Kardaani vs Ketjuveto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chivas067
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ketjujen vaihto eli huoltohinta noin 140-250e, riippuen mitä ja mistä ostaa, tarviketta vaiko alkuperäistä, ketju/rataspaketti.

toki öljyä/vahaa kuluu ja kenties jokin rasvari, jos ei halua kyykkiä tienposkessa ja rasvailla ketjuja..

mutta minkä hintaista noiden perien kans sitten on oikeassa elämässä, jos kardaanin kans tulee ongelmia?  
nixweiss.gif


enkä nyt tarkoita sitä vuotuista öljynvaihtoa.. vaan laakeria, ratasongelmaa tai muuta pahempaa..

kehtaisko joku antaa esimerkkiä elävästä elämästä?

enkä nyt halua parjata sitä bemaria vaan ihan faktaa haluaisin tietää..
 
Itellä ollut tähän mennessä kaksi keppipeliä ja kolme ketjuilla. Keppi on kivempi käytössä, ei sottaa ja on erityisen huoltovapaa. Toinen keppipeli oli mulla 70000 km asti (Kawa VN1500) ilman huolia ja toisessa oli mittarissa takuu varmasti yli 200000 todennäköisesti paljon enempi (Suzuki GS1000G). Suitsassa hajos varmaan kaikki muu paitsi keppi.

Ketjuissa on tietty omat etunsa, saa ne heposet paremmin käyttöön, ei toimi hissinä, ja on helpompi huoltaa.
Ketjuissa ja rattaissa on paljon eroja. AJS:ssä oli 18 heppaa ja uudet rattaat kulusis aika vauhdilla. Uudemmassa Trumpassa taas kesti hienosti. GS450 Suitsa oli kans, siinä kesti ketju ja ratas hyvin, kone vaan leikkasis kiinni kahdesti 2000 kilometrin aikana...

Hihnaa ei ole vielä ollut, mutta sellainen on seuraavaksi tulossa.

Mutta ketju/keppi väännössä itse kallistun kepin puolelle. Yksinkertaisesti helpompi.
 
Ja silloin, jos ollaan reissussa jossain kaukana merkkihuoltoverkoston ulkopuolella, niin voi ihan ongelmitta kantaa vaikka mukana kokonaista ketjurataspakettia, silloin on heti saatavilla varaosat joka ikiseen osaan, joka toisiovedosta voi mennä paskaksi.
Mutt jos se ketjutoisioveto voi mennä paskakasi, niin sitten se varaosakin voi mennä paskaksi.
No ainakaan Helsinki-Sydney välillä (eli noin 34000 km matkalla) ei ketjuveto aiheuttanut koko reissulla yhtään minkäänlaisia propleemia.

Uudet laitettiin alle ennen lähtöä, eikä edes viitsitty ottaa varasettiä kantoon, paitsi muistaakseni eturatas. Sitäkään ei tarvinnut vaihtaa, ja ketjuissa oli vielä maalissakin elämää jäljellä.

Ja jos jotain olisi ilmennyt, niin ketjuja saa mistä vain, ja jollei rattaita löytyisi, niin nekin voisi sitten lähetellä DHL:llä minne vain (ja ovat edelleen huomattavasti pienempiä + huokeampia paketteja kuin joku VaraPerä).

Eipä silti, kyllä esim. tuota väliä on ajeltu myös monella kardaanipyörällä. Itse vaan tykkään tuollaisessa käytössä ketjusta silti enemmän. Kardaani on ihan kiva niin kauan kun se toimii, mutta sen mahdolliset ongelmat ovatkin sitten astetta hankalampia fiksata tien päällä.

Kumma että tuolla crossi- ja enskapuolellakaan ei noita keppivetoisia pahemmin näy, kun tuo ketjuveto kerran menee heti ihan soseeksi, jos on vähänkin savisempaa
wink.gif
 
Elikkäs ainakin Ephedrine ja pecha tunnustaa etteivät ole ajaneet pärräänsä syvälle savivelliin ? Suosittelen kokeilemaan  
biggrin.gif
Tuota... Olen ajanut. Jopa useasti
biggrin.gif
Aina on pysynyt ketjut päällä ja teho on välittynyt takarenkaalle asti. Olenkohan mä sit ajanut sen jotenki väärin sinne savivelliin..?

Edit. Mutta tosiaan, jos kriteerinä keppiin on se, että ketjuvetoiset särkyy tuolla metikössä ja savessa rypiessä niin väittäisin tuon olevan erittäinkin virheellinen väite. Ei niitä ketjujavetoisia tuolla MM/EM/SM tasolla käytettäis mikäli moisia ongelmia olisi. Jopa bemarin enskapelitkin on ketjulla ;) Tämähän ei taas liity mitenkään tuohon aloittajan shadowiin joten jatketaan tästä aiheesta jossakin muualla.
 
Toi jäi multa pois että perä vaihdettiin takuuseen (laakerit + keppi). Sitten semmoinen erityispiirre takuista, että perän laakerien vaihto edellytti koko moottorin irroittamista ja koneen avaamista (sisältyi takuuseen) mutta takuu ei kattanut moottoriöljyä. Huollossa teetettynä Raketin öjynvaihto voi kustantaa rapiat 100eur yksistään. Näitä toimenpiteitä ei kyllä tien päällä tehdä!

Eli yllättävää kulunkia voi tulla puhumattakaan ajasta ja vaivasta minkä tuollaisen mötikän purku ja kasaaminen vie. Isommat jutut on parempi hoidella ajokauden ulkopuolella. Se mikä kustannus on kun keppi yms vaihdetaan kulumisen takia omaan piikkiin takuun raukeamisen jälkeen onkin mielenkiintoinen juttu. Eli vaikka ketjut saattaa olla sotkuiset ja työläämmät, niin kyllä yllättävä perän remppaus vetää vertoja ketjujen rassamiselle, saattaa jopa ylittää hankaluudessa ja mielipahassa. Kertaluonteisena korjaus/huolto kustantaa varmaan vähintään saman mitä ketjujen kokonaiskustannus on, en taida edes haluta tietää...
 
No jos unohdetaan nyt ne Raketit ja keulivat Bemarit, niin kyllä 750 Shadowin kohdalla valinta olisi ehdottomasti kardaani.
 
Eiköhä se vaan oo niin että enska ja crossipyörissä pyritään maximaaliseen keveyteen rakenteiden osalta ja se on tärkein syy ketjuihin.
Wanhoissa prätkissä ketjut suojattiin koteloimalla koko matkalta ja semmoinen sydeemi oois ihan ok, mutta taitaa kustannustehokkuus mennä siinä edelle..
 
Ittellä oli 1100Varjo kartaanilla ja kyllä se hyvin toimi eikä sotkenu paikkoja... Sama ittelle vaikka ois ollu ketjulla mutta kummiskin... Ota Kartaani...
 
Mä sanoisin että kardaani on paras vaihtoehto. Tulee halvemmaksi kui ketjut kun ei tarvitse vaihtaa tai muutenkaan hirmuisesti huoltaa. Ainoa toimenpide joka pitää tehdä on öljyjen vaihto kerran vuoteen tai pariin ja se on sitten ajoa. Lisäksi on vielä se, että ei tarvitse ketjuöljyjen kanssa pelleillä eikä ne roiski pitkin kinttuja eikä tartte vesikelien jälkeen alkaa heti voitelemaan.

Ja kylle sen huomaa kun kardaani on lopussa mutta sen loppuun ajaminen vaatii kyllä aika monta kilometriä.
 
Eikö kukaan muista täällä ottaa puheeksi noita alituisia ketjusäätöruljansseja elikkäs kun ketjut on kuormalle säädettävä aina erikseen. Keppi taas vastaavasti on aina oikeassa "säädössään".

Tai jos ei tätä tajuta tehdä (varsinkin kevyemmät pitkäjousoiset) niin 2 täyteen pakattua Givi:n laukkua kun tällätään siihen päälle, vaikka ihan ilman takamatkustajaakin niin ne kedjut oikein "naukuu"
crazy.gif
 
Nykyisin mulla ketjuhärdelli. Aiemmin keppi... ja se keppi tulee viel takas...  
wink.gif


Meillä ketjut "compromise" kun ite tahi mamma & "look of love" päkki.
...no, joo... rasvaa se vaatii kuitenkin...  
biggrin.gif


Hymyillen....  
wink.gif
 
Eikö kukaan muista täällä ottaa puheeksi noita alituisia ketjusäätöruljansseja elikkäs kun ketjut on kuormalle säädettävä aina erikseen. Keppi taas vastaavasti on aina oikeassa "säädössään".

Tai jos ei tätä tajuta tehdä (varsinkin kevyemmät pitkäjousoiset) niin 2 täyteen pakattua Givi:n laukkua kun tällätään siihen päälle, vaikka ihan ilman takamatkustajaakin niin ne kedjut oikein "naukuu"  
crazy.gif
Kyllä siinä kevyessä ja pitkäjoustoisessa on ollut ketjut alkujaan liian tiukalla jos tavaroiden kanssa menee liian tiukalle.

Pitäähän niissä nyt aina olla varaa siihen pisimpään, kolme akselia linjassa, tilanteeseen.
Tuohan tulee eteen ihan ilman kuormaakin vauhdikkaammin ajaessa.

Eli käyttäjän virhe...
 
Elikkäs ainakin Ephedrine ja pecha tunnustaa etteivät ole ajaneet pärräänsä syvälle savivelliin ? Suosittelen kokeilemaan  
biggrin.gif
Mulla on enskassa ne kuraurat rattaissa ja profiilikuvasta voi päätellä kuran määrää! kyl se syvälläkin on käyny...
tounge.gif


ehkäpä se kardaani kuitenkin toimii customeissa ja hieman rauhallisemmissa vehkeissä paremmin!
tosin se hihnakaan ei vaihtoehtona kuulostais pahalta, savagella joskus muutaman km pöristelin missä semmonen oli...
 
Mulla on ollu pari keppivetosta pyörää ja onhan ne huollon- ja puhtaanapidon kannalta mukavia. Suosittelen varsinkin kustomipyörään kardaania ketjujen sijasta, jos vaan mahdollista.

Yksi kardaania koskeva ihmettelyn aihe mulla on ollut jo pitkään. Miksi peräöljyt pitää vaihtaa vuoden-parin välein? Moottoriöljyissä ymmärrän kylla vaihdon tarpeen, kun se ölppä käy joskus tosi kuumanakin ja lisäksi siihen kertyy kaikenlaista paskaa, mutta mikä kuluttaa peräöljyä vuoden aikana vaihtokuntoon? Veikkaanpa, että aika harvassa takavetoisessa autossa vaihdetaan vuoden välein perämurikkaan, tai edes vaihdelaatikkoonkaan öljyjä. Eihän se tietenkään moottoripyöräilyssä ole mikään iso kustannus, eikä vaiva, jos vaihtaa perään sen pienen lirauksen öljyä vuosittain, mutta hiukan tuntuu turhalta, ellei satu kyseessä olemaan oikein himoreissaajan pyörä, jolla tulee 100tkm vuosittain mittariin
nixweiss.gif
 
Kai se on sen vuoksi että jos sinne pääsee kosteutta niin ne öljyt on entiset...Kai...niin mulle yksi huoltomies sanoi.
 
Tyypillinen nettikeskustelu.

Jossa ihan välttämätön pakko on löytää _se_yksi_AINUT_JA_PARAS_, aivan sama, jos siinä tohinassa joutuu vaikka vähän ottamaan mutkia suoraksi, ja pikkuisen kävelemään toisten mielipiteiden ylitse. Ja se, mikä itsellä löytyy, on myös luonnollisesti paras, ja sitä täytyy puolustaa kynsin hampain. Ihan kuten kokonaisten pyörien väittelyissäkin...
biggrin.gif


Yksikään toisiovetotapa ei ole absoluuttisen paras, vaan niissä kaikissa löytyy omat hyvät sekä huonot puolensa.

Ja parhauden ratkaisee noin teknisessä mielessä pyörämalli + käyttötarkoitus.

Kuten jo sanottu, customiin se kardaani. Ja GoldWingiin.
 
Kiitosta vastaajille, pääasia selvisi, vaikka hieman vääntöä tulikin.

Ei ollut kardaanissa mitään piilotettuja salakuoppia johon tietämätön voisi kupsahtaa....

Sopivaa kohdalle sattuvaa yksilöä odotellessa  
inlove.gif
 
Back
Ylös