Kaatumatapit ja -raudat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Setämies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Setämies

Born to be Mild
Kokemuksia kaatumatapeista/-raudoista? Onko pelkkää humpuukia vai onko oikeasti pelastanut pahemmilta vaurioilta vai onko käynyt päinvastoin: vauriot pahemmat kuin ilman? Uskon, että auttaa 0 kmh, mutta entäpä 40 kmh tai 80 kmh? Ainakin yhdessä ketjussa haukuttiin täysin turhiksi isommassa pyörässä jos vauhtia yhtään. Samoin voisi kysyä, että miksi niitä ei laiteta jo tehtaalla valmiiksi, jos niistä olisi hyötyä?

Minkälaiset tapit/raudat kannattaa minkälaiseen mopottimeen hankkia, jos mitään? Markkinoilla näyttää olevan monenlaisia.

Aloittelija kysyy eli voi olla kippaaminen tänä vuonna tiedossa.:blink:
 
Taattua mutua:

On niistä hyötyä (on asiasta kokemustakin :)-). Tatit ja koneen posken suojat meinaavat sitä, että jos pyörä ei ota äkkipysähdystä mihinkään, niin kuperkeikan jälkeen pyörä pystyyn ja mahdollinen kliparin ja/ tai kahvan vaihtoa ja taas mennään. Ilman niitä voipi esim. olla öljyä maassa ja vielä pahempi mieli.

Jos pyörä ottaa äkkipysäyksen, niin sitten ihan sama onko niitä vai ei. Huonot kokemukset kaatumatapeista tulevat lähinnä varmaankin siitä, että ratailussa tappi on ottanut kanttarin reunaan, josta sitten runko/ kone ottaa pahasti kipeää. Toinen vaihtoehto, että liian pitkä tappi on kammennut pyörän kuperkeikkoihin.

Normi katuajoon nuo tapit ovat hyvä ratkaisu. Käy katsomassa R&G-Racingin sivuilta video, jossa lippaavat vanhemman Bladen VAUHDISTA kyseisen firman tapit pultattuna kiinni.
 
Samoin voisi kysyä, että miksi niitä ei laiteta jo tehtaalla valmiiksi, jos niistä olisi hyötyä?

Jatketaas aihetta tässä ketjussa.. aika harvassa löytyy tapit valmiina muuta onhan joissakin hieman korvaavia juttuja, eikös pannarissakin ole muistaakseni jonkinlaiset muovit, jotka ottaa maahan kiinni ensimmäisenä jos paikoillaan kaatuu..?

Kunnon rautoja on harvassa, isossa gessussa löytyy tehtaalta lähtien raudat gsa-mallissa, mutta nekään ei taida hirveästi suojata jos kunnon vauhdista kippaa, oletan että jotenkin solmuun menevät kovan painon ja kovan nopeuden yhdistelmällä..
 
On muutaman kerran käytössä.

1. kerta: Noin 40km/h vauhdista nurin ja säästyi katetta sekä mopo pysyi ajokunnossa.

2. kerta: Noin 70km/h vauhdista nurin ja tappi kului mopon liukuessa asfaltilla sen verran, että pääsi koneenposki myös kulumaan puhki. Koneenposkensuoja olisi auttanut paljon.

3. kerta: Noin 50km/h vauhdista nurin ja taas säästyi katetta ja mopo pysyi ajokunnossa.

Tapit ja lisäksi koneenposkensuojat on minusta hyvä hankinta. Vaikka aika usein joku muu paikka ottaa myös osumaa kaatuessa, niin yksi tärkeä asia on että mopo pysyy todennäköisemmin ajokuntoisena. Vaikka vakuutus korvaisi korjauksen, niin se ei auta jos kesken parasta ajokautta mopo seisoo kuukauden korjaamolla.

Pitkät tapit suojaa enemmän, mutta on spekulaatiota että pidempi vipuvarsi voisi joissain tapauksissa vääntää runkoa. On myynnissä myös tappeja joissa juuressa sellainen heikompi rakenne, että murtuu sieltä ennen kuin vääntää runkoa, jos tulee liian suuri vääntö sivusuunnassa.
 
Kokemuksia kaatumatapeista/-raudoista? Onko pelkkää humpuukia vai onko oikeasti pelastanut pahemmilta vaurioilta vai onko käynyt päinvastoin: vauriot pahemmat kuin ilman? Uskon, että auttaa 0 kmh, mutta entäpä 40 kmh tai 80 kmh? Ainakin yhdessä ketjussa haukuttiin täysin turhiksi isommassa pyörässä jos vauhtia yhtään. Samoin voisi kysyä, että miksi niitä ei laiteta jo tehtaalla valmiiksi, jos niistä olisi hyötyä?

Minkälaiset tapit/raudat kannattaa minkälaiseen mopottimeen hankkia, jos mitään? Markkinoilla näyttää olevan monenlaisia.

Aloittelija kysyy eli voi olla kippaaminen tänä vuonna tiedossa.:blink:

Tästä on selkeästi kahta koulukuntaa: Toiset ovat sitä mieltä, että kaatumatatit pelastavat pyörän kaadossa ja se toinen koulukunta on sitä mieltä, että tatti repäisee joka kerta palan rungosta mukanaan.

Itse olen sitä mieltä, että oikeanlaisista kaatumatateista on ehdottomasti hyötyä kaatotilanteessa. Kokemusta on omakohtaisesti radalta yhdestä kaadosta n. 70km/h vauhdista, jossa pyörä liukui kaatumatatin ja äänenvaimentajan varassa pysähdyksiin. Kaatumatatista katosi ihan kunnon siivu, mutta katteet pysyivät ehjänä ja pyörä ajokuntoisena. Ilman tattia olisi varmasti koneen poski ollu lähellä kulua puhki ja katteissa olisi ollut paikkailtavaa. Samoin nykyisen kilpurin edellinen omistaja on jäljistä päätellen ollut pariin kertaan naamallaan, mutta kaatumatatit on kyllä suojanneet pyörää isommilta vaurioilta.

Kaatumatatit kannattaa toki olla sellaista mallia, että ne eivät pääse rikkomaan esim. runkoa. Esim. järeällä pultilla kapeaan rungon ulokkeeseen tuleva tatti ei kuulosta hyvältä ratkaisulta. Sen sijaan sopivalla välikappaleella tai murtouralla varustetulla pultilla kiinitetty tatti on hyvä, koska silloin liian suuri voima ei pääse suoraan runkoon, mutta tatti suojaa pyörää vielä suhteellisen hyvin. Välikappale/murtourallinen pultti toimii ikäänkuin sulakkeena tuossa välissä, jos tattiin tulee liian kovaa iskua. Tällöinkin osa iskun energiasta hukataan tuon pultin/välikappaleen vääntämiseen/katkaisuun.

Tatteja kevyempää, mutta silti hyödyllistä suojaa tarjoavat sitten koneenposkien suojat, jotka suojaavat kaadossa moottorin poskien puhkikulumiselta. Pienestäkin kaadosta voi tulla kallis lasku, jos moottorin koppa kuluu puhki ja öljytilaan haukataan samalla hieman soraa/nurmikkoa ja pikkulintuja.

Mulla on kilpurissa käytössä nuo molemmat ratkaisut ja ilman tatteja/moottorin posken suojia olisi ainakin yksi kytkinkoppa kulunut jo puhki.
 
Itsekin hiukan noita harkinnut tuohon suitsa rf:ään. Ainut paikka lienee tuollainen pultti millä kone on kiinni rungossa sylinterin kannesta. Kai se on ihan normaali pultti jonka voi korvata tapinpultilla vai. Onko tuo terveellistä että tappi olisi kiinni samaan aikaan rungossa ja moottorin kannessa, taitaa olla aika jykevä köntti alumiinia kuitenkin tuo kansi.
 
Ei ole kokemusta kuin customin ( Yamaha virago 535 ) kaatumaraudoista ja siinä oli niin hullusti ne koneen lohkossa kiinni, että kun pyörä meni nurin niin lohko vääntyi rikki eli riippuu varmaan pitkälti siitä miten toi kiinnitys on toteutettu.
 
Ei ole onneksi kokemusta, mutta omaani hankin ja tuli myös netti kolattua läpi oikeaa tuotetta etsien.
SW-Motech:lla näytti olevan asiallista kamaa, mutta todella vaikuttava on Top Block-sarja joka tuli hankittua, oleellista on että kiinnityspisteitä on enemmän kuin yksi jolloin tukevuus/suojaavuus on kertaluokkaa parempi kuin pelkillä tateilla pultin päässä, esim. kyseinen sarja on 3-piste kiinnityksellä joista yksi on läpitanko toiselle puolelle, tosi jämerää sekä laadukasta kamaa ja yllättävän tyylikäs design.
 
Tateista on hyötyä aivan varmasti.
Toki löytyy tilanteita joissa ne eivät pelasta mopoa tai aiheuttavat jopa lisävahinkoa mutta useimmiten niistä on hyötyä. Kokemus esim. viime kesältä Alastarossa, ilman LSL:n tatteja olisi D-mallin 10R:stä tuhoutunut syyläri ja koneen poski.
Toki tattien laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Aina ei halvin ole paras.
 
Nitrous tuossa kertoikin oleellisen.

eli se että onko tatista hyötyä on kiinni ihan siitä millainen sen kiinnitys on. Huono rikkoo enemmän kuin suojaa.
 
Back
Ylös