• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kannattaa vaihtaa..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fzs600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

fzs600

New member
Aattelin josko ois aika vaihtaa keulaöljyt mopottimeen, koskapa edellisestä vaihdosta on 3v ja n. 24tkm. Edellisellä vaihtokerralla samanikäiset öljyt olivat vielä siedettävän näköiset, tummat tietenkin. Panin silloin jotkut Motulin rasvat sisään ja ajelin tyytyväisenä.

Mutta voi jumalaut* mitä kuraa se nyt oli; täysin loppuunjyrätyn tiisseliöljyn väristä pikimustaa paskaa! Ei ihme, että mennä kesänä keula alkoi tuntua jotenkin huojakalta. Sai siinä bräkleenillä ja rätillä heilua, että sai jouset ja muut hilut edes jotenkin siedettävän näköisiksi. Ajatelin vielä huudella pamppuja pariin kertaan havalla moottoriöljyllä ennen täyttöä.

Mutta että, vastaisuudessa ko. öljyt vaihtuvat mulla sitten joka talvi.

Pekka

Itseasiassa ihan simppeli homma, jos stefat on kunnossa. Mopo vain tuelle niin että keula on ilmassa, rengas irti ja löysäät pamput yläkolmiosta ensin. Nyt on hyvä löysätä hieman putkien ylätulppaa valmiiksi ja sitten päästät pamput alakolmiosta irti, jolloin ne käytännössä tippuvat käteen.

Ylätulppa ja hilut (esijännitin, prikat, holkit ja jouset) poijes ja sitten vaan kaatelet vanhat paskat vatiin oikein vielä pumpaten. Kannattaa jättää vaikka valumaan yöksi.

Uudet öölit sisään huomioiden määrä ja laatu, tarkka mitta ja proseduuri löytyy jostain manuaalista.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja siinä se.

Pekka

Entäpä jos niitä putkia vaikka pööllä vähän huljuuttelisi sisältä päin, lähtis varmemmin liat poijjes ku normi öljyllä....
nixweiss.gif

Tuossa ois varmasti ideaa, ei nyt sattunu dö:ä käsille, mutta parin öljyhuuhtelun jälkeen kirkastu liemi. Taidan tyytyä tuohon ja ottaa opiksi.

Pekka

OK, no jos se nyt noin heleppoo on ni pitää ottaa asiakseen tässä keväällä. Stefat on kyllä kunnossa, eli siinä ei ole mitään. Mistäs te hankitte sitte noita öljyjänne sinne?
cool.gif

Kaikki mopoliikkeethän noita myyvät. Nyt menee mulla sisään Shellin Advance 10w, siinä 8 eeroa litra, katsotaan miten käy. Mulla riittää tuo litra molempiin tolppiin, tonnisessa saattaa mennä enempi.

Pekka

joka talvi olen vaihtanut ja kyllä ne yleensä on sen näköiset ollu että parasta ennen päiväys on menny jo. juu kannattaa huuhdella ne polttoöljyllä ni lähtee kaikki moskat pois. kyseinen operaatio jatkaa keulaputkien ikää huomattavasti ja on kuluna olematon.

^ ja jos ei satu polttoöljyä olemaan käden ulottuvilla, lamppuöljykin varmaan käy.

Stefat maksaa alkuperäisenäkin vain noin 10e / kpl. Kannattaako jättää vaihtamatta? Uhka kun on että alkavat vuotaa kuukauden päästä öljyjen vaihdosta ja sitten tehdään taas koko homma uusiksi...

Kaikki mopoliikkeethän noita myyvät. Nyt menee mulla sisään Shellin Advance 10w, siinä 8 eeroa litra, katsotaan miten käy. Mulla riittää tuo litra molempiin tolppiin, tonnisessa saattaa mennä enempi.

Pekka
Litra riittää myös tonniseen. Korjauskirja kertoo että 0,44l pitäis lorauttaa molempiin tolppiin.

Mites lujaa se jousi singahtaa silmään sieltä kun sen avaa??

Paina kämmenellä vastaan viimeisillä kierteillä. Muuten voi pompata ikävästi näköelimeen.
wink.gif
cool.gif

Kuussatkussa kun löysää esijännitysruuvin ensin niin hädin tuskin pompsahdusta edes huomaa, vaikka jouset on just tehtaan standardimitassa.

Pekka

Nyt on öljyt vaihdettu. Ei se ollu kummonenkaan homma kun rauhallisesti teki ja katseli korjauskirjasta neuvoa. Pahin homma oli irroittaa etupyörä, kun ei ollut 19mm kuusioavainta pakissa.

Aikamoistaa kuraa sieltä tuli...

Ihan vaan huomautuksena, että joissakin mopottimissa on jopa tyhjennysruuvit alapäässä, joten ei välttämäti tarvitse irroittaa koko putkia pois. Ja huuhtelukin kyllä onnistuu jos niikseeen haluaa niin myös siinä paikalla ollessaan....

Back