Kaistojen välissä ajaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JPNIEMI
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kaistojen välissä ajaminen - moniko harrastaa...

  • Harrastan aina, kun mahdollista.

    Ääniä: 50 27,6%
  • En harrasta ikinä.

    Ääniä: 37 20,4%
  • Harrastan välillä, kun hermot menee jonossa seisomiseen.

    Ääniä: 94 51,9%

  • Ääniä yhteensä
    181
Tänne Suomen kulttuuriin ei mielestäni moinen kuulu. Harrastan ainostaan siellä missä moinen ajokulttuuri käytössä. ( Hyvä esimerkki Liettua ja Latvia ) missä näin toimitaan. Maassa maan tavalla, silloin ehkä pienempi
onnettlomuus riski mielestäni.
 
Tänne Suomen kulttuuriin ei mielestäni moinen kuulu. Harrastan ainostaan siellä missä moinen ajokulttuuri käytössä. ( Hyvä esimerkki Liettua ja Latvia ) missä näin toimitaan. Maassa maan tavalla, silloin ehkä pienempi
onnettlomuus riski mielestäni.

Näinhän tuo tietty on...realiteetti, ja vielä monen sukupolven ajan.

On se vaan niin hienoa, kun suurin osa teillä liikkujista tuskailee
saman asian kanssa..... johon he itse suurella hartaudella syyllistyvät
ja keskittyvät :D.

Ihan kuin omiin housuihin kuseminen olisi jotenkin fiksua.....
kun kaikki kusevat housuihinsa :D.
 
Täällä Tampereella noin ylipäätään liikennemäärät ja valojen vaihtovälit on sen verran lyhyitä, ettei hirveemmin edes ole tarvetta splittaamiselle. Filtteröin sillon kun siltä tuntuu ja sattuu sopivasti vaihtumaan punaset kun tulossa valoihin. Enpä ole jäänyt kattelemaan autoilijoiden tuntemuksia takana... :grin:

Onhan tuo turvallisuus tullut mieleen itselläkin muutamaan kertaan, mutta jos homman hoitaa nätisti niin ei pitäis olla nokan koputtamista muilla tien käyttäjillä. Eikös tässä olisi haasteen paikka ainakin isoimpien kaupunkien mopoilijoille rohkeasti sopivan paikan tullen, ainakin valoissa, filtteröidä keulille. Saadaan kulttuuriin pidemmällä välillä muutosta aikaan? Suomi kaupungistuu paraikaa kovaa tahtia ja se tulee jatkumaan vielä jonkin aikaa... :)
 
Ei vain viitsi ottaa sitä riskiä, että joku kuspää autoilija tulee päälle. Eritoten, kun tahallisestakin liikenteen vaarantamisesta saa niin vähäiset sakot, ettei tunnu kenelläkään missään. Jos rangaistukset olisivat oikeasti tuntuvat, kuten kortin menettäminen vähintään vuodeksi tai ajoneuvon menettäminen, liikenneturvallisuus saattaisi jopa parantua, kun niillä märilläkin sahajauhoilla pitäisi miettiä myös tekojensa seurauksia.
 
Siksi itse suosin ja suosittelisin muillekkin seisovan liikenteen filtteröintiä vs. splittausta.
 
Ei vain viitsi ottaa sitä riskiä, että joku kuspää autoilija tulee päälle. Eritoten, kun tahallisestakin liikenteen vaarantamisesta saa niin vähäiset sakot, ettei tunnu kenelläkään missään. Jos rangaistukset olisivat oikeasti tuntuvat, kuten kortin menettäminen vähintään vuodeksi tai ajoneuvon menettäminen, liikenneturvallisuus saattaisi jopa parantua, kun niillä märilläkin sahajauhoilla pitäisi miettiä myös tekojensa seurauksia.

Samaa mieltä, jokaisesta tikkari+15 kortti pois vuodeksi (tahallista liikenteen vaarantamista). :p
 
Tällä viikolla pääsin todistamaan kotilon ratista kuinka em. toiminta voi vaarantaa motoristin hengen. Turuntieltä Kehä I:stä itään lähdettäessä kääntyy vasemmalle kaksi kaistaa. Kaistat yhtyy ennen liittymään kehälle. Motoristi tuli takaa siististi ajellen ja ajoi jonon kärkeen. Tästä päättyvällä oikealla kaistalla oleva bemarikuski tulistui silminnähden. Lähti sellaisella kiihkolla ja asenteella, että motoristi jarrutti ja väisti vasempaan reunaan osuman välttämiseksi.

Ei tuohon tarvi edes splittausta :( , riittää vaikka olisi ihan "siististi" ajamalla paalupaikalla liikennevaloissa. Lähes päivittäin kun tuosta ajan on tullut tavaksi katsoa tarkkaan minkä näköistä autoa/kuskia vieressä on, sillä usein näkee jo ennakolta jos vieressä on kuski, jolle on jokin pakko päästä motoristista ohi (tuntomerkkejä usein räyhäkkään oloinen tai erikoisen värinen auto tai vanteet, tai keski-ikäinen mies Bemarin/Audin/Mesen ratissa, tokikaan ei kaikki näistä, ettei yleistetä ;) ). Silloin otan oman lähtöni varovasti ja annan auton ihan yksinään ottaa kiihdytyskisaa...
 
Ei tuohon tarvi edes splittausta :( , riittää vaikka olisi ihan "siististi" ajamalla paalupaikalla liikennevaloissa. Lähes päivittäin kun tuosta ajan on tullut tavaksi katsoa tarkkaan minkä näköistä autoa/kuskia vieressä on, sillä usein näkee jo ennakolta jos vieressä on kuski, jolle on jokin pakko päästä motoristista ohi (tuntomerkkejä usein räyhäkkään oloinen tai erikoisen värinen auto tai vanteet, tai keski-ikäinen mies Bemarin/Audin/Mesen ratissa, tokikaan ei kaikki näistä, ettei yleistetä ;) ). Silloin otan oman lähtöni varovasti ja annan auton ihan yksinään ottaa kiihdytyskisaa...

Jos vieressä ei ole joku lambo tai Ferrari niin eikös tuossa kannata nostaa reippaasti kytkintä ja pitää huolta että vieressä oleva auto jää mukavan matkan päähän taakse. Luulisi sitten Bemari äijälläkin olevan tarpeeksi tilaa ja mukavuutta kun moottoripyörä on "pois jaloista"...
 
Samaa mieltä, jokaisesta tikkari+15 kortti pois vuodeksi (tahallista liikenteen vaarantamista). :p

En oikein viitsisi ottaa kantaa tuohon lapselliseen ylinopeuslässytykseen, koska ylinopeus on määritelmänä vain pelkkä rahastuskeksintö. Jos suuret nopeudet olisivat sinänsä vaarallisia, Saksan moottoriteillä vain harva selviäisi hengissä ylipäätään. Lentomatkustaminenkin tarkoittaisi lähes varmaa hengenlähtöä.

Sen sijaan todellista tahallista liikenneturvallisuuden vaarantamista ovat juuri ne järjettömät temput, joilla yritetään haitata toisten liikenteessä liikkuvien matkantekoa sekä liikennesäännöistä välittämättä jättäminen.
 
Itse tossa kerroin tänpäivän splittailuista kahdet valot vedin keulille. Hyötyä siitä ei ollut nimeksikään ajallisesti. Toisissa valoissa taksi sedät oli kivoja ja ekoissa valoissa 50v täti oli tuhma ja meinas ottaa vauhti skabat. Täti ja toisen kaistan setä olivat btw molemmat vetäneen punasia päin sulkuviivan yli.

Itse sitten toki lähdin juokse tai kuole asenteella valoista karkuun ja tuli siinä elämäni ekat keulinnatkin suoritettua... :sad3:
Tästä koen erittäin pahaa omatuntoa joten arvon foorumilaislta pyydän nyt syvästi anteeksi! :tyhmäminä: Ja lupaan ajaa kotiin alennetulla tehokäyrällä ja luiston esto täysillä.
 
Sen sijaan todellista tahallista liikenneturvallisuuden vaarantamista ovat juuri ne järjettömät temput, joilla yritetään haitata toisten liikenteessä liikkuvien matkantekoa sekä liikennesäännöistä välittämättä jättäminen.

Pelkkää imaginääristä vaaran aiheuttamista niin kauan, kuin mitään ei tapahdu. Ihan kuin näissä henk. kohtaisissa avauksissa.
 
Splittaaminenhan ei ole laissa erikseen kieletty normaalit ohitus säännöt pätee myös tähän.
 
Tällä viikolla pääsin todistamaan kotilon ratista kuinka em. toiminta voi vaarantaa motoristin hengen. Turuntieltä Kehä I:stä itään lähdettäessä kääntyy vasemmalle kaksi kaistaa. Kaistat yhtyy ennen liittymään kehälle. Motoristi tuli takaa siististi ajellen ja ajoi jonon kärkeen. Tästä päättyvällä oikealla kaistalla oleva bemarikuski tulistui silminnähden. Lähti sellaisella kiihkolla ja asenteella, että motoristi jarrutti ja väisti vasempaan reunaan osuman välttämiseksi.

Eipä nyt sinäänsä splittailuun liity, mutta...
Oikealta kaistalta tulevaa kannattaakin väistää, koska vasemmalla kaistalla on väistämisvelvollisuus kahden kaistan yhtyessä. Tämä tuntuu vain olevan monella täysin tuntematon asia.

Viellä hommast linkki, sitä epäileville: http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1960/19600054t
 
jos oikein ymmärsin edellämainitun paikan kuvauksen, niin eihän siinä motari-kehä1 itään kohdilla ole kohtaa missä kaksi kaistaa supistuisi yhdeksi? Eiks siinä oo koko ajan vähintään se 2 kaistaa?

Mutta kiitos, tuo linkitetty juttu tuli uutena asiana, ylläri ylläri. Aina oppii uutta
=)
 

Toimiiko myös silloin, jos kaistamerkinnöillä ja liikennemerkillä on merkitty nimenomaan oikea kaista loppumaan...?

jos oikein ymmärsin edellämainitun paikan kuvauksen, niin eihän siinä motari-kehä1 itään kohdilla ole kohtaa missä kaksi kaistaa supistuisi yhdeksi? Eiks siinä oo koko ajan vähintään se 2 kaistaa?

Mutta kiitos, tuo linkitetty juttu tuli uutena asiana, ylläri ylläri. Aina oppii uutta
=)

Ei motari vaan Turuntie. https://www.google.fi/maps/@60.2198...4!1sPEZOvm8jwrTosUZPk8rO5w!2e0!7i13312!8i6656
 
Eli ylläolevä koskee tapausta jossa kaistaviivoin Ja nuolimerkinnöin EI ilmaista kaistan päättyvän??
 
Back
Ylös