• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kateosan liimaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dexbaxter
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Dexbaxter

New member
Antakaa joku hyvä vinkki millä saisi tukevasti liimattua katteesta irronneen muoviosan takaisin paikoilleen. Kyseessä on pala joka on irronnut itse katteesta sisäpuolelta, ja johon tulee ruuvilla toinen kateosa kiinni.
nixweiss.gif

Antakaa joku hyvä vinkki millä saisi tukevasti liimattua katteesta irronneen muoviosan takaisin paikoilleen. Kyseessä on  pala joka on irronnut itse katteesta sisäpuolelta, ja johon tulee ruuvilla toinen kateosa kiinni.
nixweiss.gif
Saman operaation tein juuri vähän aikaa sitten. Plastic Padding Super Steel Epoxya sattui olemaan käsillä ja sillä pysyi. Varmuuden vuoksi laitoin perään vielä toisen kerroksen. Lopuksi siistin terävällä askarteluveitsellä ja vesihiomapaperilla. Oli sellainen paikka, että ei voinut jättää paljon ylimääräistä, muuten olisi alkanut kantaa ja kate irvistellä siitä kohdasta.

Taitaapi ainut kunnon tapa olla lasikuiduttaminen, ei hommana mikään temppu ja aikaa ei vie tulokseen nähden, kuin pelätä koko ajan notta murtuuko... Lasikuitukitillä voi myös hieman oikoa, muistaa vaan karhentaa sen katteen kunnolla jotta saa kunnon tartuntapinnan. Viisaammat hyväksyköön, lisätköön omiaan tai haukkukoon koko idean, näin itse korjaillut...
062802moto_prv.gif

Ensin kannattaa yrittää selvittää mistä se kate on tehty. Jos sattuu olemaan ABS:ää kuten itsellä, niin asetonilla saa tehtyä "yhtä puuta" liimauksen. Ei vaan nykypyörissä taida enää ABS:ää paljon olla?

Epoksia, "muoviterästä" ja erilaisia lasikuituveneenkorjauskamoja voi myös käyttää. Tärkeää on pohjien puhtaus ja karhentaminen.

Tuoreimmassa bomber magazinessa on muovi "hitsaus" ohjeet kuvien kans. Ei muuta ku ärrälle ostaa omaa lehtee jos ei posti tuo.

Kerran korjasin alakatteen niinettä liimasin super epoxilla tukipalan haljenneen kohdan alle. Pitää karhentaa hyvin. Lopputulos lähes huomaamaton.
smile_org.gif

Hitsaamalla, helppoa. Siis jos katteet on hitsauskelpoista kamaa. Ekana täytyy selvittää materiaalij a sitten korjaustavan löytyminen helpottuu.

Super Epoxy tai hartsi maton kanssa on hyvät vaihtoehdot. Ensin vain kunnon puhdistus ja karhennus...
bowdown.gif

Wurthiltä löytyy semmoista kuin PlastFix, jos nyt muistan nimen oikein. 2-komponentti muovin korjaus massa, tarttuu muoviin kuin muoviin. Tuota käytän itse, jo ammatinkin puolesta. Kallista, mutta halvalla ei saa hyvää.
Mm, liimannut lattialle pudonneen kulmahiomakoneen kädensijan takaisin paikalleen 2 vuotta sitten, ja ainakin vielä on pysynyt.

Ei vaan nykypyörissä taida enää ABS:ää paljon olla?
Kyllä kait tuota vielä käytetään kun omassa 06-vuosimallin pyörässä on katteiden takana ABS-merkinnät. Itse kyllä korjailin katteet semmosella ohuella lasikuitumatolla. Taipuu paremmin muotoon kun semmoinen normi lasikuitumatto mitä vissiin veneen rakentajat käyttää. Karhennus ja huolellinen rasvanpoisto ennen toimenpidettä niin varmasti pysyy.

Back