Katalysaattorin poisto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vklnuppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juurikin tämä. Kyllä se voi olla että pakko vaan sitten käyttää jossain leikattavana ja liimattavana. Vaijerijatkolla tuonne kyllä ylettyy, mutta kun sitä ei sitten saa mitenkään ohjattua. Ajattelin josko reikä katin kennoon ja jokin "vetävä" hiomalaite sitten sitä jyrsimään.

Eikö tosta saa vääntörautaa tai sopivasti taivutettua teräskankea tai raudoitusteräksen pätkää putkiston takapään puolelta sisään? Mutkahan on kuvassa aika loiva, ja jos kattia saa ensin palasiksi jollain kangella, niin sitä voinee jollain pyörivällä terällä siistiä ja avartaa loppuun asti, kun sen saa jo katin sisälle asti?
 
Eikö tosta saa vääntörautaa tai sopivasti taivutettua teräskankea tai raudoitusteräksen pätkää putkiston takapään puolelta sisään? Mutkahan on kuvassa aika loiva, ja jos kattia saa ensin palasiksi jollain kangella, niin sitä voinee jollain pyörivällä terällä siistiä ja avartaa loppuun asti, kun sen saa jo katin sisälle asti?

Tähän suuntaan se oma ajatus alunperin oli. Saa sitten nähdä mihin ratkaisuun lopulta päädytään. Lähinnä mietityttää mikähän sellainen pyörivä terä olisi joka ryystää kennoa rikki muttei kurkkaa putken kyljestä herkästi ? Tuskin pyörivä teräsharja puree kattiin vaikka kennoa se onkin ?
 
Massavasaralla mätkii putken päälle niin että katti murtuu putken sisällä. Riskinä on että katti ei murru ja putki on katin kohdalta mätkityn näköinen. Kokeilisin ennen muita riuhtomisia.
 
Menee väkisin sitten kesälle kun talvella en koko motoa saa kenenkään hallille raahattua. Onko tuossa hitsaamisessa jotain ihmeellistä käytettävissä aineissa jne. ? Ettei sitten liitokset murru. Liitteenä vielä kuva putkistosta ja oletetut kattien kohdat merkattuna.

Jos ko. putkisto on kuvassa niin kannattaa varautua siihen että noin pienen halkaisijan omaavat katit ovat metallikatteja eikä keraamisia. Eli hakkausmetodeilla voi olla haastavaa saa kattia pois. Sen saa kyllä rikottua mutta ei poistettua.

Kannattanee katsoa taskulampulla tai halvalla endoskooppikameralla putkeen. Jos siellä on harvakennoinen metallikatti niin se ei itseasiassa paljoakaan pakokaasuja ahdista joten sen poistamisen vaikutus voi olla vähäinen. Käytettyjä headereita voi löytyä maailmalta ja niistä voi pilkkoa surutta uusia versioita jos hitsaustaitoinen kaveri löytyy.
 
Kannattanee katsoa taskulampulla tai halvalla endoskooppikameralla putkeen. Jos siellä on harvakennoinen metallikatti niin se ei itseasiassa paljoakaan pakokaasuja ahdista joten sen poistamisen vaikutus voi olla vähäinen. Käytettyjä headereita voi löytyä maailmalta ja niistä voi pilkkoa surutta uusia versioita jos hitsaustaitoinen kaveri löytyy.

Tämä lienee paras ehdotus tähän asti, mieleen ei tullut että näissä on yleensä metallikatti.

Suurin vaikutus kattien poistota on ollut haisevat vaatteet ajon jälkeen.
 
Jos ko. putkisto on kuvassa niin kannattaa varautua siihen että noin pienen halkaisijan omaavat katit ovat metallikatteja eikä keraamisia. Eli hakkausmetodeilla voi olla haastavaa saa kattia pois. Sen saa kyllä rikottua mutta ei poistettua.

Kannattanee katsoa taskulampulla tai halvalla endoskooppikameralla putkeen. Jos siellä on harvakennoinen metallikatti niin se ei itseasiassa paljoakaan pakokaasuja ahdista joten sen poistamisen vaikutus voi olla vähäinen. Käytettyjä headereita voi löytyä maailmalta ja niistä voi pilkkoa surutta uusia versioita jos hitsaustaitoinen kaveri löytyy.

Tässähän on kivasti tuplakatit eli yksi vaimentimessa ja yksi headerissa :D Kyllä; yhteensä neljä kattia. Vaimentimen puolelta saa ihan näppäristi poistettua mutta putkiston puolella todennäköisesti menee leikkaa&liimaa hommiin. Endoskoopilla loppuu näkökyky tuohon vaimentimen kattiin kun en ole vielä katkaissut kautta ja alkanut purkamaan.

Onko kuvia noista keraaminen vs metalli ? Olettaisin että metalliseen tarttuu magneetti ja keraamiseen ei ? Luulin kyllä muutenkin kattien materiaalien olevan platinaa :D

Mitä hajuihin tulee niin ei ole kyllä itseä häirinnyt. Puhdas palotapahtumahan tuoksuu eikä haise :D Säästöä sekin kun ei tarvitse lätkiä Menneniä poskiin :grin:
 
Back
Ylös