaikki ajovarusteet niin ettei niistäkään jää moitteen varaa. Kunnolliset hanskat on ehdoton, maksoi mitä maksoi.

Tietysti kaikki maksaa aina jotain, mutta maksaa paljon enemmän ja jos edes rahalla saa itseään kuntoon, sitten jälkeenpäin. Tietysti kaikkea voi sattua, mutta on ainakin tullut tehtyä se minkä voi.

www.ratakettu.com

Että onkos kellä kokemuksia-mitä se suojaa muoviluodissa? Ja kun olette kuiteski kaatuneet ni onko siitä sitten jotain haittaakin? Vai pelkkää mutu-juttua vain?
Kokemusta on. Mulla oli muoviluodissa alumiiiniset kaatumatatit. Kun mopo tutustui tienpintaan, niin tatit napsahtivat poikki eivätkä kyllä suojanneet yhtään. Toisaalta hyvä että menivätkin poikki, eivät ainakaan runkoa vääntäneet.

Hyötyä vai ei, paha sanoa
nixweiss.gif

Ainakin vanhemmassa R6:ssa oli ongelmana että väänsi rungon kieroon... en tiedä muista malleista.

Itse laittaisin cliparit ja jäykät jalkatapit siirtosarjoineen jne. Ne suojaa paremmin kuin ko. kaatumatapit.

Hyvä että jo jotain ehdotusta sitten! En ole siis juurikaan puuhannut noiden katupyörien kimpussa. Kun nyt tuo 03 mallinen zx-6r on eka ja oma sellainen vasta... Jotain jo siis tiedän mutta en ole sen läheisemmin ehtinyt tutustumaan noihin kaikenmaailmaan "hifistely" osiin ja tarjontaan. Kuis noi cliparit-tunnetaan ilmeisesti nimellä clip-on? Eli siis ne kahvat, onjaustangon tyngät, whatever. Niin miksikäs niitä vaihtamaan? Lujemmiksi kai? Ja saakos niitä sitten ihan sellaisia säädettäviä malleja-vois hioo asentoa sitten samalla.
En mistään löytänyt myynnistä niitä jos etsii vaikka googlesta sanalla clip-on tms. Ja mites niitten vaihto? Kuis ne kaikki valonappulat ja systeemit sit? Vai onks ne sit siinä päällä vaan kiinnitettynä. Tosissaan en muista kun pyörän vaan ostin, ihailin, kaasuttelin ja vein omaan paikkaani säilöön.
Niistä jalkatappi sarjoista olen jo kuullut ja nähnyt. Hyvää hintaa taisivat pitää niillä. Olikohan 300-400 ekuu? Olis ainakin katu-uskottavuus race-look kohdillaan! Ja paljos niillä clipareilla pidetään noin yleensä hintaa? Ja mistä niitä vois katella esim. netistä?

Joo-en tiedä sit niistä kaatumatapeista, halvemmaksihan ne tulisivat...Verrattuna noihin em. muutoksiin mutta täytyy suunnitella vielä. Kyllähän se taitaa niin olla että jos se pyörä pomppii jo kanttareitten yli kaaressa ni taitaa olla sen pyörän ajot siinä sitten. Mutta jos sillein ihan "hellästi" vetää nurin niin kai se tappi sit suojais.

Kuten sanottua-vähän paha juttu.

mulla on harris performancen jalkatappisarjat ja cliparit gsxRässä. gillesin ja HarrisPerformance tuotteet ovat aivan "state-of-the-art" joten voin omasta kokemuksesta suositella harrisin (~500€) tai gillesin (~450€) jalkatappisarjoja sekä clip-oneja.
yzffässä on paikallaan halppismallin jalkatappisarjat jotka ovat ValterMoton stage1 setit. en voi noita varauksetta suositella koska ovat mallia jossa säätö rajoittuu 2-3 eri kohtaan ja kokemus on osoittanut että säädettävyydestä kannattaa maksaa se ylimääräinen 150€.
clipareissa sitten onkin valittavana joko säädettävät mallit (200-350€) joissa asentoa saa joko säädettyä jatkuvasti, tai tilattua eri kulmalla/korkeudella olevia clipareita, tai kiinteitä (120-160€) joita ei voi säätää, mutta lipan satuttua niiden "tanko" osat ovat kierteillä kiinni jolloin pelkkä irtotappi maksaa enää varaosana noin 30-40€.... selvää säästöä siis
wink.gif

clip-oneissa on vain ja ainoastaan ne putket, joten omasta pyörästäsi käytetään kahvat, katkaisimet ja kaikki joka nyt on siinä tangossa kiinni. kahvasi läpimitta on 22mm.

ainiin.. alkuperäiseen. Harrisperformancen crash mushroomit, jotka ovat jonkintapaista abs-muovia ja ihan siinä perinteisessä moottorin yläkiinnikkeessä kiinni. QB-carbonin runkosuojat myös naarmuja estämässä. NRC:n paksut alumiini moottorinposket jotta pysyy öljy sisällä vaikka hetken liukuisikin asvaltilla.... joten suojassa on

Toi on se toinen puoli. Eli kun kaadutaan ja pysytään vielä radalla niin nuo tatit säästävät paljolta.

Mutta auta armias kun mopo kimpoaa sen kanttarin yli niin johan pomppas (niin mopo kuin mieskin) ja rungossa on mitä todennäköisimmin kiva lohmo.

Tää on oikeasti aikamoinen ongelma, siis sille joka suunnittelee noita asennettavaksi. Asioita puolesta ja vastaan löytyy...
Kyllä, pari kesää sitten Alastaron kisassa todistin itsekin R6:n jammun revennyttä runkoa... kaatotappi oli lyönyt rungosta oikein palan irti. En vaan muista kenen se oli...

Eli on niissä huonokin puolensa.

Niistä jalkatappi sarjoista olen jo kuullut ja nähnyt. Hyvää hintaa taisivat pitää niillä. Olikohan 300-400 ekuu?
Jos pelkkää suojausta kaipaa eikä säädettävyydellä ole väliä, niin alkuperäisetkin saa muutettua jäykiksi. Omastani otin tapin jousen pois ja laitoin tilalle neliskulmaisen palan 10 mm alumiinista. Jäykkä ja halpa.
wink.gif

Hyvä että jo jotain ehdotusta sitten! En ole siis juurikaan puuhannut noiden katupyörien kimpussa. Kun nyt tuo 03 mallinen zx-6r on eka ja oma sellainen vasta... Jotain jo siis tiedän mutta en ole sen läheisemmin ehtinyt tutustumaan noihin kaikenmaailmaan "hifistely" osiin ja tarjontaan. Kuis noi cliparit-tunnetaan ilmeisesti nimellä clip-on? Eli siis ne kahvat, onjaustangon tyngät, whatever. Niin miksikäs niitä vaihtamaan? Lujemmiksi kai? Ja saakos niitä sitten ihan sellaisia säädettäviä malleja-vois hioo asentoa sitten samalla.
En mistään löytänyt myynnistä niitä jos etsii vaikka googlesta sanalla clip-on tms. Ja mites niitten vaihto? Kuis ne kaikki valonappulat ja systeemit sit? Vai onks ne sit siinä päällä vaan kiinnitettynä. Tosissaan en muista kun pyörän vaan ostin, ihailin, kaasuttelin ja vein omaan paikkaani säilöön.
Niistä jalkatappi sarjoista olen jo kuullut ja nähnyt. Hyvää hintaa taisivat pitää niillä. Olikohan 300-400 ekuu? Olis ainakin katu-uskottavuus race-look kohdillaan! Ja paljos niillä clipareilla pidetään noin yleensä hintaa? Ja mistä niitä vois katella esim. netistä?

Joo-en tiedä sit niistä kaatumatapeista, halvemmaksihan ne tulisivat...Verrattuna noihin em. muutoksiin mutta täytyy suunnitella vielä. Kyllähän se taitaa niin olla että jos se pyörä pomppii jo kanttareitten yli kaaressa ni taitaa olla sen pyörän ajot siinä sitten. Mutta jos sillein ihan "hellästi" vetää nurin niin kai se tappi sit suojais.

Kuten sanottua-vähän paha juttu.
Lucasilta (Lucas) löytyy hyviä Clip-Oneja sekä jalkatappisarjoja.

Idea niissä on se että ne on säädettäviä ja niihin saa kaatumisen jälkeen ostettua vaikka vain tangon. Noissa orginaaleissa kun tuppaa olemaan niin että ovat valukamaa ja joudut vaihtamaa koko tangon ja kalliimmaksi tulee.

Tankoihin joudut poraamaan 4 - 5 mm reikiä niille kytkinlaatikoille, joillekin kahvoille jne. jotta ne pysyvät oikein kohdallaan. Ei iso homma, mutta olellinen.

Asentaminen ei vie kauaa.

Sun kannattaa miettiä mitä haluat suojata ja mihin haluat rajasi laittaa sekä haluatko säädettävyyttä ajoasennollesi.

Sekä että originellit cliparit maksaa maltaita kun reisinki clipareihin riittää putken uusiminen.

Onko kokemusta millanen tulee ajoasennosta noilla PP-Tuningin korotetuilla clipareilla ?

Tapeissa on oleellista, että se katkeaa ajoissa. Esim pp-tuningin tapeissa, joita myös JAM Racingin tukijoukot välittävät (esim. Jalkatapit on kyllä noin 300, ei 370), on alumiininen runkorakenne, mutta varsinainen liukupala on muovinen ja parilla pienellä pultilla kiinni. Näyttää toimivalta. Ja esim. Kawan 10R:ssä runko maksaa e 800, eli vain hieman enemmän kuin tankki. Suitsan runko on sitten noin 2,000.

Jotkut käyttävät tappeja, toiset eivät. Minulla on Kawan rungossa skraadut kun en käyttänyt. Se tosin meni kanttarin yli, joten en tiedä mitä siinä olisi tapahtunut jos tatit olisivat olleet kiinni. Tänä vuonna on tapit kiinni, joten todennäköisesti nähdään kuinka ne toimivat.

Jos pyörä kaatuu kyljelleen lowsiderissa, niin kyllä jalkatappi ja stonga pitävät sen niin ylhäällä, että alta pääsee pois. Siinä mielessä en laske kaatumatatteja turvallisuusvarusteeksi.

Jos kyseessä on kilpipeli niin kannattaa miettiä onko siitä tapista loppujen lopuksi enemmän hyötyä vai haittaa. Kunnon skraidut runkoon ja tankkiin ovat yleensä menopassi AVK:lle. Tappien kanssa vauriot saattaa jäädä vähäisemmiksi ja sitten vaihdetaan katteita, maalaillaan takkia jne...

Joo, PP tuningin Factory. Maahantuojan ovh 339, ja saahan siitä aina jotakin pois. Jos on kisalisenssi, kyllä takuulla lähtee e 310, jopa halvemmalla. Jos tarvitset, niin pistä privaa.

Joo, PP tuningin Factory. Maahantuojan ovh 339, ja saahan siitä aina jotakin pois. Jos on kisalisenssi, kyllä takuulla lähtee e 310, jopa halvemmalla. Jos tarvitset, niin pistä privaa.
En tarvitse kun on jo...
Suzukiin ei vielä tarvi kun ei tapit laahaa maata, vielä
biggrin.gif

En tiedä sitten mistä sain ton 370e päähäni
confused_orig.gif
Noh, eipä siinä...

Sorry, luin tuon threadin alun hieman tarkemmin. Voi olla, että Bikedoctorilla on eri hinnat. Itse viittasin MP-kaupan hintoihin. Siellä on halvat hinnat. JAM Racingkin on kerännyt muutaman euron heidän tuotteiden avulla.

Back