Kardaani vs Ketjuveto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chivas067
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Chivas067

New member
Pyörän vaihto kuumetta ja nyt näyttäis, että olis tulossa ylimääräistä sättiä jonka voisi "sijoittaa" uudempaan pyörään.

Merkki ja malli on jo tiedossa: Honda Shadow 750

mutta... kannattaako arvoisien orggilaisten mielestä sijoittaa muutama ylimääräinen oravannahka siihen että saa jo kardaanivedon vaiko pysyä "halvemmassa" lue vanhemmassa ketjuvedossa?

Ei tarkoitus provota vääntöön, vaan ihan käytännön kannalta.

Kulut + huoltojen hinta erot?

Yleensä plussat ja miinukset?
 
5.3.4 Miksi ketjut ovat paremmat kuin kardaani?

Jyrki Pesonen kirjoitteli seuraavaa:
Ketjuja voi rasvata, tarkastaa, kiristää. Toisinsanoen loppumattoman virittämisen kohde. Kardaania voi vain katsella ja ehkä vahata, mutta kardaanipyörää ei voi virittää.

Ajokauden päätyttyä (tai sen keskellä) voi pyörää huoltaa vaihtamalla ketjut ja rattaat. Sitten pyörän voi laittaa myyntiin kommentilla "Vasta huollettu". Kardaanipyörään vaihdetaan peräöljyt kerran vuosikymmenessä, eikä öljynvaihtoa voi huolloksi sanoa. Siitä varmaan johtuu että kardaanipyöriä joudutaan pitämään kauemmin.

Ketjuista tietää millon ne alkaa olla lopussa, ne venyy. Moniko on nähnyt venynyttä kardaania ? Kardaanista ei siis tiedä koska se on lopussa.

Vanhat ketjut saa pois takahaarukan irroittamalla, tai sitten rälläkällä. Kardaanin katkaisuun tarvitaan kassillinen timanttilaikkoja. Uuden ketjun liittäminen onnistuu kevyellä työkalulla minuutissa. Uuden kardaanin hitsaaminen ja sorvaaminen vie viikon.

Ketjuvälitteisen pyörän saa paremmin keulimaan kun vaihtaa rattaita tiuhempiin. Kardaaneja saa yhdenlaisia joten kardaanipyörää ei saa keulimaan.

Kettingillä voi hakata mummoja heiveröisempikin huumehörhö. Kardaanilla koputteluun tarvitaan Toni Halme.

Ketjuremonttia varten voi pitää reissuilla taskussa ylimääräistä ketjulukko. Koitapa laittaa goretexin rintataskuun varakardaani.

Kardaani on ikuinen, ketjut taas vaihtotavaraa. Eli ketjut on paremmat, perusteluita lisää aktiivisilta poikamiehiltä...

© bajahill
 
-91 intikka alla ja orkkis kardaanilla mennään. Vuosikulut peräöljyn verran...
 
-91 intikka alla ja orkkis kardaanilla mennään. Vuosikulut peräöljyn verran...
Pitääkö öljyt tosiaan uusia joka vuosi?

Tuollaisessa putputtimessa kardaani on onnen omiaan, samoin touringvehkeissä. Sporttisempaan vehkeeseen ennemi ketjut; kevyempi, vähemmän hukkatehoa ja jousittamatonta massaa
 
Keulii se kardaanimopokin kun tarpeeksi alkaa murhanhimoiset autoilijat vi__ttamaan.
 
Keulii se kardaanimopokin kun tarpeeksi alkaa murhanhimoiset autoilijat vi__ttamaan.
Hyi hyi Staga, viepäs nyt se ajokorttisi kiltisti lähimmälle poliisiasemalle.
pftroest.gif
 
Molemmille vetomuodolla olleita pyöriä on ollut ja mennyt. Mulle se on aivan se sama kummat siirtää voimaa ketjut vai keppi. Keppi on huoleton, mutta eipä suurta huolta ketjuistakaan ole ollut ja hyvin tuntuu kestävän, nyt jo 30tkm ajetut ketjut ja tulevan kesän varmaan vielä pääsen niillä eli tavoitteena 40tkm.
Kardaanin paras puoli on ehdottimasti se että jos ei tykkää ja ole kovin innokas pesemään prätkää niin se pysyy siistimpänä ilman ulkoisia voiteluainejäämiä.
Kestävyyden kannalta on pakko todeta että onhan noista vioista myös kardaaneissa luettu tälläkin foorumilla eli ei nekään ihan sata varmoja ole. Jos reissun päällä keppiin tulee ongelmia niin uskoisin että ketjut löytyy helpommin kuin kepin varaosat.
Harkitse myös hihnaa vetomuotona. Itselläni ei kokemusta hihnasta ole, mutta eikö noillakin ajeta ihan mukavia kilometrimääriä huolettomasti.
Mukavaa valinnan vaikeutta
biggrin.gif
 
Itse tuollaisen kardaani Shadowin omistaneena sanoisin, että unohda ne ketjut. Shadowin tehoilla huollettu (lue - kerran ainakin öljyt vaihdettu eliniän aikana) perä on ikuinen ja huoleton, sekä siisti ratkaisu. Mukava pyörä muutenkin kyseessä, joskin laiska. Sikäli olen kyllä puolueellinen tässä asiassa, että vapaaehtoisesti en ketjuvetoisiin enää palaa - ellei sitten tule jotain sellaista mallia, joka on pakko saada ja jossa on ketjut. Hihna kelpaa kyllä.
 
Customissa ja isossa (Goldwing/LT)-matkapyörässä kardaani.

Supersportissa ja "round-the-world" reissupyörässä* ketju.

(*siis jos/kun sillä tehdään lajityyppinsä mukaisia reissuja, kotinurkissa pyöriessä sellaisessakin voisi olla vaikka kardaani).

Kaikissa muissa ihan kumpi tahansa, kovin pieniin pyöriin tosin ei kardaania, koska se tuo lisäpainoa, ja tehohäviö on suurempi.

Ei herneitä, ja vain minun 0.02...
 
Mitenhän ton tehohäviön kanssa oikein on; Biken penkittäessä isoja all-round pyöriä taisi keppi-GS:n ilmoitettu koneteho/ mitattu takapyöräteho erotus olla joukon pienin...
Pienin (ja kesyin) keppivehje millä olen koskaan ajanut on Moto Guzzi Imola 350, hyvin se keppi toimi siinäkin.
 
Supersportissa ja "round-the-world" reissupyörässä* ketju.
Ajakaappa enduro josku kuravelliin tai sellaiseen vetelään paikkaan niin että ketju uppoaa myös siihen savikkoon niin mikä homma se on saada se pärrä pois sieltä kun ratas pyörii rrrrrrr. mutta tukkoontunut ketju ei liiku minnekkään....
bawling.gif

Ei ole vaihtoehtoja muuta kuin pestä se ketju ensin jotta matka voi jatkua.

Jos germaanialaisilla ei olisi ollut kardaanivetoisia sooloja sekä sivuvaunupyöriä (KS750+R75) itärintamalla niin salamasotahommat olisi olleet aivan jotain muuta luokkaa kuin ne tuolloin oli. Kaatuneiden evakuionnit, lähettitoiminta, ammustäydennys sekä kaikki se muu huolto.

Noita pyöriä oli jokaisessa jalkaväki divisioonassa sellaiset määrät jota ei tänä päivänä voisi kuvitella. Lisäksi oli erillisiä mp-komppanioita joissa koko joukko liikkui joko mp:llä tai / ja Kubelwagenilla ja juuri noiden osastojen liike oli todella nopeaa.

Ihmetellä täytyykin miten tänä päivänä tuo "aselaji" onkin unohdettu täysin. Toki muutamia mp-lähettipyöriä kuuluu nykyisen jalkaväkiprikaatin määrävahvuuteen mutta ei yhtään sivuvaunua ! Sivuvaunu varustettuna millä tahansa asella, (kk, rskk, psto, sinko, ito, jne.) on hirvittävän tulivoimainen yhdistelmä tuon tulen ja liikkeen takia..
crazy.gif


Tulee paikalle nopeasti-tuhoaa-ja poistuu yhtä nopeasti ...

Mutta siis itse ajan molemmilla
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
mielummin ilman vetoketjuja
biggrin.gif
 
Kardaani, vaivattomuuden ja siisteyden vuoksi.

Tuossa edellä jo tarpeeksi hyviä syita, ja täs pari lisää:
Reissussa ei jaksa enää pelleillä ketjurasvojen kanssa ja sivulaukutkin rasvottuvat monesti paskaseksi ketjupeleissä, kiva roudailla niitä sitten majoitusmestoihin sotkemaan paikkoja.
Kardaanihemmoille pitäs oikeestaan antaa alennusta majoituksista
tounge.gif


Ja se stanan rasva ei meinaa sit millään lähteä kuteista eikä sormista!!
 
Kardaanissa välitysten vaihto on aika hankala. Jos tehdas on tehnyt liian aavikkovälit vakiona niin voi harmittaa.
 
Jos germaanialaisilla ei olisi ollut kardaanivetoisia sooloja sekä sivuvaunupyöriä (KS750+R75) itärintamalla niin salamasotahommat olisi olleet aivan jotain muuta luokkaa kuin ne tuolloin oli. Kaatuneiden evakuionnit, lähettitoiminta, ammustäydennys sekä kaikki se muu huolto.
Kuinkas se sitten kävikään germaanien?  Olisi vaan ollut ketjut niin olisi ollut kättä pitempää loppukahinoissa.
 
Ajakaappa enduro josku kuravelliin tai sellaiseen vetelään paikkaan niin että ketju uppoaa myös siihen savikkoon niin mikä homma se on saada se pärrä pois sieltä kun ratas pyörii rrrrrrr. mutta tukkoontunut ketju ei liiku minnekkään....
bawling.gif

Ei ole vaihtoehtoja muuta kuin pestä se ketju ensin jotta matka voi jatkua.
Pöhpöh. Kyllähän noissa ihan kunnon enskapyörissäkin on ketjut. Ei ole kyllä yhtään kardaanivetoista kilpaenskaa tullut vastaan
smile_org.gif
Taitaa ne siellä päitsillä ja kustaassakin mennä niillä vehkeillä melko syviin savikkoihin ja soihin eikä se poispääsemättömyys kyllä sen ketjun vikaa ole.
 
Ajakaappa enduro josku kuravelliin tai sellaiseen vetelään paikkaan niin että ketju uppoaa myös siihen savikkoon niin mikä homma se on saada se pärrä pois sieltä kun ratas pyörii rrrrrrr. mutta tukkoontunut ketju ei liiku minnekkään....
bawling.gif

Ei ole vaihtoehtoja muuta kuin pestä se ketju ensin jotta matka voi jatkua.
Pöhpöh. Kyllähän noissa ihan kunnon enskapyörissäkin on ketjut. Ei ole kyllä yhtään kardaanivetoista kilpaenskaa tullut vastaan
smile_org.gif
Taitaa ne siellä päitsillä ja kustaassakin mennä niillä vehkeillä melko syviin savikkoihin ja soihin eikä se poispääsemättömyys kyllä sen ketjun vikaa ole.
Juuri näin.

Ja silloin, jos ollaan reissussa jossain kaukana merkkihuoltoverkoston ulkopuolella, niin voi ihan ongelmitta kantaa vaikka mukana kokonaista ketjurataspakettia, silloin on heti saatavilla varaosat joka ikiseen osaan, joka toisiovedosta voi mennä paskaksi.

Ja kyllähän niitä VaraPeriäkin on kuulemma meinattu ottaa mukana kannettaviksi, mutten ole vielä ainuttakaan bongannut missään...
tounge.gif
 
Ja silloin, jos ollaan reissussa jossain kaukana merkkihuoltoverkoston ulkopuolella, niin voi ihan ongelmitta kantaa vaikka mukana kokonaista ketjurataspakettia, silloin on heti saatavilla varaosat joka ikiseen osaan, joka toisiovedosta voi mennä paskaksi.
Mutt jos se ketjutoisioveto voi mennä paskakasi, niin sitten se varaosakin voi mennä paskaksi.
 
Hah taas joo, eipä tartte putsata takavanteesta mitään ketjuöljyn jämiä, eikä oo koko perhanan takanen ketjurasvassa, lienee liukaskin semmoinen...
Eikä tartte joka tankkauksella vitjoja olla rasvaamassa tai ostaa sikahintaista automaagista rasvauslaitetta  
biggrin.gif


Kukin tietty tavallaan, eli siis kartaaniaksila  
tounge.gif
 
Aloittajalle taisi jo selvitä että väännöksi menee...

Ketjuista ei ole pahemmin kokemuksia, mutta itse olen ainakin tykännyt kardaanista (rocket III). Siisti ja "huoltovapaa", ei kuitenkaan mikään autuaaksi tekevä, sillä pitää sekin ajoittain vähintään tarkastaa ja peräöljyt vaihtaa. Omasta pyörästä meni perästä laakerit kun n. 23000km ajettu. Nyt taulussa 76000 eikä ongelmia ole laakerirempan jälkeen ollut (kop kop). Tämä oli alkuaikojen Rockettien lastentauti. Ja sitten niitä apsin kahvijuttuja, oli se voimansiirto toteutettu miten vaan niin rälläämällä ja laiminlyömällä huollot saa kaikki hajalle. Näin.

Lopuksi takaisin vääntöön:

Keulimista keppivedolla
 
Elikkäs ainakin Ephedrine ja pecha tunnustaa etteivät ole ajaneet pärräänsä syvälle savivelliin ? Suosittelen kokeilemaan
biggrin.gif
 
Back
Ylös