Kaivellaan näitä vanhoja ja nostellaan pinnalle…
Tuohon viimoiseen kysymykseen jb600:lle:
Erot riippuvat vuosimalleista, sillä ”aikaisempaa” E:tä (sitä katanahenkistä) tehtiin kai vuosina 1981-1983 ja siitä uudistettua E/ES/EF- mallistoa 1984-1987 (korjatkaa joku jos ihan hakotiellä…).
Vuosimallisarjat poikkeavat toisistaan sangen paljon, voidaan jo puhua eri pyörästä. Rungon ohella kaikki muu poikkeaa toisistaan, suurin yhtäläisyys on tietty moottorissa, vaikka siihenkin vuosikohennusta tehtiin. Sylinterien porausta kasvatettiin 72mm:stä 74mm:iin (tilavuus kasvoi 61cm3), imuventtiilejä suurennettiin 2mm, imukanavat suurennettiin, kuten myös kaasarit (34mm -> 36mm). Myös öljyjäähdytin tuli tähän malliin vuonna 1984. Puristussuhde kasvoi myös 9,7:1:een. Näiden muutosten myötä koneteho nousi 122hv/8500rpm. Tietty myös männät ja kytkin ovat vahvistettiin uusia tehoja varten.
EF:iä on Suomessa jonkun verran, meikäläiselläkin yksi, ja muutamia on vastaan tullut. Useimmat ovat näitä EF-malleja, jotka on varustettu kokokatteella. Mallia sai myös nimellä ES, joka oli varustettu puolikatteella, ja E:nä, joka oli naku. En tiedä näistä maahantuotuja määriä, mutta epäilisin silti että EF:ää on tuotu eniten Suomeen. Pari E:tä olen bongannut, mutta niistä ei voi olla varma onko niistä poistettu kate vai onko ne uitettu… Eli jos kyse on näiden uudempien E- ja EF- mallien eroista, erona on vain tuo 3,5kg painava kate. Sen kun ottaa pois ja asentaa valolle kannattimet, eroja on mahdoton huomata…