• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kahvanlämmitimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hannes
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hannes

New member
Jotta kun noita lämppäreitä asentelee niin tartteekos laittaa toi rele kans ja miksi? Kun ollaan melko tumpeloita noitten sähköjen kanssa
withstupid.gif
Kiitos
 
Kannattaa se rele laittaa ja ottaa se herätevirta vaikka takavalolta tai jostain sellaisesta paikasta, että ei ainakaan jää ne lämppärit päälle ja syö akkua tyhjäksi.
 
Kannattaa se rele laittaa ja ottaa se herätevirta vaikka takavalolta tai jostain sellaisesta paikasta, että ei ainakaan jää ne lämppärit päälle ja syö akkua tyhjäksi.
Juuri näin tein itsekin, ei mitään lisättävää.

Sellainen lisäys tuli mieleen, että kannattaa myös se sulake laittaa. Siis siihen akun ja releen väliin. Jos vaikka sattuisi joskus johdoista eristeet menemään rikki tai muuten vaan tulemaan suora yhteys plussan ja maan välille...
 
Jotta kun noita lämppäreitä asentelee niin tartteekos laittaa toi rele kans ja miksi? Kun ollaan melko tumpeloita noitten sähköjen kanssa
withstupid.gif
Kiitos
Releen hyöty on siinä että et kuormita muuta johtoa.
pien esim.

[Akku +] - [Lämppäri]

tämä kytkentä on aina päällä ja syö akkusi tyhjäksi

[Akku +] - [Rele ] - [Lämppäri]

tämä kytkentä on päällä ainoastaan kun rele saa heräte virran, joka otetaan johdosta joka on päällä ainoastaan kun mopo on käynnissä/virrat on päällä.

sama efekti saadaan aikaiseksi kytkennällä

[Sähkö samasta paikasta kuin edellisen kytkennän herätevirta ] - [Lämppäri]

Tämä kytkentä nimenomaan rasittaa sähköä antavaa piiriä.


näihin kaikkiin kytkentöihin voidaan (lue pitää) lisätä sulake, eli valmis kytkentä olisi

[Akku +] - [Sulake] - [Rele ] - [Lämppäri]

ja kuten joku aikaisemmin ehdotti releen herätevirta voidaan ottaa mopon takavalosta.

toivottavasti nämä esimerkit selventää asiaa.
 
Jotta kun noita lämppäreitä asentelee niin tartteekos laittaa toi rele kans ja miksi? Kun ollaan melko tumpeloita noitten sähköjen kanssa
withstupid.gif
Kiitos
Releen hyöty on siinä että et kuormita muuta johtoa.
pien esim.

[Akku +] - [Lämppäri]

tämä kytkentä on aina päällä ja syö akkusi tyhjäksi

[Akku +] - [Rele ] - [Lämppäri]

tämä kytkentä on päällä ainoastaan kun rele saa heräte virran, joka otetaan johdosta joka on päällä ainoastaan kun mopo on käynnissä/virrat on päällä.

sama efekti saadaan aikaiseksi kytkennällä

[Sähkö samasta paikasta kuin edellisen kytkennän herätevirta ] - [Lämppäri]

Tämä kytkentä nimenomaan rasittaa sähköä antavaa piiriä.


näihin kaikkiin kytkentöihin voidaan (lue pitää) lisätä sulake, eli valmis kytkentä olisi

[Akku +] - [Sulake] - [Rele ] - [Lämppäri]

ja kuten joku aikaisemmin ehdotti releen herätevirta voidaan ottaa mopon takavalosta.

toivottavasti nämä esimerkit selventää asiaa.
Jep asia tuli selväksi, eli rele pitää asentaa ja tietty sulke
bowdown.gif
KIITÄN
 
Vähän menee OT mutta yksi juttu tuli mieleen. Jos laitat ne "etuvastuksen" kanssa, niin se vastus kuumenee ihan simona, näppejä ei kärsi siihen iskeä. Kannattaa varoa.
Eli jos ne on kaksi asentoiset ja pienempi teho on toteutettu ylimääräisen vastuksen avulla.
 
Vähän menee OT mutta yksi juttu tuli mieleen. Jos laitat ne "etuvastuksen" kanssa, niin se vastus kuumenee ihan simona, näppejä ei kärsi siihen iskeä. Kannattaa varoa.
Eli jos ne on kaksi asentoiset ja pienempi teho on toteutettu ylimääräisen vastuksen avulla.
Tuollaiset portaattomasti säädettävät <a href="http://www.motorcycle-parts-and-accessories.co.uk/motorcycle-parts-grips-grip-heated-adjustable-temperature-control-1inch-and-7-8inch-570020

-prod1848.html?motorcycleaccessories=0949a19a770b897974b0fb426fc84582" target="_blank">LINKKI</a>
Englannista kotiovelle jotain 110€ ei ihan halvimmat mut kun oli aikasemmassa XX:ssä ja hyväksi havaitut. Suomessa samat 400£ että sillee panee yrittää. Ajokelejä kaikille
062802moto_prv.gif
 
Jotta kun noita lämppäreitä asentelee niin tartteekos laittaa toi rele kans ja miksi? Kun ollaan melko tumpeloita noitten sähköjen kanssa
withstupid.gif
Kiitos
Releen hyöty on siinä että et kuormita muuta johtoa.
pien esim.

[Akku +] - [Lämppäri]

tämä kytkentä on aina päällä ja syö akkusi tyhjäksi

[Akku +] - [Rele ] - [Lämppäri]

tämä kytkentä on päällä ainoastaan kun rele saa heräte virran, joka otetaan johdosta joka on päällä ainoastaan kun mopo on käynnissä/virrat on päällä.

sama efekti saadaan aikaiseksi kytkennällä

[Sähkö samasta paikasta kuin edellisen kytkennän herätevirta  ] - [Lämppäri]

Tämä kytkentä nimenomaan rasittaa sähköä antavaa piiriä.


näihin kaikkiin kytkentöihin voidaan (lue pitää) lisätä sulake, eli valmis kytkentä olisi

[Akku +] - [Sulake] - [Rele ] - [Lämppäri]

ja kuten joku aikaisemmin ehdotti releen herätevirta voidaan ottaa mopon takavalosta.

toivottavasti nämä esimerkit selventää asiaa.
Jep asia tuli selväksi, eli rele pitää asentaa ja tietty sulke
bowdown.gif
KIITÄN
Ja jos haluaa välimerkkiä sukupuolisesti väärin käyttää, voisi sanoa, että sekä releen veto-/herätepiirin ja kytkettävän piiri pitää molempien olla sulakkeella suojattuja.

Tietty jos herätteen ottaa takavalolta, niin sulakkeen takanahan tuokin herätevirta on. Sähköinsinööri kuitenkin tuohon väliin laittaisi vielä pienimmän mahdollisen sulakkeen hoitamaan releen vetopiirin, jotta mahdollisesti hajoava / oikosulkeutuva kahvanlämmittäjien rele ei pimennä pärrän ajovaloja...  
tounge.gif
 
Näyttäs olevan liikkeellä taas noita jokakodin "sähkömiehiä".No ei se mitään.Mutta laittakaa nyt kuitenkin releen ohjauspuolelle ON/OFF-kytkin.
Onhan se mukavaa kytkeä lämmitys päältä pois(vaikka ne teidän valot vielä palavatkin)
Niin ja releen työkoskettimelle voit ottaa "sähkön" vaikka kokonaan
vapaalta sulakkeelta.

Onnea kytkennöille..........
062802moto_prv.gif
niin tämä on vain PUNAINEN mopo
tounge.gif
smile_org.gif
biggrin.gif
tounge.gif
 
Omasta kokemuksesta suosittelen harkitsemaan myös sähköhanskoja (vaikkapas Gerbing's, Stormilta). Syksyllä sellaiset hommasin, A1-luokan pelit. Huonona puolena se että niiden päälle ei enää sitten sadekuoria saa, koko on tietty XXXL, pienemmillä saattaa onnistuakin.

p
bowdown.gif
 
Sähköinsinööri kuitenkin tuohon väliin laittaisi vielä pienimmän mahdollisen sulakkeen hoitamaan releen vetopiirin, jotta mahdollisesti hajoava / oikosulkeutuva kahvanlämmittäjien rele ei pimennä pärrän ajovaloja...  
tounge.gif
Tämä hän on aivan totta
062802jumpie_prv.gif
Pitääks tämä tajuta niin että kaikki releet pitää suojata erillisellä sulakkeella  
wink.gif

en mä muuten kommentois mutta "sattu" silmään nää ohjeet
biggrin.gif
 
Sähköinsinööri kuitenkin tuohon väliin laittaisi vielä pienimmän mahdollisen sulakkeen hoitamaan releen vetopiirin, jotta mahdollisesti hajoava / oikosulkeutuva kahvanlämmittäjien rele ei pimennä pärrän ajovaloja...  
tounge.gif
Tämä hän on aivan totta
062802jumpie_prv.gif
Pitääks tämä tajuta niin että kaikki releet pitää suojata erillisellä sulakkeella  
wink.gif

en mä muuten kommentois mutta "sattu" silmään nää ohjeet
biggrin.gif
Pääsääntöhän tietty on, että jokainen virtapiiri on otettu jonkun sulakkeen takaa. Normaalisti releen ohjauspiiri on aina otettu jonkun toisen laitteen sulakkeen suojaamasta virtapiiristä. Jos varmuuden haluaa maksimoida, suojaa releen ohjauspiirin erillisellä, hyvin pienellä sulakkeella, jolloin tuo myös ainakin teoreettisesti vikaantuva rele ei polta sen virtapiirin sulaketta, josta tuo ohjaus on alun perin otettu.

Koomisin esimerkki huonosta / hyvästä sähkösuunnittelusta oli aikoinaan legendaarisessa "puukengässä" eli Saab 96:ssa. Siinä takalasin lämmittimen releen ohjaus oli otettu lämmityslaitteen puhaltimen sulakkeen takaa. Niinpä kun lämppärin sulake sattui palamaan, pimeni samalla myös tuon "talviauton" takalasin huurteenpoisto.

Ehkä tuo kokemus opetti aina hetken miettimään kun suunnittelee / tekee lisälaiteasennuksia.. Tähtitiedettähän tuo ei ole, mutta ainakin minuutin tuijotan sähkökytkentäkaavioita ja mietin mitä tapahtuu, jos asentamani härveli (oli tuo sitten vaikka releen vetopiiri) oikosulkee. Mikä sulake palaa, mitä laitetta tuo sulake suojaa.
 
Eli ideana on yleensä se seikka,että lähin sulake toimii oikosulun(ylikuorman)sattuessa.Jolloin puhutaan selektiivisestä suojauksesta.

Sama selkokielellä pääsulake isompi,kuin ryhmäsulake.Paksujohto-hienojohto.NÄIN SE MENEE................
talktohand.gif
 
Back
Ylös